Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 23:04:38
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
Vandaag om 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:53:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
Vandaag om 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26

Auteur Topic: Beginnen met baanvakken koploper.  (gelezen 20274 keer)

Martijn1974

• Offline Offline
    • Hanulveen.nl
Beginnen met baanvakken koploper.
« Gepost op: 26 October 2014, 19:28:04 »
Hallo,

Opeens had ik het...de kolder in me kop.  ;D
Ik ben mijn baan zat, en wil wat meer uitdaging. Niet qua rangeermogelijkheden of zo, maar qua opbouwen van de baan.

Ik ga een nieuwe baan ontwerpen voor reizigersvervoer. Zal een dubbelspoor worden, station in het midden, en waarschijnlijk een schaduwstation eronder uit het zicht.

Maar hoe moet ik beginnen met de techniek?!
Ik heb een ECos-2, en koploper heb ik ook al gedownload.
Mijn treinen zijn op enkele na uitgerust met ESU LoPi 4.0's.

Ik wil graag ESU modules gebruiken voor de baan, maar ik weet niet welke en hoe.
Mijn 'eisen' zijn:
* De trein moet netjes afremmen tot, en stoppen voor een vooraf vast gesteld punt (sein).
* De verlichting/geluiden e.d. moeten aktief blijven.

Wie kan mij op weg helpen met de beginselen en (on)geschreven regels voor baanvakken/blokken aanleggen?

mvg,
Martijn.

NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

santerdam

• Offline Offline
Re: Beginnen met baanvakken koploper.
« Reactie #1 Gepost op: 26 October 2014, 19:47:09 »
Martijn,

De belangrijkste ongeschreven regel is dat je bij gebruik van Koploper de ESU modules NIET kunt gebruiken. Omgekeerd geldt dat ook. Je zult een keuze moeten maken.

De belangrijkste geschreven regel is om op de Koploper Website de beginnershandleiding te downloaden, die helemaal lezen en daarna na te bouwen. Dan is de "kolder in de kop" een beetje afgekoeld en kun je gaan nadenken over het ontwerp van je nieuwe baan.

Sander

Martijn1974

• Offline Offline
    • Hanulveen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 26 October 2014, 20:21:41 »
Ow maar dat is een eenvoudige keuze. De ESU modules gaan overboord.
Koploper is zo uitgebreid bekend en besproken, die aanwezige kennis is heel waardevol.

Inmiddels heb ik de handleiding binnen gehaald en kan het lezen beginnen. (y)

Mvg,
Martijn.
www.hanulveen.nl

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #3 Gepost op: 26 October 2014, 20:31:12 »
Hoi,

De belangrijkste ongeschreven regel is dat je bij gebruik van Koploper de ESU modules NIET kunt gebruiken. Omgekeerd geldt dat ook. Je zult een keuze moeten maken.

Waar haal je deze kennis vandaan? Je weet niet welke modules Martijn wilt gebruiken. Hij weet nauwelijks wat hij moet doen.... Trouwens waarom zou "Esu-modules" niet werken met een bepaald computerprogramma? Ze worden toch aangestuurd door de centrale? Daar heeft de centrale toch niets mee van doen? DCC is DCC,

Mijn 'eisen' zijn:
* De trein moet netjes afremmen tot, en stoppen voor een vooraf vast gesteld punt (sein).
* De verlichting/geluiden e.d. moeten aktief blijven.

Dat zijn geen rare eisen... heel normaal eigenlijk de basis bij een "digitale"baan. Altijd spanning op de baan en dus ook alles actief. Dat zeggende, neem eens een kijkje in de encyclopedie: Treinbesturingssoftware. Daar staat wat basisinformatie over het hoe en wat met automatisch rijden.

Succes!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Martijn1974

• Offline Offline
    • Hanulveen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 29 October 2014, 11:51:58 »
Even een paar vraagjes die ik heb, maar zo snel het antwoord niet vind;

Als ik uit ga van ESU terugmeld modules, dan zijn er twee types.
Eentje die alleen detecteert: ESU Detector Standard 50096.
En eentje die detecteert en terugmeld met trein details (RailComm) ESU Detector: 50094.
Heb ik de laayst genoemde nodig om in Koploper te zien welke trein waar rijdt? Of is dat iets wat je in Koploper invoert?

Hoelang is jullie H0 detectiesectie? Ik zit te denken aan 40cm (2x6101 Fl profi).

Als ik een DDM heb die geduwd wordt door een 1700, en de stuurstand (voorzien van licht) gaat van blok1 naar blok2, dan wordt blok2 bezet gemeld. Hoe komt de loc dan uit blok1? Ik zie dat niet?

Hoeveel treinen hebben jullie rijden verdeeld over de blokken?
4 blokken met 4 treinen lijkt mij niks te doen. Geen vrije blokken om te bewegen.
4 blokken met 3 treinen zal ook wel onrustig rijden denk ik.
Zijn hier principe regels voor? 2 blokken per trein o.i.d.

Verder vermaak ik mij best met inlezen over baanvakken in H0.
En ook in Anyrail ben ik lekker op weg. (y)

Mvg,
Martijn.

www.hanulveen.nl

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 29 October 2014, 12:17:22 »
De standaard is prima. Volgens mij kan Koploper niet eens wat met RailCom info. Maar staar je niet dood op ESU. Ik zou zeggen, kijk ook een beetje rond.

40cm lijkt me prima. Komt volgens mij niet zo nauw. Als er maar een melding komt (dus op een stuk stroom wordt afgenomen). Je moet je bedenken dat een detectie met een reedcontact ook prima werkt. Niet dat je dat hoeft toe te passen maar bedoel, de detectie spot met een reedcontact is veel kleiner dan 40cm rails.

Hoe bedoel je, hoe komt hij uit blok 1? Een trein mag gewoon meerdere melders (en zelfs blokken) bezet houden. Koploper ziet gewoon dat het eerste deel van de trein al in blok 2 is maar de achterkant nog in blok 1.

4 blokken met 4 treinen zal idd niet rijden. 4 blokken met 3 treinen rijdt ook wat onrustig, er kan er steeds maar één bewegen. Of er vuistregels zijn, niet dat ik weet. Niet ieder blok is hetzelfde. Maar wil je dat de boel een beetje kan rijden zal de helft van de blokken in de vrije baan wel leeg moeten zijn. Vind het zelf dus altijd mooier doorrijden als de blokken dus niet te lang zijn. Hierdoor is de kans dat het volgende blokje vrij is groter en zal de boel blijven rijden. Is een trein te lang voor een blok (lange goederentrein, lange IC) dan houdt Koploper gewoon twee blokken bezet. Net als in het echt wordt een blok pas vrijgegeven als de achterkant uit het blok is, niet als de voorkant het volgende blok bereikt.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 October 2014, 16:06:57 »
Hallo Martijn,

Zoals Timo al zegt zijn er veel meer merken bezetmelders. Zorg er wel voor dat je bezetmelders koopt die op stroomdetectie werken. RailCom heeft bij Koploper geen zin. Koploper werkt niet met een terugmeldsysteem en weet ook niet in welk blok de trein is. Het programma bepaalt dat een trein van het ene naar het andere blok rijdt en kijkt vervolgens of de eerste bezetmelder in het bestemmingsblok inkomt. Koploper gaat er dan vanuit dat de trein in dat blok is. Daarom kun je ook de eerste rijtuigen van je trein al in blok 2 hebben, terwijl de loc nog in blok 1 staat.
Twee standaard rechte railstukken van Fleischmann Profirails voor een bezetmeldstuk is een goed uitgangspunt. Zelf ben ik een voorstander van iets langere bezetmeldstukken, zodat de trein ook de ruimte heeft om netjes te stoppen en niet steeds doorschiet. Ik gebruik als lengte zo'n 50 - 60 cm.
Er is een eenvoudige vuistregel voor het aantal treinen op de baan en dat is "De helft van het aantal wissels". Als je dus bijvoorbeeld vijf wissels hebt, kunnen er ruwweg 2 à 3 treinen rijden. Alleen bij het eenvoudige ovaal met inhaalspoor gaat die regel niet helemaal op, want daar kun je ook met twee treinen rijden.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 29 October 2014, 16:29:37 »
Er is een eenvoudige vuistregel voor het aantal treinen op de baan en dat is "De helft van het aantal wissels".
Merkwaardige regel. Ik kan wel een sporenplan verzinnen met b.v. 12 wissels en 6 treinen, waarbij alles hopeloos vast staat. Anderzijds zijn er situaties mogelijk met maar 1 wissel, waar je toch 10 treinen kunt laten rijden.
Een regel: de helft van het aantal blokken lijkt me meer realistisch.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 29 October 2014, 16:49:47 »
ik heb een vrij grote baan en hou aan dat er op de 30 blokken 4 moeten vrij zijn en de blokken van de spiraal ook steeds erbij.In totaal dus 8 blokken op 30.Best is toch steeds 2 blokken vrij te hebben.Voor detectie ben je best met een lange inritsectie en een stopsectie erna van 40 cm.Ik spreek dan over massadetectie.Je treinen worden dan volledig gedetecteerd (3 rail situatie).Voor een blok in 2 richtingen dan stopsectie-doorrijsectie-stopsectie.Wissels horen niet bij je blok in koploper.
PS: op plaatsen waar de loc bv een tunnel ingaat durf ik ook een lange stopsectie maken zodat de trein dan netjes stopt voor de tunnelingang ipv dat hij er half instaat.Idem bij een brug.
Greetings,salutations,groetjes,

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #9 Gepost op: 29 October 2014, 19:06:55 »
@Martijn:
Met al je vragen over Koploper kunt je ook terecht op het Koploperforum.
Daar weten ze ontzettend veel over deze software en wat daar zoal mee te maken heeft.  (y)

@Dirk
De lengte van een meldsectie heeft toch geen invloed op het stopgedrag? Als die maar lang genoeg is om detectie mogelijk te maken is het toch goed? Het uiteindelijke punt waar de lok stopt mag volgens mij best voorbij de stopmelder liggen.

Mvg,
Henk
« Laatst bewerkt op: 29 October 2014, 19:11:30 door Eenerspoor. Reden: Reactie aangevuld/aangepast »
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Martijn1974

• Offline Offline
    • Hanulveen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 29 October 2014, 19:40:52 »
Het koploperforum zal ik in een later stadium wel uitpluizen.
Eerst wil ik de basis leren over baanvakken en hardware.

mvg,
Martijn.
www.hanulveen.nl

Seinwezen

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 29 October 2014, 19:48:35 »
Je kan ook een koploper cursus ergens gaan volgen.
Bijvoorbeeld bij Hobby in Praktijk.

http://www.hobbyinpraktijk.nl/workshops/

Daar worden alle beginselen om te kunnen rijden doorgenomen.
Dit met behulp van theorie en praktijk.

Groeten Sander

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 29 October 2014, 19:54:16 »
Inmiddels heb ik de handleiding binnen gehaald en kan het lezen beginnen. (y)

Voor de zekerheid, heb je de handleiding of de beginnershandleiding binnengehaald? Ze staan allebei op de site van pahasoft.

De handleiding is iets van 400 pagina's met vrijwel dezelfde informatie die veel gerichter ook in de online-help is te vinden.
Alle onderwerpen worden besproken, inclusief het gevorderden deel, waar je op dit moment niet mee lastiggevallen wilt worden.
Zonde van de tijd om dat helemaal door te lezen. Het overgrote deel doe je in eerste instantie toch niks mee.

De beginnershandleiding is een korte stap voor stap inleiding waarmee je een eenvoudige baan in koploper opzet.
Dit is naar mijn mening de beste beginnershandleiding die er is, vooral ook omdat er geen storende fouten in zitten.

Huub

Martijn1974

• Offline Offline
    • Hanulveen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 29 October 2014, 19:56:33 »
@hubertus,
Ik heb de beginnershandleiding.

@Seinwezen,
Dat is een toffe link, dankjewel daarvoor.
Daar wil ik wel naar toe strakjes.
Ik heb ook voor aanstaande zaterdag afgesproken bij De Wapstad, dan is de digitale man er ook, en die gaat ook een en ander er over vertellen.

mvg,
Martijn.
www.hanulveen.nl

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #14 Gepost op: 30 October 2014, 08:34:11 »
Eerst wil ik de basis leren over baanvakken en hardware.

Daarvoor kun je ook op het Koploperforum terecht.

Ook aan te bevelen: deze cursus. (y) Je kunt die vinden op het Koploperforum en downloaden als je ingelogd bent. Je moet je du wel eerst registreren als gebruiker.

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.