Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1062858 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4035 Gepost op: 12 november 2020, 15:02:03 »
De naam plamuur is inderdaad misleidend Reinout, het vormt juist een heel dun gelijkmatig laagje.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4036 Gepost op: 12 november 2020, 16:55:09 »
Spuitplamuur,van welk merk om t even is handig en zeker niet grof te noemen.
Ik en anderen hebben dat spul in de loop der modelbouw jaren al voor zoveel meer "misbruikt"als dat de "bedoeling" is  :-X
Als de fabrikanten dat zouden weten,dan ging de prijs waarschijnlijk gelijk met 80% omhoog  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4037 Gepost op: 12 november 2020, 19:59:44 »
Dusssss... prima bruikbaar als laagje grondverf op lastige materialen? Beter dan zo'n spuitbus primer van de Action?
(Ik werk nu met primer-met-de-kwast van vallejo, ter info. Lekker makkelijk qua even tussendoor wat vrutten zonder m'n kamer gelijk in de vuile dampen te zetten :) )

Lastige materialen? Nou, bijvoorbeeld zo'n filigraan bankje van Weinert. Ik heb het met secondelijm vastgelijmd:



Vervolgens een laagje vallejo lichtgrijze primer erover, verdund met vallejo "airbrush thinner" (dat zag ik in een video als verdunner gebruikt worden, je kan er goedkope 200ml verpakkingen van krijgen):



Dat was een beetje veel verdund. Poging twee dekte beter.

Op m'n gemakje tussendoor steeds wat verdunde verf erop, daarmee bleven de details grotendeels bewaard:



Ondertussen heb ik boven op zolder een stuk triplex afgetekend om als beschermplaat aan de voorkant van de burcht te dienen:



Raargh, ik ben niet waardig:



In mijn hoogmoet had ik een setje Trapeztafel van RST Modellbau gekocht. Ik dacht even wat in mekaar te lijmen, maar dit hoort eigenlijk gesoldeerd te worden (met wat forsorzuur, dat ik niet heb). Zie de handleiding. Als het goed is zit er dan net een klein mooi spleetje van een tiende millimeter tussen het schild en de paal.

Heel mooi natuurlijk, maar zodra ik naar een verfpotje kijk, dan zit die spleet al vol! Aargh. Enfin, alsnog zijn het mooie dunne bordjes. Ik hoop dat ze met secondelijm ook lijmbaar zijn.

Alternatief kan ik ook gewoon op dik fotopapier een printje maken zoals in dit voorbeeld van Huib Maaskant. Daar heb ik eens wat andreaskruizen van uitgeprint en dat zag er prima uit. Dus... waarom heb ik zo moeilijk gedaan?
Enfin, ik ga wel wat aanrommelen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4038 Gepost op: 12 november 2020, 21:50:04 »
Als je wat lijm op een speldenpunt doet kan je heel gecontroleerd een klein beetje lijm aanbrengen waardoor de spleet tussen bord en paal niet volloopt.
Volgens mij kan solderen ook wel met gewone flux, als het maar niet corrosief blijft zoals S39. Of er zouden bepaalde voordelen moeten zitten aan het gebruik van fosforzuur.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4039 Gepost op: 13 november 2020, 10:38:36 »
Volgens deze pagina:

Citaat
Seit Jahren bei vielen Modellbahnern das bevorzugte Löthilfsmittel wenn des darum geht, Bauteile mit winzigen Mengen von Lötzinn zu verlöten.

Phosphorsäure schafft blitzeblanke Oberflächen die regelrecht das Zinn "von der Lötspitze" auf das Werkstück ziehen.

Dus: kennelijk maakt het heel goed schoon en heeft het effect om het beetje gesmolten soldeer zo ongeveer van de bout op het werkstuk te zuigen.
Op een Duits forum werd me trouwens een soldeervet voor koperen buizen uit de bouwmarkt aangeraden.

Qua spleet: ik zit niet in over de lijm, dat moet ook bij mij nog wel redelijk goed gaan. Ik zit in over de verf :) Dat pakt bij mij vaak wat dik uit. Laaaaangzamerhand leer ik me wat te gedragen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4040 Gepost op: 13 november 2020, 20:21:32 »
Ik gebruik soldeer vet met tin er al in. Volgens mij van griffon. Effe roeren en klaar. Dus een beetje op de plek des onheils en dan verhitten en klaar.


Groet Jeroen

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4041 Gepost op: 13 november 2020, 21:42:30 »
Als je soldeer met harskern gebruikt komt er vrij veel soldeer op het werkstuk. Er komt pas vloeimiddel vrij bij het toevoegen van soldeer. Ook bij gebruik van heel dunne soldeer zal het snel teveel zijn.

Ik gebruik soms vloeimiddel als pasta en soms als vloeistof. Ik heb beide ooit gekocht omdat ik benieuwd was naar het verschil tussen beiden. De pasta vloeit nogal uit maar zonder dat er  soldeer in de hele vlek wordt opgenomen, dat gebeurt alleen waar de bout het werkstuk raakt. De vloeibare flux verdampt redelijk snel maar lijkt iets meer soldeer van de bout te halen. Met andere woorden: bij gebruik van de vloeibare flux is er minder soldeer nodig op de bout en kan preciezer gewerkt worden. Voor een etsplaat is wellicht veel meer warmte nodig dan voor een dunne printplaat en dan kan de flux als pasta misschien beter werken omdat de vloeibare snel verdampt.

Flux voor koperbuizen kan wel corrosief zijn en blijven (S39). Dat is geen probleem en deze flux werkt ook goed maar na solderen moet je goed schoonmaken of bij solderen moet je goed 'doorbakken'. Dat laatste is misschien niet zo wenselijk, goed schoonmaken werkt beter.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4042 Gepost op: 17 november 2020, 22:33:07 »
Nou eh.... ik heb een poging gewaagd om een dun stripje tegen de "paal" aan te solderen. Nog zonder enige pasta of vloeistof:



Oh... dat lijkt dus nergens op. Maar goed, dan weet ik tenminste dat het op deze manier niet werkt :)

Ondertussen verder met de verlenging/verhoging van de zijwand. Aan de onderkant met het lijmpistool vastgezet. Her en der wat houtlijm om het tegen het piepschuim te lijmen:



Dan zit er een spleet:



Volgepropt met schijfjes piepschuim die ik had liggen omdat ik wat voor de zijwand af moest snijden. Later heb ik er sculptamold overheen gesmeerd:



Tegelijkertijd heb ik ook een experiment gewaagd met sculptamold in een gipsvorm voor rotsen:



Het is niet eens zo onaardig. Wel zitten er her en der luchtbelletjes, die je met gips toch beter kunt voorkomen. Voor waar ik het wil gebruiken (deels onder struikgewas en onder bomen) zal het wel afdoende zijn:



Eerste verflaag. Twee met verdunde vallejo en de rest met verdunde waterverf (tubes, gemixt wit/zwart/bruin, van de Action):



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4043 Gepost op: 19 november 2020, 00:58:43 »
Poeh, ik heb zonet m'n derde Rail magazine artikel ingeleverd. Eens kijken of ze het wat vinden.

Ik beschrijf er de bouw van het raamwerk van de Monreal-modules. Inclusief de landschapskeuzes qua hoog/laag. En het verhaal erbij dat ik aan het begin nog bar weinig wist van hoe het zou eindigen. De Monreal-burcht die ik nu aan de voorkant heb staan had ik eerst aan de achterkant gepland, bijvoorbeeld.
Ook zit er wat "filosofie" in over beperkingen die handig kunnen zijn. Een keus voor een specifieke lijn en een specifiek jaartal, dat dat scheelt qua kosten omdat je niet links en rechts allerlei materieel koopt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4044 Gepost op: 21 november 2020, 21:28:42 »
Het concept-artikel viel in goede aarde. We moeten nog kijken wat er precies mee gaat gebeuren, want het zou een korte artikelreeks kunnen worden. Ik heb als "herintreder" met eenvoudige middelen lekker aan lopen klussen en alles vanaf het begin gedocumenteerd, dus wat dat betreft is het bruikbaar als handleiding "hoe bouw ik een baan". Of in ieder geval "hoe bouw ik drie landschapsmodules". Het betekent wel dat ik wat schrijfwerk op m'n bordje heb liggen :)

Maar goed, ergens bij aflevering vier wil ik het dan wel over een kasteel gaan hebben. Dus.... moet ik er maar weer eens werk aan doen.
Twee dagen geleden heb ik de stukjes piepschuim die ik in de naad had gepropt onder de sculptamold gestopt:



Ook heb ik gelijk her en der sculptamold op de bestaande laag aangebracht en met een brede kwast uitgestreken. Het eindresultaat van m'n vinger-kleierei was wat onregelmatig, wat niet paste bij een rustig grasveldje enzo. Als je er met een kwast over gaat wordt het een stuk netter.

Rechts moest er eigenlijk ook nog een stukje afdekking bij:



Snel een reststukje multiplex op maat gesneden en met het lijmpistool ertegenaan geplakt:



De randen werk ik later wel weg met wat plamuur.

Gelijk wat sculptamold tegen het stukje hout aan:



Die steile wanden wil ik deels nog wat geleidelijker maken door wat meer sculptamold. En deels wil ik er rotsen aanbrengen om duidelijk te maken dat de burcht op een wat uitstekend stuk rots staat (een "Spornburg" (Duitse wikipedia)).

Voor die rotsen wilde ik de scultamold-experiment-rotsen gebruiken die ik eerder had geschilderd. Deels met waterverf, waarbij veel wit zichtbaar bleef:



Degene die ik met vallejo had gedaan was beter:



Enfin, tweede laagje vallejo overal overheen. Wel werd het hierdoor wat donkerder:



Inmiddels heb ik er ook wat donkere wash over gegooid. Morgen nog een beetje proberen te drybrushen en dan moet het wel goed zijn.


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4045 Gepost op: 21 november 2020, 22:42:50 »
Nou eh.... ik heb een poging gewaagd om een dun stripje tegen de "paal" aan te solderen. Nog zonder enige pasta of vloeistof:



Oh... dat lijkt dus nergens op. Maar goed, dan weet ik tenminste dat het op deze manier niet werkt :)

Je zou kunnen proberen het te vertinnen met wat vloeimiddel. Zelfs S39 (bij bouwmarkt verkrijgbaar) zou kunnen werken maar maak het dan goed schoon want S39 blijft corrosief. Niet corrosieve middelen verdienen de voorkeur.

Het punt is dat je met wat vloeimiddel met weinig inspanning een heel dunne laag soldeer aan kan brengen. Als je soldeer toevoegt, al of niet met harskern, komt er al snel meer soldeer mee dan je wilt. Als je wat vloeimiddel op de paal doet en er dan de bout met een klein beetje soldeer tegenaan houdt zal het soldeer van de bout af komen en mooi over een deel van de paal getrokken worden. Schuif de soldeerbout over het deel met vloeimiddel als er echt weinig soldeer aan de bout zit. De laag soldeer kan dan zo dun zijn dat je alleen aan het kleurverschil kan zien waar er soldeer zit.


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4046 Gepost op: 21 november 2020, 23:04:44 »
Kan je beter S-65 nemen, niet corrosief en simpel met water te verwijderen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4047 Gepost op: 21 november 2020, 23:58:59 »
Kennelijk is vloeimiddel toch best belangrijk :) Bij electronica gebruik je het normaliter niet, en da's (naast draadjes aan rails) m'n enige soldeerervaring.
Ok, ik heb iets voor m'n inkooplijst.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4048 Gepost op: 22 november 2020, 08:57:04 »
Bij elektronica zit het in het de vorm van hars in het harskernsoldeer Reinout, maar dat werkt bij constructiewerk met messing over het algemeen niet lekker.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Nohome

  • De uitzondering die de regel bevestigt.
  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Wandelende geduldstester
    • Modelbaan Genehuizen op Youtube
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4049 Gepost op: 22 november 2020, 09:12:52 »
Anders is soldeer olie van Sommerfeldt een goede voor modelbouw toepassingen
Groet Harold

Genehuizen 2.0