Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Einde Koemo ballast ??? door Boertje
Vandaag om 12:50:24
"Nederlandse" modellen door Hans Reints
Vandaag om 12:39:20
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1068038 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3435 Gepost op: 11 april 2019, 22:09:19 »
"gewoon" stalen platen ?
Of zo van die rasterplaten ?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3436 Gepost op: 11 april 2019, 22:15:15 »
Ja, Riffelblech heet zoiets bij de buren  :)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3437 Gepost op: 11 april 2019, 22:22:18 »
Poging 2:  :)

Waarom niet gewoon in/onder het Hausbahnsteig? Niks sporen kruisen. Gewoon parallel blijven. En inderdaad afdekken met Riffelblech:




Wilsenroth.....  ....Ook zie je op de foto het nogal uitgebreide rooster met daarin weer de "Gruppenableitung".



Nog steeds Wilsenroth. Links lopen de trekdraden achter een hekje verder.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3438 Gepost op: 18 mei 2019, 21:53:43 »
Oef, alweer ruim een maand geleden dat ik iets aan m'n spoorlijn heb gedaan... Andere dingen hebben even prio. Ik ben nog wel lekker aan het lezen. Boek over Dümpelfeld-Ahrdorf-Jünkerath uitgelezen, bijvoorbeeld. Lekker dikke pil met veel sporenplannen, info over de bouw, enz. Zoals vaak in dat soort boeken nauwelijks foto's uit de begintijd maar wel van de laatste paar jaar van het bestaan. Tja, vroeger maakte men veel minder foto's.
Goed boek als je van veel details houdt!

Als je het nòg erger wil: ik ben nu met het Ahrdorf-Blankenheim boek bezig. Ze hebben bij het Eisenbahnmuseum Jünkerath een groot deel van het archief van de Bahnmeisterei van deze lijn bemachtigd... Bouwtekeningen van alle tunnels, viaducten, onderdoorgangen, enz :) En een goede beschrijving van de bouw, o.a. van de verschillende methodes om een een tunnel te bouwen, hoe die werd uitgevoerd, hoe de afwatering ervan werkte enzo. Leuk.
En een erg uitgebreide verhandeling over het ontstaan van de spoorlijn en wat er allemaal voor moest gebeuren qua planning, vergunningen, bedelen, wijzigingsvoorstellen, enz. Per km spoorlijn bevat het boek 6 pagina's geloof ik :)

Maar..... vandaag heb ik eindelijk weer wat gedaan.

Wat ik hier probeerde te zeggen...

Toch maar onder de tegels van het perron door? Ik zal dan nog wat kluswerk bij het trottoir moeten doen. Maar als ik naar onderstaand voorstel kijk vind ik dat er wel redelijk uit zien:

... was dat ik inderdaad deels de "wilsenroth-variant" van plan was. Voor de draden "naar rechts", wel te verstaan:



Het klussen van vandaag begon met een hulpmiddel om het reeds aangelegde ballastbed op 2cm van de middellijn af te kunnen snijden/rammen/vrutten:



Zo kan ik het op de rails drukken:



En vervolgens enigszins lomp de schoevendraaier ter hand nemen:



Na wat nijvere huisvlijt is er ruimte geschapen voor de perron-zijkanten:



Ik heb het tot op het hout afgestoken. Dan kan ik, net zoals bij het station, een 5mm foambord plaat pakken en daar de gipsen perronrand op plakken. Die heeft dan precies de goede hoogte.

Het spreekt vanzelf dat ik bij Berenbach-Ulmen eerst de perronranden ga aanbrengen voordat ik het ballastbed aan ga brengen :D

Reinout
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2019, 22:09:33 door Reinout van Rees. Reden: geschept=> geschapen »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3439 Gepost op: 18 mei 2019, 22:10:34 »
.... foto's kloppen nu weer. En een spelfout is hersteld. Blij dat m'n dochter het niet zag, die had me over drie dagen nog uitgelachen... :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3440 Gepost op: 22 mei 2019, 21:08:59 »
Qua Eifelquerbahn kan ik dit persbericht van de eifelquerbahn-vereniging aanraden. Klinkt toch best positief.

Lange tijd was het oorverdovend stil rond die arme spoorlijn. Maar de laatste maanden is er weer nieuws. Deels doordat er gezocht werd naar een nieuw bedrijf dat evt interesse had om de spoorlijn uit te baten. En deels door de oprichting van deze vereniging. Ze hebben het in ieder geval al voor elkaar gekregen dat ze de diverse rapporten in mochten zien die gedurende de jaren i.v.m. een eventuele reactivering zijn opgesteld. Daaruit werden door de overheden vaak hoge bedragen geciteerd, maar dat lijkt volgens het persbericht dus voor grote delen van het traject flink mee te vallen.

Dat laatste zal wel kloppen, want tussen Kaisersesch en Ulmen is de lijn relatief recent (15 jaar geleden ofzo) nog flink opgeknapt. De grote kostenpost ligt op de laatste kilometer: de roestige brug over de Kyll bij Gerolstein.

Misschien kan ik toch nog een keer in het echt over de lijn rijden... Huid verkopen voordat de beer geschoten is, maar toch.... :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3441 Gepost op: 22 mei 2019, 21:25:46 »
... en op DSO staan er weer leuke foto's van de Eifelquerbahn. Ook van Neuerburg en Pronsfeld, trouwens.

De laatste paar weken is er wel meer leuks op DSO verschenen. Stoom in Mayen deel 1 en deel 2.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3442 Gepost op: 23 mei 2019, 22:56:56 »
Ruimte maken voor de trekdradenbuis. Dat ging opvallend makkelijk door de 2x3mm foam die eronder zit. Gewoon even indrukken/uitsteken met een schoevendraaier:



Onder de rails zit er een stukje plastic om de bielzen bij elkaar te houden. Dat kreeg ik weg met een spits scalpel en een fretboortje:



Even een proefplaatsing:



De buizen liggen natuurlijk iets te laag op deze manier. Ik moet nog wel iets verzinnen om te zorgen dat ze nèt niet rechtstreeks tegen de onderkant van de rails aankomen want dan krijg ik kortsluiting ;)

Verder heb ik ook in m'n voorraad gipsen perronranden gerommeld en de benodigdheden op hun plek gelegd:



Er zit weer wat vordering in!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3443 Gepost op: 24 mei 2019, 12:30:13 »
Natuurlijk is jouw methode 'natuurgetrouwer', immers, ook in werkelijkheid lopen die trekdraadgoten onder de rails door, maar ik vind het wel een stuk bewerkelijker dan mijn manier: de goot in stukken snijden en  die naast en tussen de rails in elkaars verlengde leggen. Wel goed uitlijnen, natuurlijk, maar als je dat goed doet is het wel overtuigend, vind ik:



De kans op kortsluiting is op die manier ook minder aanwezig en mocht het toch voorkomen, dan is het een kwestie van het stukje tussen de rails even iets inkorten.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3444 Gepost op: 24 mei 2019, 13:37:13 »
Niet eens aan gedacht....  :o Tenminste, ik ging er ongemerkt van uti dat het "uiteraard" te veel zichtbaar zou zijn.
Maar dat valt reuze mee in jouw detailfoto. Er is één plekje waar ik een spleetje zie.
Da's alleen als je er recht van boven op kijkt. Normaliter zal je dus niets zien.

Hm! Bij de tweede locatie ga ik het mezelf makkelijker maken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3445 Gepost op: 30 mei 2019, 22:02:05 »
Ik hoop een paar dagen achter elkaar vorderingen te kunnen maken. Een eerste punt dat ik heb aangepakt zijn de perronwanden.

Ik heb van 5mm foamboard de basis gemaakt waarop ik de wanden zet:



Lijm, lijm, inclusief een strookje foamboard erachter voor de stevigheid:



Licht verdunde verf (mengseltje van paar soorten grijs):



Ik heb bij het stationsgebouw de perronrand-steen waar de buis voor de trekkabels onderdoor loopt wit gemaakt. Dat heb ik in die buurt wel vaker gezien:



Vrijdag verder!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3446 Gepost op: 31 mei 2019, 23:05:13 »
Vandaag, vrijdag, ben ik de hele dag bezig geweest. Als eerste de benodigde "inspectieputjes" voor de trekdraden die onder het perron door lopen. Ik heb ze met een scalpel in het gips van het perron gekrast:



Vervolgens, net zoals de vorige keer, stukjes rooster/traanplaat/auhagenspul op maat snijden en erin lijmen. En even een drupje bruine vallejo wash eroverheen:



Vervolgens heb ik de voorbereide stukken perron vastgelijmd. En vervolgens ook het stationsgebouw. Even verzwaard:



Verzwaren met lege flesjes bier is kennelijk niet zo'n goed idee. Misschien lag het er ook wel aan dat ik niet lang genoeg wachtte totdat de (contact)lijm aan beide kanten droog was. Want even later kon ik een tweede keer gaan lijmen:



Even voor het idee, zo ziet het er nu uit met spleten enzo:



Nou, alles is vastgelijmd. Laat ik nog een tweede lok gebruiken om te testen. De 57er heeft de breedste cylinders op het laagste punt. Waarom heb ik daar niet eerder mee getest? Aargh:



Dus ik heb even een vijltje gepakt:



En een deel van het tweede perron heb ik losgebroken. Daar had ik een denkfout gemaakt van 1mm, en dat is te veel:



Ietsje verder van de rails weer vastgelijmd:



Zaterdag kijken hoe het verder gaat lopen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3447 Gepost op: 01 juni 2019, 19:00:35 »
Voor de buizen heb ik een sleuf geprikt met de schoevendraaier:



De boel vastgelijmd en vervolgens, ook in het gat tussen ballastbed en perronrand, ballast gestooid en "aangestampt" en netjes geveegd met een make-up-kwast:



Verdunde boekbinderslijm (1:1) van de Pipoos erop:



Hier zie je het uitsteken met een schoevendraaier:



Even later droogt ook hier de lijm (de standaard doorzichtige knutsellijm van de Pipoos):



Het perron heb ik een laag plamuur gegeven (alabastine muurvuller):



Zo ziet het er vanuit een andere hoek uit:



Later maar een laagje verf erover. Waarschijnlijk ook een schuurpapiertje. En dan maar eens kijken hoe ik het af ga werken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3448 Gepost op: 04 juni 2019, 18:09:34 »
Beetje kijken hoe ik het landschap naast het stationsgebouw ga vormgeven. Ik had al eens wat lopen schetsen en ook nu vond ik dat een aardige methode. Gewoon met de stift op het landschap:



Een uitdaging is de beperkte ruimte tussen de achtergrond en het stationsgebouw:



Een weg van 4cm breed ziet er niet uit. Gelukkig is dat punt nauwelijks zichtbaar. Beetje camoufleren en dan komt het wel goed. Gewoon accepteren. Net zoals ik door m'n bouwwijze her en der niet aan naden ontkom. En niet aan een schuin dak ontkom. Ik accepteer het gewoon, ik kan er toch niets aan doen. Het is nou eenmaal een nadeel van de plek waar ik m'n spoorbaan bouw. Liever het nadeel dan dat ik geen spoorbaan heb :)

Nieuwe schets met bushalte:



Vanwege de benodigde dikte (om op andere punten aan te sluiten) heb ik een A3 foamboard opgeofferd:



Grijs papier als (iets ruwere) ondergrond voor de toekomstige laag asfaltverf. En 3mm blauwe foamplaat als stoep (die ga ik ook met asfaltverf schilderen, in Duitsland zie je dat nogal eens. Wel wil ik de kleur wat af laten wijken. Ietsje lichter of donkerder.



Aan de rechterkant heb ik hetzelfde gedaan, maar daar zowel de weg als de stoep (met een laagje karton eronder ter verhoging) als 3mm foamplaat. Hier komen wat parkeerplaatsen:



Reinout
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2019, 18:12:05 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3449 Gepost op: 11 juni 2019, 22:29:46 »
Er kwam wat bezoek langs, dus ik ben aan het opruimen en schoonmaken geslagen.
Ik had al een tijd niet meer veel gereden, dus op sommige plekken wilde een lok wel eens blijven staan.
Dus.... wielen van de meeste loks schoonmaken, rails schoonmaken, boel stofzuigen.

En o.a. het bedieningspaneel van Kelberg repareren. Het klitteband aan de bovenkant was bijna helemaal los, dus dat heb ik er opnieuw opgeplakt. Hier liggen de onderdelen te drogen voordat ik ze aan elkaar plak:



Het is wel lekker om weer te rijden. Dat is toch wel een hoofddoel van m'n baan. Zonder rijden mist er wat.
Dus... de komende tijd wil ik weer meer gaan rijden. Nu kan het weer!

(Totdat ik weer flink aan het klussen ga, maar goed. Dat zien we dan wel weer :) )

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)