Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door henk
Vandaag om 08:32:12
3,51° ofzoiets 😉 door Jan-Peter
Vandaag om 08:20:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:06:34
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Mini baantje `` De visafslag`` door g-j
Vandaag om 06:41:19
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1067175 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22365
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3360 Gepost op: 13 februari 2019, 13:49:54 »
HEEL fraai setje 50ers  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7390
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3361 Gepost op: 13 februari 2019, 15:25:05 »
:)

Ergens stond een keer een opmerking dat, als je een specifieke omgeving nabootst, je zou moeten proberen meerdere exemplaren per soort te hebben. Liever dan eenlingen. Dat zette mij aardig aan het denken.
De Modellbundesbahn-tentoonstellingsbaan, daar sterf je in de 44ers. Als voorbeeld. Klopt perfect voor die buurt.

Een artikel over BW Hermeskeil dat ik daarna zag toonde voornamelijk BR93.5 loks. Kijk, toen werd ik wakker.

In Mayen Ost was het de BR50 waar je over struikelde. Dus heb ik m'n verzameling van die Baureihe langzaam uitgebreid. Nu is m'n rijtje wel compleet tenzij ik nog een goedkoop exemplaar met SDS of DSD versie zie... :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3362 Gepost op: 13 februari 2019, 16:46:06 »
Dat van die voorverwarmer...ik meen dat dat juist één van de onderdelen was die er als eerste bij de Übergangskriegsloks Baureihe 50 vanaf gevijld werd. In hoeverre deze daarna na het afwikkelen van de akternatieve vriendelijkheden en het genezen der afgevrozen tenen weer werden bij gefrunnikt, daar heb ik geen zicht op. Dus voorverwarmer hoeft misschien niet. Scheelt weer, toch?

Mvg Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7390
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3363 Gepost op: 13 februari 2019, 17:44:01 »
Volgens mij hebben ze 'em er overal wel weer bijgezet.

In de bevroren-tenen-tijd was het volgens mij wel een goede maatregel. De twee straalpompen zijn van nature al warm en zaten ook nog eens in het machinistenhuis. Een leidinkje langs de ketel kan je wel isoleren.
Een pomp naast de ketel: dat is nou net een onderdeel dat kan bevriezen. Dan maar liever een straalpomp.

Een voorverwarmer + pomp was echter kennelijk zo effectief dat ze hem, toen ze het zich weer konden veroorloven, toch snel weer inbouwden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3364 Gepost op: 13 februari 2019, 19:49:36 »
In een straalpomp wordt het (koude) water uit de tender aangezogen door een straal "Frischdampf" die rechtstreeks uit de ketel wordt gehaald en met het tenderwater wordt vermengd. Daardoor warmt het koude water uit de tender automatisch op en zodoende kun je zonder voorwarmer (koud water in de ketel pompen kan leiden tot schade aan de ketel en is sowieso een stuk minder effectief). De aan de ketel ontnomen stoom wordt dus in z'n geheel weer teruggepompt in de ketel, waardoor noch de daarin aanwezige energie noch het 'water' verloren gaat.

Een voorwarmer (zoals we die kennen als die cilinder die bij Einheitslok dwars op de ketel vóór de schoorsteen ligt) maakt gebruik van (een deel van) de afgewerkte stoom uit de cilinders, de lichtmachine en de luchtpomp. Het tenderwater wordt met die afgewerkte stoom gemengd (Mischvorwärmer) of er langs dan wel doorheen geleid (Oberflächenvorwärmer). De eerste methode (Mischvorwärmer) heeft als voordeel dat (een deel van) de afgewerkte stoom hergebruikt wordt, dus niet alleen de daarin nog aanwezige energie (warmte) maar ook de stoom zelf (als water).
Waarom maar "een deel van" de afgewerkte stoom? Omdat het andere deel gebruikt wordt om trek in de vuurkist op te wekken (middels de Hilfsbläser). Dat laatste deel gaat, mèt de daarin nog verpakte energie, door de schoorsteen in's Blaue hinein. Maar bij gebruik van twee straalpompen gaat, zoals je misschien al begrepen hebt, die afgewerkte stoom in z'n geheel door de schoorsteen heen... tot niets anders nut dan de trek in de vuurkist te hebben opgewekt.

Omdat bij gebruik van een zuigerpomp (in combinatie met een voorwarmer) er als het ware een koudwaterleiding van de tender naar de voorwarmer loopt, heb je daar een heel grote kans op bevriezing. Bij gebruik van een straalpomp in het machinistenhuis en vandaar langs de kortste weg de ketel in, is die weg veel korter en bovendien praktisch geheel vorstvrij.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2019, 19:52:27 door 44 »

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3365 Gepost op: 13 februari 2019, 20:40:24 »
Kortom; geen voorverwarmert 8). Wel goed onderbouwd, dus Reinout mag gerust deze conclusie met hand, tand en muizeval verdedigen.
Dat van het chassis moet ik nog even nakijken, er staat mij ook iets bij dat de ophanging van de schaarbeweging licht verschilde van de Br52.
Mvg Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7390
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3366 Gepost op: 13 februari 2019, 21:20:22 »
Off-topic...

Met een muizeval heb ik een collega nog eens geholpen. Die zei te snel "ja" tegen van alles als iemand hem iets vroeg. Ik poneerde de stelling "je steekt nog liever je hand in een muizeval dan dat je nee zegt". Het antwoord, na een verbaasde stilte, was "ja".

Een paar dagen later had ik bij de Blokker een muizeval gekocht en die (niet op scherp) op z'n bureau gezet als herinnering om vaker "nee" te zeggen. Dat kon 'ie wel waarderen :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3367 Gepost op: 13 februari 2019, 21:23:53 »
Citaat van: Bas
Kortom; geen voorverwarmer

Juist wel! Met een voorverwarmer bespaar je op water èn energie.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2993
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3368 Gepost op: 13 februari 2019, 21:29:24 »
Natuurlijk, dat moet ook! Hoe meer er naar boven komt, hoe meer (mogelijke) aanknopingspunten er zijn.
(y)

Misschien ook nog aan het staaf-frame. Kenmerk van de BR 52 is het plaat-frame, hoewel er wel een beperkt aantal (ik meen een één- of tweehonderdtal, maar het kunnen er ook meer geweest zijn) geweest is met zo'n staaf-frame (gefreesd uit volmetaal).
Het plaatframe (blechrahmen) was inderdaad het kenmerk van de BR52, het traditionele uit volmetaal gefreesde staafframe (barrenrahmen) was duurder en bewerkelijker en hoorde bij de BR50 en inderdaad een klein(!) aantal eerste 52ers.
Offtopic, bij de naoorlogse Reichsbahn is in de jaren'50 een serie nieuwbouw 50ers afgeleverd (BR 50.40, niet te verwarren met de Franco-Crosti's van de DB) die wel waren voorzien van een plaatframe, dat was echter geen succes en is deze serie in de jaren 70 alweer afgevoerd.
Groeten,
Richard

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3369 Gepost op: 13 februari 2019, 21:48:34 »
Ok, ik heb over het hoofd gezien dat we de late jaren 60, begin 70, op het oog hebben, energiebesparingen gaan boven eventuele bevriezing. Ik ging er blijkbaar van uit dat Reinout de afwezigheid van die voorverwarmer wilde rechtvaardigen zonder dat hij zich in grote kosten zou moeten steken. Overigens wel machtig interessante materie!

Mvg Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7390
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3370 Gepost op: 13 februari 2019, 22:51:42 »
Even voor de volledigheid:

- Die voorverwarmer wil ik erop hebben, want in 1970 had elke lok dat.

- Bevriezing was tijdens de bouw van de lok (1943) ècht een probleem. En dan niet een lullig wintertje hier: nee, de Russische winter. Ik heb een paar boeken thuis liggen. "Als je ging plassen moest je even waarschuwen, want dan konden je maten hun handen eronder houden om weer een klein beetje op te warmen". Zo koud. Dat gaat elk Nederlands begrip te boven.

- In die tijd was energiebesparing niet belangrijk. Tenminste, zo lang het om kolen ging. Daar was relatief genoeg van. Grondstoffen? Minder. Benzine/diesel? Veel minder.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7390
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3371 Gepost op: 13 februari 2019, 23:30:21 »
Ik googlede even op het nummer en vond dit eerdere bericht op dit forum. Daar wordt een BW genoemd:

Dat genoemde BW was Oberlahnstein, wat ik in het daarna gevonden overzicht echter niet kon vinden. Enige twijfel kroop dus naar boven.
Een blik in het Dikke Boek (BR 50 bij de DB) leert echter dat de 50 3071 wel degelijk vanuit Oberlahnstein naar Mayen Ost kwam, en wel op 24 december 1958. Samen met de 50 1832, eveneens een kuiptendermachine.

Even voor de volledigheid :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7390
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3372 Gepost op: 18 februari 2019, 18:10:16 »
Mooie fotoreeks op het Mittelrheinforum. Plandampf 1993 Trier-Gerolstein plus een ritje naar Daun.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3373 Gepost op: 21 februari 2019, 10:47:51 »
Dit kwam ik weer tegen
misschien een hulp bij het maken
https://www.tapatalk.com/groups/germanrailfr/how-it-was-done-t7477.html

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7390
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3374 Gepost op: 21 februari 2019, 21:29:33 »
Die foto van zo'n "loopplank" had ik al eens gezien in Güterumschlag, Vorbild & Modell. Blijft een rare constructie, die desondanks nogal eens voorkwam.

Voor mijn doel vind ik het niet geschikt, hoewel een overbruggende plaat op zich nog wel zou kunnen. Past denk ik meestal niet in de dagelijkse praktijk van het reizigersverkeer, het is meer voor aparte expresgoedwagons.
Sowieso heb ik geen opengaande deuren.

Eh, wacht: ik heb één bagagewagon (die ik in deplorabele staat als Bahnmeistereiwagon wilde misbruiken) waar de deuren wel van open kunnen. En ook de twee goederentreinbagagebegeleidingsenzovoortswagens hebben openbare deuren.

Ok... hiermee kan ik nog wel eens een scene opzetten. Eens nadenken :)

Oh, en dat bovengenoemde boek: bedankt voor de indirecte herinnering, want die moet ik duidelijk nog eens opnieuw doorlezen. Daar zitten nog veel ideeën in verborgen. Dat is met deze boeken toch zo: hoe meer je later nog weer leest, hoe meer je uit het oorspronkelijke boek ook weer haalt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)