Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063024 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3000 Gepost op: 12 juni 2018, 15:50:05 »
OK
ik zie het weer verschijnen  (y)
Zag later ook pas jou reactie daar

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3001 Gepost op: 13 juni 2018, 12:58:39 »
Op het Mittelrheinforum (en vast ook op DSO) staat weer een mooie rapportage: deel 1 Eifelquerbahn, jaren 80.

Vooral de twaalfde foto vind ik mooi.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3002 Gepost op: 13 juni 2018, 13:01:27 »
Da's inderdaad een mooi plaatje. Bronsgroen eikenhout, duidelijk bijna herfst.
Ergens best een dreigende plaat...

Tschüß
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3003 Gepost op: 13 juni 2018, 13:52:32 »
... en deel twee staat er sinds een uurtje ook op.

De eerste foto, Laubach-Müllenbach, daar vind ik het stationsgebouw er karakteristiek (=somber, vervuild) uitzien. Dat zou wel wat voor mijn Berenbach-Ulmen kunnen zijn. Om het tweede stationsgebouw nou ook helder wit te maken is ook zo wat :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2018, 13:56:58 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3004 Gepost op: 13 juni 2018, 16:13:32 »
Had hem ook gezien
Gelijk maar even abbonniert
Die neben strecken geven vaak hele mooie plaatjes
Kom ook veel op jou tube tegen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3005 Gepost op: 19 juni 2018, 18:48:57 »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3006 Gepost op: 21 juni 2018, 16:43:25 »
Ook smikkelsmul: in dit bericht op Stummiforum staat een groot aantal prachtig vervuilde loks. Ze komen op mij extra mooi over omdat ze allemaal met ongeveer dezelfde methode vervuild zijn, dat zorgt voor eenheid.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3007 Gepost op: 30 juni 2018, 22:38:26 »
Ik zag op het Eifelbahnforum dat er een nieuw boek over de eifelquerbahn is verschenen. Ik heb het idee dat het net zoiets zal zijn als dit boek over Simmern, dus best wat leuke foto's maar niet veel achtergrondinfo. Gelijk maar besteld, voor €20 valt de buil die ik eraan kan vallen wel mee. Zodra het binnen is zal ik er een korte bespreking van schrijven.



DSO: een oud bericht over Wengerohr naar Bernkastel-Kues is nieuw leven ingeblazen. De derde foto had ik hier al eens opgevoerd als verantwoording waarom ik met een 23er op een suffig zijlijntje rondrijd.

Als reactie daarop kwam dit bericht met nog meer foto's daarvan.



Ik heb weer een artikel voor Rail Magazine geschreven. Het julinummer zat al vol, dus het wordt augustus/september. Ik heb hier ooit beschreven hoe ik een fleischmann 86er en 94er van een Faulhaber "flachlaufer" heb voorzien. Dat heb ik in artikelvorm gegoten. Benieuwd hoe het eruit komt te zien!

Reinout
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2018, 09:55:50 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3008 Gepost op: 06 juli 2018, 17:05:31 »
Ik heb het nieuwe boek over de Eifelquerbahn binnengekeken en snel doorgekeken. Het is een eenvoudig boek, vooral met veel foto's en weinig tekst. Als achtergrondinfo is het "rode boek" over de Eifelquerbahn veel beter.

Maar ik vind het zelf de €20 wel waard, vooral voor de foto's. De foto's komen voor een groot deel van een serie foto-DVDs die je op eifelbahn.de kan kopen. Ik heb de eerste DVD en herken redelijk wat foto's. In boekvorm is het toch wel leuk om door te bladeren. Drukkwaliteit kon af en toe wel beter.
Op het Duitse forum zijn er een paar duidelijk minder positief over het boek, trouwens.

Wat me wel enorm opvalt: de reactivering van een deel van de lijn (Mayen-Kaisersesch) wordt ergens met één zinnetje genoemd. Daar had ik toch wel een hoofdstuk van verwacht. En een paar foto's.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3009 Gepost op: 12 juli 2018, 23:46:16 »
Ik heb m'n fotobeheer provisorisch weer een tikkie aan de praat, dus laat ik maar wat achterstallige berichten inhalen. Te beginnen met wat foto's die ik grotendeels vanuit de trein heb genomen bij m'n rit door de Eifel richting Heidelberg en vanaf daar via het Westerwald terug.



In Philippsheim zag ik bij het stationsgebouw een interessant detail. Je ziet er in het midden tegen het stationsgebouw een afdekking en links en rechts een rooster. Kijk! Dat heb ik nodig. Het ding in het midden is een Gruppenableitung voor de trekdraden die uit het stationsgebouw komen. Daar worden ze "de hoek om" geleid en tegelijkertijd op de juiste onderlingen afstand gebracht. Gelijk daaraansluitend liggen links en rechts twee roosters vanwaaruit het verder wordt geleid. Vanuit de linker gaat het onder het spoor door, je ziet aan de voorkant waar het heen gaat.

Zoiets als dit heb ik in Kelberg nodig. Het aantal trekdraden is teveel om met één buis onder de sporen door te leiden, dus heb ik er twee nodig. Zie hierboven voor het voorbeeld hoe ik dat netjes voor elkaar moet krijgen.



Een tochtje vanaf Trier langs de Saar is een aanrader.



In Mannheim zag ik een zwerm bijen aan een kastje tussen het spoor hangen!



Deze reclame hing op veel Duitse stations. Hier in Koblenz. Ik neem aan dat dit leedvermaak na de poulefase van het WK rap werd weggehaald :D



Westerburg. In de achtergrond de lokloods waar een museumdepot is gevestigd. Daar ben ik niet langs geweest, wel in het spoorwegaffichemuseum in het stationsgebouw. Best leuk!



Westerburg staat bekend om z'n spoorwegviadukt. De lijn is niet meer berijdbaar, maar niet officieel stilgelegd geloof ik. Er is hoop. Spoorfiets, museumlijntje, enz....



Wilsenroth. Op deze lijn heb je op veel stations nog een Fahrdienstleiter. Bij binnenkomst van de trein moet een sleutel worden omgedraaid. Het sleutelkastje zie je aan de gevel onder het bordje "Wf" ("Wilsenroth Fahrdienstleiter"). Met dit "sleutelen" geeft de Fahrdienstleiter aan dat hij netjes heeft vastgesteld dat de trein compleet is binnengelopen. Hij moet namelijk wel fysiek op het perron in de buitenlucht staan.... Na het sleutelen kan hij het inrijsein weer op rood zetten (tenminste, volgens mij is het op die manier gekoppeld). Iets dergelijks heb ik in Kelberg ook ingebouwd.

Ook zie je op de foto het nogal uitgebreide rooster met daarin weer de "Gruppenableitung".



Nog steeds Wilsenroth. Links lopen de trekdraden achter een hekje verder.



Bij het begin van het hekje ligt er een toegangsdeksel. Om de zoveel meter heb je dat ivm onderhoud nodig. Er zitten rollen in waar de trekdraden overheen lopen.



Er staat ook een roedeltje "Spannwerke".



Unnau-Korb. Niet ieder stationsgebouw is meer in gebruik.



Rotenhain. Het is niet meer als seinpost in gebruik. Het stationsgebouw inclusief seininrichting is recent gekocht door een paar liefhebbers voor museale doeleinden.



Station Hachenburg vanuit de trein.



Westerwald-landschap noordelijk van Hachenburg.



Leuk boekje gekocht (vertaald uit het Engels) over.... een stationskat. Ter inspiratie voor m'n verhalen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3010 Gepost op: 13 juli 2018, 10:45:37 »
Mooieplaatjes
lekker info
en Moritz  (y)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3011 Gepost op: 13 juli 2018, 13:29:57 »
Leuke plaatjes Reinout! Ik ben jaoers...
Station Wilsenroth wil ik nog een keer in model nabouwen. Toch wel heel typische Westerwald architektuur. :)
En als ik dan op diverse fotos een Jägerzaun langs het perron zie staan ben ik helemaal verkocht. Dat móet er bij mij op de modelbaan ook komen!  :D
Hoe ben je verder gereisd naar Nederland? Via Altenkirchen en Au neem ik aan. En daarna naar Keulen of nog een omweg via Betzdorf, Siegen, Ruhrgebiet? Heerlijke spoorlijnen daar. Ik moet ook weer eens een reisje in die regio plannen...
Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2018, 13:34:47 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3012 Gepost op: 13 juli 2018, 14:36:09 »
Altenkirchen en Au, inderdaad. Planning was Keulen + IC naar Duisburg + ICE naar Utrecht (iets met spoorwerkzaamheden). Maar de trein uit Au had vertraging en toen werd ik over Keulen + Mönchengladbach + Venlo naar Utrecht gestuurd. Ook goed :)

Zoveel keuzes... Had ook wel het stukje naar Siershahn willen hebben. En van Limburg verder het Lahndal in. Koblenz-Trier natuurlijk ook. En het Ahrdal in. Maar dat past niet allemaal in één dag :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3013 Gepost op: 05 augustus 2018, 14:33:39 »
Beste Reinout,

Eindelijk het volledige draadje door gelezen. Daarmee was ik wel een aantal weken bezig.
Ik vindt het een inspirerende manier van bouwen wat hier gebeurd, maar ook de zaken om het bouwen heen.
Zoals het afstemmen van het materieel, en het naar voorbeeld bouwen van gebouwen.
Een beetje kijken naar het realistische, en het op deze manier sturen naar een eigen geheel.

Ik blijf dit werk dan ook graag volgen, en ga er zeker zelf nog inspiratie uit halen.

Groeten: André
Fijne dag,
André.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3014 Gepost op: 05 augustus 2018, 22:11:41 »
Ja, dat kost wel even wat tijd voordat je een draadje zoals dit hebt doorgelezen. Ik ken het gevoel, omdat ik zelf ook enkele andere lange draadjes heb doorgelezen :) Leuk om te horen dat het inspirerend was! Ik doe m'n best :)



Zo, ik ben net terug van fietsvakantie. Puffend van de hitte, maar 't was wel leuk. Vanuit Nieuwegein via Loosdrecht, Velsen, Purmerend, Enkhuizen (boot naar Stavoren), St Nicolaasga, Stiens, Waddenzeekust, Leek naar station Groningen. Vandaaruit met de trein naar huis.

Daarbij wel drie uur vertraging opgelopen omdat iemand fatalerwijze niet wist waarvoor spoorbomen dienen, klaarblijkelijk...

Maar eens kijken hoe ver ik kom met modelspoorgerelateerde zaken de komende tijd, er staat namelijk ook een badkamerverbouwing en wat andere klussen op het programma :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)