Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:53:02
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1062841 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2655 Gepost op: 13 oktober 2017, 12:36:25 »
Even een linkje naar iets nieuws en Duits hier op het forum: Waldberg. Ziet er leuk uit. Hoofdreden waarom ik het hier vermeld is dat je er struikelt over de wissselaandrijfkastjes, kabelkanalen, Wartesignalen enz. Ziet er op het eerste gezicht uit alsof het seintechnisch vakkundig is aangelegd.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2656 Gepost op: 13 oktober 2017, 13:32:23 »
Ik heb het politievoertuigkleurprobleem opgelost:



Donkergroen. En volgens mij een oud genoeg type.

Dan komt de vraag bovenborrelen qua kenteken. Volgens wikipedia was het voor 2007 zo dat het kenteken begon met de afkorting van de plaats waar het Polizeipräsidium stond. Rheinland-Pfalz heeft er een handjevol. Wat zoekwerk gedaan en toen bleek Kelberg onder Koblenz te vallen. (Polizeiinspektion Adenau, Polizeidirektion Mayen, Polizeipräsidium Koblenz).

Dus "KO" voor Koblenz.

Wederom via wikipedia:

Citaat
Seit dem 1. März 2007 werden neue Polizeifahrzeuge nicht mehr mit Kennzeichen in der Form „MZ-3XXXX“ versehen, sondern mit „RPL 4-XXXX“ (für „Rheinland-Pfalz Landesregierung“).

Dus... "KO-3xxxx" in mijn geval. Ik verzin wel wat nummertjes voor 'x'.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

a.moonen

  • Knutselaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2657 Gepost op: 13 oktober 2017, 14:26:37 »
Afgelopen weken door alle pagina's gebladerd (pffffffff).

Super gaaf om te zien hoe je de zolder om tovert naar een paradijs vol met treinen.  (y)

Complimenten ik heb weer een hoop ideeën opgedaan voor mijn eigen baan.

grtz
Arnold

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2658 Gepost op: 13 oktober 2017, 15:05:17 »
Bedankt! Leuk om te horen. Elkaar ideeën geven is een van de hoofddoelen van dit forum. In ieder geval voor mij wel. Daarom schrijf ik zoveel mogelijk op, ook de kleine dingen. Er is altijd wel iets dat voor iemand van nut is, toch?

Flink werk om alles door te lezen....!

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2659 Gepost op: 13 oktober 2017, 15:07:08 »
Die donkergroene politieauto past prima bij je tp III.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2660 Gepost op: 13 oktober 2017, 19:19:49 »
Hij past prima, dat klopt. Qua kleur in ieder geval, dat is OK tot 1975. Ik was even bang dat zo'n Opel Kapitän een erg oud model zou zijn en dat ik dus klagende agenten in m'n verhaaltje kon stoppen, maar wikipedia geeft een productie t/m 1970 aan. Ze moeten dus niet klagen.

Waar ik het niet mee eens ben: tijdperk III. Ik vind mezelf in IV zitten, hoewel de grenzen van zo'n periode altijd wat rekbaar zijn. Ècht periode IV is voor mij blauw-witte DB loks :) En die heb ik niet. Maar ik heb met m'n 1970 wel overal computernummers op, en dat is het hoofdcriterium volgens mij.

Nou is de omgeving van BW Mayen Ost wel een van de stekkies waar nog heel lang stoom werd gebruikt, dus het heeft nog wel de sfeer van periode III :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2661 Gepost op: 13 oktober 2017, 21:29:59 »
Grenzen zijn rekbaar, en erlaubt ist was gefällt.
Maar misschien gaan ze toch nog wel een beetje klagen, die agenten, want je hebt de Kapitän, en de Kapitän, en...

... en overigens maak ik op mijn beurt weer bezwaar tegen blauw-witte DB-loks. Het blauw was (is) Ozeanblau en het wit was (is) Elfenbein.
RAL5020 en RAL1014.

 ;)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2662 Gepost op: 13 oktober 2017, 23:18:11 »
Ozeanblau en Elfenbein, dat zijn richting het oosten zeker de gebruikelijke termen. Mijn "blauw/wit" klinkt dan wat oneerbiedig, ik geef het toe. Ik heb er eigenlijk niet specifiek op gelet wat in het Nederlands de gebruikelijke termen daarvoor zijn. "TEE rijtuigen zijn rood-wit"? Bordeauxrood wordt dan vaak gezegd i.p.v. rood. En wit wordt ook wel door crème vervangen. "Ivoor" komt me niet bekend voor. Beige? Oceaanblauw/beige? Bordeauxrood/creme?

Over kleuren gesproken... In m'n spookverhaal had ik een episode waarin machinist Claus een rotschop tegen de schenen van een verdachte gaf. "Bont en blauw" komt dan bij me bovenborrelen als term :)

Ik heb flink lol gehad met het maken van de foto's daarbij. Hier eentje die wat meer van een afstandje is gemaakt:



De twee verdachten staan tussen de politieagenten in en de drie heren van de Bundesbahn leggen uit dat het rustig tackelen van een verdachte is toegestaan volgens paragraaf 58, "Wahl der Mittel", uit de Eisenbahn- Bau- und Betriebsordnung (EBO).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2663 Gepost op: 14 oktober 2017, 00:40:21 »
Het wordt ook vaak turkoois-beige genoemd.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2664 Gepost op: 14 oktober 2017, 15:16:37 »
In Kelberg was het woord in ieder geval aan een tube witte verf van de Action:



Gewoon redelijk bot ingesmeerd. En daarna met de (harde) kwast "gestempeld" (of hoe je het ook noemt) om een begin te krijgen van zo'n Duitse gepleisterde muur. Eerst eens zorgen dat het dekkend is (lastig met dat gladde foamboard), daarna kan ik altijd nog wat licht schuren.



Benieuwd hoe het er uiteindelijk uit komt te zien. Nu is het nog wat te kladderig ;)



Wat me al een tijdje stoorde was het Monrealer tunnelportaal. Donkere kleur, prima, dat klopt met de herfstfoto's die ik heb:



Zoals je ziet is het nog steeds goed demonteerbaar, gelukkig.

Wat er gefixt moet worden is het eigenlijke tunnelportaal. Daar zijn in de werkelijkheid de voegen heel duidelijk zichtbaar. Maar poging gewaagd met verdunde vallejo witte verf. In de voeg smeren/vloeien en dan gelijk wat van de steen afdeppen met toiletpapier. Poging één, met daarboven een uitgeprinte foto waarvanaf ik werkte:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2665 Gepost op: 14 oktober 2017, 15:54:42 »
Hallo Reinout,

is het niet handiger om als het ware het hele tunnelportaal in een lichte kleur  te verven/spuiten/kleuren en dan door middel van drybrushen  -donkere kleuren- de stenen "naar voren halen"....?

Jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2666 Gepost op: 14 oktober 2017, 16:57:19 »
Jos: misschien wel. Maar in dit geval had ik het al twee jaar geleden donkergrijs gemaakt. Wat niet wil zeggen dat ik het eigenlijke tunnelportaal er niet af kan bikken en een nieuwe erop kan lijmen als het daar mooier door wordt, hoor :)

Wat jij zegt is wel iets dat ik me afvroeg toen ik de schilder-handleiding las van de diverse gipsgietmallen die ik heb. Je moet het in een "basiskleur" schilderen, vervolgens met "iets heel donkers" washen zodat het in de groeven donkerder wordt. En tot slot drybrushen met "een hele lichte kleur" om de structuur duidelijker te krijgen.

Maar, denk ik dan, hoe zit het met de voegen bij metselwerk? En hoe kan ik nou mooi zo'n burcht als hieronder voor elkaar krijgen, uitgaande van gipsen muren? Dan belooft jouw methode meer succes. Heb je daar toevallig ergens een voorbeeldfoto van?



Ik heb heeeeeeel vroeger wel eens een bakstenen muurtje grijzig geschilderd en vervolgens de stenen roodbruin geschilderd. Ging prima. Maar dan wil je bij gips eigenlijk toch die donkere wash daarna doen. Maakt dat dan de voeg niet weer te donker? Hm, op zich moet dat meevallen.

Wat ook in m'n achterhoofd speelt is dat ik de paar muurtjes die ik heb gemaakt tot nu toe donkergrijs heb gemaakt. Maar in de praktijk zie ik bijvoorbeeld bij de Monrealer burchten meer gelige/grijzige steen. Tijd om te gaan experimenteren, want de burchtmuur hoog boven m'n tunnelportaal wil ik in ieder geval geliger krijgen. Nieuw muurtje, dus.

Heeft iemand nog tips wat betreft gipsmuurtjes en dit soort kleuren?



Ondertussen heb ik het Gasthaus weer een verflaagje gegeven. En voor het eerst de kozijnen van de bovenverdieping ook:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2667 Gepost op: 14 oktober 2017, 17:38:47 »
dag reinout
ik gebruik waterverf
verschillende laagjes sommige erg verdund zodat het in voegjes en oneffenheden loopt
soms gemengd
Zo krijg je een gevarieerd effect
Door het creeren van een effect kan het kunstmatig overkomen ,door het laten gebeuren wordt het spontaner
Hoop dat je het begrijp hoe ik het bedoel ??
groet
kees

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2668 Gepost op: 14 oktober 2017, 18:10:46 »

Ergens in de Eifel :) Ik denk ergens tussen Hellenthal en de Ruhrthalsperre
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2669 Gepost op: 14 oktober 2017, 19:07:19 »
Dat is een dubbelsporig tunnelportaal. Mijn eerste gedachte is "Ahrtalbahn", eerlijk gezegd.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)