Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 11:48:10
Het betere bochtenwerk door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:00
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 11:43:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:36:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:32
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 09:18:23
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1068883 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2625 Gepost op: 07 oktober 2017, 18:38:25 »
De buit uit Houten:



Een kibri "Kaelbe" monster. Zit een kraantje in de achterbak. Lijkt me een perfect afdankertje voor de Bahnmeisterei. Ik zag zo gauw geen beschaafde volkswagen bus :)

Een volkswagen bus zag ik wel in politieuitvoering. 1972 staat erbij: prima wat mij betreft. Die ga ik over een paar dagen in m'n verhaal (de Duitse versie van het spookverhaal) nodig hebben. Moet ik nog wel twee dienders schilderen...

Een paar bierpullen, ook voor het verhaal.

Een pastoor (links in het doosje rechtsonder). Dat bruidspaar kan ik misschien over twee jaar gebruiken, dat moet ik nog bezien. Beetje een fancy pakje voor doordeweeks voor de pastoor, maar dan is het tenminste duidelijk dat het een pastoor is :)

Een paar bureau's met benodigdheden linksonder.

En ramen om niet alles zelf te hoeven maken.

Reinout


Wat voertuigen, wat preiser-benodigdheden voor m'n verhalen, bierpullen, ook voor m'n verhalen en ramen om niet alles voor m'n zelfbouwgebouwen zelf te hoeven snijden :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2626 Gepost op: 07 oktober 2017, 19:15:53 »
Ik heb de aangeschafte ramen gelijk mishandeld. Ze waren in eerste instantie bedoeld voor het stationsgebouw, maar ik hoopte ze ook voor het Gasthaus Clemens te kunnen gebruiken. Daar zijn ze wat te groot voor èn de 5mm muren zijn wat te dik. Dus ze moeten halverwege de muur aangebracht worden.



Nou..... er bleken twee soorten ramen in te zitten. "2x3" en "2x4" zullen we maar zeggen. De 2x4 is iets langer. Voor het Gasthaus heb ik 2x3 nodig. Maar "halverwege de dikke muur", dus ik kan ze er niet inclusief plakrand rechtstreeks achter plakken. De plakrand moet eraf. En als ik toch moet snijden... Dan kan ik de 2x4 in een 2x3 veranderen die gelijk iets minder hoog is dan de "echte" 2x3. En dat komt beter uit.

Benieuwd hoe het er in de praktijk uit komt te zien.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2627 Gepost op: 07 oktober 2017, 19:45:27 »
Auhagen ramen, Reinaut ?

Ideaal, en niet duur, en goed bewerkbaar

Die inspectieput, welk merk is dát?
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2628 Gepost op: 07 oktober 2017, 22:50:14 »
Auhagen, inderdaad.

Put? Vrijwel zeker ook auhagen. Heb het hoesje niet meer, volgens mij.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HDV_27

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2629 Gepost op: 08 oktober 2017, 10:29:35 »
Hai Reinout,

Met je speurtocht naar de voertuigen ben je voor auto’s van de Bundesbahn en Polizei in een verkleurende periode beland. Zelf ben ik er ook mee aan het stoeien geweest voor mijn spoor N bahn  (Frankenwald rond 1970).

De Bundesbahn wisselde voor dienstauto’s in 1972 van RAL 7021 Schwarzgrau naar RAL7032 Kieselgrau (met ongetwijfeld uitloop), maar de nieuwe VW T2b (vanaf 1972) zal zeker in Kieselgrau geleverd zijn, terwijl oudere VW T1 en Kaelbles nog in RAL7021 rondreden (zie ook het draadje van Jan / 44 over de groene Kibri).
http://s1gf.de/index.php?page=Thread&threadID=6590

Vervolgens ging de Polizei pas vanaf 1975 over op de witte auto’s met de groene vlakken (meestal de te openen delen), hoewel er volgens mij al wel eerder Autobahnpolizei in overwegend witte auto's rondreden. Jouw bus is wel het type vanaf 1972 (T2b met de verticale achterlichten), maar een kleurstelling vanaf 1975. Een mooie Tannengrüne Kever of Ford is misschien meer van jouw tijd.
https://de.wikipedia.org/wiki/Vorlage:Zeitleiste_Lackierung_von_Polizeifahrzeugen
http://www.polizeihistorischesammlung-paul.de/wissenswertes/gruenweiss.htm

En dan laat ik de verkeersborden (grote vernieuwing vanaf 1971) en taxi's (RAL1015 - ook 1971, daarvoor zwart) nog even buiten beschouwing.

Hoezo zijn alleen de kleuren van je rollend materieel bepalend voor de datum?

Fijn dat het met de ramen lukt!
Ook hoe je verder zaken beetpakt vind ik zeer inspirerend!

Groetz,

Hans

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2630 Gepost op: 08 oktober 2017, 10:57:06 »
100% mee eens:

Hoezo zijn alleen de kleuren van je rollend materieel bepalend voor de datum?

En daar ligt voor mij toch wel een uitdaging. Zeker qua auto's. Treinen herken ik wel, maar auto's.... En dan nog van zo'n tijd geleden... Ik heb al een keer gegoogled naar politieuniformen uit die tijd. Ik heb daar toendertijd niet echt iets duidelijks kunnen vinden. Het was ook nog per Bundesland verschillend...

Dat wit/groen, dat dat er nog niet was had ik toen ook wel gelezen, maar glad vergeten toen ik in Houten dat busje kocht ;)

Enfin, alle info is welkom!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2631 Gepost op: 08 oktober 2017, 11:45:18 »
Citaat
Vervolgens ging de Polizei pas vanaf 1975 over op de witte auto’s met de groene vlakken ...



Deze foto is 100% zeker van voor 1975. Gemaakt in de periode dat ik nog in D woonde, en in 1975 zat ik alweer een jaar in Nederland.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2632 Gepost op: 08 oktober 2017, 11:51:24 »
Ook in Nederland reed de politie nog lang in VW kevers. Onze gezinsauto is in de stad Groningen rond 1976 een keer aangehouden door jonge dienders in een kever van de Gemeentepolitie.
Overigens, niet om in te breken in het draadje van Reinout, maar om parallellen aan te geven tussen beide landen.
Voertuigen van overheidsorganisaties hadden gewoon een saaie uitstraling.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2017, 11:53:13 door Noordernet »
Moins mais mieux.

tuurtje

  • Online Online
  • Berichten: 4521
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2633 Gepost op: 08 oktober 2017, 11:55:40 »
Reinout,

Misschien dat je hier iets terug kan vinden

http://www.polizeioldtimer.de

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2634 Gepost op: 08 oktober 2017, 19:01:41 »
Die site geeft wel een goede indruk van wat er in die tijd heeft rondgereden. Er staat zelfs zo'n busje in als ik heb (helaas is juist die foto niet klikbaar). Ik heb het idee dat het groene van mijn busje ook wat aan de felle kant is. Misschien moet ik gewoon maar eens wat groene verf ter hand nemen. Of na afloop een foto retoucheren.

Of.... hé... het busje dat ik over een paar dagen in het verhaal nodig heb (waar ik deze voor gekocht heb), dat verschijnt pas aan het begin van de avond bij de losweg. Dan is het al best donker. Knappe jongen als je de kleuren dan nog goed ziet. Voor zover ik me dan al aan avondfotografie ga wagen, hoor :)



De eerste bak met personages heb ik in gebruik genomen:



Dat gaat me in ieder geval zoekwerk schelen.

Daarna: ramen snijden in 5mm foamboard. Links poging 1 (veel te slordig), rechts poging 2 (daar ga ik het maar mee doen):



Ik merk dat ik nog goed moet oefenen met die twee scalpels die ik heb. Welke waarvoor gebruiken. Poging twee ging al lekkerder. Het helpt ook dat ik vorig jaar op Eurospoor goed op heb gelet bij een der beneluxspoor-demonstratie-gevers hoe hij styreen aan het snijden was met scalpels. En vooral hoe je de hoekjes netjes krijgt.

Vijf raamopeningen op de eerste verdieping in de hoofdgevel. Provisorisch de ramen erin geklemd:



Daarna de raamopeningen en deuropening op de begane grond. En de wanden tegen elkaar gezet om een indruk te krijgen van het gehele gebouw:



Dat lijkt al op wat ik wil hebben. Ik heb geen maten opgenomen van het originele gebouw, maar ik ben qua hoogte afgegaan op een gebouw dat op de achtergrond staat en qua breedte ben ik uitgegaan van de beschikbare breedte. Daardoor is het gebouw gedrongener dan het origineel en klopt het aantal ramen niet helemaal. Maar, en dat is voor mij belangrijk, het wordt een voor mij herkenbaar gebouw.

En: het wordt een unikaat! Ook leuk. En denk ik een heel belangrijke stap om m'n modelbaan op zichzelf te laten staan. Geen standaard stationsgebouwtje en lokloods en landhandel. (Hoewel ik straks zat standaard roco voertuigen en standaard preisertjes enzo ga hebben :) )

Uiterlijk vanaf straatniveau (zo dichtbij vertekenen iphone foto's wat, dus het lijkt schever dan het is):



En machinist Claus Bidermann in het cafégedeelte:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2635 Gepost op: 08 oktober 2017, 21:27:30 »
Als ik die laatste foto nog eens goed bekijk: ik moet nog wel wat doen aan het beter recht krijgen van de kozijnen. Zo in close-up is een camera genadeloos. Het zal niet zo opvallen op normale afstanden, maar net een tikkie netter mag wel.

Ach, het is ook een kwestie van oefenen. En ervaring opdoen waar ik nauwkeuriger moet werken. Op sommige punten lijkt het netter te worden als je een klein stukje insnijd, op andere punten is een langere geleidelijke haal langs een linieaal beter. Enz.

En ook nog naar andere materialen kijken. Is plastic makkelijker te bewerken? Enz.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2636 Gepost op: 08 oktober 2017, 21:58:36 »
Hoi Reinout

Voor foambord gebruik een vlijmscherp mesje en probeer niet in een keer door te snijden  De nijging is algauw om in een keer door te snijden wat soms een soort propjes in het materiaal geeft. Probeer zoveel mogelijk langs een liniaal te snijden en gebruik constant een blokhaak/winkelhaak. Wat ook zeer zeker een aandachtspunt is vooral bij dikker foam dat je probeert om het mes loodrecht op/in het materiaal te houden omdat er anders aan de voor en achterzijde maatverschil ontstaat. Je kan m.b.v een zoetvijltje en fijn schuurpapier nog heel wat rommelen om het op oog recht te krijgen.

Groetjes Harry

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2637 Gepost op: 08 oktober 2017, 22:01:30 »
Ik snij meest langs een zaagblad
Is lekker dun ,en je kan met je scalpelmesjes dieper snijden,en je mes rechtop houden

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2638 Gepost op: 08 oktober 2017, 22:38:52 »
De mesjes zijn scherp: ik heb twee doosjes mesjes en heb van beide 1% gebruikt. Ik kan makkelijk nieuwe pakken. Rechtop: dat gaat met het ene mesje beter dan de andere. Ik probeer er inmiddels op te letten.

Ik probeer nog veel met de hand. Een aanslag is wel beter ja ;) ik moet nog op zoek naar een kleine dunne winkelhaak.

Zaagblad? Zou ook kunnen. Eens kijken wat daarmee kan.

Bedankt voor de tips!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2639 Gepost op: 08 oktober 2017, 22:42:34 »
En nog een kleine tip: van die driehoekige mesjes gebruiken met een rechte snijkant. Ik heb ook die wat grotere mesjes met zo'n bolle snijkant, maar die willen nog wel eens buigen tijdens het snijden en dan krijg je zo'n slingerende snede.