Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door lrrw
Vandaag om 21:41:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1070567 keer)

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #705 Gepost op: 11 september 2015, 15:17:03 »
Voor de loknummers zou ik echt gaan voor decalpapier. Denk er aan dat je de juiste versie neemt. Je hebt decalpapier voor inktjet- en laserprinters.

Voor de richtingsborden zij ook vaste maten gehanteerd volgens mij. Ik kan alleen nog niet vinden welke maten gevoerd werden.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #706 Gepost op: 11 september 2015, 15:58:15 »
Decalpapier heeft het nadeel dat de opschriften op die duitse loks wit zijn. En dat komt niet uit m'n printer :)

Dus: OF papier/fotopapier of overheadsheet zwart printen en wit erachter schilderen. OF decals of geëtste borden kopen. Tenminste, dat lijkt de optie nu te zijn.

Of zelf decals laten maken. Velletje in één keer voor al je loks.


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #707 Gepost op: 11 september 2015, 16:31:57 »
Je hebt transparant en wit decalpapier.

Bij wit decalpapier zie ik geen verschil in werkwijze met gewoon of fotopapier dat ook wit is. ???
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #708 Gepost op: 11 september 2015, 16:38:21 »
En vergeet vooral niet je decal na het printen te verzegelen met lak of met decaldrager uit een spuitbusje. Anders ben je je mooie nummer weer kwijt als je je decal uit het water haalt. ;D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #709 Gepost op: 11 september 2015, 20:06:04 »
Eh oh? Wit decalpapier? Daar ga ik even op googlen, dat heb ik nog niet gezien. Trouwens ook lastiger met inktjetinkt, want dat kan niet tegen water. Ik kan gelukkig op kantoor ook uitprinten (want ik doe genoeg dingen thuis) :-)

Ik ga googlen!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #710 Gepost op: 11 september 2015, 20:14:26 »
Daarom ook de door Jan genoemde laklaag.

Als je het merk Testors tegenkomt kan ik zeggen dat ik het voor mijn slotcars 1:32 erg dik vond. Kun je nagaan op een 1:87 model.
Via het modelbrouwersforum later ander merk gehad wat mooi dun was.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #711 Gepost op: 12 september 2015, 12:31:49 »
Eh oh? Wit decalpapier? Daar ga ik even op googlen, dat heb ik nog niet gezien.
Niet googlen, gewoon bestellen ;) https://modelbrouwers.nl/winkel/decals-en-benodigdheden/decal-papier.
Bedankt voor de link naar Barthmühle. Leuk draadje!

Groet,
michel

Edit: ik moet eens goed leren lezen, michael was me al voor.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #712 Gepost op: 13 september 2015, 14:34:59 »
Afgelopen dagen heb ik niet veel gedaan. Wel af en toe een likje verf op de 80er. Die ziet er nu qua onderstel minder plastic-achtig uit. Ook het rood schilderen van wat stukken onderstel die zwart waren (omdat ze meegegoten zijn met te kap) help qua indruk. En het rood schilderen van de (zijkanten van de) wielbanden. Een foto los uit het handje:



Her en der zit nog een veegje teveel rood dat ik zwart moet maken en omgekeerd. En ik moet nog met de spuitbus matte lak over de zwarte kap heen. En wat nummers aanbrengen :) En vervuilen. En de lantaarns nog aanbrengen en van bedrading voorzien. Ik dacht "even" de 80 in twee daagjes te doen, maar dat valt tegen. Maar we hebben geen haast.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #713 Gepost op: 13 september 2015, 17:03:10 »
Buiten in het zonnetje het Fahrdienstvorschrift lezen terwijl de gips in de mallen ligt te drogen. Het leven wordt niet veel beter.



Dit is weer met modelgips, ik moet de pipoos nog met een bezoek vereren. De eerste poging (hier op de foto) beviel het modelgips me stukken minder goed dan de pipoos versie. Ik denk dat ik ook net de verhouding teveel aan de gipskant heb gehouden. Poging twee (die nu ligt te drogen) ging beter. Even kijken hoe dat er over 20 minuten uitkomt en bepalen of ik hard naar de pipoos ga hollen :)

Door de 80er heb ik het gipsgietwerk wat laten liggen afgelopen week. Niet handig als je een geleende mal terug wilt sturen, oepsie. Even doorgieten komende week en dan kan ik op zolder weer aan de slag.

Bij het even op z'n plek zetten van de verschillende gipsdelen kwam ik er achter dat ik nog een probleem erbij heb. De tunnelingangen liggen, niet onlogisch, bijna allemaal op de scheiding van twee modules. Dus moet ik nog goed kijken op welk van de twee modules ik de tunnelingang plaats. Als ik het op het "vaste" deel doe ik het plaatsen van de tunnelbuis een eitje. Maar bij bijvoorbeel Monreal heb ik daar geen rekening mee gehouden en moet de ingang op het weg-te-halen moduledeel komen. En dan heb je automatisch een overgangsprobleem. Het zal wel meevallen omdat het in zo'n tunnel van nature donkerder is, maar het wordt wel even opletten. Ook omdat "verplaatsbare module van solide multiplex" en "auw, pas op voor dat stukken breekbaarder gips" iets is dat je niet in dezelfde zin wilt horen  ;D

Zal ik maar vast een plekje vrijhouden in het draadje "dat overkomt mij nooit"? Ik heb er al drie dingen geplaatst geloof ik. Rails ondergipsen, scharnier aanbrengen zonder dat de pin eruit kan en de absolute klapper tot nu toe, het dwars door een wisselmotor heen boren. Iemand zei al dat het draadje aardig wat langer was geworden sinds ik begonnen was :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 13 september 2015, 17:07:51 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #714 Gepost op: 13 september 2015, 21:39:50 »
Geen idee hoe, maar ik heb alle drie de ledjes aan de achterkant weten te mollen. Er zat her en der wat verf op de "voorkant", dus ik heb de slijpschijf er tegenaan gezet. Misschien te ver geslepen, want je moet verdacht oppassen dat je niet tever gaat. Misschien heb ik te heet gesoldeerd.

Enfin, poging twee. Gelukkig had ik vrijdag een setje reserveledjes ingeslagen. Soldeer, soldeer, lijm, lijm, vrut, vrut. Jahoor, nu doen ze het.

Ik blijft het lastig vinden, dat soldeerstation dat ik heb. De goedkoopste die ooit bij de Conrad in de aanbieding was. Misschien vraag ik er dan ook om. De meeste last heb ik met de punt. Ik heb nu een nieuwe punt, maar het duurde een tijd voordat die het lekker deed. Ik moest op hoge temperatuur solderen wilde ik überhaupt de soldeer aan het smelten krijgen. Nu gaat het beter. Vaak kan ik hem in de loop van de tijd lager instellen qua temperatuur als ik een avondje bezig ben. Misschien ben ik gewoon niet goed in solderen... Aan de andere kant heb ik ook zonder mankeren ietepieterige ledjes van een Viessmann armsein-bouwpakket kunnen solderen.

Laat ik het er toch maar op houden dat ik te enthousiast ben geweest met de slijpschijf.

Enfin, de ledjes aan de achterkant doen het. Nu de voorkant nog.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #715 Gepost op: 14 september 2015, 20:36:18 »
Geen voorspoedig project, die arme 80 (en arme ik). LEDjes aan de achterkant gemonteerd, LEDje bovenin de rookkast voor één voorlamp. Even passen. Onwelgevoeglijke taal ontsproot aan mijn stembanden. De ledjes zijn aan de achterkant (wat dus binnen in de lok zit) net iets breder dan de lampjes die ik hiervoor had. En dus komen ze tegen de lokbehuizing... Beetje afschuren en dan gaat dat nèt wel/niet.

Poging twee. Nog steeds. Oh. Er zit een lipje op de bodem waar de bedrading tegenaan komt.

Oh, en de keurige stekker tussen onderkant lok (met decoder) en de kap (met 4 LEDjes) valt best groot uit en past niet lekker in het machinistenhuis...

Grmbl. Grrrrr. Mopper.

  • Misschien moet ik het idee van een stekker maar opgeven en maar gewoon draadjes doortrekken. Dan is het maar een beetje rommelen bij het los halen van de kap.
  • Of... ik moet de verlichting aan de onderkant vast maken en met een printplaatje ofzo precies voor de lampopeningen weten te positioneren. En dan weer zorgen voor goede blokkade van het licht richting machinistenhuis.
  • Of rommelen met lichtgeleiders. Had ik toch zo'n setje flexibele geleiders in Houten moeten kopen. Enig idee of dat een beetje een standaardartikel is in modelspoorwinkels danwel electronicazaken?
  • Of "krijg de hik" en dichtkitten met de hap en dan maar geen licht. Maar dat is eigenlijk geen optie.
  • Ik maak het me misschien ook lastig met driepuntsverlichting. Waarom zit ik niet vroeg in periode 3... ;)
  • Misschien moet ik even rust nemen en eerst met andere loks verdergaan.

Heeft iemand nog tips?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #716 Gepost op: 14 september 2015, 20:44:25 »
Grote sterker? Je hebt toch maar 3 draden van decoder naar kap nodig?  Misschien 1.27mm pitch pinheader gebruiken?
groeten,
Auke

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #717 Gepost op: 14 september 2015, 20:55:10 »
Ik heb inderdaad drie draden. En ik heb 2.5nogwattus mm afstand gebruikt. Ik heb van die 1.27mm afstand ook een stripje pappa en mamma liggen. Dat was handiger geweest.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #718 Gepost op: 14 september 2015, 20:56:35 »
Tijd dat de inductie-techniek in de modelspoorderij wordt ingevoerd.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #719 Gepost op: 15 september 2015, 08:45:45 »
Hoi Reinout

Je heb het al eens over de armseinen gehad. Het is te verantwoorden want bij Prum heeft zeker nog t/m 1985 een 2 armig vleugelsein gestaan als inrijsein gezien vanuit Gerolstein. Op Neuerburg en Waxweiller hebben geen seinen meer gestaan alleen de eenvoudige nebenbahn beveiliging.

Groetjes Harry