Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1068388 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #540 Gepost op: 27 april 2015, 17:19:28 »
Ik heb zonet nog wat extra foto's van Kaisersesch gekregen en daar heb ik maar eens provisorisch een lineaal naast gelegd. "Een auto is ongeveer anderhalve meter, dan is een cm op de foto ongeveer 2 meter, hm, dan is de hoofdtoren orde-van-grootte 24 meter." Zo'n soort redenatie. Hm. Dan is die 35 cm van mij wat hoog.

Een zaagbeurt later is 'ie nu 25cm hoog :) Ik heb de breedte hetzelfde gehouden. De plek waar ik een wagon neer kan zetten om 'em met graan te laten beladen ligt wat ver naar rechts. En idealiter moet er vanuit de centrale toren een stortbuis naartoe lopen. Dus een wat bredere toren komt me wel uit.

Voor het idee heb ik wat karton gesneden en erop geniet:



Hoe ik het gedeelte rechts van de centrale toren precies ga doen weet ik nog niet, ik heb maar wat aangegeven. Volgens mij wil ik één van de daken haaks zetten, bijvoorbeeld. Vanaf spoorhoogte ziet het er zo uit:



Nu eerst even plannen... :)

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #541 Gepost op: 27 april 2015, 17:25:58 »
Ik zie dat de foto's geholpen hebben. De verhoudingen kloppen nu veel beter. Succes er mee.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Online Online
  • Berichten: 8511
    • Midland
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #542 Gepost op: 27 april 2015, 17:47:04 »
Je zou de toren kunnen verplaatsen naar het einde of in het midden waar het wel recht is.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #543 Gepost op: 30 april 2015, 22:48:25 »
Zo, de plamuur die ik her en der had aangebracht om wat hoogteverschillen te overbruggen heb ik vanavond eerst met diepgrond bewerkt en vervolgens onder een laag donkergrijze latex bedolven:



Gelijk voor de lol m'n kwast afgeveegd aan de daken van de Landhandel :)

Als je heel goed kijkt zie je dat ik wat blauwe plaat (nu donkergrijs) heb aangebracht rond het uiteinde van het spoor waar de lokloods komt. Daar doe ik later 1mm karton overheen en dan heeft het de goede hoogte om op de rails aan te sluiten. Betonnen lokloods-vloer. Benieuwd of het een beetje werkt, regulier grijs karton en dan een betonkleurtje eroverheen. (En dan Vervuilen met een hoofdletter V).

De lokloods plan ik er dan wel omheen :)

Nu ik de pot met verf toch openhad heb ik de rest van het landschap ook maar ondergekalkt. Even een basiskleurtje, later wordt het wel bruinig of zelfs wat gelig en dan kan er een mooie laag landschap overheen.



We zijn weer iets verder!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #544 Gepost op: 05 mei 2015, 17:45:25 »
Eind vorige week een stapeltje bakken en platte-dozen-met-vakjes bij de onvolprezen Action gehaald. Daarmee kon ik m'n kopstation Kelberg wat leger maken. Dat is het nadeel van het afmaken van het landschap: je kan je spoorbaan niet meer als opberg-oppervlak gebruiken. En opeens moet je ook veel meer opletten met zaagsel enzo als je aan het zagen bent. Het duurt niet heel lang of ik moet dat allemaal in de schuur doen...

Enfin, tijd om toch nog wat te zagen. M'n station is leeggemaakt dus ik kan kijken wat ik nu ga doen:



Oh ja, ik wilde die decoratieve gele balk aan de linkerkant van het station wegwerken door er een plaat voor te zetten. Met een beetje dezelfde constructie als ik aan de rechterkant voor het viadukt heb gebruikt (en ook voor de Landhandel). Dus: vertikale plaat, vastgemaakt aan een stukje horizontale grondplaat. In dit geval komt er een spoorwoning tegenaan en een hotel/restaurant.



Aan de linkerkant van het spoor komt de spoorwoning. Ik heb een voorbeeld van Uersfeld dat ik zeer vrij als inspiratie ga gebruiken:



Aan de rechterkant komt een interpretatie van Gasthaus Klemens uit Laubach. Dat stond net naast het station Laubach-Müllenbach. Ik heb er in 1991 geluncht en een ansichtkaart van meegenomen:



Tenminste... dat is op dit moment mijn plan. Eens kijken hoe het uiteindelijk wordt :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #545 Gepost op: 05 mei 2015, 17:51:26 »
Sfeervolle spoorwoning met interessante dakpartijen. Mooie keuze en een uitdaging lijkt me.  ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #546 Gepost op: 05 mei 2015, 20:55:41 »
Eind vorige week een stapeltje bakken en platte-dozen-met-vakjes bij de onvolprezen Action gehaald. Daarmee kon ik m'n kopstation Kelberg wat leger maken.

Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Gebruik je deze voor je treinen of voor het verzameld overig materiaal?

Groet,
Michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #547 Gepost op: 05 mei 2015, 22:40:40 »
Michel: ik heb (redelijk random) twee kleine en één grote platte bak/koffer met kleine vakjes gekocht. Zo'n ding met transparant deksel. Hier heb ik wat rondscharrelende schakelaars, sub-D stekkers, ledjes, drukknoppen enz in gedaan. En verschillende soorten koppelingen.

Ook wat oranje bakken. Zal er binnenkort een foto van maken. Zeg 10cm breed en 10cm hoog en 15cm lang. Kan je eventueel aan de muur schoeven, denk ik. Ik heb er op het moment de zakjes groen spul in gedaan en zakjes ballast en grasvezels.

Er ligt nog genoeg. Een groot deel zal ook naar een andere kamer moeten zodra alles een beetje is gestabiliseerd :) Tegen die tijd ga ik verder nadenken hoe ik het allemaal op ga bergen.

Ik heb een mooie hangmappenkast. Ik heb een hangmap "locomotieven" met daarin zakjes reserveonderdelen en ook per lok een A4tje met aantekeningen: decoder instellingen, bijvoorbeeld. Idem een hangmap voor algemene Eifelquerbahn informatie, eentje voor beveiliging/seinen/enz ideeën en achtergrondinformatie, eentje voor ..... Enz.

En er staan her en der bakken met losse onderdelen, een trafo, nog wat gereedschap.... Ordnung muss sein zeggen ze bij de buren, maar dat moet bij mij nog praktijk worden  ;D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #548 Gepost op: 05 mei 2015, 22:47:08 »
Zo, ik heb de linker zijwand/achtergrond op maat gezaagd en de bijbehorende grondplaten ook. Ik moet het nog aan elkaar lijmen. Maar het past in ieder geval allemaal en het geeft me een idee van hoe het eruit gaat zien. Ik weet in ieder geval dat ik me wat in moet houden met het plaatsen van nog meer gebouwen. Anders wordt het wel erg druk. Met het stationsgebouw, lokloods en weg-en-werken-schuur erbij...

Ik dacht oorspronkelijk dat ik nog wat halfreliëfgebouwen tegen de achtergrond (achter het stationsgebouw) wilde plaatsen, maar misschien zie ik daar wel van af. Ach, dat zie ik nog wel.

Enfin, hier is de huidige toestand aan de linkerkant:



Heel toepasselijk heb ik een streekbier op de plek van het café/restaurant gezet. Bitte ein Bit!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Online Online
  • Berichten: 8511
    • Midland
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #549 Gepost op: 05 mei 2015, 23:08:55 »
Ga je dat Hotel zelf bouwen Reinout?

Ik wil niet schelden op zelfbouw maar Piko en Kibri hebben beiden en goed lijkend Hotel zoals op die laatste foto in het assortiment die laatste is nog al eens te vinden op de beurs in Houten en dus prima geschikt voor bashing.

En dat bier vraagt bijna om een brouwerij op je baan ;).
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2015, 23:12:27 door KoenF. »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #550 Gepost op: 05 mei 2015, 23:50:09 »
Ik was wel zelfbouw van plan, ja. Dan past het precies op de plek die ik ervoor nodig heb.

En dan lijkt het me beter om gewoon alles zelf te bouwen omdat dan de stijl en detaileringsgraad onderling klopt. Tenminste, dat mag ik hopen. Ik maak me al een beetje zorgen dat ik de natuursteen muren van het viadukt met plastic plaat heb gemaakt in plaats van ingekrast gips/schuimplaat/whatever :)

Je zet me wel aan het denken, want allerlei andere dingen koop ik natuurlijk wel gewoon in plaats van ze zelf te bouwen. Waarom zou een gebouw dan niet kunnen? Wat me wat dit gebouw betreft tegenhoud qua kopen is dat het me niet al te ingewikkeld lijkt met die gepleisterde gladde buitenmuur. Mooi oefenobject. Geen idee nog welk gebouw ik als eerste ga bouwen, trouwens :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #551 Gepost op: 06 mei 2015, 08:26:45 »
Oefenen met zelfbouwen. Ik weet er wel wat van. Ik heb al drie gebouwen zelf gebouwd. ;D

Ik zou beginnen met kleine gebouwen. Als je dan iets fout doet kost het niet direct veel materiaal (en geld). Eigenlijk moet vooral je snijtechniek goed worden en hierbij maakt de keuze van materiaal ook wat uit. Ik vind Kibri stenen- en dakpannenplaat makkelijk te snijden. Voor de rest evergreenplaat en profielen.

Na drie bouwsels kan ik in ieder geval zeggen dat ik iets beter ben geworden in het zelfbouwen. Misschien nu klaar voor iets groters.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • modulebaan.nl
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #552 Gepost op: 06 mei 2015, 09:15:48 »
Het belangrijkste argument voor zelfbouw is schaal: Bouwpaketten van de grote merken zijn (veel) te klein.
Bovendien is het leuk om re doen (vind ik).
Het is geen probleem verschillende materialen door elkaar te gebruiken, als je maar aandacht besteedt aan de kleuren.


Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #553 Gepost op: 06 mei 2015, 10:15:42 »
Michel: ik heb (redelijk random) twee kleine en één grote platte bak/koffer met kleine vakjes gekocht. Zo'n ding met transparant deksel. Hier heb ik wat rondscharrelende schakelaars, sub-D stekkers, ledjes, drukknoppen enz in gedaan. En verschillende soorten koppelingen.
Duidelijk. Ik ben op zoek naar een goedkope manier om treinen op te bergen als de ovp mist. op dit moment heb ik zelf doosjes gemaakt van karton, maar die vallen na veelvuldig gebruik uit elkaar >:(

Oefenen met zelfbouwen. Ik weet er wel wat van. Ik heb al drie gebouwen zelf gebouwd. ;D
Die ervaring heb ik ook, ik zou gaan voor karton  ;D ;D

Groet,
Michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #554 Gepost op: 09 mei 2015, 20:05:49 »
Voor wie wil weten hoe de spoorlijnen in de Eifel ongeveer lopen en wat de geschiedenis ervan ongeveer is:



18 minuten, dus het is iets voor de liefhebber :) Ik leg uit waar de lijnen lopen en waarom sommigen zijn aangelegd. En ook de militair belangrijke lijnen. En welke (mijns inziens realistische) wijzigingen ik heb aangebracht aan de werkelijkheid om tot mijn Eifelburgenbahn te komen.

Los daarvan... ik heb vandaag wat multiplex gehaald om het laatste stuk achtergrond van Kelberg aan te kunnen brengen. En om het "dak" boven Kelberg te maken. Dit is de huidige situatie:





Daar ga ik zometeen na de koffie mee verder. Benieuwd hoeveel dat scheelt in de indruk. Ik heb zonet wat provisorisch neergelegd:



Dan moet ik ook gelijk kijken naar de verlichting. Ik heb nog een 5m rol ledstrip liggen, maar ik moet nog een trafo bijhalen. Ach, voorlopig kan ik wel stekkertjes omwisselen en 'Monreal' even in duisternis hullen :)

Vraag: normaliter breng je zo'n strip over de hele lengte aan. Staat het niet beter als je meer met schaduwen werkt door haaks of schuin op de voorkant steeds een stripje aan te brengen, onder een hoek? Zodat je in plaats van recht van boven eerder van rechtsboven of linksboven licht lijkt te krijgen?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)