Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Piko NS1100, materieelbespreking door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:01:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door D_Loc
Vandaag om 14:40:48
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1172759 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #555 Gepost op: 09 May 2015, 21:51:04 »
Zo, een beetje verder gekomen. De linkerhelft van het "dak" van de module heeft z'n lat al aan de voorkant. Zelfde manier als ik bij de Monreal-modules had gedaan: plaat 9mm multiplex met een 12x44mm latje op z'n kant aan de rand eronder.

Ik heb al wel door dat het bij de linkerafsluiting van de module lastig gaat worden. De linkerzijwand krijg ik er lastig in als het "dak" erop zit. De zijwand zelf gaat wel, maar aan de onderkant heb ik er twee kleine stukken grondplaat aan geschoefd zodat ik de spoorwegwoning en het Gasthaus tegen de zijwand aan kan bouwen. Daardoor heb ik bij het inschuiven meer hoogte nodig dan ik nu heb...

Ik verzin er vast wel wat op, maar in eerste instantie is het toch wel een beetje jammer  ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #556 Gepost op: 10 May 2015, 08:41:21 »
Na de koffie verder zegt 'ie. Mijn blik komt maar niet los van dat blikje Bitburger  8)

Waarschijnlijk zit er al te veel vast, maar ik zou met het lastigste stuk zijwand beginnen, en vanaf daar afmonteren. De verleiding is natuurlijk groot om het makkelijkste/grootste/'affe' stuk eerst te doen en er dan later achter te komen dat er iets los moet om verder te komen, dat herken ik in elk geval wel. Het is dan ook geen bouwpakket met perfecte bouwbeschrijving.

Groet, Sicco Jan

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #557 Gepost op: 10 May 2015, 10:34:34 »
Dat blikje is van twee dagen geleden :) Het geeft aan waar het restaurant moet komen. Heus :)

Over de zijwand: probleem is dat de zijwand demonteerbaar moet blijven :) Want de module met het station zelf moet ook demonteerbaar blijven. Het "dak" wil ik wel in principe vast hebben. In ieder geval beschouw ik het als zodanig omdat ik er allerlei spul bovenop ga opslaan en ik dat er niet steeds af wil halen.

Dus... ik zal wat moeten zagen om de nodige speling te houden. Een paar cm is voldoende, maar dan moet ik wel oppassen dat er geen akelige strepen in de achtergrond zitten.

Ik zou de constructie wel kunnen veranderen zodat de zijwand ook vast zit. Met 4cm speling aan de onderkant zodat de stationsmodule nog los zit. De 4cm is overbrugbaar door de al geplande gebouwen er los tegenaan te zetten... Ik ga nog nadenken :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #558 Gepost op: 10 May 2015, 16:58:14 »
Ik heb uiteindelijk maar wat van de linker zijkant afgezaagd. Een profiel van een heuvel op afstand. Kan ik dat uittesten... Iets donkerder grijs dan de rest van de lucht en dan kijken of het een bruikbare indruk geeft:

Dan moet daarachter/boven dus nog een andere achtergrond met alleen de lucht.

Ach, zoiets moet ik ook doen met de modules onder het schuine dak. Het dak (of een stuk rolgordijn) in luchtkleur verven en dan een stuk multiplex als afsluiting van de module. En dat dan maar golvend vormgegeven als heuvel of bosrand of wat dan ook. Benieuwd of dat gaat lukken.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #559 Gepost op: 10 May 2015, 22:49:48 »
Vandaag heb ik behalve de zijkant niets meer op zolder gedaan. Wel heb ik nagedacht over de lokloods. Toevallig zag ik deze week in een bericht op het Mittelrheinforum dat de lokloods van Siershahn op het moment actief het loodje aan het leggen is. Hij wordt afgebroken voor een vrachtwagenparkeerplaats. Op zich is dat wel een aardig ding.

Als ik het van vierstandig naar enkelstandig omzet... Tikkie inkorten... Paar baksteen-muurplaten, voorraad karton, kijken of ik golfplaat kan krijgen voor het dak en anders zwart schuurpapier... Niet al te moeilijk. En ik vind het wel toepasselijk nu het origineel afgebroken wordt.

Ik heb wat schetsjes gemaakt. Moet te doen zijn. Het is op zich iets dat me wel aanstaat. Er zijn andere voorbeelden uit de Eifel (Waxweiler, Neuerburg enzo), maar dat zijn optrekjes uit de vroege 20e eeuw. Met het verhaal dat ik in m'n "Eifelgeschiedenis" draadje aan het opdissen ben wil ik iets moderners.

Verder heb ik een boekje uitgelezen dat ik in 1991 in het station van Gerolstein heb gekocht maar nog nooit gedetailleerd had gelezen:

Best leuk. Niet super-gedetailleerd. Geeft wel goed de geschiedenis weer. Geen maatschetsen van de gebouwen, helaas.

Dat lichtgele BW-gebouw op de voorkant ziet er wel aanlokkelijk uit... Is ook wel een leuk kleuraccent...

Ik denk nog even verder :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #560 Gepost op: 10 May 2015, 23:34:27 »
Ik heb nog wat verder gezocht... Hier nog een kleine uitsnede van een foto die ik kreeg van de modelbaan in Daun. Daar stond ook ooit een lokloods:

Tweestandig, maar da's natuurlijk snel te fixen. Op andere foto's, ook van het origineel, is te herkennen dat de zijkant in vakwerk is uitgevoerd. Ook op bovenstaande foto zie je het een beetje. Daar heb ik qua uiterlijk niet zo'n zin in.

Dat grijze natuursteen + wit-gepleisterde-wand uiterlijk vind ik mooi staan. Misschien een combi maken?

Qua dakvorm zijn Daun, Gerolstein en Siershahn hetzelfde: een knik in de breedterichting halverwege. Wat ik bij Neuerburg en Waxweiler en sommige andere kleine lokloodsen zie is juist een knik in de lengterichting. Zie bijvoorbeeld Rinteln (foto van wikipedia, gemaakt door Stefan Kunzmann)

.

Dat past misschien beter bij de sfeer van zo'n enkelstandige lokloods. Eens kijken of ik een leuke combinatie van de verschillende voorbeelden kan fabriceren. Ik zal daarvoor ook moeten kijken naar goede steenplaten danwel naar het zelf krassen daarvan.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 11 May 2015, 15:54:34 door Reinout van Rees »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #561 Gepost op: 12 May 2015, 13:34:44 »
Even kort een linkje naar een duits nieuwsbericht, gevonden op het eifelbahnforum.

Het nieuwe eraan is dat de gemeentes langs de lijn eerlijk zijn en simpelweg zeggen dat ze financieel geen cent te makken hebben, maar de spoorbaan wel willen hebben. Hiervoor was het meestal "het is te duur. punt."

Dit staat tegenover de mening van de provincie die mooi weer speelt met "we hebben een potje van x miljoen om spoorlijnen te reactiveren" omdat ze er de niet-te-halen voorwaarde aan verbinden dat de gemeentes 15% bij moeten dragen. Dat kunnen ze niet, dus kan de provincie ook het geld in de zak houden. Maar wel mooi weer spelen.

Mijn inschatting is dat het deze bal is die teruggekaatst wordt.

Enfin... ik hoop nog een keer over de hele eifelquerbahn te kunnen rijden. (Neemt niet weg dat ik Mayen-Kaisersesch ook nog nooit heb gedaan... foei :) )

Reinout
« Laatst bewerkt op: 12 May 2015, 14:42:16 door Reinout van Rees »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #562 Gepost op: 12 May 2015, 23:47:31 »
Vanavond heb ik de tweede helft van de kooflijst aangebracht.

... en gelijk maar een strip verlichting eronder geplakt. Ik had nog wel een 5m rol LEDs, maar geen trafo ervoor. Ik heb dus een deel van de huidige verlichting nu even uitgezet ten faveure van Kelberg, want daar ben ik nu steeds mee bezig.

Kijk! Dat scheelt me een boel! Het begint er steeds meer op te lijken. Een bakkie licht erboven motiveert op deze manier wel om verder te gaan met het aankleden van het station!

Ik ben trouwens ook bezig geweest met een plaatsnaambord voor bij het viadukt. Lang leve http://www.ortstafelgenerator.com/!

Weet iemand trouwens hoe breed zo'n bord normaliter is?

In m'n verhalendraadje plaats ik "zometeen" een video waarin de verlichting goed tot zijn recht komt. Maar... uploaden duurt nog een tijdje, dus ik weet niet of het vanavond nog lukt.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #563 Gepost op: 14 May 2015, 19:57:47 »
Vanochtend lekker buiten de resterende multiplexkleurtjes van de achtergrond van Kelberg onder een laagje verf verstopt. Kon het lekker snel drogen :)

Zo, da's toch een ander effect:

Ga er nog wel meer mee doen, met die achtergrond, maar er zit in ieder geval een bruikbaar grijzig basiskleurtje op. Het zet me wel aan het denken over de verlichting. Er hangt nu één LEDstrip boven, warmwit 5050. Zou een puur witte strip, als tweede strip, niet zorgen voor een wat kouder licht? Ziet het er wat grijziger uit. Iemand tips daarvoor?

Verder de rechter module van Kelberg naar de tuin getakelt en lekker in het zonnetje zitten knoeien met make-up-kwast en ballast en voorstrijk:

Ook zie je dat ik een stukje van het terrein bij de lokloods met asfaltkleur heb beschilderd. Dat moet ik nog bijwerken, vervuilen, gladder maken, enz.

Daarna heb ik met houtlijm en voorstrijk een basislaagje zand/grind/groen/geel aangebracht:

Nu hopen dat het snel genoeg droogt zo in de buitenlucht dat het vanavond naar binnen kan :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 14 May 2015, 20:51:43 door Reinout van Rees »

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #564 Gepost op: 14 May 2015, 21:48:38 »
Weer voortgang gemaakt, op het forum zijn al enkele besprekingen geweest over gebruik van LED verlichting boven de baan.
« Laatst bewerkt op: 14 May 2015, 21:58:06 door KoenF. »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #565 Gepost op: 15 May 2015, 10:17:29 »
De bak gisteravond nog maar wel binnengehaald :) Vanochtend buiten even uitgeklopt en toen naar zolder. Ik moet zeggen, dat voorstrijk spul werkt prima als ballastlijm. Niks verdunnen, niks gezooi, gewoon rechtstreeks uit de pot (wel via een klein flesje om mee te druppelen... voordat iemand hierin leest dat ik rechtstreeks de emmer over de baan leegkieper...  ;D )

Ik moest me er gisteren echt even toe zetten om de boel van een basis-grondlaag te voorzien... Dit heb ik al een tijdje voor me uit geschoven. "Wat wordt het effect?" "Ziet het er wel mooi uit?" Enz. Maar... blij dat ik het gedaan heb. Nu moet ik er even aan wennen hoe het eruit ziet. En, belangrijk: ik heb weer een beginpunt te pakken vanwaaruit ik kan gaan verbeteren. Dus, wijze levensles, ook voor mezelf, door überhaupt ergens mee te beginnen zorg je ervoor dat je daarna makkelijker verder kunt gaan.

Dat asfaltstuk bij de lokloods ziet er bijvoorbeeld niet uit. Er loopt een breuk doorheen en het is niet glad genoeg. Ik denk dat ik daar maar eens een 1mm laag karton overheen leg. Dan is gelijk de aansluiting met het niet-geasfalteerde stuk bij het spoor mooier. En dan daar het uiterlijk ook eens fixen. Veel te grofkorrelig nu, dat moet fijner. En een beetje "slijmeriger" met een hint van smeerolie enzo. Enfin.. voldoende te doen!

Tot slot nog een vergelijking tussen Anita decor ballast (bovenste helft foto) en Spurenwelten (onderste helft foto):

De Spurenwelten ballast had ik laatst in Houten gekocht als noodoplossing omdat Anita decor afwezig was door ziekte. De grootte en kleur komt goed genoeg overeen om geen groot probleem te zijn. Beetje vervuiling erbij en je ziet er niet veel van.

Wel kies ik de volgende keer weer voor Anita decor! Bij Spurenwelt zitten er wat meer schilfertjes tussen, bij Anita is het meer alleen stenen. Beter gefilterd of beter proces. Wat bij mij nog harder aantikt is dat er bij Spurenwelt ook van die vrijwel transparante steentjes bij zitten. Dat is bij Anita decor ook beter geregeld.

Verder bevalt de korrelgrootte en algemene kleur van Spurenwelt me prima, dus ik heb geen enkele neiging de boel los te weken :)

Reinout

moonshine73

• Offline Offline
« Reactie #566 Gepost op: 15 May 2015, 16:18:31 »
Hoi Reinout.

Het ziet er weer goed uit en al doende leert men... (zo ik ook ;D)
Ik heb nog wel wat vraagjes over dat voorstrijk spul.
Wat voor voorstrijk is dat eigenlijk en doe je er ook nog een druppie afwasmiddel in?
Ik neem aan dat je het ballastbed eerst nog nat maakt met water en druppie afwas middel ivm de oppervlakte spanning?

Ben zelf ook met ballast bezig en heb eerst houtlijm water methode gebruikt, heb ook de boekbinderslijm methode geprobeerd (ben ik achteraf niet zo,n fan van)
Ik wil nu die voorstrijk methode wel eens proberen, kijken hoe dat bevalt.

mvg Richard

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #567 Gepost op: 15 May 2015, 16:39:38 »
Bij het ballastbed (met steentjes met redelijk wat tussenruimte) heb ik gewoon onverdunde voorstrijk rechtstreeks uit de pot gebruikt. Geen drupje afwasmiddel. Ook heb ik het ballast niet ingespoten.

Druppelen doe ik met een oud flesje van naaimachineolie. Druppelt niet zo goed als een spuit of druppelflesje, maar voor mijn doel goed genoeg. Hoe netjes je het ook doet, na afloop ziet het er toch uit als een zooitje (totdat het gedroogd is, gelukkig). In de buurt van een wissel zou een echt net druppelding wel handig zijn, overigens.

Bij de korrels/zand/turf naast de rails bleven de druppels erop liggen. Dat heb ik vervolgens nat moeten spuiten. Misschien had een drupje afwasmiddel wel geholpen. Bedankt voor de tip :) Op dat deel had ik er trouwens houtlijm onder gestopt. Overkill misschien?

En het merk? Huismerk van de praxis, "Sencys voorstrijk en fixeer". 'k Weet niet of het veel uitmaakt of je een merk neemt. Ook zijn er wat verschillende soorten (meer/minder fixerend/anti-zuigend, enz.), maar ik heb hier op het forum nog geen duidelijk antwoord gekregen welke soort je nou moet nemen. "Ik gebruik merk X" zegt nog niet welke soort van merk X het is. Dus... ik heb maar wat gepakt.

Voor het lijmen van blauwe plaat vond ik het toendertijd minden, hoewel voorstrijk daar ook voor gebruikt wordt. Dus misschien heb ik een slechte soort gekozen die minder goed lijmt dan anderen. Ik denk dat je er in ieder geval eentje moet pakken waar "fixeert" op staat :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 15 May 2015, 16:41:49 door Reinout van Rees »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #568 Gepost op: 15 May 2015, 20:33:27 »
Zonet heb ik de rechterhelft van het station weer op z'n plek gelegd. En dus kon ik de modulaire achtergrond weer aanbrengen. Tijd voor een verduidelijkend filmpje van 18 seconden:

De achtergrond is binnen twee minuten aan te bregen. Het zal denk ik wat lastiger worden zodra er meer gebouwen of bomen staan. Of ik moet die ook allemaal verplaatsbaar uitvoeren... Ik wil dat niet te uitgebreid gaan doen, want elke naad is er weer eentje die je weg moet werken. Maar ik wil ook geen beschadigingen omdat ik met een achtergrondplaat ergens tegenaan kom.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #569 Gepost op: 15 May 2015, 21:53:59 »
Vanmiddag nog een noodzakelijke aanvulling voor bij de lokloods gehaald voor de dorstige lokomotieven:

Bouwpakketje van Artitec. Lijkt wel op een paar foto's die ik van duits spul gezien heb. Mocht het toch echt een NL kraantje zijn dan verzin ik wel weer iets dat ze dat in de oorlog in NL hebben gegapt :)

Reinout