Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
Vandaag om 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 22:38:14
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Ronald Halma
Vandaag om 22:31:25
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 22:15:51
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 22:03:42
Rails roestig verven door Ronald69
Vandaag om 21:48:54
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1170508 keer)

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #510 Gepost op: 22 April 2015, 10:50:48 »
Dat deel met beekje dat nu 'begroend' is, heb je mooi gedaan. En weer dank voor de fotoreportage. Leuk om je experimenten en de resultaten te volgen. 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #511 Gepost op: 22 April 2015, 11:03:05 »
Ik heb nog steeds "watereffrct" van Valejo klaarstaan.

En idd bij een goede teken/kunst artikelzaak kun je dat gel ook kopen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #512 Gepost op: 22 April 2015, 13:45:30 »
Bij de Pippoos in Utrecht hebben ze de gel gewoon:

Wel alleen de "extra heavy" variant. (En mat/glans, ik denk dat glans het beste is voor water :) ). Wel ga ik eerst nog even googlen of "extra heavy" een bruikbare variant is. En thuis nog even goed naar de beekbodem kijken, misschien gaat het wel net zo goed met jachtlak.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #513 Gepost op: 22 April 2015, 13:46:57 »
Gebruik zelf deze, alleen in liters, scheelt in prijs..

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #514 Gepost op: 23 April 2015, 11:18:25 »
's Avonds eerst nog naar de beekbedding gekeken. Hij is ondiep en niet breed. Golven hoef ik er niet in te maken, het zal voornamelijk glad, relatief snel stromend water zijn. Dan lijkt me een paar lagen jachtlak beter. Hier een foto na de eerste laag:

De acrylgel hou ik in het achterhoofd voor de veel bredere beek op een andere module. Ook moet ik dan een paar goede voorbeeldfoto's te pakken krijgen om specifiek iets na te kunnen maken.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
Engelse methodes
« Reactie #515 Gepost op: 23 April 2015, 11:59:37 »
De bovenste helft van het talud had ik met plukken engels ondertapijt beplakt. Gisteravond heb ik daar de uitstekende plukken afgetrokken, waardoor het deels omhoog gaat staan. Daarna het konijnenvachtje gekortwiekt met de schaar. Alle plukjes heb ik uiteraard bewaard.

Zag er al prima uit!

Beviel me stukken beter dan de korte stukjes ondertapijt die ik met ander strooimateriaal had vermengd en eerder op had gebracht. Ik had het toen ook wat stevig in de houtlijm gedrukt, waardoor het een onappetijtelijk plat prutje werd. Zie de tweede foto hier.

De onderste helft van het talud moest nog. Hm. Ik heb nu een bakje met losgetrokken vezels. Laat ik de methode nog een keer gebruiken van het mengen met ander strooimateriaal. Maar met als verandering dat ik het nu losjes strooi en het vastzet met haarspray. Dan klopt het ook beter met de methode zoals beschreven door Iain Rice.

Als toevoeging heb ik gisteren twee zakjes bijgekocht. Donkergroen Heki loof (de fijngemalen versie) en Heki "kurkballast" ofzo. Dat laatste vind ik totaal ongeschikt als ballast, maar als houtschilfers-en-donkere-gevallen-bladeren-en-bosbodem imitatie doet het het leuk.

Beetje mengen en erachter komen dat de ondertapijt-haartjes lekker één bol vormen en nauwelijks willen mengen. Deels met de lepel en deels met de vingers uit elkaar trekken en voorzichtig aanbrengen:

Op de foto zie je drie gebieden. Egaal gelig is alleen het ondertapijt. In het midden onderaan zie je groen+houtlijm, da's eigenlijk alleen kurkballast + donkergroen loof + nog wat grasvezeltjes en ander spul. Daar tussenin zit een brede strook geel/groen: da's de kurkballast + loof + ondertapijt mix. Los opgestrooid. Dat lijkt wel wat te worden! Enfin, snel de haarspray erover en gelijk door de stroom haarspray nog een klein beetje grasvezels gestrooid voor wat meer variatie.

Nog vier dunne vachtjes Heki foliage mat aangebracht en daar wat lichtgroen/lichtgeel herfstloof over gestrooid:

Eigenlijk vind ik het gele wat te fel. Het lijken wel lentebloemen terwijl mijn bedoeling is de herfst weer te geven. Nu zijn herfstbladeren best wel eens fel en helder geel van kleur. Toch eens matte vernis erover spuiten om te kijken of dat helpt. En afwachten hoe het uit ziet als ik bomen heb neergezet met daarop de verschillende kleuren herfstloof. Misschien komt het daardoor al beter/duidelijker over.

Tot slot een foto van vanochtend toen het grotendeels droog was en ik het weer op de modelbaan kon zetten:

Ik vraag me bijna af of ik het rechterdeel van de foto niet te groen heb gemaakt en of er niet teveel kleur in zit. Het ging oorspronkelijk voor een nat, druiperig, grijs herfst-uiterlijk :) Ach, er loopt daar een beekje en dat zorgt automatisch voor meer groen.

Ook vraag ik me af of ik dat deel nog wel wil verbergen met een voorraadje bomen... Maar ik denk dat dat toch wel goed gaat staan en beter voldoet als afsluiting. Ook heb ik die bomen wel nodig om weg te moffelen dat er geen blik op de spoorlijn is achter het viadukt. Daar zou je een insnijding verwachten, maar in werkelijkheid zit daar een stuk hout en een onappetijtelijk gat in de muur. Dus ik ga er nog wel een muurtje van het viadukt plaatsen, maar de te verwachten insnijding erachter blijft bruin/zwart hout. Misschien een tak van een boom erover uit laten steken... In ieder geval, ik heb daar absoluut bomen nodig.

Terug naar de engelse methode met ondertapijt. Voor zo'n verwilderd talud heb ik daar een leuk resultaat mee kunnen bereiken. In mijn geval met het mengen van twee methodes. Daardoor krijg je ook afwisseling en geleidelijke overgangen, wat realistisch is.

Ik ga niet met ondertapijt de hele baan doen. Het deel achter de weg bevalt me op de huidige manier beter. Vooral gemengd strooispul aangebracht als een basislaag. Her en der met hairspray wat grasvezels. Zodra ik de theezeef-vliegenmepper af heb kan ik dit nog mooier krijgen door wat electrostatisch aangebracht gras.

In ieder geval: leuke methode en leuk om mee te kunnen experimenteren (met dank aan smalspoorcompagnie voor het proefpakket)! Nu nog testen met het "rubberized horsehair" :)

Reinout

smalspoorcompagnie

• Offline Offline
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
« Reactie #516 Gepost op: 23 April 2015, 17:41:08 »
 (y) Reinout. Underfelt is heel makkelijk vooraf te kleuren. Met een kleine staalborstel/bougieborstel zijn de vezels later altijd weer rechtop te zetten.
Is inderdaad vooral geschikt voor ruige baankanten en in combinatie met andere 'gewassen'. Lekker prutsen is inderdaad het devies...

Guillaume
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

VFR

• Offline Offline
« Reactie #517 Gepost op: 23 April 2015, 20:59:21 »
Ik vind die beek zeker geslaagd, Reinout.
Dit is lekker doorprutsen, maar met kwaliteit.  (y)
Groet, Hijlco
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

freekvo

• Offline Offline
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
« Reactie #518 Gepost op: 23 April 2015, 21:13:15 »
Heel mooi gedaan, Reinout. Je beekje vind ik ook erg geslaagd.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #519 Gepost op: 23 April 2015, 21:23:36 »
Eerlijk gezegd Reinout kan het mij niet overtuigen, dat underfelt..wat ik wel gezien heb bij bv black country blues is dat ze dit gebruiken als basis voor bv statisch gras, zou dat een proberen..

En pas op met te harde kleurschakeringen, kun je her en der beter een tint lichter bij strooien..verder goed bezig  (y)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #520 Gepost op: 23 April 2015, 22:24:42 »
Bedankt allen voor de reacties. Belangrijk om te zien of het orde-van-grootte de goede kant op gaat.

Martin, dat van die overgangen is wel een goeie. Ik zal nog eens kritisch kijken. Het is gelukkig erg makkelijk te verhelpen met een paar toefjes strooisel :)

Reinout

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #521 Gepost op: 23 April 2015, 23:21:45 »
Vindt het wel een hele vooruitgang met die turf er overheen gestrooid.
Zou dat idd ook wat uitwerken en her en der nog een beetje kortwieken of rechtop zetten/kammen.

Zou die gele bloemen bruin aantippen ivm de herfst :D
« Laatst bewerkt op: 23 April 2015, 23:23:43 door KoenF. »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #522 Gepost op: 24 April 2015, 12:00:50 »
't Is een beetje de ellende dat de natuur zoveel kleurtjes heeft. Dat geel is niet echt fout, het is alleen niet wat je direct verwacht. Het geeft een verkeerd effect. En uiteindelijk gaat het om het effect, om de algemene indruk. Dus ik zal er iets aan moeten doen. Misschien eerder goudgeel, oranjegeel?

Qua kleuren: zie hieronder het Ulmener maar waar de zon net mooi op scheen:

En zonder zon wat gelige wijnranken aan de Moezel (in de toeristenval Cochem):

Dan klopt dat gelige kleurtje van de "bloemen" toch gewoon niet. Aanstippen met verdund helder geel / oranje / bruin, denk ik.

Lastig, die herfstkleuren! Waar ben ik aan begonnen :) Daar moet ik nog hard naar gaan googlen. Ik zie wel tips voor airbrushes (o.a. in het 'mooie bomen' draadje), maar ik heb nog niet zo'n apparaat. Komt wel een keer, maar.... Heeft iemand nog tips? Of een handige URL?

Reinout

VFR

• Offline Offline
« Reactie #523 Gepost op: 25 April 2015, 11:29:50 »
Ik zou niet gaan voor helder geel, maar voor fletser geel. Niet helderder. Het geel sprankelt nu te veel.
Ook al zal helder geel als herfsttint best bestaan, het komt op de modelbaan teveel lente-achtig over denk ik.
Groet, Hijlco
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

NS264

• Offline Offline
    • Midland
« Reactie #524 Gepost op: 25 April 2015, 12:46:23 »
Zou eens bij Anita/Polak kijken voor de juiste tinten.
Eagles