Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 13:01:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:54:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:23:22
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Piko NS1100, materieelbespreking door Ben
Vandaag om 11:24:21
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 10:38:43
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 10:35:16
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1172724 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #420 Gepost op: 14 March 2015, 01:15:01 »
Voordat je verder gaat met de rails misschien de draden van de voedingsleiding onder of binnen je railsstaaf solderen.
Dan zie je het minste ervan.

Voor de rest vindt ik het een mooi ballastbed worden zo (y).

Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9394
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #421 Gepost op: 14 March 2015, 02:15:33 »
Hmm, laat die ballasthulp maar zitten, ben sneller klaar met een make up penseel..btw, zou eerst alles ballasten en dan pas gaan lijmen..

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #422 Gepost op: 14 March 2015, 07:45:03 »
hoi Reinout,

Bedankt voor jouw duidelijke filmpje over het ballasten! Zo'n ballasthulp kan mij ook nog wel eens van pas komen.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #423 Gepost op: 14 March 2015, 12:09:49 »
Intermezzo. Ik kreeg net via PB een vraag "waar ik dat blauwe ethafoam kocht en hoe ik het vastzette". Ik copy/paste m'n antwoord hier gelijk maar even. Paar doublures met wat ik eerder heb geschreven, maar dit draadje is inmiddels zo lang geworden dat ik ook zelf aardig moet zoeken naar m'n vroegere berichten :). Enfin, hier is m'n antwoord:

De blauwe platen? Ik wist niet eens dat de officiële naam "ethafoam" is :) (Update: uit een tweede PB blijkt er verwarring te zijn, kennelijk lijken de blauwe platen op de foto op ethafoam, maar is het dat niet.)
Op het forum worden het "de blauwe platen van de gamma" genoemd. Bij de afdeling parket/laminaat ligt het als materiaal om onder het laminaat te stoppen. Ik heb het zelf bij de karwei gehaald. Dus in ieder geval gamma en karwei hebben het. (Nu heb ik het wel bij een iets grotere karwei gehaald omdat de plaatselijke kleine vestiging het niet had. Nu heeft die het ook weer, dus kennelijk was het alleen tijdelijk uitverkocht).

De eerste foto in dit bericht geldt als bewijs: je ziet een pak blauw spul net zitten tussen de platen multiplex :)

Bevestiging:hier schrijf ik er iets over. De platen blauw spul heb ik voor het grootste deel met boekbinderslijm vastgezet (potjes bij de "Pippo's" knutselwinkel gekocht). Dat blijft kennelijk net iets flexibeler dan houtlijm. Alle rails heb ik ook met een heeeeeeel dun laagje boekbinderslijm op de blauwe plaat vastgezet.

Alleen ben ik dan nu wel weer (inconsequent) met houtlijm de boel aan het ballasten... Maar da's op het station en dan maakt het geen verbinding met de ondergrond. Ik denk dat ik voor de vrije baan, waar het ballastbed wel contact maakt met het multiplex, wel boekbinderslijm ga verdunnen. Tja, houtlijm is net een tikkie goedkoper dan boekbinderslijm.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 14 March 2015, 16:15:44 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #424 Gepost op: 14 March 2015, 14:18:38 »
Hoi Reinout

Afgelopen week het hele verhaal gevolgd van de stalen bielzen. Nu had ik een idee Om de schuine kanten aan de bielzen te krijgen heb ik een stukje messing genomen en hier schuine kanten aan gevijld. Aan de achterkant ee M6 boutje gemonteerd en in de soldeerbout gestoken. Hierna voorzichtig tussen de bielzen gestoken. Je krijgt dan inderdaad een schuine kant maar het materiaal (roco flex) is heel taai waardoor je geen mooi strakke afdruk krijgt. Hierna de bielzen nog met schuurlinnen mishandeld. De kopse kanten heb ik ook met het hete stempel bewerkt rechts op de foto.
Eigenlijk is het heel veel werk met een matig resultaat.
Zoals jij beschrijft is het schilderen van de bielzen met acrylverf voldoende. Hoogstens de kopse kanten wat afschuinen en de bielzen met schuurlinnen wat mishandelen.
Wat de kleuren betreft vindt ik persoonlijk de onderste het mooist is dat de Action Acryl verf?









Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #425 Gepost op: 14 March 2015, 16:10:04 »
Leuk experiment! Jammer dat het niet mooi lukt.

Zelf dacht ik aan schuren met de dremel, maar gegarandeerd dat ik dan bij de helft van de dwarsliggers toch even de rails aantik. En dat wilde ik niet.

En helaas... het onderste spoor op de foto is met de Anita Decor verf, niet met de goedkope zelfgemixte Actionverf. Dat is het donkerder spoor bovenaan.

Over Action gesproken: zonet met vrouwlief voor huishoudelijke zaken het winkelcentrum in geweest en de Action en de Hema bezocht:



Zwarte en vooral rode verf om het roestmengsel nog wat aan te passen. 60cent plantenspuitje (stond bij de lippenstiftafdeling) omdat de reguliere plantenspuit die we hebben niet goed meer is. En ik zag een kleisoort die kennelijk bij opdrogen op steen gaat lijken qua uiterlijk. Maar eens mee gaan experimenteren of hier bruikbare rotsen uit komen.

En aan de rechterkant een Hema make-up kwast. Eens experimenteren of ik die tip van Martin lekker vind werken!

Voordat ik de stad inging heb ik nog snel op een paar kale plekken tussen de rails wat Heki groen/geel/bruin spul gelijmd met verdunde houtlijm. Ziet er direct na het lijmen weer bagger (en vooral wit) uit. Als ik m'n koffie op heb ga ik kijken hoe het er nu uitziet :)



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #426 Gepost op: 14 March 2015, 16:42:13 »
Het lijkt wel een schoonheidssalon.

Met de Dremel heb ik vanmiddag geexperimiteerd maar ook dat wordt niet echt mooi. Zowel met puntfrees als schuurrolletje was niet bevredigend. Wat wel mooi wordt is met een schuurblokje onder 45 gr langs de kopse kant en mbv een sleutelvijltje tussen de bielzen in onder een hoek vijlen. Dit is goed te doen als je geen meters hoeft te maken.

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #427 Gepost op: 14 March 2015, 17:51:16 »
Dit project valt ook niet stil ;)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #428 Gepost op: 14 March 2015, 21:01:04 »
Rotaspeed: alle rails liggen bij mij al vast. Dus even met een vijltje ertussendoor ga ik niet doen, hi hi :)

Schuurblokje over de zijkanten... Ga ik bij Kelberg niet meer doen omdat ik al geballast heb. Tja, nadeel van soms snel gaan.

Wel is het voor de rest van de baan duidelijk een optie. Het maakt op een opvallende plek de biels ronder. Scheelt het in jouw beleving veel qua uiterlijk?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #429 Gepost op: 14 March 2015, 22:22:24 »
Hoi

ik zou het zeker proberen de kopsekant is het meest markante van de stalen bielzen. Ik vraag mij alleen af als het geballast is of het resultaat dan nog de moeite waard is. Helaas ben ik nog niet zover met ballasten. Gewoon een restje raails proberen en kijken hoe het bevalt.

Groet Harry.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #430 Gepost op: 15 March 2015, 00:20:12 »
Vanavond nog de resterende sporen (=ruim de helft van het station) van een eerste laag bruin/zwarte Action verf voorzien. Een tikkie rood door het bestaande mengsel gedaan, het lijkt hierdoor iets roestbruiner te zijn geworden. Voor zover je het kan zien nu het nog nat is, uiteraard.

Om overal bij te kunnen heb ik de twee stationsplaten losgehaald. Hier is de helft waar al wat geballast is.



Als je goed kijkt zie je dat er tussen de sporen een paar plukjes groen zitten. Nu de lijm droog is ziet het er prima uit. Zowel vrouwlief als dochterlief keken goedkeurend bij de inspectie :)



Hierboven de rechterhelft van het station, de helft met de meeste wissels. Oh wat een zenuwengedoe, zo'n wissel verven. Ook al is het nog maar de basislaag. Je moet erg goed oppassen geen bewegende delen te raken. En bij de handwissels moet ik ook nog eens extra goed letten op goed electrisch contact voor de wisseltongen. Ik heb nog geen pogingen gewaagt er een mechaniek met polarisatie aan vast te maken. "Volgens mij moet het zo wel kunnen" :) Jammeren en klagen en moeizaam herstellen kan later altijd nog.

Blijft het probleem van de bewegende delen. Moet ik maar accepteren dat er stukken ongeschilderd blijven? Op het moment is mijn neiging nogal risico-mijdend (en dus accepterend).

Kleine complicatie: mijn verfmengsel is op. Dus ik moet voor de hoofdsporen een poging doen zo goed mogelijk de bestaande kleur te benaderen. Zal wel lukken. Zo lang het niet te ver afwijkt is het wel goed.

Het spoor naar de lokloods en het achterste goederenspoor doe ik sowieso met de Anita Decor roestverf als tweede laag. Hm: dan moet ik wel kijken hoe ik het bij de wissel doe, want daar komen twee kleuren samen. Even oppassen dat het er niet belachelijk uit gaat zien.

Zondag verder!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #431 Gepost op: 15 March 2015, 11:44:46 »
Hallo Reinout,

je schrijft dat je de wissels ook verft, om er metalen dwarsliggers onder na te bootsen of heb ik dat mis?
Zijn de wissels in werkelijkheid ook van metalen dwarsliggers voorzien? of liggen hier toch houten onder?

In het begin van betonnen dwarsliggers, waren de wissels ook voorzien van houten dwarsliggers. Vandaar mijn vraagstelling.

Groeten,

Christoph

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #432 Gepost op: 15 March 2015, 11:55:54 »
Die bijna oranje bielzen kan je ook als plastic exemplaren opnemen in het baanplan. Ik kan alleen geen plaatje vinden waar ze die dingen in grind ballast hebben liggen, alleen combinaties met HSL / Schnellfahrstrecke beton bedding

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #433 Gepost op: 15 March 2015, 17:04:15 »
Christoph: goede vraag, of het geen houten bielzen moeten zijn. Ik heb het voor de zekerheid nagekeken op de foto's die ik in 1991 van Uersfeld heb gemaakt. Als eerste de inrijwissel uit de richting Laubach-Müllenbach. Het gedeelte bij de tongen is daar van hout, het achterste deel van de wissel van staal:



Als tweede de inrijwissel uit de richting Ulmen. Deze is helemaal van staal:



Dus ben ik maar lekker verder gegaan met het mengen van een nieuwe voorraad donkerroestbruinzwarte verf:



Eerst bruin, wat rood erbij, dan een flinke scheut zwart en vervolgens wat geel. De stippen zijn de pure kleuren, de strepen eronder hoe de gemengde verf er in dat staduim uitzag. Wel is dit de "natte" kleur. Enfin, het uiteindelijke kleurtje leek best goed op wat ik eerst had.

Ik wilde de omloopwissel roestiger weergeven dan de twee hoofdsporen die er op aan sluiten. Dat wordt immers alleen gebruikt door een enkele lok die om moet lopen. De railbus en trek-duw silberlingen en goederenwagens komen daar nooit langs. Dat betekent wel dat ik een overgang moet maken ter plaatse van het "H-bord". Op het al geballaste spoor heb ik her en der dun wat roestverf aangebracht. Op het andere spoor ga ik wel rommelen als het opgedroogd is:



De wissels. Ik heb ze maar geverfd. Maar ik ben wel van de bewegende delen weggebleven. Eens kijken hoe ik dat ga fixen bij het ballasten... Oh had ik de ondergrond maar geverfd vóórdat ik de wissel had aangebracht. Ach, dat onthou ik dan maar voor de volgende baan :)



Tot slot heb ik de draden van de hartstukpolarisatie van de inrij- en de omloopwissel aangesloten op de printerstekkers en vervolgens van daar doorgetrokken naar het bedieningspaneeltje. De middelste schakelaar op onderstaande foto is een nieuwe driepolige. De bestaande tweepolige heb ik eruit moeten halen.



En gelijk maar een boekbindstripje aangebracht ter ordening van de draden  ;)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 15 March 2015, 17:10:10 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #434 Gepost op: 15 March 2015, 19:54:39 »
Beste Reinout

Hierbij nog een foto van halte Hermespand even ten noordelijk van Prum. Hier zie je dat als de sporen niet meer in gebrik zijn de bielzen zelfs naar zwart kleuren. Misschien dat je hier ook nog wat aan heb.