Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Peter Kleton
Vandaag om 11:19:02
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:49
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door aad52
Vandaag om 10:54:33
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door spoorijzer
Vandaag om 10:52:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:41:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 10:20:39
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 10:02:17
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1069974 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #360 Gepost op: 24 februari 2015, 11:02:11 »
Heel leuk om jullie activiteiten op de video te zien. Sommige treinen nog een beetje langzamer laten rijden  en dan is het helemaal mooi.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #361 Gepost op: 24 februari 2015, 12:05:50 »
Klopt van die snelheid. Zeker de br80 moet ik wat castreren. Bij de 80 en de v100 moet ook de vertraging nog wat opgeschoefd worden.

Ik heb al een keer wat tijdsmetingen gedaan op topsnelheid, maar moet de daarbij afgelegde afstand nog een keer opmeten om te kijken of het een beetje in de buurt van de 50 km/u van het voorbeeld komt. Uiteindelijk ga ik een snelheid instellen die ik visueel aantrekkelijk/aannemelijk vind, maar ik wil het wel ijken aan 50 km/u op schaal.

Ook moet ik nog wat dieper duiken in de decoders die ik gebruik: hoe ik de rangeerstand in kan stellen op iets hogers dan 50% van de max. Want als ik de max naar beneden haal wordt de rangeerstand wel erg kruip kruip kruip. Allemaal esu lokpilot spul. Twee oude basic, twee nieuwe standard en een 4. Bij die basic is (te) weinig in te stellen. Ik ben nu van plan op de "standard" te standaardiseren, die biedt voldoende instelmogelijkheden voor mij. Mits ik daar dus iets met die rangeersnelheid kan doen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #362 Gepost op: 24 februari 2015, 12:28:01 »
Ik heb net wat gegoogled: ik kan niet vinden hoe ik in zou moeten stellen dat de "rangiergang" bij lokpilot standard decoders iets anders moet zijn dan de ingebouwde 50% van de max snelheid. Misschien dat het het bij de LoPi 4 wel kan?

Aan de andere kant kan ik F3 ook configureren als "verlichting aan beide kanten aan" als rangeerverlichting, zoals ik nu doe, en dan de eigenlijke rangeerstand uit.

Voor rangeren hou ik een beetje 40 km/u aan. Hoewel dat misschien wat snel is bij de nogal scherpe wissels. Maar op de rechte stukken rossen rangerende loks meestal aardig door. En dan is 25 km/u wat traag. Ach ik zie wel :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #363 Gepost op: 24 februari 2015, 16:38:41 »
Hallo Reinout, vanmorgen zeer vroeg zat ik naar jullie filmpje te kijken. Geweldig en ik realiseerde me dat ik zelf ook hoognodig weer eens moest gaan rijden ipv alleen maar bouwen. Helaas wil mijn zoon niet meer meedoen, als je 13 bent en je vader speelt met treinen is dat blijkbaar niet cool.

Wacht wel met smart op het eerste groen in de Eifel!

Gert-Jan

mallet96

  • Gast
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #364 Gepost op: 24 februari 2015, 19:39:43 »
Hallo Reinhout,

Ik zag vandaag op Facebook een foto voorbij komen van Monreal en een kasteel/burcht. Foto is van Marc Averbeek, geplaatst bij Fb-pagina Stars der Schiene.
https://www.facebook.com/219590314832455/photos/a.219604974830989.1073741828.219590314832455/371045856353566/?type=1&theater

Groeten,

Marcel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #365 Gepost op: 24 februari 2015, 21:30:30 »
Mooie foto inderdaad. Voor die Philipsburg is al een plaatsje gereserveerd op m'n module. Ik hoef hem "alleen" nog maar te bouwen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #366 Gepost op: 25 februari 2015, 10:06:34 »
Hoi Reinout,

Ook ik volg je draadje nog steeds hoor, alleen ik reageer misschien iets minder.
Soms ben ik het spoor ook een beetje bijster, met wat je allemaal aan het realiseren bent.
Maar het zal best allemaal goed komen (y)

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #367 Gepost op: 25 februari 2015, 11:18:23 »
Mooie foto inderdaad. Voor die Philipsburg is al een plaatsje gereserveerd op m'n module. Ik hoef hem "alleen" nog maar te bouwen :)

Reinout

En afbreken, want het is een ruine  ;D ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #368 Gepost op: 26 februari 2015, 01:45:40 »
Vanavond was ik erg tevreden: dochterlief was aan het klussen. Die zit in de eerste klas van het gymnasium en is leergierig als de pest. Voor geschiedenis kan ze een extra opdracht doen om een extra punt te verdienen: het maken van een romeins huis. Dat wil ze dus.

"Pappa, hoe kan ik zo'n huis maken? Van hout ofzo?"

Pappa heeft dus braaf een beetje uitleg gegeven (niet veel! ze moet het grotendeels zelf doen!) en de voorraad overgebleven multiplex aangewezen en haar de toestemming gegeven de decoupeerzaag te gebruiken. Met minimale hulp is ze lekker twee uur aan het meten, aftekenen en zagen geweest. Benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt.

Terwijl dochterlief zo netjes bezig was heb ik de br215 onder handen genomen. Er moesten andere koppelingen op (die ik afgelopen weekend in Houten heb gekocht). En... de stroomvoorziening moest beter. Dus ik heb de draaistellen eruit gehaald om ze schoon te maken. De lok is uit 1973 en volgens mij is 'ie sindsdien niet schoongemaakt maar wel gesmeerd. Plakkaten aangekoekt zwart vet mocht ik uit de draaistellen scheppen. Terpentine en een batterij wattenstaafjes en een cocktailprikker erbij en schoonmaken maar. Zo zag het bakje met terpentine er na afloop uit:



Na schoonmaking had de lok nog steeds een "tik". Als 'ie reed hoorde je duidelijk "klang, klang, klang" en maakte de lok een klein sprongetje. Bleek uiteindelijk een gammel tandwiel van een van de vier assen te zijn. Aandrijving op drie assen leek me ook wel goed genoeg, dus met een afbreekmesje heb ik het foutieve tandwiel gecastreerd. Nu rijdt 'ie weer zonder tikken.

Wel is de motoraansturing nog niet helemaal goed. Hij reageert niet snel op snelheidsveranderingen. Daar moet ik nog mee experimenteren. Het is een knetteroude dikke vette grote roco motor, dus op zo'n ouderwets bakbeest zullen de standaard decoderinstellingen wel niet gericht zijn. Weet iemand goede instellingen voor zo'n motor?

Enfin, de 215 doet het weer. Vooral lekker dat er nu roco universal koppelingen op zitten. Lang leve Treinenshop Erwin Emmen, dat soort verloopstukjes/reserveonderdelen heeft 'ie gewoon op voorraad als je bij hem in Houten langs gaat.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2015, 11:50:06 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Spanje

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #369 Gepost op: 26 februari 2015, 10:31:34 »
goed bezig!

Gr Henk

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #370 Gepost op: 26 februari 2015, 14:18:50 »
Via PB kreeg ik een vraag hoe ik het nou geregeld had met het bedieningspaneel van Kelberg. En dan vooral hoe ik het voor mekaar kreeg om kiepschakelaars te gebruiken maar toch alleen een korte puls naar de wissels en seinen stuur door op het drukknopje te drukken. Ik copy/paste het antwoord hier ook even omdat het denk ik voor meer mensen handig is  ;)

Ik heb één van de uitgangen van m'n wisselstroomuitgang als massa gedefinieerd ("gele draad") en de andere als schakeldraad ("blauw").

Alle sein- en wisselaandrijvingen hangen dus met één draadje altijd aan de gele draad.

De verschillende draadjes voor recht/krom danwel groen/geel/rood die vanuit het bedieningspaneel naar de wissels en seinen lopen moeten dus uiteindelijk via schakelaars aan de blauwe draad vast zitten.

In het bedieningspaneel heb ik vervolgens simpelweg een drukschakelaar aan de blauwe draad die van de trafo komt vastgemaakt. En vandaar gaan een drietal blauwe draadjes naar de drie kiepschakelaars.

Dus... de clou is om consistent te werken. Een draad altijd als massa gebruiken en de andere draad als schakeldraad. Daardoor kan ik die ene drukschakelaar vóór de kiepschakelaars ertussen zetten.



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #371 Gepost op: 26 februari 2015, 15:07:36 »
Maar dan brand je sein dus alleen zolang je de momentschakelaar ingedrukt houdt?

Gr, Bert

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #372 Gepost op: 26 februari 2015, 15:22:22 »
Ah, nee, ik bedoel armsein. Dus zo'n viessmann aandrijving of zelfbouw met een conradaandrijving. Daarvoor is een puls genoeg. Ik heb deze oplossing special gekozen omdat het viessmann sein af en toe bleef hangen: hij bleef brommen, de eindafschakeling werkte niet goed.

In m'n schaduwstation staan lichtseinen, daar zit er geen drukknopje tussen :) :)

(In het schaduwstation zitten ook conradaandrijvingen en die hebben me nog geen problemen gegeven. Wel overweeg ik daar óók een drukknop toe te voegen. Dan trek ik de bediening gelijk en is het ook wat veiliger.)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #373 Gepost op: 26 februari 2015, 15:23:44 »
Aanvulling: mocht je je afvragen of het goed gaat qua verlichting in het sein: die brand continu, de kleuren worden bij de viessmann armseinen geregeld door daadwerkelijk bewegende gekleurde gaasjes.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #374 Gepost op: 26 februari 2015, 17:05:49 »
Hoi Reinout,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg van het schakelpaneel.

Wat een simpele en goede oplossing heb je bedacht. Zelf heb ik slapeloze nachten gehad voor een eenvoudige oplossing om mijn M* wissels (zonder eindafschakeling) te kunnen bedienen zonder de nogal onpraktische schakelkastjes en zonder lastig gedoe met led's solderen. Dit is een heel goed alternatief!  Top (y)

Groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957