Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 19:16:30
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 19:16:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Aachenau West door Overet
Vandaag om 18:47:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
  

Auteur Topic: Pronsfeld  (gelezen 141548 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #15 Gepost op: 14 January 2015, 22:49:43 »
Krassen met een spijker ofzo?

Ik moet ook aan de gang met stootblokken, dus ik zit met interesse te kijken. Bij mij is het best snel nodig dat ik iets ga doen omdat er meerdere plekken zijn waar een lok van 80 Euro vliegles kan krijgen, ahem :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #16 Gepost op: 18 January 2015, 19:50:05 »
Vandaag weer lekker verder gegaan met de brandstofhandel en diversen. Kolenopslag schiet al aardig op en de deuren van de loods (achterste) gaan ook de goede kant op. Alleen de muren van de voorste nog wat bijwerken. Foto's zijn inderdaad genadeloos. Kortom een heerlijke knutsel zondag.


HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #17 Gepost op: 19 January 2015, 19:07:42 »
Vanmddag ff tijd gehad om verder te werken aan de kolenopslag. De onderbasis voor de kolenhopen zijn reeds klaar. Nu maar eens iets zien te maken van maanzaad. Ergens gelezen dat je hiermee eierkolen kan namaken.


HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #18 Gepost op: 21 January 2015, 21:23:14 »
Vanavond begonnen met bezigheids therapie. Het indrukken van de kinderkoppen van de kolenhandel de eerste 0,5m Ik moet zeggen sinds ik voorzichtig ben begonnen met foamboard wil ik eigenlijk niets anders meer. Het is materiaal wat je blijft verbazen. Voorlopig ben ik nog wel ff bezig.


HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #19 Gepost op: 21 January 2015, 22:50:14 »
En het resultaat van ruim een uur "stempelen"



marcombv

  • Gast
Re: Pronsfeld
« Reactie #20 Gepost op: 21 January 2015, 23:03:42 »
Netjes hoor.  :)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #21 Gepost op: 22 January 2015, 09:24:06 »
Ziet er interessant uit. Wat voor foamboard gebruik je? Kunstwinkel instappen en gewoon "5mm dik foamboard" roepen of heb je iets specifieks nodig? Of is 3mm blauw gamma/karwei ondergrond ook foamboard-achtig-genoeg?

Bij mij zijn het meer muren (onderdoorgang, kasteelmuur) dan klinkerpaadjes. Het ziet eruit als een makkelijke methode. Met een beetje schilderen is het neem ik aan aanrakings-bestendig genoeg?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #22 Gepost op: 23 January 2015, 22:01:36 »
Hoi

Ik gebruik foamboard van 3 en 5 mm dik van Kapa. Dikker is leverbaar. Dit is het juiste foamboard met het goede schuim. Er is ook een goedkopere versie in de handel maar dan is het schuim een soort"piepschuim" dit druk je in maar veert weer net zo snel weer terug. Toevallig heb ik met kerst laminaat gelegd en nog wat foam van de Hornbach over gehouden gelijk zojuist getest maar het heeft niet de juiste structuur
Ik ben er nou een 1/2 jaartje mee bezig en moet zeggen dat het een wonderbaarlijk spul is. Je kan er werkelijk alles van maken. (Kan je mooi je tunnelingangen van maken voor de Eiffelbahn. Het mooie is wanneer je de kartonnen buitenlaag er van af heb gepulkt je al een zeer mooie structuur heb al schijnt er ook plaat te zijn waar de kartonlaag er al niet omheen zit.
Er heeft in de modelspoor magazine een aantal artikelen gestaan wat je ermee kan doen. Momenteel staat er een artikel in over het maken van een stookhuis ook van foamboard of op zijn Belgisch pulkkarton.
De platen zijn via internet te bestellen of bij Harrolds in Rotterdam.
Ik ga van het weekend weer verder met de kinderkoppenzodra het klaar is laat ik een foto zien.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #23 Gepost op: 12 April 2015, 09:31:14 »
Zo even wat bijpraten. Afgelopen tijd niet veel tijd gehad om aan de baan te werken maar wel veel uitgezocht op internet. Over een paar weken gaan we een weekje naar Prum en het lijstje wat bekeken moet worden buiten de familie activiteiten om is behoorlijk.
Zeer zeker staat het BW van Gerolstein op het programma en eens kijken hoever met ze met de restauratie van de oer railbus zijn. Verder een goede foto maken van de tunnelingang van Pronsfeld richting Ihre grenze.
Gisteren is de beslissing gevallen dat de gehele brandstof/landhandel van rechts naar links wordt verplaatst. Tevens begonnen om de bestrating van zijn eerste kleur te voorzien. Ongelofelijk hoeveel verf foamboard opzuigt. Volgende keer eerst maar een restant voorstrijk er overheen.Vandaag dan laag 2 en in de loop van de week een wash er overheen.
Het gaat langzaam maar wat ik wel in het verleden heb geleerd probeer het zo goed mogelijk te doen zodat je niet de hele tijd zoiets heb van had ik het maar anders gedaan. Zo ben ik dus in Feb- Mrt alleen met de inrijwissels bezig geweest omdat het naar mijn mening niet klopte. Bedankt forum genoten die geholpen hebben met tekeningen en foto's van afbuigende meegebogen wissels.


HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #24 Gepost op: 12 April 2015, 17:49:06 »
Vandaag de kinderkoppen van een 2e laag Humrol voorzien. Tevens even een toaalplaatje geschoten. Naar mijn mening ziet het er al aardig uit. Als de kinderkoppen verder op kleur zijn gebracht ga ik verder met de kolenhandel/ loodsen af te bouwen en ga mijn eerste ervaringen met de vliegenmepper opdoen. Mocht dit niet werken dan ben op een ander forum al een zelfbouwer tegen gekomen die net zo krachtig is als de Noch stok





Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #25 Gepost op: 12 April 2015, 21:07:18 »
Monnikenwerk, met die steentjes. Maar je hebt wel eer van je werk. Ik weet nog niet of ik dat geduld heb. M'n losweg ben ik van een betonnen laagje aan het voorzien "omdat dat zo lekker snel klaar is" ;D Die foto van jou verleidt me wel om zoiets ook eens te proberen.

Keurig net ballastbed trouwens, op die laatste foto! Welk merk ballast gebruik je? En met welke kleur heb je je rails geschilderd? Het lijkt me dat je rails+dwarsliggers in dezelfde roestkleur hebt geschilderd om spoor met stalen dwarsliggers na te bootsen?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #26 Gepost op: 12 April 2015, 21:41:59 »
Het monikkenwerk valt wel mee dit is het eerste deel nog maar. Ik denk in totaal nog 1m te gaan.Ik moet zeggen dat het rustgevend werkt als je de gehele dag in de machine herrie heb gestaan. Wat mij bij is gebleven dat op elke losweg waar ik in de Eifel ben geweest de losweg bestond uit kinderkoppen of fijn split.
Wat betreft de stalen dwarsliggers. Ik rij nog op normale code 100 rails van Roco de overblijfselen van mijn oude baan uit de jaren 90. Om het voor het gezin financieel vriendelijk te houden ben ik hiermee verder gegaan. Je kan volgens mij van Tillig rails met stalen biels kopen maar de laatste keer heb ik die op Houten gezien en het viel mij tegen. Had reeds al op internet de Tillig rails gezien en vond het toen ook al niet zo mooi.
in jouw draadje heb je mij aan het denken gezet. Als de bielzen in het balast liggen vallen de schuine kanten aan het uiteinde niet zo op. Je heb gezien dat ik het nog geprobeerd heb met een verhit metalen blokje maar dat was zeker geen succes.De rails verf ik al jaren met roest verf van Humrol.
De bielzen worden nu eerst geschuurd om het houtmotief er af te halen en daarna muurrood van Annita beton gekleurd. Het Ballast is ook van Annita beton wat ik reeds al jaren gebruikt. Als alles droog is gaat er met de airbrusch nog een fijn waasje roest kleur er overheen. Met krijtpoeder krijg je ook een goed effekt. Op het stukje parade strecke naar het schaduw station ga ik de bielzen nog wel aan de kopsekanten afschuinen.


HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #27 Gepost op: 14 April 2015, 20:37:23 »
Hoi

Zojuist een testje gedaan met de vliegenmepper electrostaat. Ik mag zeggen het valt niet tegen.Zoals op de foto's te zien staan de 2 en 6,5mm vezels rechtop. Ben benieuwd hoe het strakts op de baan gaat uitzien eerst nog wat verder proberen.






Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #28 Gepost op: 15 April 2015, 00:00:54 »
Da's niet verkeerd! 'k Ben ook benieuwd hoe het op de baan zal staan.

Vraagje: heb je een specifieke pagina die je hebt gebruikt voor de vliegenmepper-ombouw? Er zijn er veel, dus als ik mijn keus kan beperken tot een werkende is het makkelijk :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #29 Gepost op: 15 April 2015, 18:08:31 »
Er staan verschillende schema's op het internet. De mijne heb ik laats op rail 2015 gekocht voor 10 Euro. Dit was geen geld en dus het proberen waard.