Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
Vandaag
om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
Vandaag
om 18:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DavidNS400 Grote sik
Vandaag
om 18:00:40
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Ronald69
Vandaag
om 17:55:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 17:53:25
ratelende 1300 van Electrotren
door
Von Rondstadd
Vandaag
om 17:47:41
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Joz
Vandaag
om 17:47:08
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
prutser
Vandaag
om 17:36:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:31:21
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Eric B
Vandaag
om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Rsd1000
Vandaag
om 16:46:41
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
the_gold
Vandaag
om 15:59:26
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Locojack
Vandaag
om 15:46:06
Station Weert
door
LNS_047
Vandaag
om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:50:16
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 14:33:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Pauldg
Vandaag
om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Martijnstein
Vandaag
om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
ruudns
Vandaag
om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:26:32
Rail away
door
henk
Vandaag
om 09:49:23
Surava in modules
door
Boertje
Vandaag
om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
Vandaag
om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit
door
FreekH
Vandaag
om 00:51:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
D236 Nord-West-Expres
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
7
Omlaag
Auteur
Topic: D236 Nord-West-Expres (gelezen 45300 keer)
AvdBosch
Offline
Berichten: 35
Re: D236 Nord-West-Expres
«
Reactie #15 Gepost op:
03 September 2014, 18:53:57 »
Voor het geval jullie nog een leuke toevoeging aan de Nord-West Expres zoeken: in 1974/75 reed er een Plan D WRD mee. Het slaaprijtuig was toen, vóór de levering van de eerste T2s, nog een WLAB en geen WLABm, dus korter dan 27 meter.
Zie het Zugbildungsplan van dat jaar:
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 4083
Re: D236 Nord-West-Expres
«
Reactie #16 Gepost op:
03 September 2014, 19:16:39 »
Mooi, 1974 had ik nog niet, dank je wel.
De m in de WLABm staat niet voor 27 meter maar langer dan 24,5 meter. Gaat ook niet anders, de T2s was ook maar 26,4 m. Bovendien wagen de MU rijtuigen eerder gebouwd en ook langer dan 24,5meter.
dirkjan
Gelogd
Frontier
Offline
Berichten: 280
Re: D236 Nord-West-Expres
«
Reactie #17 Gepost op:
03 September 2014, 22:33:37 »
Citaat van: gertjan_duivesteijn op 02 September 2014, 08:33:00
Veel plezier
Dank!
Gelogd
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
1200blauw
Offline
Berichten: 2960
Twentelijn 1968-1980
Re: D236 Nord-West-Expres
«
Reactie #18 Gepost op:
05 September 2014, 17:31:19 »
@dirkjan
Zoals meerderen hier heb ik wat moeite met het lezen van de tabellen. Een plaatje zoals je er al veel geplaatst hebt zou veel verhelderen. Kost je dat veel moeite? Mijn dank is alvast groot...
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 4083
Re: D236 Nord-West-Expres
«
Reactie #19 Gepost op:
06 September 2014, 12:09:26 »
No problem
Hier de zomervariant 1974, van Bentheim tot Amersfoort. Daar koppelden de drie achterste eraf voor Amsterdam. De rest ging door naar HvH. plaatje van de ZPAR heb ik ter vergelijking bijgesloten.
dirkjan
Gelogd
1200blauw
Offline
Berichten: 2960
Twentelijn 1968-1980
Re: D236 Nord-West-Expres
«
Reactie #20 Gepost op:
06 September 2014, 14:13:16 »
Geweldig, hartelijk dank!
Ik moet nog even sparen zie ik, want ik kom tot nog niet de helft. Dat wordt een hobby op zich
Gelogd
Rudolfph
Offline
Berichten: 990
Re: D236 Nord-West-Expres
«
Reactie #21 Gepost op:
06 September 2014, 15:42:19 »
Treinsamenstellingen is zeker een hobby op zich, zie ook
mijn website
. De laatste weinig nieuws, maar achter de schermen ben ik druk bezig met nieuwe tekeningen van onder meer de ligrijtuigen van de DB.
Overigens kan je nog met 1 rijtuig minder toe: het 8e rijtuig reed niet altijd mee, dus die kun je achterwege laten. Heb je meer ruimte (en geld
), dan kun je nog één of twee rijtuigen 2e klasse (Duits of plan D) toevoegen tussen de RD en de stalen D, dat waren vaste versterkingsrijtuigen (overigens is de wintersamenstelling nog een rijtuig korter: 8 rijtuigen op de dagen dat het rijtuig uit Moskou niet meer reed).
Even een kleine kanttekening bij deze treinsamenstelling (en andere Nederlandse treinsamenstellingen op basis van Duitse Zugbildungspläne): binnenlandse rijtuigen welke alleen op NS-rails reden, zijn niet opgenomen in de Duitse Zp AR. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan rijtuigen Amsterdam-Enschede v.v. welke tot/van Hengelo in treinen naar/van Duitsland reden. Nederlandse samenstelling op basis van een Zp AR kunnen dus correct zijn, maar het hoeft dus niet!
En dan nog een vraag van mijn kant: die vierkantjes, zoals het vierkantje voor het postrijtuig met de tekst "So", hebben die de betekenis "met uitzondering van" of toch een andere betekenis?
Gelogd
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen:
http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271
Falkenberg
Offline
Berichten: 4083
Re: D236 Nord-West-Expres
«
Reactie #22 Gepost op:
06 September 2014, 20:17:05 »
Het 8e (en de 9e en 10e) zijn de groep koerswagens voor Amsterdam CS. De Bd Bm heb ik al niet opgenomen in de samenstelling.
Een vierkantje om de dagen betekent inderdaad
niet op
dirkjan
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15446
Re: D236 Nord-West-Expres
«
Reactie #23 Gepost op:
06 September 2014, 20:41:51 »
Ik zou dit soort treinsamenstellingen wel eens willen zien voor treinen die eind jaren 60 reden... '74 is me te jong.
Maar ik weet niet eens nummers... de D236 reed toen vast nog niet.
Gelogd
gertjan_duivesteijn
Offline
Berichten: 128
Re: D236 Nord-West-Expres
«
Reactie #24 Gepost op:
06 September 2014, 20:46:10 »
Dan voor de volledigheid het spoorboekje er ook maar weer bij.
Bron = Spoorboekje internationaal zomer 1974.
Gelogd
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15446
Re: D236 Nord-West-Expres
«
Reactie #25 Gepost op:
06 September 2014, 20:58:46 »
Ja... maar kun je ook terugbladeren naar pak 'm beet, 't liefst 1968, of desnoods 1967?
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 9149
May your coffee kick in before reality does.
Re: D236 Nord-West-Expres
«
Reactie #26 Gepost op:
06 September 2014, 21:50:25 »
Dirkjan, moest je nou door de stalen D lopen om in de resto te komen?
En weet je al wat over de drie dsb-rijtuigen, zie vorige pagina?
Gelogd
Duin aanZee II
Falkenberg
Offline
Berichten: 4083
Re: D236 Nord-West-Expres
«
Reactie #27 Gepost op:
06 September 2014, 23:25:01 »
Yep, daarvoor was het ook een Ds met de s van Seitengang. Dan kon je dus langs de bagagecompartimenten. van die deense wagens heb ik nog niks gevonden.
Gelogd
Ronald69
Offline
Berichten: 3058
Duitsland TP III/IV
Re: D236 Nord-West-Expres
«
Reactie #28 Gepost op:
07 September 2014, 02:42:40 »
44,
Ik heb de dienstregeling van '66 - '67, morgen hoor(zondag) je meer van mij.
Grt, Ronald.
Gelogd
Grt, Ronald.
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15446
Re: D236 Nord-West-Expres
«
Reactie #29 Gepost op:
07 September 2014, 07:35:27 »
Dat zou leuk zijn!
Er is, zeker als je op zoek bent naar meer specifieke routes, maar relatief weinig te vinden.
Bedankt!
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
7
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
D236 Nord-West-Expres