BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Patrick Boer op 31 augustus 2014, 17:11:58
-
Een aantal jaren geleden had ik deze samenstelling al maar, op één rijtuig na nog steeds niet compleet dus
ik had iets van maak er toch een topic van.
Ook deze komt weer uit 1 van de wel bekende boeken namelijk De moderne tractie bij de NS in kleur.
Op blz. 44 staat deze trein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2167.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2167.jpg)
NS 1100 62580 Roco
DB Bcm 44925 Roco
DSB AB *
DB Bm 44752 Roco
SZD WLABm 74485 Tillig
DB AB 44748 Roco
DB BDm 44749 Roco
*Heljan heeft dit AB rijtuig ooit geproduceerd maar, is heel moeilijk aan te komen.
Ik hoop dat LS Models of ACME ooit dit rijtuig maakt of toch opzoek gaan voor een Heljan.
Gr. Patrick
-
Is en blijft een leuk treintje. Gelukkig heb ik op tijd de AB gescoord. De Bc in de trein is een Bcm 246. De filters in het dak van de centrale beluchting en de vouwdeuren kun je goed zien. Die is er van LS. Plaatje komt
dirkjan
-
*Heljan heeft dit AB rijtuig ooit geproduceerd maar, is heel moeilijk aan te komen.
Ik hoop dat LS Models of ACME ooit dit rijtuig maakt of toch opzoek gaan voor een Heljan.
ben nu wel nieuwsgierig naar het artikel nummer...
grt,
Marcel
-
In rood 6053, in bruin 6052
-
Een 11-je met drie B's van de DSB was een vakantietrein?
-
Beetje kryptisch Huibert. Tijd, plaats, plaatje, vertel?
Hier in een samenstellingsplaatje:
(http://nh-finescale.nl/bnls-images/d236-nwe-1987.jpg) (http://nh-finescale.nl/bnls-images/d236-nwe-1987.jpg)
dirkjan
-
.....De Bc in de trein is een Bcm 246.
Dat klopt, vergeten de m erbij te zetten net even aangepast.
Gr. Patrick
-
maar de roco 44925 is een Bcm 241, niet de Bcmh 246 op de foto (de h was voorgeschreven in de ZPAR)
dirkjan
-
Dirkjan, zal ik die dan aanpassen in dat rijtje naar LS Models?
Dan ga ik opzoek naar die LS Models rijtuig.
Gr. Patrick
-
Nog lezers geïnteresseerd in scans van spoorboekjes internationaal uit die tijd (zomer 85, winter 87/88)?
-
Dirkjan, jaar of twintig terug, reed af Amsterdam, 1100 met drie rooie B's van de DSB. Heb er ergens wel een foto van, in een verhuisdoos nog, tussen een load aan andere fotoos.....
-
Nog lezers geïnteresseerd in scans van spoorboekjes internationaal uit die tijd (zomer 85, winter 87/88)?
Gaarne! (y)
-
Effe geduld.
Blijk ze als PDF opgeslagen te hebben.
Zal ze morgen effe opnieuw scannen.
-
Leuk draadje. Ik heb in de jaren negentig heel wat keren op Amsterdam CS naast de 1236/1237 gestaan. Ook diverse keren er mee naar Denemarken gereden. In die tijd was de samenstelling al heel anders.
Ik heb helaas nog geen Bcmh 246 in model, dus maar een Bcm 243 uit de kast gehaald. Hier mijn samenstelling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1881_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1881_2.jpg)
En even de dozen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1882.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1882.jpg)
Groeten,
Lolke
-
Zijn ze dan:
Zomer 1985
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NWE_zomer_85.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NWE_zomer_85.jpg)
Winter 1987/88
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NWE_winter_87_88.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NWE_winter_87_88.jpg)
Winter 1986/87 heb ik niet in mijn bezit.
Veel plezier
Gertjan
-
Voor het geval jullie nog een leuke toevoeging aan de Nord-West Expres zoeken: in 1974/75 reed er een Plan D WRD mee. Het slaaprijtuig was toen, vóór de levering van de eerste T2s, nog een WLAB en geen WLABm, dus korter dan 27 meter.
Zie het Zugbildungsplan van dat jaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6267_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6267_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6268_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6268_2.jpg)
-
Mooi, 1974 had ik nog niet, dank je wel.
De m in de WLABm staat niet voor 27 meter maar langer dan 24,5 meter. Gaat ook niet anders, de T2s was ook maar 26,4 m. Bovendien wagen de MU rijtuigen eerder gebouwd en ook langer dan 24,5meter.
dirkjan
-
Veel plezier
Dank! (y)
-
@dirkjan
Zoals meerderen hier heb ik wat moeite met het lezen van de tabellen. Een plaatje zoals je er al veel geplaatst hebt zou veel verhelderen. Kost je dat veel moeite? Mijn dank is alvast groot...
-
No problem ;D
Hier de zomervariant 1974, van Bentheim tot Amersfoort. Daar koppelden de drie achterste eraf voor Amsterdam. De rest ging door naar HvH. plaatje van de ZPAR heb ik ter vergelijking bijgesloten.
(http://nh-finescale.nl/bnls-images/d236-1974zo.jpg) (http://nh-finescale.nl/bnls-images/d236-1974zo.jpg)
dirkjan
-
Geweldig, hartelijk dank!
Ik moet nog even sparen zie ik, want ik kom tot nog niet de helft. Dat wordt een hobby op zich ;D
-
Treinsamenstellingen is zeker een hobby op zich, zie ook mijn website (http://treinsamenstelling.wordpress.com/). De laatste weinig nieuws, maar achter de schermen ben ik druk bezig met nieuwe tekeningen van onder meer de ligrijtuigen van de DB.
Overigens kan je nog met 1 rijtuig minder toe: het 8e rijtuig reed niet altijd mee, dus die kun je achterwege laten. Heb je meer ruimte (en geld ;) ), dan kun je nog één of twee rijtuigen 2e klasse (Duits of plan D) toevoegen tussen de RD en de stalen D, dat waren vaste versterkingsrijtuigen (overigens is de wintersamenstelling nog een rijtuig korter: 8 rijtuigen op de dagen dat het rijtuig uit Moskou niet meer reed).
Even een kleine kanttekening bij deze treinsamenstelling (en andere Nederlandse treinsamenstellingen op basis van Duitse Zugbildungspläne): binnenlandse rijtuigen welke alleen op NS-rails reden, zijn niet opgenomen in de Duitse Zp AR. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan rijtuigen Amsterdam-Enschede v.v. welke tot/van Hengelo in treinen naar/van Duitsland reden. Nederlandse samenstelling op basis van een Zp AR kunnen dus correct zijn, maar het hoeft dus niet!
En dan nog een vraag van mijn kant: die vierkantjes, zoals het vierkantje voor het postrijtuig met de tekst "So", hebben die de betekenis "met uitzondering van" of toch een andere betekenis?
-
Het 8e (en de 9e en 10e) zijn de groep koerswagens voor Amsterdam CS. De Bd Bm heb ik al niet opgenomen in de samenstelling.
Een vierkantje om de dagen betekent inderdaad niet op
dirkjan
-
Ik zou dit soort treinsamenstellingen wel eens willen zien voor treinen die eind jaren 60 reden... '74 is me te jong.
Maar ik weet niet eens nummers... de D236 reed toen vast nog niet. :P
-
Dan voor de volledigheid het spoorboekje er ook maar weer bij.
Bron = Spoorboekje internationaal zomer 1974.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NWE_zomer_1974.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NWE_zomer_1974.jpg)
-
Ja... maar kun je ook terugbladeren naar pak 'm beet, 't liefst 1968, of desnoods 1967?
-
Dirkjan, moest je nou door de stalen D lopen om in de resto te komen?
En weet je al wat over de drie dsb-rijtuigen, zie vorige pagina?
-
Yep, daarvoor was het ook een Ds met de s van Seitengang. Dan kon je dus langs de bagagecompartimenten. van die deense wagens heb ik nog niks gevonden.
-
44,
Ik heb de dienstregeling van '66 - '67, morgen hoor(zondag) je meer van mij.
Grt, Ronald.
-
Dat zou leuk zijn! :D
Er is, zeker als je op zoek bent naar meer specifieke routes, maar relatief weinig te vinden.
Bedankt!
-
44,
Het plaatje was ook bedoeld bij het plaatje van Dirk Jan. 1967 krijg je dus al van Ronald69.
Overigens was de NWE in 1969 de: D393/394 en in 1965 (en daar voor) de D171/172.
Wanneer die wisselingen exact hebben plaatsgevonden weet ik op dit moment ook niet.
Er is nog een ander draadje over de NWE: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54945.0.html
Gertjan
-
44,
Ik heb de dienstregeling van '66 - '67, morgen hoor(zondag) je meer van mij.
Grt, Ronald.
Heey, en wij dan? Jaren '60 is voor mij te oud, maar als bijdrage aan dit draadje is het een prima aanvulling lijkt me. Ik ben iig nieuwsgierig... Zou je de moeite willen nemen?
-
Hier de scans:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dienstregeling_66_67.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dienstregeling_66_67.jpg)
De D236 staat hier nog als D171/172
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dienstregeling_66_67_a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dienstregeling_66_67_a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dienstregeling_66_67_b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dienstregeling_66_67_b.jpg)
Helaas niet zo uitgebreid als in de scans van Gert-Jan maar misschien kan DirkJan deze samenstellingen omzetten in beeld? Zou wel mooi zijn.
Grt, Ronald.
-
Als jij scans uit spoorboekjes internationaal maakt en daar lijkt het op, dan zit voor in het spoorboekje het overzicht waarvan ik de scans heb gemaakt.
-
Wat Gertjan zegt, zonder het overzicht kan ik er geen plaatje van maken. Deze helpen echter wel bij de samenstelling, dus ga vooral door (y)
dirkjan
-
Gert-Jan,
Dit is helaas dienstregeling nationaal, de internationale verbindingen worden zonder schema vermeld.
Grt, Ronald.
-
Hm, da's jammer, maar desalniettemin toch dank voor de moeite (y)
-
Maar goed, we zijn niet voor 1 gat te vangen. Samenstelling van 1967 komt van de week. Of een ander jaar, meeste stemmen gelden.
dirkjan
-
Winter 68/69 ook goed?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NWE_winter_68_69.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NWE_winter_68_69.jpg)
Tussen 65 en deze heb ik niets. Ook geen zpar beschikbaar.
Wel grappig dat daar de sneltrein verbinding tussen Osnabrück en Löhne nog in zit.
Daarover werd in onderstaande draadje al gesproken.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54945.0.html
Gertjan
-
Winter 68/69 ook goed?
Kan haast niet beter. Dankjewel!
-
Dit is echt een geweldig draadje en het wordt alleen maar beter (y)
Is het een idee al die mooie plaatjes van Dirkjan onder elkaar te zetten, al dan niet in de openingspost? Dan kun je mooi zien hoe de ontwikkeling door de jaren is geweest.
-
Dat vind ik een goed idee (y)
Gr. Patrick
-
Ik heb zelf een stukje van deze trein uitgespit tussen 1971 en 1975, voor het gedeelte tussen Deventer en Hengelo (voor een ander draadje, maar hier ook van toepassing). De trein reed in twee delen van resp. Amsterdam (in 1971 -'75 met binnenlandse trein 473 (1971-'73) of 1673 (1974-'75) gecombineerd) en Hoek van Holland naar Hengelo, waar werd gecombineerd en als één geheel door Oldenzaal de grens over. Behalve beide beginpunten werd er gestopt in Schiedam (Rotterdam-West), Utrecht (kopmaken, dus loc aan de andere kant), Amersfoort en Hengelo. Tractie werd geleverd door bij voorkeur 1200 en 1300, maar ook 1100 kwam voor (Feijenoordse Meesters: "wat voorhanden was").
1971 zomer D237 Nord West Express Hoek van Holland (V19.32u) - Puttgarden (Kopenhagen)
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1200.gif) ... (http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WL.gif)
Uit Amsterdam, gecombineerd met binnenlandse intercity 473 Asd-E'de: loc + (stam naar Enschede) + Bm (DB) + ABm (DB) + WL (CIWL, fac.)
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1200.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WL.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WL.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnN.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/stalDIV.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-B.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WR.gif)
Uit Hoek van Holland: loc + Bm (DB, 25/26.6-22/23.8.) + WL (CIWL, fac.) + WL (CIWL) + B (Plan N of DB) + AB (DB) AB (DB) + Stalen D + B (Plan D of DB) + WR (CIWL)
1971 winter D237 Nord West Express Hoek van Holland (V19.32u) - Osnabrück (Kopenhagen)
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1200.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Pmrz.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/stalDIV.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WR.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WL.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnN.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.mlgtraffic.net/images/CIWL/CIWL_MU_R.gif)
loc + P (DB zo)1 + Stalen D + WR (CIWL) + WLAB (CIWL)2 + B (Plan N)2 + AB (DB, 17/18.12-7/8.1, 27/28.3-27/28.5)2 + AB (DB)3 + AB (DB)4 + WLABm (SZD)5
1vanaf Utrecht 2naar Kopenhagen 3naar Puttgarden 4naar Warschau 5naar Moskou
1972 zomer D237 Nord West Express Hoek van Holland (V19.35u) - Kopenhagen
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1100.gif) ... (http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WL.gif)
Uit Amsterdam, gecombineerd met binnenlandse intercity 473 Asd-E'de: loc + (stam naar Enschede) + Bm (DB)* + ABm (DB) + WL (DSB/CIWL, fac.)
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1300.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WL.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WL.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/stalDIV.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-B.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WR.gif)
Uit Hoek van Holland: loc + Büm (DB) + WL (DSB of CIWL, fac.) + WLAB (DSB of CIWL) + Bcüm (DB) + ABüm (DB) + ABüm (DB)* + Stalen D* + Büm/B (DB of Plan D, fac.)* + WR (NS)**
*tot Puttgarden **tot Osnabrück
1972 winter D237 Nord West Express Hoek van Holland (V19.35u) - Osnabrück (Kopenhagen)
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1200.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Pmrz.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/stalDIV.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WR.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WL.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.mlgtraffic.net/images/CIWL/CIWL_MU_R.gif)
loc + Postmr (DB, zo)1 + Stalen D + WR (NS) + WLAB (DSB of CIWL)2 + Bcüm (DB)2 + ABüm (DB, 15/16.12.-5/6.1., 25/26.3.-2/3.6.)2 + ABüm (DB)3 + ABüm (DB)4 + WLABm (SZD)5
1vanaf Utrecht 2naar Kopenhagen 3naar Puttgarden 4naar Warschau 5naar Moskou
1973 zomer D237 Nord West Express Hoek van Holland (V19.35u) - Kopenhagen
(http://www.mlgtraffic.net/images/NS/L/NS_1100_GJ2.gif) ... (http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WL.gif)
Uit Amsterdam, gecombineerd met binnenlandse intercity 473 Asd-E'de: loc + (stam naar Enschede) + ABm (DB) + Bm (DB) + WL (DSB/CIWL, fac.)
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1200.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WL.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WL.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/stalDIV.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-B.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WR.gif)
Uit Hoek van Holland: loc + WL (DSB of CIWL, fac.) + WLAB (DSB of CIWL) + Bcüm (DB) + Büm (DB, 22/23.6.-19/20.8.) + ABüm (DB) + ABüm (DB)* + Stalen D* + Büm/B (DB of Plan D, fac.)* + WR (NS)**
*tot Puttgarden **tot Osnabrück
1973 winter D237 Nord West Express Hoek van Holland (V19.35u) - Osnabrück (Kopenhagen)
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1200.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Pmrz.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/stalDIV.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WR.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.mlgtraffic.net/images/CIWL/CIWL_MU_R.gif)
loc + Postmr (DB, zo)1 + Stalen D + WR (NS) + WLAB (DSB of CIWL)2 + Bcüm (DB)2 + ABüm (DB)2 + ABüm (DB)3 + ABüm (DB)4 + WLABm (SZD, ma wo vr zo)5
1vanaf Utrecht 2naar Kopenhagen 3naar Puttgarden 4naar Warschau 5naar Moskou
1974 zomer D237 Nord West Express Hoek van Holland (V19.35u) - Kopenhagen
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1200.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnE-Brecl.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnE-Arecl.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnE-RDrecl.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnE-Brecl.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnE-Brecl.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)
Uit Amsterdam combi met trein 1673 Asd - E'de: loc + standaardstam Plan E (B9b + A8b + RD + B9b + B9b) + ABm (DB) + Büm (DB) + Büm (DB)
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1300.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WL.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/stalDIV.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-B.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-B.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-RD.gif)
Uit Hoek van Holland: loc + Büm (DB) + WLAB (NS of CIWL) + Bcüm (DB) + ABüm (DB) + ABüm (DB) + ABüm (DB)* + Stalen D* + Büm/B (DB of Plan D, fac.)* + Büm/B (DB of Plan D, fac.)* + WRDs (Plan D of CIWL)**
*tot Puttgarden **tot Osnabrück
1974 winter D237 Nord West Express Hoek van Holland (V19.35u) - Osnabrück (Kopenhagen)
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1200.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Pmrz.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/stalDIV.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WR.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WL.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.mlgtraffic.net/images/CIWL/CIWL_MU_R.gif)
loc + Postmr (DB, zo)1 + Stalen D + WRDs (NS of CIWL) + Bcüm (DB)2 + WLAB (Ns of CIWL)2 + ABüm (DB)2 + ABüm (DB)3 + ABüm (DB)4 + WLABm (SZD, ma wo vr zo)5
1vanaf Utrecht 2naar Kopenhagen 3naar Puttgarden 4naar Warschau 5naar Moskou
1975 zomer D237 Nord West Express Hoek van Holland (V19.35u) - Kopenhagen
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1200.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnE-Brecl.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnE-Arecl.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnE-RDrecl.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnE-Brecl.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnE-Brecl.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DSB-AB.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)
Uit Amsterdam combi met trein 1673 Asd - E'de: loc + standaardstam Plan E (B9b + A8b + RD + B9b + B9b) + Büm (DB)* + Büm (DB) + ABm (DSB, vast 4/5.7-24/25.8; anders fac. - DSB of Plan K) + Büm (DB)
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1300.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WL.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/stalDIV.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-RD.gif)
Uit Hoek van Holland: loc + Büm (DB) + Büm (DB, 19/20.6-24/25.8.) + WLAB (NS of CIWL) + Bcüm (DB) + ABüm (DB) + ABüm (DB)* + Stalen D* + WRDs (Plan D of CIWL)**
*tot Puttgarden **tot Osnabrück
1975 winter D237 Nord West Express Hoek van Holland (V19.35u) - Osnabrück (Kopenhagen)
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1200.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Pmrz.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/stalDIV.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WR.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WL.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.mlgtraffic.net/images/CIWL/CIWL_MU_R.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)
loc + Postmr (DB, zo)1 + Stalen D + WRDs (NS) + Bcüm (DB)2 + WLAB (Ns of CIWL)2 + ABüm (DB)2 + ABüm (DB)3 + WLABm (SZD, ma wo vr zo)5 + ABüm (DB)4
1vanaf Utrecht 2naar Kopenhagen 3naar Puttgarden 4naar Warschau 5naar Moskou
Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die dit grondig voor me zou willen controleren.
Een aantal vragen heb ik ook, te beginnen met onderstaande.
1. Hoe zag de binnenlandse standaardstam voor Amsterdam - Enschede vòòr 1974? Dan kan ik die invullen in bovenstaande. Gezien de samenstelling van de standaardstam uit 1970 verwacht ik niet dat die alleen uit Plan E zal bestaan.
2. Ik vind in 1971, '72 en '73 treinnummer 473 voor de binnenlandse stam Asd - E'de, maar dat kan ik even niet plaatsen. Voor 1970 (is hier dus eigenlijk off-topic) vind ik trein 273. Is miv 1971 het treinnummer voor Enschede met 200 opgehoogd? Is die stam hetzelfde als die van de 1673 van 1974?
-
De Nord-West Express heette in Duitsland in 70 nog de D393/394, vanaf 1971 236/7 (tot 1991). Staar je niet blind op treinseries, de D-treinen werden vastgesteld ider jaar op de UIC Fahrplankonferenz, geldig voor alle deelnemende staten. Andere treinen werden qua nummering eromheen gepland.
dirkjan
-
@dirkjan
Ik ben niet heel duidelijk met mijn vraag zie ik. Het gaat mij in dit geval om het binnenlandse treinnummer van de stam Amsterdam - Enschede waarmee een deel van D237 naar Hengelo kwam. Dat heeft tussen '71 en '73 nummer 473 en daarna 1673. Qua samenstelling vermoed ik een verschil tussen beide binnenlandse stammen, dus meer dan alleen een verandering van het nummer. Ik heb het hierboven even aangepast.
-
Ein-de-lijk een goede foto van de Nord-West Express met T2S-rijtuig, postrijtuig en Plan D WR:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/31445618946_fa2d349456_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/31445618946_fa2d349456_o.jpg)
Bron: https://www.flickr.com/photos/kees-wielemaker/31445618946/sizes/l/ , grotere versie is daar ook beschikbaar.
Veel dank aan de plaatser op Flickr!
-
Is er iemand die precies de rijtuigen uit deze foto onder elkaar kan zetten (bij voorkeur met modelspoorfabrikanten erbij, maar dat is misschien een brug te ver)? Ik vind 'm heel interessant!
Loc is er van Roco (zelfs met hetzelfde nummer), Stalen D van Artitec, Plan D van Roco, maar wat zien we nog meer? Ik zie meen ik ook nog een Russische WLAB (Sachsenmodelle)?
-
Volgens mij kan dit niet de Piko 53388 zijn; die is volgens de UIC code (50 80 00-43144-7) alleen voor binnenlands gebruik..? En blijkbaar werd de bundespost als prive-partij gezien :) Mocht dit rijtuig inderdaad niet naar NL hebben gereden; weet iemand welk postrijtuig dit dan wel is geweest?
-
... Ik zie meen ik ook nog een Russische WLAB (Sachsenmodelle)?
Dat een na achterste rijtuig? Is dat niet een TEN logo, met een witte streep erboven over de hele lengte?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/31445618946_b7e8852491_b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/31445618946_b7e8852491_b.jpg)
-
Ja, dat is een T2s
-
Ik dacht dat dat iets was dat aan dat witte paaltje vastzat, maar kennelijk niet. De vergroting is vrij duidelijk.
Dus dan wordt het:
loc+ DB P+NS Stalen D+ NS Plan D RD + DB Bm234? + [een heleboel speculaas - wie durft?] + NS T2S + ...
Ergens reed er ook nog een Bcm243 mee als ik het goed heb. Misschien nog een DSB B? Iemand die dat uit deze zeer duidelijke foto kan halen, al dan niet aangevuld met of op het goede spoor gezet door parate kennis over de beoogde samenstelling?
Ik vind 'm vooral interessant omdat doorgaans een WR van CIWL meereed die niet in model verkrijgbaar is. Die zie ik hier niet - vervangen door de Plan D RD?
-
Mag misschien een typische "hij weer" vraag zijn,
maar waren de balgen van die stalen D uitgeklapt of ingeklapt?
Met name aan de post kant.
Ik dacht heel wat jaren er iets over gelezen te hebben.
-
3e van achteren: DSB rood, 2e klasse? "Nord-West" is tenslotte richting Denemarken... En ik heb er vaak een (of meerdere) DSB-ers in gezien.
Groet, Raymond v/d Hoven
-
http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/f-zug-nord-west-express.html
met onderaan een PDF ter download met samenstellingen vanaf 1955.
Deze site heeft van heeeeeel veel treinen de samenstelling en routes staan. Van TEE tot FD en alles wat er tussen zit. Mits de trein door Duitsland reed, uiteraard....
Groet, Raymond v/d Hoven
-
In de loop van 1975 zijn de 2 NS T2s in dienst gekomen. Die zijn dan ook direct in de NWE opgeomen en hebben de WLAB vervangen. De volgorde van de rijtuigen klopt niet met de samenstelling voor zomer 1975, waarschijnlijk is er ergens de volgorde in de war geraakt, meest waarschijnlijk tijdens de veertocht Rodby-Puttgarden. in de samenstelling zit een DSB AB, het meest waarschijnlijke gezien het dak lijkt me de wagen voor de T2s
dirkjan
-
Bedankt beiden!
http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/f-zug-nord-west-express.html
met onderaan een PDF ter download met samenstellingen vanaf 1955.
Die site had ik al eens ontdekt. Alleen: hoe weet je nu precies welke UIC-X rijtuigen je moet hebben? Er zijn een heleboel varianten. De site geeft bijvoorbeeld aan "Bcüm", maar is dat dan een Bcm241 of een Bcm243, of... En Büm, is dat een Bm232, een Bm233 of een Bm234? Wie kan uitleggen hoe dat werkt? Ik heb begrepen dat het met de maximumsnelheid te maken heeft, maar hoe zit dat dan?
Vervolgens dan natuurlijk proberen de juiste rijtuigen te bemachtigen. Fabrikanten geven lang niet altijd aan welk "DB 2e klasse"-rijtuig ze hebben geproduceerd. En dan nog de verkrijgbaarheid. Vooral die Bcm is lastig...
-
Met wat er op die site staat lukt het niet, want nu juist de extra info die niet is overgetypt door de beheerder geeft veel info voor wagentypes (maar al deze info overtypen die er nu al staat: respect). Daarvoor zijn foto’s van belang voor de treinen uit de juiste periode. En dan leren hoe welke types wagens er uit zagen. Bcm 241 zijn nog goed aan te komen, daar heeft Roco er heel veel van gemaakt. Bijvoorbeeld blauw uit de set 64029, oceaanblau/beige 44925. En voor het onderscheid tussen de series moet je https://nl.m.wikipedia.org/wiki/UIC-X-rijtuigen_van_de_DB (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/UIC-X-rijtuigen_van_de_DB) maar goed lezen en de UIC-X Special van de Eisenbahn Kurier lezen.
-
http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/f-zug-nord-west-express.html
Ik snap de tabellen niet helemaal. Waaraan kun je zien welke maatschappij welke rijtuigen stelt? Of is alles DB tenzij anders vermeld?
Dan nog is BDms bv een vrij ruim begrip en niet verwijzend naar een specifiek rijtuig, lijkt me. Hoe verder te interpreteren?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NWE-1984-BNLS-vraag.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NWE-1984-BNLS-vraag.jpg)
-
Ojee, ik ben weer niet de enige. ;D
Bedankt voor je antwoord, Falkenberg :)
-
Ik kan er geen speculaas van maken, temeer het niet de standaard samenstelling is. Die was namelijk:
Stalen D Osnabruck
Plan RD Osnabruck
Bcm243 Kopenhagen 180
Wlab Kopenhagen 181
AB DSB Kopenhagen 178
ABm 223/225 Puttgarden 177
Wlab SZD Moskou 174
AB PKP Warschau 171
Het Russische rijtuig zou toch wel moeten opvallen maar ik zie m niet...
Het rijtuig achter de Plan RD is een DB ABm 225 overigens, getuige de oranje streep boven het tweede deel van de ramen.
Groet
Michiel
-
Toch een poging wagen.
Achteraan is de groep naar Puttgarden en Kopenhagen:
177 ABm
178 AB DSB
181 T2S
180 Bcm
Vijfde rijtuig van achter, precies achter de paal is het Russische rijtuig.
Je ziet nog een horizontale streep onder de ramen.
Daarvoor moet het PKP rijtuig zitten, wellicht aangevuld met een extra rijtuig.
Er zijn vervolgens extra Duitse rijtuigen gesteld is mijn vermoeden, alvorens bij de NS RD uit te komen.
-
De foto is in oktober genomen, dan geldt het Sommerfahrplan nog. Daarin zitten de SZD en PKP niet.
Dirkjan
-
Volgens mij zaten er in de NordWest Express helemaal geen PKP-rijtuigen in de jaren '70? Dat was pas later, medio jaren '80 meen ik?
@Michiel: hoe heb jij die slag weten te maken naar het precies juiste rijtuigtype?
En die tweede WLAB (naast die SZD), welke is dat precies (maatschappij, type)? Dat is geen Plan D toch normaliter?
-
Ik had de samenstelling uit buitenlandse verbinding, geldig van 28 september 1975 - 29 mei 1976.
Zou dan toch goed moeten zijn?
Ik had wat hulp van een kennis die over veel samenstellingen wat weet.
Ga het even terugkoppelen betreffende het PKP rijtuig.
-
Ik ben tussen 1975 en 1980 verschillende keren met mijn ouders op vakantie geweest naar Engeland. Per trein van Den Bosch via Utrecht naar Hoek van Holland in juli of augustus en herinner me wel degelijk een keer in een PKP-rijtuig te hebben gezeten, juist omdat dat toen tamelijk ongewoon was.
-
Ik heb even op de site gekeken die Raymond een paar posten terug aangaf. Dan rijdt er halverwege de jaren '60 een paar seizoenen een PKP-rijtuig mee en vervolgens weer in 1984. De jaren '70 worden dus tactisch overgeslagen. Dat klopt met wat ik zelf gevonden had over de jaren 1970-'79.
Maar je kunt natuurlijk best gelijk hebben als er eens een verdwaald rijtuig uit Polen meekwam. Ik weet eigenlijk niet of dat kan. Dirkjan? Iemand anders?
-
Zoals wel vaker is allebei waar. In de zomer reden de Nord-West Express en de Hoek-Warschau Express (die met de SZD Slaapwagen en de PKP couchette) als aparte treinen, met elk zo'n 10 rijtuigen over het grootste deel van het traject. In de winter, als niemand dus op reis bleek te gaan, werd er een plukje uit het oostblok van de D1244 in Osnabrück aan de korte Nord-West gehangen. Dus de PKP reed in NL ook 's zomers, maar dan in de Hoek-Warschau, niet in de Nord-West.
Overigens is de tweede WLAB de NL T2s. De NS had er twee van, beiden deden lange tijd dienst in de Nord-West. De ene dag de ene kant op, de andere dag terug. Heen-en-weer(enz enz)
Mijn vermoeden is, dat de foto een trein toont, waarbij het deel uit Kobenhavn via Padborg/Flensburg is gereden ivm een vertraging/sperring en daarmee niet kopgemaakt heeft in Hamburg, dan klopt aantal wagens en de plaats van de Stalen D en de T2S redelijk. (DSB wagen dan helemaal achteraan)
dirkjan
-
Heb die foto van de Nord-West altijd prachtig gevonden, maar lang getwijfeld over een geel-grijze 1100 zonder A-sein.
Maar als je die dan toch eindelijk hebt: https://www.youtube.com/watch?v=JyM0XyDslCs
-
Leuk filmpje! (y) Het is toch een bijzonder fraaie trein om te zien hè!
Voor deze samenstelling mis ik het PKP-rijtuig nog.
Mocht je een hekel hebben aan die (geel/grijze of blauwe) 1100, dan past er natuurlijk ook een 1200 (blauw of geel/grijs) met onverdeelde roosters of 1300 (idem) voor, zolang die maar omgekeerd L voert.
-
PKP? Die zat toch in de D1244?
-
Geel-grijze 1212 staat inderdaad ook mooi (y) en laatste rijtuig is PKP, maar wel een 2e kl Y/B70. Niet zeker of dat klopt..?
-
PKP? Die zat toch in de D1244?
Dat was ook mijn idee, zie eerder in dit draadje, maar daarover verschillen de meningen of inzichten. Dirk-Jan meent dat de 1244 in de winter aan de 236 werd gehangen. Dan zou het kunnen. Ik laat de discussie graag aan de echte kenners over.
Zoals wel vaker is allebei waar. In de zomer reden de Nord-West Express en de Hoek-Warschau Express (die met de SZD Slaapwagen en de PKP couchette) als aparte treinen, met elk zo'n 10 rijtuigen over het grootste deel van het traject. In de winter, als niemand dus op reis bleek te gaan, werd er een plukje uit het oostblok van de D1244 in Osnabrück aan de korte Nord-West gehangen. Dus de PKP reed in NL ook 's zomers, maar dan in de Hoek-Warschau, niet in de Nord-West.
-
Daar ik in H0 een nord express wil samen stellen en daar ik vroeger veelvuldig in Hvh kwam ben ik eens in mijn archief gedoken en wat foto's gevonden van deze trein ze stammen uit 1992 en 1993.
Wellicht dat iemand wat aan deze info heeft hoe de rijtuigen er in die tijd uit zagen
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-van-Holland-rijtuigen-06-6565d99362cec.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-van-Holland-rijtuigen-06-6565d99362cec.jpg)[/url]
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-van-Holland-rijtuigen-05-6565d99370d20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-van-Holland-rijtuigen-05-6565d99370d20.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-van-Holland-rijtuigen-07-6565d99568498.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-van-Holland-rijtuigen-07-6565d99568498.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-van-Holland-rijtuigen-09-6565d9a4ca1fb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-van-Holland-rijtuigen-09-6565d9a4ca1fb.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-van-Holland-rijtuigen-11-6565d9b4f1907.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-van-Holland-rijtuigen-11-6565d9b4f1907.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-van-Holland-rijtuigen-10-6565d9b4f0ab0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-van-Holland-rijtuigen-10-6565d9b4f0ab0.jpg)
-
SZD wagon zonder dat prachtige wapen tussen de ramen?
Hier nog met wapen. En wat die douaniers daar zoeken? Asielzoekers?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/274054608-7546389075402738-6845615321766384219-n-6565edce7e5af.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/274054608-7546389075402738-6845615321766384219-n-6565edce7e5af.jpg)
Koude oorlog voorbij.
Wapen afgedekt met een plaat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/273936961-7552737051434607-8610978914574956222-n-6565ee00cec2e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/273936961-7552737051434607-8610978914574956222-n-6565ee00cec2e.jpg)
gr
Brutus
-
Asielzoekers..... als al, dan heette dat vluchtelingen. Je weet wel, de tijd dat men nog niet op Polen afgaf.
-
klopt zonder logo, op eind in de jaren '90 verhandelde het treinpersoneel van de rijtuigen in van alles weet.
Daar ik in HvH gelopen heb als wagenmeester/storingsmonteur.
Overigens kwamen er wel meer vreemde rijtuigen in Hvh zoals ook van de öbb, nou vreemd leuke bonte treinen eerlijk gezegd
-
Voor zover ik weet was het uiteenvallen van de Sovjetunie de reden dat de logo's van de rijtuigen zijn gehaald....
-
Even een vraag van totaal andere orde. In de Nord West reed tot 1971 een NS Plan N mee, totdat die in dat jaar door NS uit de internationale dienst werd gehaald en enkel binnenlands werd ingezet. Vanaf 1975 heeft NS twee T2S-rijtuigen beschikbaar voor deze trein. Toch zie ik dat tussen 1971 en '75 NS wel degelijk slaaprijtuigen in deze trein beschikbaar heeft gesteld. Van welk type waren die? Of waren die enkel op papier van NS en werden ze van een andere maatschappij gehuurd? In dat geval: welke rijtuigen waren dat dan?
-
Begin jaren 70 hadden de NS de beschikking over enkele vooroorlogse slaaprijtuigen van de CIWL.
Of deze ook voor de NWE werden gebruikt zou ik niet weten, ze zijn iig wel eens gefotografeerd in HvH, zie bv www.martijnhaman.nl (http://www.martijnhaman.nl).
-
Staat letterlijk bij Martijn Haman:
In afwachting van de komst van de slaaprijtuigen type T2S hebben twee slaaprijtuigen type YU van Wagons-Lits dienst gedaan bij de NS.
Maar haal je couchettes en slaaprijtuigen niet door elkaar?
-
Zijspoor: geinig die Intercity-Plus ex-CIWL in Wien West :) tussen binnenlandse ÖBB rijtuigen; vermoedelijk weggezet? Maar ingezet door FS?
-
In de "Guide des CIWL" van de zomerdienst 1971 is het volgende te lezen (het slaaprijtuig betreft het type Z). De aanduiding Sp heeft betrekking op speciaal en betreft één slaapplaats 1e klas. T betekent Touriste en betreft dan 2 slaapplaatsen per coupé. Het rijtuig telt 11 afdelingen die dus naar gelang de behoefte als 1e of 2e klas kunnen worden gebruikt. Het restauratierijtuig is ook van de CIWL en hoort bij de serie 4200.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/zzz76-6570d19dba266.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/zzz76-6570d19dba266.jpg)
-
Staat letterlijk bij Martijn Haman:
Ah, dat is die uit de LS-set met die STU samen. Ik ben er weer. Dank.
-
De rijtuignummers van de twee Z-rijtuigen zijn WLAB Z 3040 en 3042 met de respectievelijke UIC-nummers 71 40 447-x en 448-x en werden door CIWL Kopenhagen te Denemarken gesteld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/zzz77-65718870bcb54.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/zzz77-65718870bcb54.jpg)
-
Dat geldt dan voor de dienstregeling 71. Vanaf 72 tot aan de komst van de T2S reden de 3907 en 3909 (type YU)
-
Ah, dat is die uit de LS-set met die STU samen. Ik ben er weer. Dank.
Moet dat dan niet de 49138 zijn? Met Scandinavische opschriften.
-
Waarom? Zoals Otto aangeeft reden er in 71 twee deense CIWL type Z. De enige passende Z in tp IV is de LS Models 49217. De set met een NS STU en een DB Ub is de LS Models 99101, de STU reed 1971/1972 voor de NS.
-
Herstel.. Ik was afgeleid door "CIWL Kopenhagen te Denemarken" en verloor ff de types uit het oog :-[
-
Ach ja, wie de hele CIWL wagenloop in alle jaren met ombouw, verhuizingen, omnummeren etc begrijpt verdient de Nobelprijs :)
-
En dan zijn jullie nog de experts... Ik probeer het allemaal te volgen en raak de draad regelmatig kwijt.
Dus even recap om te zien of ik het goed begrijp tav die WL:
- tot 1971 Plan N;
- 1971 Type Z (CIWL 3040 en 3042, LS49217 maar met verkeerd bedrijfsnummer);
- 1971-'72 STU (CIWL, uit set LS 99101);
- 1972-'75 YU (CIWL) - is dat de andere uit set LS 99101? Of is die ongeschikt (Type Y)?
-
Plan N van NS is geen WL(AB) (WL = slaaprijtuig waarvan de compartimenten voor 1e of 2e klas kunnen worden ingericht) maar een Bc (c = couchette, een ligrijtuig met zes ligplaatsen).
De CIWL-dienstregelingen vermelden van zomer 1968 tot en winter 1972-'73 respectievelijk de volgende slaaprijtuigtypes van de CIWL en na 1971 TEN:
U wagennummer 1, YU 1, U 1, YU 1, Z 140, Z 140, Z 150, Z 150, Z 150, Z 150. Vanaf zomer 1973 heb ik geen drgl'n.
-
Dankjewel. Ik ga weer puzzelen en op zoek.