Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Piko 1136 van AC naar DC door Bahn-AG
Vandaag om 21:23:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 204728 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #630 Gepost op: 11 November 2015, 15:31:13 »
Probeer foto's te vinden van goederentreinen.
Dat geeft een idee over de samenstelling.
De SR had naar verhouding veel minder goederenverkeer dan dan de andere Big Three en dus ook veel minder goederenwagons.
De meeste wagons van de Big Four waren "common user wagons' en konden door elkaar door de Big Four gebruikt worden.
Verder was er een groot gedeelte private owner wagons, die met de mooie beschilderingen.
Na WW2 was het wagonpark uitgeleefd en vooral toen de wagons genationaliseerd werden ging het bergafwaarts met de beschilderingen.

Leen.

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • G5
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #631 Gepost op: 11 November 2015, 15:38:17 »
De bulk van het goederenverkeer bestond uit de zogenaamde mineral wagons. Daarnaast waren er erg veel gewone open wagons in omloop (5 t/m 8 planks). Dus die horen in grote getale op de baan te zien te zijn.  Daarentegen waren die Milk wagons, hoe leuk ook, relatief zeldzaam. Dus 1 trien met alleen maar mineral wagons mag niet ontbreken, daarnaast een trein met gemengd goederenverkeer, voor een deel bestaande uit de standaard open wagons. Zeker in jullie periode was minstens de  helft van de wagons NIET SR, tenzij het heel specifieke wagons betrof van bijv. een lokale bierbrouwer. Dus je kunt je helemaal uitleven in Warley  :)
Leuke introductie is deze site: http://myweb.tiscali.co.uk/gansg/.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #632 Gepost op: 11 November 2015, 15:49:03 »
Kijk daarbij ook even naar de periode waaruit een goederentrein stamt. Tot ongeveer de jaren vijftig bestond een groot deel van het wagenpark uit open wagens. Daarin werd van alles vervoerd, eventueel afgedekt door een zeil. Pas onder British Rail werd de gesloten goederenwagen dominant. Ketelwagens maakten altijd een relatief klein deel uit van het wagenpark. Een goederentrein tot de jaren vijftig bestond geloof ik grofweg voor zo'n 70% uit open wagens. Een en ander is in de samenstelling van een trein uiteraard ook afhankelijk van de regio en het vervoer dat er gegenereerd werd. klik hier voor een site met veel informatie over goederenvervoer in het UK.

Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #633 Gepost op: 11 November 2015, 15:50:04 »
Rob was me voor  :)

Gerard

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • G5
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #634 Gepost op: 11 November 2015, 15:57:31 »
@Gerard: Great Minds think alike  (y)

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #635 Gepost op: 11 November 2015, 16:06:33 »
Top heren! Mineral wagons en Open wagons dus in grote getalen. Check.
En de meeste in algemene kleur, met wellicht af en toe SR er tussen. Eens kijken wat Hornby, Bachmann, Dapol etc daar in hebben.

Leuk boek trouwens Werner. Kunnen we ook mooi naar zoeken. Daar staan wellicht inderdaad ook meer foto's in. Heb al gezocht Leen, maar nog niet echt iets nuttigs gevonden om een stam uit te definiëren.
Rolph

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #636 Gepost op: 11 November 2015, 17:00:32 »
Ah, ik zie dan ik niet veel meer hoef toe te lichten! Behalve misschien dat jullie ook kunnen nadenken over een parcels train. Regeltechnisch zijn de parcel wagons geen goederenwagens, maar de SR had er relatief veel, en in verschillende uitvoeringen. Bovendien kun je ze ook als extra aan een passagierstrein hangen!
De Oxford wagens heb ik geadviseerd omdat die een goed prijs-kwaliteits alternatief zijn voor Bachmann. Maar er zijn er op dit moment nog maar (6?) uitgegeven, dus daar kom je er niet mee! Neem geen Hornby PO wagons!  Het grootste deel van de Hornby wagons is nog uitgerust met de vaste, grote en oerlelijke haakkoppelingen, en er zijn er maar weinig met nem schacht. Dapol ben ik (tegenwoordig) niet meer zo kapot van, alhoewel daar nog wel het een en ander aan leuks tussenzit. Ook de periode die je wilt weegeven heeft grote invloed. Vooroorlogse goederentreinen tonen een heel ander beeld dan naoorlogse! Koop alvast maar een stevige  weathering set!

Sierd Jan

PS Of zelfbouw. Hele leuke wagens te krijgen van Parkside en Cambrian, of kijk eens op de site van Powsides: http://www.powsides.co.uk/www.powsides.co.uk/info.php?p=4

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #637 Gepost op: 11 November 2015, 19:17:46 »
Ik mijd de oude Hornby wagons ook, al zien ze er nog zo leuk uit. Ze zijn meestal herkenbaar aan de grote Volvobumper-koppeling.
Hornby heeft een heleboel oude wagons die te kort, te lang, te hoog, te laag en allemaal gewoon te oud etc. zijn, maar ze hebben echter de laatste jaren links en rechts wel nieuwe gesloten wagons uitgebracht, zoals de horseboxes, de CCT-vans etc.
Die hebben allemaal NEM-schachten en de goede wagons zijn daarmee ook allemaal uitgerust.
Ik durf wel te zeggen dat als in het algemeen een wagon uit de stoomtijd een NEM-schacht heeft, dat je dan een goede wagon koopt.
Dapol zit er met zijn wagons inderdaad een beetje tussenin.

Leen.

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #638 Gepost op: 11 November 2015, 20:33:11 »
Tjee wat een overload aan informatie in korte tijd. Echt heel fijn. Maar ook een hoop uitzoekwerk nalv wat jullie allemaal aanstippen :-)
Heb nu al wel een meer een 'voorbereid' gevoel. Maar het blijft een hoop info en ik moet reëel zijn dat ik dat niet binnen 5 minuten eigen heb gemaakt.

Cambrian is best aardig geprijsd. Maar hoeveel werk gaat daar wel niet in zitten? Iemand ooit zo'n modelletje gebouwd inclusief schilderen etc..?
Rolph

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #639 Gepost op: 11 November 2015, 20:48:14 »
Dat bouwen van kitjes is eigenlijk een hobby op zich.
In dit stadium zou ik gewoon maar Bachmann karretjes kopen, als het kan in de ramsj.
Vorig jaar vond ik er nog een paar voor 5 pond.
Ja, die van Oxford schijnen inderdaad ook best goed te zijn.

O, neem toch die grote koffer maar mee, anders krijg je misschien spijt.  ;D

Leen.


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #640 Gepost op: 11 November 2015, 20:55:31 »
Terwijl Rolph met de goederenwagons aan de slag is, ben ik bij de EMV weer bezig met de scenery. Voor vrijwel de meeste Britse bouwsels zijn muurtjes nodig in "English Bond". Werner heeft een plaat met dit metselverband gekocht bij Slaters.

En mooie uitdaging voor de EMV om op basis van deze muurplaat een surface re maken. Paul Janssen, net lid geworden, heeft zich hier op kunnen uitleven. Hij heeft een mal gemaakt van latex.



Vervolgens wordt het resultaat gekeurd door onze instructeur/keurmeester Sjaak van Mil.



Hoewel de maat van de stenen vrij klein is, blijken de voegen duidelijk weergegeven, en kan de mal worden ingezet.

Vervolgens heeft Paul een surface gemaakt op basis van Acrylverf, houtlijm en modelbouw gips. Na droging op de warme plaat, blijkt er een prima surface te zijn ontstaan.



We kunnen met deze mal dus aan de slag.
Het afgietsel kan met een snijapparaat netjes gemaakt worden.



Als je de surface vergelijkt met de Slaters plaat, vallen de "imperfecties" op, die de surface juist dat realistisch uiterlijk geven. Paul heeft op de zelfde wijze ook een natuur stenen muur gefabriceerd.

Deze surfaces kunnen met een lasersnijder op maat worden gemaakt.

Grzz, Hans

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
« Laatst bewerkt op: 11 November 2015, 21:00:55 door Tanks+Treinen »

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #642 Gepost op: 11 November 2015, 21:00:17 »
Dank voor de links. Tjee dat ziet er goed uit op de foto's. Hoe uren zitten daarin?

 Maar ben het wel eens met Leen. 5 pond per Bachmannetje. Klinkt goed :-)
« Laatst bewerkt op: 11 November 2015, 21:04:49 door rvdb »
Rolph

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #643 Gepost op: 11 November 2015, 21:08:44 »
@Sierd Jan,

Sjaak van Mil maakt surfaces van Acrylverf, houtlijm en gips. Dat resulteert in een half harde plaat.
Ik heb van Jos Bazelmans een alternatief proces geleerd waarbij een flexibele surface ontstaat op basis van acrylverf en Heki gras lijm/verf. Deze surfaces zijn veel dunner (0,4mm) en kunnen rond gebogen worden.

Beide typen kunnen met de laser gesneden worden.
Dat kan niet met een originele Slater plaat.

@Rolph,

Het maken van surfaces kost erg weinig tijd.
Voornamelijk wachten i.v.m. de droogtijd.
Je kunt ze achter elkaar door maken op een middagje.
Er was vandaag wel file op de droogplaat. :)

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #644 Gepost op: 11 November 2015, 21:12:42 »
Werner en ik waren ook bij een workshop van Ruud Boer (RudyB) over de toepassing van een Arduino.
Zie: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66902.msg3221613847.html#msg3221613847

Grzz, Hans