Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
19 april 2024, 14:09:36
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193642 keer)

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
  • class 37 verslaafd
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #465 Gepost op: 06 juni 2015, 22:31:54 »
Ja Hans het zag er mooi uit wat je had mee genomen  (y)
Groet Ray British Rail Diesel fan

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #466 Gepost op: 07 juni 2015, 07:19:22 »
Hier ter aanvulling een foto van Jan(tje) (Iarnrod), ofwel een overzicht van de op de Litter Bin dag gedemonstreerde materialen:



Links Forex (geëxtrudeerd schuim) zonder én bedrukt met een foto van metselverband, linksboven een hieruit gesneden muurtje.
Daarnaast een aantal onderdelen van de uitsnede van het tunnelportaal uit de gegoten muurplaat.
Rechtsboven ligt de uitsnede van de basisvorm van het portaal uit afvalhout.
Daaronder ligt een stukje basisvorm uit Forex.
Onder de materialen liggen twee platen PET van 1mm.

Om misverstanden te voorkomen, Forex kan alleen met een speciale lasersnijmachine gesneden worden.
Fablabs of webdiensten zullen het doorgaans niet snijden.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #467 Gepost op: 09 juni 2015, 10:23:47 »
Het is erg leuk om te zien hoeveel reacties ik krijg op mijn modelbaan project via het RMweb, de Southern E-Group en bezoekers van Wateringbury Remembered.

Zo ontving ik van Ian Maccormat gedetailleerde maattekeningen van het stationsgebouw, de goederenloods, de shelter en het seinhuis.



De Chatham & District Model Railway Club uit Kent, bouwde Wateringbury in de 80-er jaren. Ian was toen lid van deze club.
Van het project zijn in 1985 artikelen verschenen in de MRC.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #468 Gepost op: 09 juni 2015, 22:50:00 »
In reactie #458 in deze draad liet ik vorige week zien, hoe het begin gemaakt wordt van een flexibele muurplaat op basis van acrylverf.
Vandaag laat ik zien hoe ik hier mee verder ben gegaan.



Over de inmiddels uitgeharde lagen Acrylverf, wordt een tamelijk dikke laag Heki 3400 / Beflockungsleim grün, 500 ml. Dit is een optimaal lijm/verfmengsel.
De kleur is in dit verband eigenlijk niet relevant.



Over de "natte laag" wordt met een zeef houtpoeder opgebracht. Dit is het vulmiddel voor de stenen. De Acrylverf lagen, maar ook het Heki lijm/verfmengsel vullen de siliconen mal enkel aan de buitenzijde van de toekomstige stenen. Deze worden nu met het houtpoeder gevuld. Je kunt het houtpoeder royaal opbrengen. Wat teveel is gaat in de volgende fase gewoon weer terug in het emmertje.



De mal gevuld met acrylverf, het Heki lijm/verfmengsel en het houtpoeder moet een tijdje rusten op de warmhoudplaat met een constante temperatuur van 400
Na droging wordt het overtollige houtpoeder van het matje geklopt.



Over de houtpoeder laag wordt een stuk fijnmazig vitrage gelegd. En deze wordt weer royaal ingesmeerd met het Heki lijm/verfmengsel.



Na weer een half uur drogen wordt het afgietsel uit de mal genomen. Als het nog niet goed droog is, kan het afgietsel (nog) niet gelost worden. Laat het dan gewoon nog even rusten. Kijk overigens eens hoe schoon de mal er uit ziet. De kleinde verfrestjes laten zich verwijderen onder de kraan.





Het resultaat is een fraaie, heel dunne en vooral heel flexibele muurplaat.



Ik had er voor gekozen om een neutrale kleur te gebruiken. Net als bij mijn bemoste muurtjes voor de brug, wil ik de pigmenten aanbrengen op het gemonteerde model.
Een van mijn medeleden van de EMV heeft de kleurschakeringen echter al in de mal gemaakt. Deze wordt immers gevuld met acrylverf. het resultaat is een "vuile" muur.



Juist vandaag werd bij de EMV de nieuwe opstelling in gebruik genomen met een lasersnijmachine en een (eenvoudige) 3D printer.
Er is vooral veel werk gemaakt van het afzuigsysteem. Dat is goed voor het materiaal, maar ook voor de apparatuur.
Wat nog wel kritisch is, dat de muurplaat echt recht ligt. De lasersnijlijn moet precies door een horizontale voeg lopen.



Voilà, daar kan ik mee thuiskomen.  :)

Wordt vervolgd...

Grzz, Hans

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #469 Gepost op: 10 juni 2015, 01:55:14 »
Gipsmalletje van Langmesser oid lijkt me een stuk makkelijker en minder arbeidsintensief..of je koopt wat Noch muurplaten, die zijn met de fohn net zo flexible en als ik alle materialen bij elkaar optel net zo goedkoop of duur..zou zelf een stukkie XPS of foamboard met een zacht potlood intekenen. Lijkt me dat je net zo snel klaar bent..

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #470 Gepost op: 10 juni 2015, 09:04:43 »
Hoe ga je het nu verder gebruiken/verwerken?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15380
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #471 Gepost op: 10 juni 2015, 10:00:00 »
@Martin: waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan? ;D ;)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #472 Gepost op: 10 juni 2015, 15:59:37 »
@Edsko,

Met de tekeningen, foto's, maatvoeringen en beschrijvingen die ik nu verzameld heb, kan ik mijn hele modelbaan gaan voorzien van realistische gebouwen en constructies.
Hiervoor worden dus zoals eerder gemeld CAD tekeningen gemaakt voor de technische constructies én voor de surfaces (zeg maar het 'behang').
Voor de technische constructies maak ik gebruik van stevige harde materialen zoals multiplex, MDF, ABS, Acryl, PET en karton.
En voor de surfaces ga ik werken met harde en zachte gietvormen en/of kleisoorten zoals eerder hier getoond.



Zowel de technische constructies als de surfaces worden gesneden met de lasersnijmachine.
Hiervoor maak ik één combinatie tekening, waarbij ik lijnen aan/uit kan zetten - danwel de functie snijden of graveren kan geven.

Voor de hoekconstructies zijn meerdere wegen die naar Rome leiden:



  • Tand verbinding
  • Koude verbinding
  • Muurpost verbinding

De tandverbinding is niet alleen de stevigste verbinding; hij werkt ook het prettigst.
Je ziet hem terug bij alle bekende fabrikanten van laser geneden bouwpakketten.

De surfaces op basis van de door de EMV ontwikkelde methode zijn allen gebaseerd op acrylverf (al of niet met additionele toevoegingen).
Ze zijn buitengewoon geschikt voor schilderen, airbrush, washing en wheateren met pigment poeders.
En kunnen zonder problemen geschuurd worden. Ze hebben een dikte van 0,4 tot max. 1mm.
En ze kunnen zonder extra hulpmiddelen rondgebogen worden.

Dan nog even over de kostprijs en het issue makkelijk/moeilijk .

De EMV bezit kasten vol met allerlei siliconen mallen. Voor mij is het dus erg makkelijk.
Wil of kun je die niet zelf maken, koop dan zo'n mal in de hobbywinkel. Elke siliconenmal is geschikt.
Je kunt met een paar modellen eindeloos variêren.

Voor een muurplaat op A4 formaat gebruik je in totaal 4 dunne lagen acrylverf. De kleur doet er niet toe. En restjes verf zijn hiervoor buitengewoon geschikt.
Voor het houtpoeder ga je langs bij de 'doe het zelf' winkel, en vraag of je wat mee mag nemen uit hun zaagkamer.
Gips en talkpoeder kosten ook niet de hoofdprijs.

Tekenen kost niets - en zelfs de meest geavanceerde tekenprogramma's zijn tegenwoordig voor hobbyisten gratis legaal te downloaden.

Moeilijk... ?
Het tekenen zelf niet; maar het 'leren zien', het ontwikkelen van een timmermans oog, drie dimensionaal kunnen denken en goed kunnen rekenen, kan voor sommigen wel een brug te ver zijn.

En wat is het voordeel? Wel het bespaart veel tijd en geeft veel gemak.
Het tekenen van zo'n tunnelportaal kost me 10 minuten. Het insmeren van de mal met verf en additionele stof kost me 2 minuten per verflaag, het snijden van de laser 5 minuten. De meeste tijd gaat zitten in het monteren, schilderen en/of airbrushen.

Overigens leerde ik zaterdag van Steef dat je de dingen moet doen waar je je zelf prettig bij voelt. Voilà, hiermee dus.

Grzz, Hans

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #473 Gepost op: 10 juni 2015, 20:00:50 »
Mooie plannen en voortgang Hans.

Michel
(via mobiel)


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #474 Gepost op: 11 juni 2015, 10:07:53 »
Begrijp ik het nou goed dat je een matje verf met steentjesmotief hebt gemaakt?

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #475 Gepost op: 11 juni 2015, 10:37:24 »
@DE-II,

Yep, daar komt het wel een beetje op neer.
Zij het, dat je allerlei additieven aan de acrylverf kunt toevoegen.
Kleurpigment of ruwe poeders bijvoorbeeld. Of zoals in dit geval houtmeel.
Ik heb begrepen dat krijtpoeder binnen de EMV erg populair is als toevoeging.

Om inspiratie op te doen... Dit zag ik gisteren voor het eerst. :)





Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15380
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #476 Gepost op: 11 juni 2015, 12:45:09 »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #477 Gepost op: 11 juni 2015, 18:34:49 »
Wel, de daad bij het woord dan...  ;D



Ik heb in totaal vier tunnel portalen nodig. Drie ervan krijgen hetzelfde basismodel, maar worden uitgevoerd in verschillende surfaces.
De vierde wordt een apart model, omdat de tracks daar wat verder uit elkaar liggen.



Het eerste portaal dat ik maak, krijgt de "harde" surface.
De constructie is van afvalhout.
De delen worden met het Heki lijm/verfmengsel op elkaar gelijmd., volgens het laagje-op-laagje principe.



De stenen rand wordt gemaakt van DAS klei. Ik was een beetje lui.
Uiteindelijk had ik deze beter ook in de CAD-tekening mee moeten nemen.



Lekker priegelen..



Het geheel wordt getamponeerd in een basiskleur. In dit geval Umbleached titanium (cream).



Op dit filmpje van de SR 3077 King Arthur Class N15 4-6-0 "Sir Lamiel" (zie: https://youtu.be/SVQqnNNbtDg ) staat een tunnelportaal met een rode bakstenen boog.
Het leek me wel leuk om deze als inspiratie te gebruiken.



En dan is dit het resultaat.

(wordt vervolgd...)

Grzz, Hans






Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #478 Gepost op: 11 juni 2015, 18:45:53 »
Niet slecht Hans.

Michel
(via mobiel)


mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #479 Gepost op: 11 juni 2015, 19:10:26 »
Fraai