Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
frits959
Vandaag
om 01:22:36
Einde Koemo ballast ???
door
Ronald69
Vandaag
om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting
door
Bert_Apd
Vandaag
om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
NS264
Vandaag
om 00:19:08
LS Models 2024
door
Albert.H0
Vandaag
om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Whis
Vandaag
om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
class 37
Vandaag
om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel
door
orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn
door
Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo
door
Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0
door
Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West
door
MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
door
thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop
door
Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG!
door
Daan!
19 april 2024, 14:09:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Wateringbury Railway Station in OO
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
Vorige
-
Volgende
-
1
...
30
31
[
32
]
33
34
...
61
Omlaag
Auteur
Topic: Wateringbury Railway Station in OO (gelezen 193642 keer)
class 37
Offline
Berichten: 701
class 37 verslaafd
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #465 Gepost op:
06 juni 2015, 22:31:54 »
Ja Hans het zag er mooi uit wat je had mee genomen
Gelogd
Groet Ray British Rail Diesel fan
Hans van de Burgt
BMB
Offline
Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #466 Gepost op:
07 juni 2015, 07:19:22 »
Hier ter aanvulling een foto van Jan(tje) (Iarnrod), ofwel een overzicht van de op de Litter Bin dag gedemonstreerde materialen:
Links Forex (geëxtrudeerd schuim) zonder én bedrukt met een foto van metselverband, linksboven een hieruit gesneden muurtje.
Daarnaast een aantal onderdelen van de uitsnede van het tunnelportaal uit de gegoten muurplaat.
Rechtsboven ligt de uitsnede van de basisvorm van het portaal uit afvalhout.
Daaronder ligt een stukje basisvorm uit Forex.
Onder de materialen liggen twee platen PET van 1mm.
Om misverstanden te voorkomen, Forex kan alleen met een speciale lasersnijmachine gesneden worden.
Fablabs of webdiensten zullen het doorgaans niet snijden.
Grzz, Hans
«
Laatst bewerkt op: 07 juni 2015, 10:09:46 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://corfecastlestation.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
BMB
Offline
Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #467 Gepost op:
09 juni 2015, 10:23:47 »
Het is erg leuk om te zien hoeveel reacties ik krijg op mijn modelbaan project via het RMweb, de Southern E-Group en bezoekers van Wateringbury Remembered.
Zo ontving ik van Ian Maccormat gedetailleerde maattekeningen van het stationsgebouw, de goederenloods, de shelter en het seinhuis.
De
Chatham & District Model Railway Club
uit Kent, bouwde Wateringbury in de 80-er jaren. Ian was toen lid van deze club.
Van het project zijn in 1985 artikelen verschenen in de MRC.
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://corfecastlestation.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
BMB
Offline
Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #468 Gepost op:
09 juni 2015, 22:50:00 »
In reactie #458 in deze draad liet ik vorige week zien, hoe het begin gemaakt wordt van een flexibele muurplaat op basis van acrylverf.
Vandaag laat ik zien hoe ik hier mee verder ben gegaan.
Over de inmiddels uitgeharde lagen Acrylverf, wordt een tamelijk dikke laag Heki 3400 / Beflockungsleim grün, 500 ml. Dit is een optimaal lijm/verfmengsel.
De kleur is in dit verband eigenlijk niet relevant.
Over de "natte laag" wordt met een zeef houtpoeder opgebracht. Dit is het vulmiddel voor de stenen. De Acrylverf lagen, maar ook het Heki lijm/verfmengsel vullen de siliconen mal enkel aan de buitenzijde van de toekomstige stenen. Deze worden nu met het houtpoeder gevuld. Je kunt het houtpoeder royaal opbrengen. Wat teveel is gaat in de volgende fase gewoon weer terug in het emmertje.
De mal gevuld met acrylverf, het Heki lijm/verfmengsel en het houtpoeder moet een tijdje rusten op de warmhoudplaat met een constante temperatuur van 40
0
Na droging wordt het overtollige houtpoeder van het matje geklopt.
Over de houtpoeder laag wordt een stuk fijnmazig vitrage gelegd. En deze wordt weer royaal ingesmeerd met het Heki lijm/verfmengsel.
Na weer een half uur drogen wordt het afgietsel uit de mal genomen. Als het nog niet goed droog is, kan het afgietsel (nog) niet gelost worden. Laat het dan gewoon nog even rusten. Kijk overigens eens hoe schoon de mal er uit ziet. De kleinde verfrestjes laten zich verwijderen onder de kraan.
Het resultaat is een fraaie, heel dunne en vooral heel flexibele muurplaat.
Ik had er voor gekozen om een neutrale kleur te gebruiken. Net als bij mijn bemoste muurtjes voor de brug, wil ik de pigmenten aanbrengen op het gemonteerde model.
Een van mijn medeleden van de EMV heeft de kleurschakeringen echter al in de mal gemaakt. Deze wordt immers gevuld met acrylverf. het resultaat is een "vuile" muur.
Juist vandaag werd bij de EMV de nieuwe opstelling in gebruik genomen met een lasersnijmachine en een (eenvoudige) 3D printer.
Er is vooral veel werk gemaakt van het afzuigsysteem. Dat is goed voor het materiaal, maar ook voor de apparatuur.
Wat nog wel kritisch is, dat de muurplaat echt recht ligt. De lasersnijlijn moet precies door een horizontale voeg lopen.
Voilà, daar kan ik mee thuiskomen.
Wordt vervolgd...
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://corfecastlestation.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9157
OO. Organisatie OntraXS!
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #469 Gepost op:
10 juni 2015, 01:55:14 »
Gipsmalletje van Langmesser oid lijkt me een stuk makkelijker en minder arbeidsintensief..of je koopt wat Noch muurplaten, die zijn met de fohn net zo flexible en als ik alle materialen bij elkaar optel net zo goedkoop of duur..zou zelf een stukkie XPS of foamboard met een zacht potlood intekenen. Lijkt me dat je net zo snel klaar bent..
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Edsko Hekman
Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
BNLS trambaan-deelnemer
Offline
Berichten: 8404
Nooit uitgeklust....
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #470 Gepost op:
10 juni 2015, 09:04:43 »
Hoe ga je het nu verder gebruiken/verwerken?
Gelogd
Grasland
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 15380
Modelrailroading is fun!
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #471 Gepost op:
10 juni 2015, 10:00:00 »
@Martin: waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan?
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Hans van de Burgt
BMB
Offline
Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #472 Gepost op:
10 juni 2015, 15:59:37 »
@Edsko,
Met de tekeningen, foto's, maatvoeringen en beschrijvingen die ik nu verzameld heb, kan ik mijn hele modelbaan gaan voorzien van realistische gebouwen en constructies.
Hiervoor worden dus zoals eerder gemeld CAD tekeningen gemaakt voor de technische constructies én voor de surfaces (zeg maar het 'behang').
Voor de technische constructies maak ik gebruik van stevige harde materialen zoals multiplex, MDF, ABS, Acryl, PET en karton.
En voor de surfaces ga ik werken met harde en zachte gietvormen en/of kleisoorten zoals eerder hier getoond.
Zowel de technische constructies als de surfaces worden gesneden met de lasersnijmachine.
Hiervoor maak ik één combinatie tekening, waarbij ik lijnen aan/uit kan zetten - danwel de functie snijden of graveren kan geven.
Voor de hoekconstructies zijn meerdere wegen die naar Rome leiden:
Tand verbinding
Koude verbinding
Muurpost verbinding
De tandverbinding is niet alleen de stevigste verbinding; hij werkt ook het prettigst.
Je ziet hem terug bij alle bekende fabrikanten van laser geneden bouwpakketten.
De surfaces op basis van de door de EMV ontwikkelde methode zijn allen gebaseerd op acrylverf (al of niet met additionele toevoegingen).
Ze zijn buitengewoon geschikt voor schilderen, airbrush, washing en wheateren met pigment poeders.
En kunnen zonder problemen geschuurd worden. Ze hebben een dikte van 0,4 tot max. 1mm.
En ze kunnen zonder extra hulpmiddelen rondgebogen worden.
Dan nog even over de kostprijs en het issue makkelijk/moeilijk .
De EMV bezit kasten vol met allerlei siliconen mallen. Voor mij is het dus erg makkelijk.
Wil of kun je die niet zelf maken, koop dan zo'n mal in de hobbywinkel. Elke siliconenmal is geschikt.
Je kunt met een paar modellen eindeloos variêren.
Voor een muurplaat op A4 formaat gebruik je in totaal 4 dunne lagen acrylverf. De kleur doet er niet toe. En restjes verf zijn hiervoor buitengewoon geschikt.
Voor het houtpoeder ga je langs bij de 'doe het zelf' winkel, en vraag of je wat mee mag nemen uit hun zaagkamer.
Gips en talkpoeder kosten ook niet de hoofdprijs.
Tekenen kost niets - en zelfs de meest geavanceerde tekenprogramma's zijn tegenwoordig voor hobbyisten gratis legaal te downloaden.
Moeilijk... ?
Het tekenen zelf niet; maar het 'leren zien', het ontwikkelen van een timmermans oog, drie dimensionaal kunnen denken en goed kunnen rekenen, kan voor sommigen wel een brug te ver zijn.
En wat is het voordeel? Wel het bespaart veel tijd en geeft veel gemak.
Het tekenen van zo'n tunnelportaal kost me 10 minuten. Het insmeren van de mal met verf en additionele stof kost me 2 minuten per verflaag, het snijden van de laser 5 minuten. De meeste tijd gaat zitten in het monteren, schilderen en/of airbrushen.
Overigens leerde ik zaterdag van Steef dat je de dingen moet doen waar je je zelf prettig bij voelt. Voilà, hiermee dus.
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://corfecastlestation.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1490
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #473 Gepost op:
10 juni 2015, 20:00:50 »
Mooie plannen en voortgang Hans.
Michel
(via mobiel)
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 7519
May your coffee kick in before reality does.
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #474 Gepost op:
11 juni 2015, 10:07:53 »
Begrijp ik het nou goed dat je een matje verf met steentjesmotief hebt gemaakt?
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
Hans van de Burgt
BMB
Offline
Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #475 Gepost op:
11 juni 2015, 10:37:24 »
@DE-II,
Yep, daar komt het wel een beetje op neer.
Zij het, dat je allerlei additieven aan de acrylverf kunt toevoegen.
Kleurpigment of ruwe poeders bijvoorbeeld. Of zoals in dit geval houtmeel.
Ik heb begrepen dat krijtpoeder binnen de EMV erg populair is als toevoeging.
Om inspiratie op te doen... Dit zag ik gisteren voor het eerst.
Gelogd
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://corfecastlestation.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 15380
Modelrailroading is fun!
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #476 Gepost op:
11 juni 2015, 12:45:09 »
Citaat van: Michel van den Hof op 10 juni 2015, 20:00:50
Mooie plannen ...
Inderdaad.
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Hans van de Burgt
BMB
Offline
Berichten: 6091
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #477 Gepost op:
11 juni 2015, 18:34:49 »
Wel, de daad bij het woord dan...
Ik heb in totaal vier tunnel portalen nodig. Drie ervan krijgen hetzelfde basismodel, maar worden uitgevoerd in verschillende surfaces.
De vierde wordt een apart model, omdat de tracks daar wat verder uit elkaar liggen.
Het eerste portaal dat ik maak, krijgt de "harde" surface.
De constructie is van afvalhout.
De delen worden met het Heki lijm/verfmengsel op elkaar gelijmd., volgens het laagje-op-laagje principe.
De stenen rand wordt gemaakt van DAS klei. Ik was een beetje lui.
Uiteindelijk had ik deze beter ook in de CAD-tekening mee moeten nemen.
Lekker priegelen..
Het geheel wordt getamponeerd in een basiskleur. In dit geval Umbleached titanium (cream).
Op dit filmpje van de SR 3077 King Arthur Class N15 4-6-0 "Sir Lamiel" (zie:
https://youtu.be/SVQqnNNbtDg
) staat een tunnelportaal met een rode bakstenen boog.
Het leek me wel leuk om deze als inspiratie te gebruiken.
En dan is dit het resultaat.
(wordt vervolgd...)
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://corfecastlestation.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1490
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #478 Gepost op:
11 juni 2015, 18:45:53 »
Niet slecht Hans.
Michel
(via mobiel)
Gelogd
mdjr78
Kenner en liefhebber
Offline
Berichten: 1513
Britse ModuleBaan, Msg Ht
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #479 Gepost op:
11 juni 2015, 19:10:26 »
Fraai
Gelogd
Ollerbrook Booth
, BMB-module.
Mijn Flickr-pagina
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
Vorige
-
Volgende
-
1
...
30
31
[
32
]
33
34
...
61
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Wateringbury Railway Station in OO