Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 16:34:58
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans GJ
Vandaag om 16:32:48
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193623 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #240 Gepost op: 15 januari 2015, 19:40:07 »
De Britse normen staan vermeld in #232 in deze draad.
Hans, staar je niet blind op dat ene plaatje. Als je de NEM-normen doorbladert dan zie je dat er niet één maat is voor bijvoorbeeld het profiel van vrije ruimte maar dat die afhangt van de boogstraal. In 00 is dat niet anders, hoewel daar geen met NEM vergelijkbare normen voor zijn. Het plaatje in #232 gebruik ik ook maar is in feite alleen bruikbaar bij rechte sporen.
Verder is het dan nog de vraag in hoeverre fabrikanten zich aan het plaatje houden en er misschien niet onderdelen verder uitsteken.
No dress rehearsel, this is our life.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7182
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #241 Gepost op: 15 januari 2015, 20:00:54 »
Zou eens stoppen met het eeuwige uitgaan van nem normen.
Neem de maten vanuit het grootbedrijf en schaal deze terug.
Dan hoef je ook geen terugkerende fouten te blijven corrigeren..
Mvh Steef

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #242 Gepost op: 15 januari 2015, 20:04:13 »
 (y)
Als je zorgt dat je geen krappe bogen op je baan hebt kun je 75% van de normen al wegmikken.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #243 Gepost op: 15 januari 2015, 20:17:25 »
@Marc,

Zoals je terecht opmerkt geldt #232 voor rechte sporen.
Alle bogen in de hoeken worden echter weggewerkt, zodat het geen enkel probleem is om de bogen daar te verruimen. Het maakt dan niet uit of de h.o.h. afstand tot 60mm of zelfs 70mm verruimd wordt.
Voor de ruime zichtbare boog op WB zelf is dat uiteraard niet nodig.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #244 Gepost op: 15 januari 2015, 22:24:19 »
60mm zou wel genoeg moeten zijn.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #245 Gepost op: 20 januari 2015, 17:23:46 »
Vandaag geëxperimenteerd met Piko A bielzen en C&L Bullhead railstaven.
Het was mij eerder opgevallen dat het profiel van het C&L materiaal en dat van Piko A grote overeenkomsten vertoonde. Piko A is weliswaar code 100 en C&L code 75, maar de vorm en breedte van de railstaven leek opvallend gelijkvormig.

Ik heb van een van de test-tracks een Piko railstaaf verwijderd, en deze vervangen door een C&L railstaaf. En warempel het past precies. :)
In de eerste foto is de achterste railstaaf op de voorste track vervangen. Je kunt het enorme verschil wel onmiddellijk zien.



Het is een klusje dat minder dan een minuut werk is. Gewoon met met een hand duwen, en met de andere hand geleiden.
Niks tangetje of pijn aan de vingers zoals RudyB mocht ervaren bij het gebruik van zijn Peco flexrails.
In de volgende foto zijn beide railstaven vervangen.



De vraag is nu, wat betekent dit voor het rollend materieel? Kunnen de treinen zonder problemen over dergelijke tracks rijden?

Ja,... en neen.

Voor het Britse Hornby OO materieel is het geen enkel probleem. Klaarblijkelijk zijn de wielen geschikt voor code 75. De railstoelen van de Piko A tracks zijn natuurlijk niet helemaal prototypisch, maar wel voldoende laag om het Hornby materieel zonder hobbelen over de tracks te laten rijden.



Voor het oudere NL-materieel ligt dat genuanceerder.
Materieel met Roco wielen kan zonder problemen over de tracks rijden. Dat geldt dus voor onze NS 2437, de Plan D, en Lima ICR-rijtuigen voorzien van Roco wielen. Ook de Belgische 1100 Benelux-loc rijdt er zonder moeite over heen. Maar voor de NS 1314 en het oudere goederen materieel lijkt de track wat meer problemen op te leveren. De wielen raken de railstoelen net. Om nog maar niet te spreken over de Lima Plan E en het mega lange Jouef rijtuig. Beide laatste rijden niet meer, maar hobbelen...



De grote vraag is nog, hoe gedraagt de Fleischmann serie 52 zich? Dat weet ik binnenkort pas te zeggen.

Zoals ik eerder al heb opgemerkt is de breedte van de Piko A biels nauwelijks afwijkend van het Britse prototype. Het vervangen van de railstaaf door een C&L Bullhead railstaaf is natuurlijk veel eenvoudiger dan het moeten plakken van kunststof stoeltjes op een houten biels. Wel wil ik de afstand tussen de bielzen dan ruimer maken, zodat er per cm steeds 1 biels ligt. Mocht het oudere NL materieel niet over de tracks kunnen rijden, loont het wellicht de moeite om de flenzen daarvan aan te passen, dan wel de wielen te vervangen.

Grzz, Hans
 





Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #246 Gepost op: 24 februari 2015, 16:00:41 »
Dit weekend gewerkt aan een nieuw stuk van de onderbouw. Het tafeldeel aan de andere zijde van de brug.
De constructie is grotendeels gelijk aan de onderbouw van Beltring & Branbridges Halt. Een doorgezaagde stellingkast van Ikea.
Het bovenblad is bekleed met groen ondertapijt 3mm. Aan de rechterzijde ligt vooraan hardschuim en achter een plank MDF.
Alleen het voorste deel is straks zichtbaar.



In de boog komt een wisselstraat bestaande uit drie gebogen Hornby wissels.
Onze stoomlocs kunnen zonder problemen over deze wissels rijden in beide richtingen.
Wel moet er een beetje 'gesjoemeld' worden met de aansluiting op de overige tracks.
In de bogen moest de h.o.h. afstand groter zijn dan 5cm (zie eerder bericht).
Maar zowel aan de zijde van de brug als bij de ingang van Wateringbury moet deze zijn teruggebracht tot 5cm.
Op de foto is duidelijk te zien dat hiervoor met flexrails een extra verwijding nodig is in het linkerspoor.

In ieder geval kunnen ook de lange Pullmann rijtuigen door deze wisselstraat rijden in alle richtingen.

Ik ben nu van plan de rails te monteren met dubbelzijdig montage tape.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #247 Gepost op: 24 februari 2015, 16:14:22 »
Voor de h.o.h. afstand is 58mm een minimale maat.
E.e.a. is afhankelijk van je langste rijtuig en de krapte van je bogen.

Als je wielen over de railstoelen ratelen kun je de stoelen voorzichtig met een hete soldeerbout wat lager smelten.
Ratelen ze bij de SMP plastic stoelen ook?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2015, 16:19:00 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #248 Gepost op: 24 februari 2015, 16:18:13 »
Da's mooi... De wisselstraat op de foto heeft overal minstens 6cm h.o.h. ruimte.

Alleen op de rechte delen wordt dit 5cm.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #249 Gepost op: 24 februari 2015, 18:45:16 »
Neu... Op dit stuk ligt alleen code 100, Piko A flex, en Hornby wissels.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #250 Gepost op: 25 februari 2015, 11:51:46 »
Het monteren van de tracks met behulp van stukjes dubbelzijdig montageband is vrij gemakkelijk gegaan.



Wel is nu duidelijk het verschil in geluid te horen. De tracks op het deel dat ondersteund wordt door MDF geven nauwelijks geluid, in tegenstelling tot het deel waar hardschuim is toegepast.
Niet nieuw, want anderen hebben hier ook al op gewezen.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #251 Gepost op: 27 februari 2015, 15:48:57 »
Een uitdaging wordt nu het aandrijven van de wissels met een Arduino als DCC decoder. Hierbij heb ik gelukkig wel hulp van mijn clubmaatje Ruud.

Als ik het allemaal goed begrepen heb, moet de Arduino als volgt aangesloten worden:


De Arduino is via een breadboard verbonden met de DCC ringleiding, aangesloten via de e-ink DCC inteface aan een PC met het Hornby Railmaster programma. Op het breadboard is een optocoupler, weerstand en een Led-je gemonteerd. Dat is alles.

De servo's worden bovengronds geplaatst vanwege de beperkte ruimte. Een mooi oplossing hiervoor levert Peco:


Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2015, 19:07:14 door Hans van de Burgt »

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Briljant
« Reactie #252 Gepost op: 27 februari 2015, 21:01:30 »
Hans, de bedradingstekening is OK. Wel een 5V voeding gebruiken, de servos niet voeden via de Arduino spanningsregelaar, die kan de stroom niet leveren.

Om ongewenst abrubt bewegen van de servos bij opstarten te voorkomen kan je een schakelaar plaatsen in de 5V voedingslijn naar de servos. Bij power off eerst alle servos naar beginstand brengen (daarvoor is een input voorzien in de sketch). Dan bij de volgende power up eerst de Arduino aan zetten, even wachten tot die draait en dus de servos aanstuurt, dan de servo voeding pas aan schakelen.

Het breadbordje zou ik alleen gebruiken voor testjes. Als definitieve uitvoering bij de baan is een klein printje met de optocoupler, weerstand en led erop gesoldeerd betrouwbaarder.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2015, 21:06:05 door RudyB »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #253 Gepost op: 29 maart 2015, 15:25:05 »
Ben een tijdje aan het 'pielen' geweest met de eerste wisselstraat. Het bleek dat de stoomlocs prima door de wisselstraat konden rijden in alle richtingen.
Maar bij een aantal lange rijtuigen had ik toch problemen. Steeds ontspoorden er enkele, en andere weer niet.
Nameten van de wielafstanden gaf geen duidelijke verschillen aan. Het moest dus wel aan de wissels zelf liggen, maar wat?

Nu heb ik de eerste tracks gefixeerd met sterk dubbelzijdig bouwtape. De wissels liggen ingeklemd tussen deze gefixeerde flex-delen.
Door de spoorstaven van de flex-delen van de wissels af te schuiven, komen de wissels vrij te liggen en kunnen ze eenvoudig uitgenomen worden.
Het bleek dat de spoorstaven van een wissel een minieme afwijking had, waardoor de wielen van enkele rijtuigen omhoog werden geduwd.
Dit was eenvoudig te herstellen, en nu functioneert alles perfect. Dus kunnen we de andere zijde van de (beoogde) brug richting Beltring op dezelfde manier gaan oppakken.

Tijd om na te denken over de scenery, waarbij het maken van een geschikte achtergrond prioriteit geniet.
Hendrik Jan heeft in zijn bouwdraad meer dan duidelijk gemaakt, hoe essentieel het gebruik daarvan is.

Nu was het even een idee om de achtergrond zelf te gaan schilderen. Je kunt op het web diverse youtube filmpjes vinden met geschikte schildertechnieken.
Ik schilder af en toe eens wat voor mijn plezier. Om een idee te krijgen, een recent werk:



Maar voor Beltring & Branbridges Halt/Wateringbury toch maar op zoek naar wat makkelijkers.

Op het RMweb, vond ik de modelbaan 'Belstone' in spoor N van Richard Hall.



Positie en beoogde kleurstelling was eigenlijk precies wat we zochten. Maar zouden we deze kunnen vinden voor OO-gauge?

Welzeker...
Bij Anticsonline.co.uk vond ik de "ID Backscenes Hills and Dales 15in Height - serie id207".
Deze bestaant uit vier afzonderlijke sets van 10-feet lang en 15in hoog.
Dus aan elkaar gemonteerd, ongeveer 12 meter lang.



De foto (deel 1, 2, 3, 4 en gespiegeld 5, 6, 7, 8 ) schijnt in Northumberland gemaakt te zijn, maar kan heel goed dienst doen als het heuvellandschap in Kent.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #254 Gepost op: 30 maart 2015, 15:26:18 »
Ik wil de bielzen op het groene 'ondertapijt'-schuim plakken. Steeds op een bielsafstand van 1cm, conform de Britse maatvoering.

Met welke lijm kan ik dat het beste doen? Lijm moet weliswaar fixeren, maar kleine correcties moeten mogelijk zijn. Pas als de bielzen correct liggen, wil ik er de spoorstaven inschuiven.
Na het bekende verfbad wil ik de zaak met ballast afwerken.

Grzz, Hans