Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Keska
Vandaag om 14:45:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pauldg
Vandaag om 14:41:29
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193808 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #225 Gepost op: 18 december 2014, 16:07:39 »
Hans, alle begin is moeilijk.
Kijk nog maar eens goed op DVD Right Track no. 10. Misschien leer je nu je het een keer gedaan hebt nog een paar trucs van de meester.
De eerste meter is altijd het moeilijkst.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #226 Gepost op: 18 december 2014, 16:10:23 »
@Michel,

Nou... zo erg is het nu ook weer niet. :)
Ik heb nu een stukje rail gebruikt voor SMP en chairs van C&L. De chairs had ik nu per 6 gelijmd. Dat ga ik voor de normale lengtes dus niet doen. Pak dan steeds een chair en schuif de rails door (als het zaakje echt droog is).
Overigens zullen we voor de rest van WB gebruik gaan maken van SMP flex. Dat is prijstechnisch ook wat interessanter.

Grzz, Hans

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #227 Gepost op: 18 december 2014, 16:21:38 »
Hans,

Ik denk dat het schuine Chair probleem komt door de combi C&L Chairs en SMP BH Rail.
Zou je alleen maar C&L gebruiken is het probleem er waarschijnlijk niet.
De rail doorsnede van beide zal wel iets verschillen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #228 Gepost op: 18 december 2014, 16:27:18 »
Als het de rail is die ik uit Warley meegenomen heb, dan is het C&L rail.
SMP stond niet op Warley.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #229 Gepost op: 18 december 2014, 16:34:57 »
Nee, ik heb twee staafjes gebruikt uit het proefpakketje van SMP.
Ik ging er van uit dat het compatible was. We zullen zien of de C&L rails makkelijker te bewerken is.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #230 Gepost op: 22 december 2014, 17:25:36 »
Een railplan ontwerpen, en het daadwerkelijk bouwen ervan blijken toch twee verschillende zaken.

Bijgaand het op het laatste moment aangepaste plan.



Het blauwe deel wordt gebruikt voor het maken van de Medway River. Die meandert dan wel een beetje.

Wel hebben we nu een vraag. Hoe kunnen we het railplan (gemaakt met Anyrail) afdrukken op ware grootte?

Grzz, Hans

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #231 Gepost op: 22 december 2014, 18:00:57 »
Hans,

Dat zit gewoon in Anyrail verwerkt.
Je kunt afdrukvoorbeelden ook zien, dus zien wat op welke A4 terecht zal komen.

Mvg, Michel

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #232 Gepost op: 27 december 2014, 17:18:54 »
De zolderkamer nadert haar voltooiing. En inmiddels staat het eerste deel van de onderbouw. Gelukkig kunnen we een groot deel van oudere kasten hergebruiken. Een van de voordelen als je een smalle baan gaat maken langs de randen van de kamer.

Voor de onderbouw van de rails gaan we verder met de bielsmatten die ik met de laser kan snijden.
We houden ons daarbij aan het prototype.



We gaan als experiment proberen om de SMP rails te combineren met de bielsmatten. Wellicht dat de montage daarvan makkelijker gaat dan de stoeltjes van C&L. Het idee is een SMP biels op het houten raam te plakken. En na droging de kunststof bielzen weg te snijden m.u.v. de stoeltjes.
Voor ballast zijn we aan het zoeken naar iets dat goed gelijkt; maar wel goedkoper dan de ballast van de modelspoorhandel.

Grzz,

Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #233 Gepost op: 27 december 2014, 18:14:34 »
Misschien een domme vraag, maar welk houten raam?

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #234 Gepost op: 27 december 2014, 21:04:07 »
@Leen,



Ik bedoel hiermee de houten bielzenramen. Dikte en afstand komen geheel overeen met het prototype. Alleen de afstand tussen de bielzen heb ik misschien iets groter gemaakt: 6mm.
Daarmee kom ik op 1 biels per cm. Dat rekent wat makkelijker.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #235 Gepost op: 28 december 2014, 15:30:30 »
Zo het eerste deel van de modelbaan ligt er maagdelijk bij.



Op enkel staanders van een Ikea Ivar boekenkast, is een lattenraam gemaakt van vurenhout.
De bovenplaat bestaat uit een hardschuimlaag van 2cm dik.
Ondertussen is ook de andere zijde van de muur van gipsplaten voorzien, en is de deur geplaatst.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #236 Gepost op: 15 januari 2015, 17:38:10 »
Het bouwen heeft de afgelopen weken niet stil gelegen. Zo is de kast gereed waarop de traverse moet komen.
De nuttige lengte voor zes opstelsporen is 1,75m geworden. Een complete trein (30cm voor de langste stoomloc + 5 x 28cm voor de coaches) moet je hier op kwijt kunnen.



De traverse zal worden aangedreven met een stappenmotor en een Arduino als 'DCC decoder'. Wordt natuurlijk een uitdaging om dat voor elkaar te krijgen.

Ook de eerste lading rails is gearriveerd. Uiteindelijk hebben we er voor gekozen om gebruik te maken van Piko A code 100 voor de traverse en de paradebaanvakken rondom.
Wat nu aardig is dat het profiel van de Piko A goed overeenkomt met dat van de C&L rail die op Beltring & Branbridges Halt gebruikt gaat worden.



Bovendien is de lengte van de bielzen slechts 2mm korter dan die van het prototype. Wel denken we eraan om de afstand tussen de bielzen te vergroten naar 1 biels/cm.

Een aparte uitdaging wordt het bouwen van de wissel op de siding bij BB&H. Hiervoor heb ik reeds een bielzenmat gesneden:



Door de buizenkast komt de eerste boog van BB&H naar de traverse. Naar het voorbeeld van het prototype ligt het spoor h.o.h. op 50mm van elkaar.
Op een plaat heb ik met een spijker en een touwtje de boogstralen uitgetekend. En vervolgens de rails provisorisch gemonteerd om te kijken wat wel/niet mogelijk was. Als proefkonijn gebruikte ik de Hornby Pullman rijtuigen van 28cm lang.



Zoals je op de foto kunt zien, raken de rijtuigen elkaar net. Maar dat is net teveel... :)
Vervolgens heb ik een boogstraal extra getekend van 60mm. begin en einde van de tracks liggen op 50mm, en verwijden zich tot max 60mm.
Het probleem is daarmee prima opgelost.



Grzz, Hans


Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #237 Gepost op: 15 januari 2015, 18:32:22 »
Daar heb je toch normen voor, zodat je vantevoren kunt zien wat wel, en wat niet gaat werken? In de encyclopedie staat wel het eea, en anders vraag je tante goegel.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #238 Gepost op: 15 januari 2015, 18:54:12 »
Vond het vanaf het begin al knap hoe je aan 50mm kwam. Ik reken de maten in
1:1 altijd terug naar H0. En dan kom je al uit op 61mm voor doorgaand spoor
in Zweden. Rangeerspoor op 74mm, en zo zijn er nog 2 verscihillende maten...

Hoe zei Nico dat nu altijd? Oja, meten is...... weten
Mvh Steef

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #239 Gepost op: 15 januari 2015, 19:15:58 »
@Tjalling,

Op zich heb je gelijk, maar de normen in de Ency gelden voor H0/1:87
Wateringbury wordt echter een baan in OO/1:76
De Britse normen staan vermeld in #232 in deze draad.
Zoals je daar kunt zien is de Britse normafstand 50mm h.o.h.
Er zijn overigens Britse maatschappijen waarbij de spoorafstand nog smaller is.
Op het RMweb staat dan ook vermeld dat de afstand prototypisch weliswaar 50mm is, maar dat je in de problemen kunt komen met lange rijtuigen. Er wordt dan ook geadviseerd om dat uit te proberen.
Hetgeen ik gedaan heb, dus.
Overigens de h.o.h. afstand van Peco streamline is 52mm.
Dat is dus al beduidend smaller dan gebruikelijk is op continentale modelbanen.

Grzz, Hans