Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Einde Koemo ballast ??? door Dave.......
Vandaag om 14:39:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
Vandaag om 14:01:37
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193622 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #135 Gepost op: 11 november 2014, 23:37:45 »
Marcway heeft SMP overgenomen en verkoopt dat nog steeds.

Er zijn kits met een plastic basis waarin de chairs meegegoten zijn, ongeveer net zoals bij de Tillig kits, en daar schuif je dan je rails in:
http://www.marcway.net/list3.php?col=head&name=OO+POINT+KITS+PLASTIC+BASED
Er zijn ook kits met als bielzen een PCB strip, die je zelf op maat maakte, en erop soldeer je de rail.
http://www.marcway.net/list3.php?col=head&name=OO+COPPER+CLAD+KITS
en er zijn RTR rails (track):
http://www.marcway.net/list3.php?col=head&name=SCALEWAY+TRACK

Marcway heeft zelf RTR wissels, en die hebben ze nu blijkbaar met gelaserde bielzen. Er hangt wel een prijskaartje aan:
http://www.marcway.net/list2.php?col=head&name=Marcway+00+%26+EM+Pointwork
Ze hebben alleen wisselkits voor spoor 0 zo te zien, niet voor 00.

Als 00-materialen verkopen ze alleen de PCB strip en de rail die je erop moet solderen.
Denk er wel om dat als er "rail"staat op hun website, dan bedoelen ze alleen het stuk railprofiel. Wat wij rails noemen, dat heet "track".
Zo te zien hebben zij niet de materialen waarmee je aparte chairs op de bielzen plakt, zoals op de video no. 10 van Right Track te zien is bij de montage van het C&L materiaal.

C&L gebruikt houten stripjes, een soort lollystokjes, als bielzen en daarop plak je de rail met de chairs eraan vast. Bij C&L kun je ook PCB strip kopen en rail om erop te solderen.
C&L verkoopt ook RTR bullhead code 75 track in nikkelzilver:
http://www.finescale.org.uk/index.php?route=product/category&path=346_375_377_379
en in staal:
http://www.finescale.org.uk/index.php?route=product/category&path=346_375_380_382

C&L verkoopt ook Exactoscale kits voor track. Dan koop je stukken plastic bielzen van een cm of 10, 15. Er zit 2 meter in een pak. Je code 75 BH rail schuif je er zo in.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2014, 23:45:20 door St00mboy »

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #136 Gepost op: 11 november 2014, 23:48:58 »
Er bestaat ook nog rivet and ply. Houten bielzen met 2 gestanste gaten op spoorbreedte van elkaar. Hier gaat een hoedje/klinknagel in en daarop soldeer je de rails vast.

Met vriendelijke groet,
Michel


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #137 Gepost op: 12 november 2014, 09:59:02 »
Ja, dat was ooit verkrijgbaar bij de EM Gauge Society, maar ik zou niet weten wie dat momenteel te koop heeft.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2014, 11:20:09 door St00mboy »

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #138 Gepost op: 12 november 2014, 17:08:08 »
Ik had al een reactie geplaatst in de Litter Bin maar gezien bovenstaande reacties lijkt me hier een betere plek :-)

Vandaag even gebeld met Marcway over het leggen van de SMP rails. Ze verkopen blijkbaar 'plastic moalded' bielzen met schoentjes. Nergens een foto van te vinden op hun website of überhaupt een verwijzing... Enige wat ik op internet na lang zoeken heb gevonden is dit plaatje:


Ze sturen een voorbeeldje op. Ben benieuwd of het inderdaad hetzelfde is al op het plaatje...

Overigens een super aardige kerel aan de telefoon gehad. Nam de tijd en was niet te beroerd dingen uit te leggen. Maar Marcway is verder heerlijk old school. Je kunt niet mailen, bestellen gaat ook via de telefoon en plaatjes op de website doen ze dus eigenlijk ook niet aan :-)

Nog een vraagje aan jullie over de twee typen rails welke ze verkopen. Welke is het beste vinden jullie? Wat zijn de verschillen?
- NSR75 Code 75 Nickel Silver Bullhead Rail
- PBR75 Code 75 Phosphor Bronze Bullhead Rail

De wissels die ze hebben zijn Bullhead. En dat vind ik een voordeel tov Peco. En ze zijn te koop voor een stuk aantrekkelijkere prijzen dan de kits bij C&L.. Zelfs de RTR wissels zijn goedkoper dan die van C&L.

We moeten eens op de plannen kijken of de plastic basis kits te gebruiken zijn. Die hebben ze maar in 1 maat. Maar anders is het ook wel interessant er zelf eentje te solderen. Mocht dat niks worden is RTR bestellen ook een te overwegen optie natuurlijk.

Maar is er hier iemand die ervaring heeft met SMP rails en/of Marcway wissels??

Alvast bedankt voor jullie hulp en adviezen.
Rolph

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #139 Gepost op: 12 november 2014, 23:19:42 »
Ik heb SMP kits gemaakt, zowel met PCB (staat ergens hier op het forum) als plastic basis en ik heb jaren geleden 2 wissels van Marcway gekocht, toen nog op PCB gesoldeerde wissels.
Wat wil je weten?

Ik heb ook de nodige meters SMP RTR track hier liggen. Die heeft een plastic basis zoals ook Peco, alleen is alles met code 75 BH rail en de bielzen zijn dunner.
Fosforbrons ziet er anders uit en misschien heeft dat niet de nare eigenschap van nikkelzilver dat het door het oxyderen in de lucht een vieze zwarte schoensmeerlaag ontwikkelt.
Het ligt hier al een flinke poos in een doos dus ik zou eens moeten kijken.
Overigens heeft C&L sinds enige tijd een soort nikkelzilver zonder die nare eigenschap.
Stalen rails is trouwens ook niet verkeerd hoor. In een normale omgeving roest dat heus niet gelijk onder je ogen weg.

Leen.

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #140 Gepost op: 13 november 2014, 09:23:42 »
Wat wil je weten?
OK... dan komt hier een stormvloed aan vragen... Na het typen heb ik ze maar even genummerd. Een aardig aantal vragen ;-)

Ik heb je topic gevonden waarin je aangeeft 15 Marcway wissels zelf te hebben gemaakt...
1. Heb je ook een foto van de plastic base?
2. En een foto van het eindresultaat van de afgewerkte eigen wissels??

3. Heb je de wissels gebruikt in een baan of liggen die nog ergens los?
4. Zouden we eens proef kunnen rijden met verschillende locs (ook het oude HO materieel bedoel ik)...

5. Zou je het aanraden/afraden om (overal) te gebruiken in het baanplan van Wateringbury?

6. Heb je ook een foto van het SMP RTR track?
7. Klopt dat spoor (Bullhead, bielsafstand en bielsbreedte)?
8. En zou je dat ook kunnen fotograferen naast C&L flex?
9. Wat zijn de verschillen en wat zou je adviseren?

10. Waarom zou je kiezen voor nikkelzilver dan? Omdat die kleur beter is?
11. En moet je die zware laag dan wegpoetsen?
12. En bedoel je dat jij nikkelzilver in de doos hebt liggen en dat je eens moet kijken of dat idd zwart is geworden? Ben benieuwd!

Maar ik weet ook dus nog niet zo goed waarom je voor het een of het ander zou kiezen...
13. Kun je dat nog toelichten?

14. Stalen rails zou dat dan nog beter zijn? Maar dat heeft SMP niet volgens mij...
Rolph

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #141 Gepost op: 13 november 2014, 09:33:13 »
Er zijn genoeg Britse modelbouwers die zweren bij staal/ijzer rails boven nikkel zilver.
Ja, het kan licht roesten en moet goed droog opgeslagen worden.
Waarom precies hun voorkeur hiervoor weet ik niet.
Er is vast wel een vergelijk te vinden op internet.

Ik ga zelf tramrails bouwen met Peco Invidulay railstaven, en dat is nikkel zilver.

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #142 Gepost op: 13 november 2014, 10:56:45 »
Er zullen ongetwijfeld meer redenen zijn, maar 1 reden is dat de adhesie op staal beter is dan op nikkel silver. Vooral met stoomlocomotieven zonder antislipbandjes (wat de voorkeur heeft bij vele Britse modelbouwers) kan dit een groot voordeel zijn, vooral op banen met hellingen.

Sierd Jan

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #143 Gepost op: 13 november 2014, 11:35:20 »
Even gauw (want ik ga eerst fietsen, want het is mooi weertje nu):

1. Heb je ook een foto van de plastic base? Ja, zal ik maken.
2. En een foto van het eindresultaat van de afgewerkte eigen wissels?? Ja, zal ik maken.

3. Heb je de wissels gebruikt in een baan of liggen die nog ergens los? Zijn getest maar liggen nog los
4. Zouden we eens proef kunnen rijden met verschillende locs (ook het oude HO materieel bedoel ik)... Ja, wat mij betreft wel.

5. Zou je het aanraden/afraden om (overal) te gebruiken in het baanplan van Wateringbury? Ja, maar gezien de gesoldeerde constructie zou ik niet gebruik maken van relaisgeschakelde pointmotors (SEEP, Peco), maar bijv. met servo's.

6. Heb je ook een foto van het SMP RTR track? Ja, zal ik maken.
7. Klopt dat spoor (Bullhead, bielsafstand en bielsbreedte)? Ja, en iig een stuk beter dan bij Peco c.s. rails.
8. En zou je dat ook kunnen fotograferen naast C&L flex? Ja, zal ik maken.
9. Wat zijn de verschillen en wat zou je adviseren? Wat het goedkoopste is en anders wat je het mooiste vindt. C&L heeft de eigenschap van "gauge-widening" in bogen  (y), waardoor de rails iets verder uit elkaar komen te liggen. Of SMP dat ook heeft weet ik niet.
10. Waarom zou je kiezen voor nikkelzilver dan? Omdat die kleur beter is? Nee hoor. Als je het weathert maakt het denk ik niet uit. Ik ben zelf wel benieuwd naar de eigenschappen van het nieuwe C&L "Hini" nikkelzilver
11. En moet je die zware laag dan wegpoetsen? Brrrrr,  >:(. Op alle NZ rail,gebeurt dit helaas. Ik wil met grafiet of contactvloeistof van Le Griffon gaan proberen of dit fenomeen dan uitblijft.
12. En bedoel je dat jij nikkelzilver in de doos hebt liggen en dat je eens moet kijken of dat idd zwart is geworden? Ben benieuwd! Fosforbrons, maar dat bedoel ik wel.

Maar ik weet ook dus nog niet zo goed waarom je voor het een of het ander zou kiezen...
13. Kun je dat nog toelichten? Gewoon proberen wat je het mooiste vind en daarna kijken of het bevalt.

14. Stalen rails zou dat dan nog beter zijn? Maar dat heeft SMP niet volgens mij... Nee, dat klopt. Het schijnt idd dat daarmee de trekkracht verbetert. Ik heb hier al een paar jaar een doos liggen en de laatste keer zat er nog geen roestplekje op.

Ik zou niet moeilijk doen en gewoon beginnen met spul van SMP (omdat dat blijkbaar nu je voorkeur heeft en als je dat kan krijgen) en anders met Hini spul van C&L.
Bij C&L kun je ook PCB strip en rail kopen voor je wissels en die kun je dan zelf maken. NZ kun je iig gemakkelijk solderen, met staal zou ik dat liever niet willen doen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2014, 11:38:23 door St00mboy »

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #144 Gepost op: 13 november 2014, 17:08:12 »
@ Leen: Alvast bedankt voor de foto's!

Kennen jullie dit ook?
http://www.dccconcepts.com/catalogue/g/track-and-track-making-parts
En een voorbeeldje:
http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=28398

Chairs worden aangekondigd... Ben ik dan wel benieuwd naar. Maar de rails moet je dan zelf erbij kopen? Dat is dan (uiteraard) weer onduidelijk :-)

« Laatst bewerkt op: 13 november 2014, 17:21:04 door rvdb »
Rolph

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • modulebaan.nl
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #145 Gepost op: 13 november 2014, 18:51:38 »
Er zijn genoeg Britse modelbouwers die zweren bij staal/ijzer rails boven nikkel zilver.
Ja, het kan licht roesten en moet goed droog opgeslagen worden.
Waarom precies hun voorkeur hiervoor weet ik niet.
Er is vast wel een vergelijk te vinden op internet.

Ik ga zelf tramrails bouwen met Peco Invidulay railstaven, en dat is nikkel zilver.

Er is een groep Britse modelbouwers die claimt dat ijzeren spoorstaven icm ijzeren wielen betere trekkracht levert. Of het werkelijk zoveel beter is dan bij de combinaties die wij gebruiken weet ik niet, maar ik kreeg dit verhaal te horen toen ik mijn verbazing uitsprak over ijzeren h0-wielen die ik besteld had.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #146 Gepost op: 13 november 2014, 18:56:34 »
@Rolph
Ja, ik heb het een keer zien langskomen en het is heel mooi, maar ik vind het te duur.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #147 Gepost op: 13 november 2014, 19:27:35 »
Hierbij de foto's die ik beloofd had:

De 36" radius wissel met de plastic base:


en van dichtbij:


De wissels met de PCB base:


Ik meen dat deze ook 36" radius had:


Een double slip op basis van een Peco template:


Hier heb je een foto van een stuk RTR C&L track:


en hier van SMP:


en hier van Exactoscale:


en hier van C&L (l) en SMP (r) naast elkaar:


Er zijn ook nog de kits van C&L met plastic base en losse chairs voor 12 pond zonder excl. rail, maar die heb ik nog niet gemaakt:
http://www.finescale.org.uk/index.php?route=product/category&path=346_347_358

Er zijn ook nog de wissels zoals ze op Right Track 10 gemaakt worden, nl. met houten bielzen op lengte gemaakt van een soort lollystokje, waarop je de C&L chairs vastplakt. Die heb ik ook nog niet gemaakt.

Wat sommige kits zo duur maakt, zijn de voorgefabriceerde puntstukken. Ik heb de mijne ongeveer op de manier gemaakt zoals Iain Rice het ergens beschrijft, en met een scherpe vijl heb je binnen een minuut of 2 een puntstuk. Ik heb er toen een heel knullig malletje voor gemaakt en dat werkte voor mij goed genoeg:



Die ijzeren dingen die je ziet fungeren als een ring. Daaronder ligt een rubberen ring, waar je de rail onder vastklemt. Er zitten ook 2 spijkertjes waartussen de rail ligt. Als de rail vastligt dan vijl je hem schuin af, ongeveer zoals je denkt dat hij moet worden. Het principe is simpel: een iets te kleine hoek van de punt is OK, een te grote hoek is niet OK.

Leen
« Laatst bewerkt op: 13 november 2014, 19:53:15 door St00mboy »

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #148 Gepost op: 13 november 2014, 19:52:51 »
Helemaal super Leen!!

Jij kan verdomd netjes solderen volgens mij. Die wissels zien er strak uit! Mooier dan die plastic base. Als ik dat ook voor elkaar zou krijgen zou ik dus de voorkeur hebben voor zelf solderen tov de plastic base.

Op de foto zou gebaseerd zou ik geen voorkeur hebben voor C&L of SMP flexrail... Dus dan zou kostentechnisch SMP mijn voorkeursstem krijgen...

Maar ik ben nog steeds wel benieuwd hoe het SMP systeem precies werkt voor het zelf maken van track. Hopelijk kan de sample die ze me toe sturen daar wat duidelijkheid over geven.

Rolph

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #149 Gepost op: 13 november 2014, 20:45:49 »
Ik had EMGS jigs voor V's and blades. Zowel voor FB als BH rail. Helaas al weer verkocht aan een maat in Schotland. Hier schuif je de rail in en het uitstekende deel vijl je gewoon weg. Rail er weer uit schuiven en je hebt een helft van een V of een blade. Zitten gleuven onder verschillende hoeken in, voor diverse wissel scherptes.

Met vriendelijke groet,
Michel