Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 193778 keer)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #15 Gepost op: 15 augustus 2014, 12:31:42 »
Is het niet mogelijk een sub erbij te maken met wat zijn we aan het plannen.
Nu staat het onder wat zijn we aannhet bouwen, en Hans kennende zal er nooit wat gebouwd worden, en zal dit weer een draadje worden kijk mij eens goed 3d kunnen tekenen.
Op zich niet erg natuurlijk, maar dan weet ik dat ik het niet hoef aan te klikken ,aangezien ik alleen interesse heb in daadwerkelijke bouwverslagen en afgewrkte dingen.
Zo zijn er talloze draadjes met prachtige dingen die worden voorgesteld maar nooit verder dan de tekentafel komen, maar die ik dan na verloop van tijd weer eens aanklik en denk oja, dat was die (mijn geheugen is ook niet piep meer :) )
Mvg Marty,

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #16 Gepost op: 15 augustus 2014, 12:53:42 »
@Mass am see,

Het probleem bij uitgevlogen kinderen is dat je eerder meer dan minder ruimte nodig hebt.
De extra logeerkamer is nodig omdat mijn zoons regelmatig met partners en kinderen op bezoek komen.
Het liefst met zijn allen tegelijkertijd.

Grzz,

Hans

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #17 Gepost op: 15 augustus 2014, 18:53:51 »
Ik heb even een aantal niet terzake doende berichten verwijderd uit dit draadje. Vriendelijk verzoek om on topic te blijven.

Eelco Storm
team forummoderatoren BNLS

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #18 Gepost op: 18 augustus 2014, 00:08:13 »
Vandaag aan het werk geweest met het omgrenzingsprofiel in OO. Dat heeft wat andere maten dan H0.
Zie: BRMSB Standard Dimensions - OO

Omdat het dak schuin loopt, onder een hoek van 350, heb ik vooral met de maximale hoogte te maken.
Deze is voor OO-materieel vastgesteld op 54mm, en 60mm vrije ruimte, beiden vanaf bovenzijde spoorstaaf.
In de tekeningen is 57mm aangehouden omdat voor bielzen en spoorstaaf 3 mm extra wordt gerekend.

De h.o.h. afstand tussen twee tracks bedraagt 50mm. Precies de afstand die Peco Streamline code 75 ook aanhoudt.
Voor de fiddle yard, wil ik eigenlijk een traverse (schuiftableau) gaan gebruiken. Daar kunnen de sporen nog iets dichter bij elkaar gelegd worden.
In onderstaande tekeningen is daarvoor 40mm h.o.h. aangehouden. Op deze manier is een traverse mogelijk van 6 tracks.



Omdat ik eerder geen rekening heb gehouden met het omgrenzingsprofiel, zal ik de bogen in post #3 iets anders moeten leggen, of de ligging van de twee modules iets moeten wijzigen.

Grzz,

Hans
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2014, 00:20:06 door Hans van de Burgt »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #19 Gepost op: 20 augustus 2014, 23:47:15 »
Ik heb de afgelopen weken al wat foto's verzameld als basis voor mijn baanplan. Ik ga British, dus kies ik voor OO ofwel 4mm scale.
Het thema wordt het Wateringbury Railway Station.

Voorlopig kom ik hier een beetje op uit. Klik op de links voor de referentiefoto's.


Linksboven is plaats voor woningen in half-relief.
Rechtsboven voor een Oasthouse.
Rechtsonder is nog een up-siding. Daar heb ik nog geen bestemming voor.

Het plan is eigenlijk net te lang voor de ruimte die ik op het oog had. Eigenlijk zou ik meer voor een baan in de hoek moeten gaan.
Ook al omdat het voorbeeld ook in een ruime bocht is geplaatst.
Geen standaard modules, maar wel modulair... 

Grzz,

Hans
[/quote]

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8528
    • Midland
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #20 Gepost op: 20 augustus 2014, 23:54:21 »
Als je een baan in de hoek wilt, probeer het uit zou ik zeggen. Op de tekentafel kun je nog alle kanten uit.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #21 Gepost op: 21 augustus 2014, 10:53:52 »
Die Engelse banen hebben altijd zoveel sfeer. Oude gebouwen, mooie architectuur. Behalve die loopbrug. Maar die vind ik dan wel weer op een stoere manier wat hebben, mooi van lelijkheid.
Als je het voorbeeld een beetje kan benaderen wordt dit een hele mooie baan.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #22 Gepost op: 21 augustus 2014, 12:48:54 »
@ Hans van de Burgt: echt een alternatief vind ik de loopbrug die je noemt niet. Je vergelijkt een voetgangersbrug die over korte afstand zoveel mogelijk hoogte wint en hoog genoeg is om 2 treinsporen te overwinnen met een soort land-wegbruggetje.

Ik heb al even lopen zoeken in m'n foto's van station Aberdour die ik in 1999 maakte toen ik daar op vakantie was met m'n ouders. Dat was een heel mooi rustiek voetgangsbruggetje. Ik heb die foto gek genoeg niet ingescand... Eens zien of ik de negatieven kan vinden.

EDIT, gevonden. (resolutie: 1200 x 500)
De voetgangersbrug in Aberdour, met op de achtergrond de tijdelijke voetgangersbrug, daar de brug op de voorgrond in onderhoud was (en als we de stationschef moesten geloven, ook onveilig was)
Heel Engels was slechts een bordje 'Please do not use' genoeg: geen hek of ander obstakel dat je de toegang belette en iedereen hield zich er ook netjes aan.
Foto genomen op het moment dat een treinstel van de GNER met achterlijke snelheid doorkomt:
http://www.m-voorloop.nl/benelux/brugaberdour.jpg
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2014, 13:11:52 door Menno »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #23 Gepost op: 21 augustus 2014, 23:46:28 »
@Menno,

Die loopbrug is toch echt bedoeld als verbinding tussen twee perrons.
Zie: http://www.ancortonmodels.com/gallery/4568340213
(Tweede foto; iets naar beneden scrollen).
Aan de andere kant is het prototype niet zo heel moeilijk na te bouwen.

Op een website van een inwoner van Wateringbury vond ik onderstaande luchtfoto.
Het geeft een goed beeld van het emplacement van Wateringbury Station.

Middenonder het stationsgebouw. Daarboven de goederenloods.
De goederentrein reed er doorheen tot aan het rangeerterrein aan de andere kant van de weg die het spoor kruist.
Let op de dubbele 'koeien'hek beveiliging als afsluiting van de overweg. De beide platforms zijn op deze foto nog niet met elkaar verbonden middels een loopbrug.
(Op een modelspoorbaan natuurlijk wel zo makkelijk. Zeker als je kies voor een vroege era).
Helemaal rechts op de foto staat een - nog steeds bestaand - wit gebouw. Dit was de Phoenix Pub (of Inn), genoemd naar de Phoenix Brewery.
Een van de twee brouwerijen die Wateringbury rijk was. Van die pub heb ik inmiddels ook bouwtekeningen gevonden.

De foto geeft voldoende informatie om het baanplan nog wat bij te stellen.


Rechtenvrije foto

Grzz,

Hans

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #24 Gepost op: 21 augustus 2014, 23:53:01 »
Ik vond het een mooi idee, het station van Wateringbury, en heb het 1930-1940 plan er eens bijgepakt om te kijken of een hoekbaan niet tot een betere weergave zou leiden. Dit is het voorlopige resultaat:



Alleen maar een suggestie, maar misschien levert het wat nieuwe inspiratie op!

Sierd Jan
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2014, 08:34:19 door Tanks+Treinen. Reden: Typo »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #25 Gepost op: 22 augustus 2014, 00:10:50 »
@Sierd Jan,

Kijk zo komen we ergens...  ;)
Als je deze uitwerking vergelijkt met de luchtfoto, is de gelijkenis erg treffend.
Helaas zal ik toch wat moeten inschikken.
In principe is de nieuwe kamer breed genoeg voor het plaatsen van deze opzet.
Maar door het schuine dak aan de rechterzijde (onder een hoek van 350 kunnen de sporen niet o krap langs de wand lopen.
Het omgevingsprofiel laat dat niet toe. (helaas).

Jammer genoeg is mijn laptop in reparatie, waardoor ik AnyRail tijdelijk niet kan gebruiken.
Op mijn iMac heb ik wel RailModeller, maar dat werkt lang niet zo prettig.

Grzz,

Hans

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #26 Gepost op: 22 augustus 2014, 08:04:48 »
Wat de voetbrug betreft, de Southern was ik tegenstelling tot de andere grote drie, nogal dol op beton. Voetbruggen, prefab platforms en shelters, pw-huts, seinhuizen, palen, ze maakten van alles van beton. Hoe lelijk (maar dat is subjectief) die brug ook is, hij zet wel duidelijk een stempel 'Southern". Ik zou voor de lelijkerd gaan.

Groeten,

Gerard

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #27 Gepost op: 22 augustus 2014, 09:09:59 »
@ Hans

Ik vind dat Gerard gelijk heeft, neem die betonnen brug!
Die luchtfoto is trouwens schitterend, goede vondst. Jammer genoeg heb je hem  gepost terwijl ik met de tekening zat te spelen. Ik zag hem pas naderhand,  maar ik zie zo al een paar details die  nog in de opzet verwerkt zouden moeten worden of aangepast. En wat aanpassingen aan de sporenplan om niet geheel tegen de schuine wand aan uit te komen zonder de basis opzet wezenlijk te veranderen zijn vrij makkelijk uit te voeren. Die pub van je, de Telegraph pub, kan ook goed in het plan gepast worden. Verschuif het dorp  iets tot achter het station, en je kunt daar nog een redelijke indruk van de dorpsstraat maken. Mocht je voorlopig zelf niet kunnen tekenen, dan wil ik mijn snelle opzet wel aanpassen. Ik vind het leuk om met baanplannen te experimenteren, ook al is het niet mijn eigen.

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #28 Gepost op: 22 augustus 2014, 10:08:41 »
@Sierd Jan,

Misschien is het een idee om toch een rondlopende baan te maken. Zo smal mogelijk. Door de deur naar beukten te laten draaien kan er veilig een brug op die plek geplaatst worden. Vanuit de linker hoek kan een spoor afdalen naar een tweede niveau waar de traverse en draaischijf geplaatst kan worden.

Over de brug gesproken, laat ik mij door jullie ompraten.  :)

Het was overigens niet de Phoenix-pub maar inderdaad de Telegraph-pub. Zie onderstaande tekening:

Rechtenvrije afbeelding

Ik heb hier ook de plattegrond van, met de maten. En nog heel wat meer detailfoto's.

Grzz,

Hans

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #29 Gepost op: 22 augustus 2014, 10:27:37 »
In principe zijn perrons niet de meest ideale voor een modelbaan. Ze nemen een grote lengte in en er gebeurt eigenlijk weinig (er stopt alleen af en toe een trein). De goederenkoer levert natuurlijk meer speelmogelijkheden op. Je zou in de geest van Ian Rice eens kunnen denken aan een half station.

Groeten,
Werner