Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:18:56
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 17:08:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 16:53:46
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.  (gelezen 289874 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #795 Gepost op: 01 mei 2018, 23:06:16 »
Hoi,



Beetje voortgang van de kade. Zandoverslag is het thema.
Hier kunnen zowel vrachtwagens als wagons beladen worden met zand of grind, net wat er nodig is in de stad.

Er kan alleen met een Sik gerangeerd worden op dit spoor, vanwege de beperkte ruimte en de silostellage.

Grt Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22440
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #796 Gepost op: 02 mei 2018, 11:41:00 »
Heel sfeervol Koen  (y)

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #797 Gepost op: 02 mei 2018, 16:49:31 »
Hai Koen
 Is alweer even geleden dat we elkaar gesproken hebben,
heb je draadje weer een stukske doorgenomen en
gaat er weer aardig leuk uitzien.
Leuk om je in et echt te hebben gezien en gesproken.
Blijf je volgen Koen!
Groet Ed (tBrandsma).

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #798 Gepost op: 04 mei 2018, 14:05:46 »
Daar zijn we weer eens,

Dank Ed en Wim. Ed; was zeker leuk om een groots modelbouwer te ontmoeten wellicht treffen we elkaar weer eens.

Hier wat gepieker en twijfel om te delen met jullie.



Hier de opstelling en oplevering van de hoekmodule.
Alles heeft inmiddels een vaste plek gekregen, kwestie van rustig aan opbouwen.
Heb de hoofdbaan in het midden nog weten om te zetten van een R1 naar een hele flauwe bocht met 2 x rails 6138.



Te zien is ook een afvoerkanaaltje, gebaseerd op de eerder in dit topic genoemde "Minstroom" afkomstig van de Waterlinieforten rondom Utrecht.
Die heb ik nu als scheiding tussen kade, stadsdeel en weer industriegebied.
Hij hoort iets breder te zijn we gaan zien hoever het kan ivm de bebouwing eromheen.
Hier denk ik aan stalen zelfbouw bruggen op betonnen duikers.

De pas gemaakte kade op de andere module situeert zich denkbeeldig van Nieuwegein richting Utrecht, Vaartse Rijn en beter bekend als de route, Jutphaseweg in Utrecht.


Wat geschuif met de opstelling van de silostellage en de kraan.
Ik kwam erachter dat de kraan ook een looprails moet hebben. Deze kraan ooit zelf gebouwd maar heb inmiddels wel een Faller bouwpakket, deze is te laag voor de Fcs doorgang ,maar misschien kan ik iets ophogen.



Ook bezig met het dak van de roef.
Fixt niet helemaal, mopperdermopper.
De stuurhut viel een keer uit mijn handen, helaas moet ik de ramen herstellen maar dat los ik op met wat styreenstripjes.
Ook een beetje kijken hoe de geopende luiken neer te leggen, ik denk aan drie stapeltjes.



Dak past niet..... :(



De eerste keer in mijn modelbouwleven dat ik een module ga koppelen, anders dan andere oplossingen ivm profigleis. Anderzijds handig omdat je een stevige onderkant hebt die je kan schroeven, lijmen.
Alleen de overgangen, wat een kriem.
Als iemand hier een passende oplossing heeft, hoor ik het graag.



Een homemade vintage weegbrug in de maak.

Gr Koen.









« Laatst bewerkt op: 04 mei 2018, 22:58:43 door NS264. Reden: foto vergeten »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #799 Gepost op: 04 mei 2018, 14:25:42 »
Citaat
Alleen de overgangen, wat een kriem.
Als iemand hier een passende oplossing heeft, hoor ik het graag.

Koppel de modules (of segmenten), leg de rails zoals gewenst. Trek je niks van de overgangen aan, al zou je kunnen proberen complexe situaties (raillassen, puntstukken, wisseltongen etc. precies boven de overgangen) te vermijden. Fixeer de gelegde sporen goed (lijmen, schroeven, ballasten, al naar gelang de techniek die de voorkeur geniet) en zaag de rails precies op de naad tussen de modules door met het welbekende Roco-zaagje.


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #800 Gepost op: 04 mei 2018, 14:34:22 »
Hoi,

Ik heb zo'n zaagje met rood handvat (Proxon geloof ik) en een blokje en als het moet een Dremel.
Idd eerst maar eens goed op niveau krijgen en vastzetten.

Dacht zelf op dat middelste stukje een her-spoor rails te maken dan valt het niet zo op en wordt de verbinding stabieler.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2018, 14:41:10 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #801 Gepost op: 05 mei 2018, 12:33:04 »
Koppel de modules (of segmenten), leg de rails zoals gewenst. Trek je niks van de overgangen aan, al zou je kunnen proberen complexe situaties (raillassen, puntstukken, wisseltongen etc. precies boven de overgangen) te vermijden.
Fixeer de gelegde sporen goed en zaag de rails precies op de naad tussen de modules door met het welbekende Roco-zaagje.
Precies zoals hierboven aangegeven.
En voor het veilige geen wissels op overgangen,zeker voor een 1ste keer brengt dat meer ellende dan gemak met zich mee.
Zaagje met rood handvat ken ik verder niet  ???
Suc6,moet goed komen.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #802 Gepost op: 05 mei 2018, 17:16:25 »
Hoi,

Alleen dat hoofspoor in het midden zal lastig zijn omdat er een heel klein stukje rails tussen de wissel en de moduleaansluiting ligt.
De andere sporen heb ik wat ruimer op de overgangen gehouden, tenminste geen wissels.

Maar ik kan er pas mee verder als ik de module met de 'rommeltuin'  annex fiddle-yard gemaakt heb.
Dan kan de bocht er helemaal 100% op afgestemd worden.

Nu bezig met mock-up van de industrie op de hoekmodule wat ook al aardig vordert.

Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2018, 21:28:14 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #803 Gepost op: 06 mei 2018, 12:21:36 »
Stukje rails en dat te korte pas stuk tussen je bochtrail ? en de wissel uithalen,nieuw stuk rails pakken,tegen je bocht rail aanleggen(of even aansluiten daar)
Dan strak aftekenen aan de andere zijde,rocozaagje (of wat anders wat werkt) erbij,afzagen,erin leggen,rails goed vast leggen op ondergrond,en als je zover bent om de scheidingen te maken,dan zaag je alle rails door op de overgang  ;)
Van dat pas stukje krijg je niks als ellende en ongenoegen,elke wagon en loc stuitert erop en t ziet r niet uit,het lijkt zelfs nog lager te liggen dan de rest  :-\
Tot zover my 2 cents  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #804 Gepost op: 06 mei 2018, 16:49:31 »
Dat heb ik gedaan en daar kwam dat stukje uit.

Zoals je het uitlegt lijkt het alsof ik die wissel moet weglaten.

Dat zal niet gaan.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #805 Gepost op: 07 mei 2018, 17:42:15 »
Je hoeft de wissel niet weg te halen.
Je haalt de 2stukjes rails weg tussen je wissel en die bochtrail,pakt een nieuw stuk rails dat langer is als het onstane gat,meet t op en zaag dan dat nieuwe lange rail stuk opmaat  ;)
Ik ga er vanuit dat er standaard rail lengtes zijn die groter zijn dan wat je straks aan open ruimte gaat krijgen,waar dat pas stuk dan tussen moet  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #806 Gepost op: 07 mei 2018, 18:14:31 »
OK, Floris

Zal er mee verder vogelen.
Dank.

Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2018, 01:53:36 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #807 Gepost op: 11 mei 2018, 08:57:02 »
Hoi,



Eindelijk kan ik wat laten zien wat de bedoeling is op de hoekmodule.
Dit moet de overgang naar de rest van de "stad'"voorstellen, Utrecht.

Van links nr rechts:

- links komt een klein onderhoudsdepot. Ook voor afvoer sloopmaterieel bv.
- stadsviaduct: hier dacht ik eerst aan een spoorbaan maar heb het teruggezet naar een autoweg, mogelijk met een Magnorail in de toekomst.
  Daar moet ik nog uitvinden hoe ik het viaduct verder afmaak ivm inbouwen daarvan.
- Onder het viaduct komt uit het midden de hoofdbaan die naar het raccordement met de kade en de sloperij(rechts) leidt.
- Op de achtergrond is ruimte voor decor van een fabriek, als bestemming Creosol.(bielzen impregneren voor spoorbouw).
  Vanwege de Creosol (dat was geen lekker goedje, een aansluiting voor chemische leveringen.
- Onder viaduct enkele onderhoudsruimte, ben ik ooit in Lummlen geweest ;D.
- Ik zoek nog een mini-onderstation voor tussen de sporen.
- Rechts is dan de ijzerwarenfabriek "Neerlandia" met een eigen laadspoor.





Dan is het wel aardig compleet, het beeld. Lastig alles op de foto te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2018, 09:01:58 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #808 Gepost op: 11 mei 2018, 09:40:29 »
Top. Mooie keuze denk ik zo! En lekkere bonte buurtgoederentreintjes zijn er mogelijk met zoveel industrie.

Succes!

Groetjes

Hoontje

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22440
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #809 Gepost op: 11 mei 2018, 12:42:17 »
Hoi Koen,

Kunnen we deze mooie baan in aanbouw nog een keer in het echt zien op een beurs? Als hij klaar is dan natuurlijk.

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim