Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:17:09
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 22:06:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door RikJ
Vandaag om 21:57:15
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door spoorijzer
Vandaag om 21:52:32
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 21:49:48
Plaatdikte van een rangeerbaan door Te 2/2
Vandaag om 21:47:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:16:31
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 21:11:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:39:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:27:28
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 19:59:09
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 19:57:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Hans1963
Vandaag om 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc door Ben
Vandaag om 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:43
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:09:39
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Silvolde
Vandaag om 18:04:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:58:44
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:22:26
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 17:20:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:07:49
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
Vandaag om 15:23:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 14:14:13

Auteur Topic: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks  (gelezen 16406 keer)

jowi

• Offline Offline
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #60 Gepost op: 07 July 2014, 21:33:52 »
O nee, het is niet de weerstand van het snapveertje, maar de speling van de veerdraad in het gaatje.
Het veertje moet er met deze constructie echt uit, anders krijg je geen vloeiende beweging. Het verenstaal, hoe kort ook, buigt met deze constructie door, en kan de kracht van de veer niet onder controle houden.

Punt van verbetering is nog wel om op 1 of andere manier de speling van het verenstaal in het gaatje van de schuif te verkleinen. Dat gat is eigenlijk onnodig groot. Dat mag peco best een stuk kleiner maken...

Misschien is het wel mooier om zelf een klein gaatje midden in de biels van de schuif te boren en daar het verenstaal door te steken. Is ook meteen een mooie plek om de sleuf voor de beweging onzichtbaar weg te werken :)

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #61 Gepost op: 08 July 2014, 08:44:14 »
Toch even de foto. Is met de smartphone gemaakt en de lens was niet helemaal schoon zie ik nu.

Te zien is het gat (rond 8 mm) en geen sleuf. Dit is omdat ik het sleuven maak apparaat nog niet bij de bouwmarkt heb gevonden voor een voor mij aanvaardbare prijs.
verder is de veer door het armpje heen gevouwen (bere klus bij verenstaal).

@Klaas,
Wat is er zo erg aan de speling in al die gaten? Het afstelpunt komt ergens anders te liggen, maar dat is volgens mij het enige.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 08 July 2014, 08:46:47 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #62 Gepost op: 08 July 2014, 16:54:44 »
Gerard, kijk maar eens naar deze video van Johan:
https://www.youtube.com/watch?v=a1Gs_K7AmCM&feature=youtu.be
Je ziet dat de aanliggende tong eerst los komt, dan gebeurt er even niets en dan gaat de beweging weer verder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 08 July 2014, 16:57:39 »
Gerard, kijk maar eens naar deze video van Johan:
https://www.youtube.com/watch?v=a1Gs_K7AmCM&feature=youtu.be
Je ziet dat de aanliggende tong eerst los komt, dan gebeurt er even niets en dan gaat de beweging weer verder.
Precies... het zou mooi zijn om die 'lag' te voorkomen. De oplossing is om het te grote gat in de schuifbiels met iets op te vullen, zodat het verenstaal meteen 'pakt', of zoals ik eerder opperde, in het midden van de biels zelf een nieuw gaatje te maken ter grootte van het verenstaal, en die te gebruiken.

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 08 July 2014, 20:21:36 »
Ik denk niet dat je die kunt voorkomen. Dit is de voorspanning, waarmee je tegen de rail aandrukt. Zodra de druk van de veer afneemt, gaat de tong bewegen door de spanning in de tong. Pas als deze spanning weg is, zal de tong zelf aan de oversteek beginnen. Een kleiner gat zal het niet opheffen, want het is het verminderen van de veerdruk van het verenstaal. (Voor zover je de mening/observatie van een elektrotechnicus op dit mechanische probleem kunt vertrouwen.)

Groet,

Gerard van der Sel.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 08 July 2014, 20:36:49 »
Ik denk niet dat je die kunt voorkomen.
Ja het kan wel. Misschien bedoel je iets anders of is je observatie nét niet goed ;) Het punt is dat de beweging in 2 fases gaat. Zodra de servo gaat bewegen, gaat inderdaad de voorspanning van het verenstaal af. Echter... zodra de beweging zover is dat het verenstaal los komt van het te grote gaatje in de schuifbiels, gaat het eerst beginnnen met de oversteek van dat gaatje. Zodra de veer loskomt van de ene kant van het gaatje, schiet ook de tong los van de rails. Dan moet het verenstaal naar de andere kant van het gaatje bewegen, dat kost een paar tikken, in die tijd beweegt de tong weer niet. Pas als het verenstaal tegen de andere kant van het gat komt, neemt ie pas de schuifbiels weer mee, tot het einde.

Je krijgt dus doordat het gat te groot is, eerst een kleine beweging, dan even niets, en dan de hele reis naar de overkant.

Simpel op te lossen door te zorgen dat er geen speling is tussen verenstaal en schuifbiels... ik heb het nu opgelost door in het midden van de biels een gaatje te boren waar het verenstaal nét in past. Problem solved... echter is het nu wel heel goed passen en meten bij het monteren. Elk voordeel heb ze nadeel zeg maar.

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 08 July 2014, 21:35:48 »
Nee, volgens mij bestaat de beweging uit de volgende fasen:
- veerspanning uit het verenstaal laten komen
- tong ontspanning (vervolg vorige fase)
- oversteek verenstaal in gat
- beweging tongen naar de andere zijde
- aandrukken tong tegen de rail
- paar stappen extra voor wat voorspanning
Los dit maar eens op.

Groet,

Gerard van der Sel.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 08 July 2014, 21:44:29 »
Dat is precies het verhaal wat ik ook beschrijf...  ;) de spanning van het verenstaal lossen is iets wat je niet als beweging in de tong ziet, maar wel hoort, dat zijn de eerste paar stappen van de servo. Zodra de spanning er af is, zuk je een kleine beweging zien, dat is op het moment dat de veer ook loskomt van de binnenkant van het gat.

Het ontspannen van de tong is nu apart te zien, omdat daarna de oversteek van het gat begint. Als dat gat er niet is, gaat het ontspannen van de tong meteen over in de daadwerkeljke oversteek van de tong, en zit er dus geen pause tussen.

Wel grappig, de hele oversteek die we beschrijven is maar 2mm ;)

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 08 July 2014, 22:34:29 »
Hm, ik geloof dat je gelijk hebt. Maar je krijgt er in mijn ogen een boel ellende voor terug. Het positioneren van de servo is een stuk nauwkeuriger geworden volgens mij. Ik blijft bij mijn methode als je het niet erg vindt  ;D

Overigens bij zit er op een plaats nog wat speling: de bevestiging van het verenstaal aan de servo arm.

Groet,

Gerard van der Sel.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 08 July 2014, 22:39:49 »
Hm, ik geloof dat je gelijk hebt. Maar je krijgt er in mijn ogen een boel ellende voor terug. Het positioneren van de servo is een stuk nauwkeuriger geworden volgens mij. Ik blijft bij mijn methode als je het niet erg vindt  ;D

Overigens bij zit er op een plaats nog wat speling: de bevestiging van het verenstaal aan de servo arm.
Klopt helemaal Gerard, eea moet nu heel exact geplaatst worden, dat is een groot nadeel... eigenlijk niet eens praktisch haalbaar in een echte situatie waar je niet overal goed bij kunt. Maar het is wel leuk onderzoeken wat de mogelijkheden en grenzen zijn.

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 09 July 2014, 09:45:15 »
Oke, Ik kan bij winst van Nederland zondagzaterdag een uurtje later zelfs de servo's plaatsen. Alle speling verdwijnt bij het afregelen. Als de SX bus weer functioneert (tijdelijk buiten bedrijf door ombouw) zal ik het schakelen van het wissel eens nauwkeurig bekijken. Filmpje hier plaatsen heeft dan geen zin meer.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 10 July 2014, 09:16:54 door gvandersel. Reden: Sorry maar ze hebben verloren, dus geen finale. »

jowi

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 21 July 2014, 15:59:03 »
Vraagje over de Engelse wissel, Ik zie dat daar 2 bedieningspunten op zitten. Hoe wordt zoiets doorgaans opgelost? Met 2 aparte servos's? Of 1 servo die beiden tegelijk bediend? Hoe gaat zoiets mechanisch in zijn werk? Is 1 servo krachtig genoeg voor 2 bedieningspunten die redelijk ver uit elkaar liggen?

Levert het laatste (1 servo voor 2 bedieningen) nog problemen op? Ik kan me voorstellen dat je met 2 bedieningen dus 4 mogelijkheden hebt, of speelt dat niet?

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 21 July 2014, 16:04:18 »
Sorry, maar je zult bij de engelsman 2 servo's moeten gebruiken. Er zijn 4 routes over de engelsman, die met twee servo's ingesteld moeten worden. De tongen zijn zo aangesloten dat niet zoals bij Fleischman de tongen aan een zijde naar elkaar toe bewegen. Let overigens bij het aansluiten van de puntstukken op: linker puntstuk wordt door aandrijving rechter servo aangestuurd en omgekeerd.

Groet,

Gerard van der Sel.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 21 July 2014, 17:18:52 »
Ik zie het nu... ik was in mijn naiviteit in de veronderstelling dat eea qua standen net zoals de Fleischmann wissels zou werken :) dus of beide kanten buigen af maar tegelijk bereidbaar, of beide kruisen elkaar en zijn bereidbaar. Ik meende ook een keer een plaatje te hebben gezien van een engels wissel waaronder een constructie zat zodat er maar 1 servo nodig was, maar dat zal dan inderdaad geen Peco geweest zijn, in mijn gedachten was dat namelijk wel zo ;)

Met deze Peco wissel heb je dus echt 4 verschillende standen. De ene helft afbuigend, de andere helft afbuigend, kruisend van rechtsboven naar linksonder, kruisend van rechtsonder naar linksboven, en geen van allen gaat samen met een andere stand.

Dat wordt nog goed opletten hoe dat moet gaan werken in bijv. iTrain of TrainController :)

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 21 July 2014, 19:59:52 »
Hier in Holzburg ligt er een. Werkt in Koploper, iTrain en RocRail als een speer. Even opletten met aansluiten en je treinen zoemen erover. Zoals gezegd het moeilijkste is het hoe en waarom die hartstukken gekruist zitten. Staat in de encyclopedie een leuk stukje over.

Groet,

Gerard van der Sel.