Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 22:06:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door RikJ
Vandaag om 21:57:15
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door spoorijzer
Vandaag om 21:52:32
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 21:49:48
Plaatdikte van een rangeerbaan door Te 2/2
Vandaag om 21:47:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:16:31
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 21:11:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:39:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:27:28
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 19:59:09
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 19:57:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Hans1963
Vandaag om 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc door Ben
Vandaag om 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:43
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:09:39
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Silvolde
Vandaag om 18:04:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:58:44
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:22:26
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 17:20:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:07:49
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
Vandaag om 15:23:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 14:14:13
The Summer of 69 door Gert Arkema
Vandaag om 13:08:55

Auteur Topic: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks  (gelezen 16395 keer)

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #45 Gepost op: 06 July 2014, 19:02:14 »
en ja ik zal het wiel best opnieuw uitvinden maar dat geeft niet :)
;D
Volgens mij hadden nog 10 mensen het kunnen zeggen, dan had je het nog zelf willen ervaren. Dat maakt de hobby juist interessant ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

jowi

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 06 July 2014, 19:46:47 »
Ja precies, en ook al had iedereen het al gezegd, je kan dat soort advies ook pas goed op waarde schatten als je het zelf ervaren hebt :)

Ik heb inmiddels wel een mooie, superlangzame, gelijkmatig bewegende wissel, met genoeg kracht om de tongen goed tegen de spoorstaven te drukken. Zal zo nog een filmpje maken.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 06 July 2014, 21:30:45 »
2 filmpjes, servo aan de onderkant, klein gaatje geboord op de plek waar in de wissel al een gaatje zit in de bielsen. Daar het verenstaaltje doorheen, aan de onderkant een beetje verbogen zodat ie er niet uitvalt. Klein haakje eraan zodat ie de beugel meeneemt. Mooier is om ipv een gaatje te boren een messing buisje te gebruiken denk ik, dat ga ik nog wel een keer proberen. Het idee is in ieder geval goed.

Deel 1
https://www.youtube.com/watch?v=YzXD1iwEiOA&feature=youtu.be

Deel 2, closeup. Goed te zien is de speling, met iets dikker verenstaal en een buisje ipv gat door het hout is dat nog te verbeteren.
https://www.youtube.com/watch?v=XgRWtrGMeRc&feature=youtu.be

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #48 Gepost op: 06 July 2014, 21:32:33 »
Nice!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #49 Gepost op: 06 July 2014, 22:18:55 »
Nog een idee om de slag van de servo te vergroten:

De rode streep stelt een metalen plaatje voor. Daarin zit een gaatje wat dient als scharnierpunt voor de staaldraad.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 06 July 2014, 22:25:31 »
Hier heb ik ook naar gekeken, dit ga ik ook nog eens proberen, maar dan met de servo horizontaal.

henk

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 06 July 2014, 22:51:12 »
Niks meer aan doen.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #52 Gepost op: 07 July 2014, 11:29:35 »
Jowi,

Ik gebruik de methode van Klaas met een eigen ontwikkelde servo aandrijving. Ik heb een stap of 50 nodig voordat het wissel om is gegaan. Veerdruk moet ook iets verhoogd worden om de benen goed tegen de rail aan te drukken, dus er moeten een paar stappen vanaf. Ik denk dat de beweging zelf zo'n 40 stappen kost. De beweging is vrij vloeiend.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 07 July 2014, 12:06:26 »
Mijn bezwaar tegen deze methode is dat je een relatief groot gat (of beter nog, een sleuf) moet maken om de beweging van het verenstaal te maken, en dat je redelijk precies het plaatje met het gaatje moet monteren onder dat gat om de beweging goed te krijgen, of valt dat mee? Hoe ik het nu doe is heel vergevingsgezind, alles hoeft niet precies op de goede plek te zitten terwijl het toch goed werkt. Ook is er geen groot gat nodig, een gaatje met de diameter van het verenstaal (0.5-0.6mm) is voldoende...

Toch zoek ik nog naar een manier om de servo horizonaal te monteren (plat) maar dan zodanig dat de bewegende arm zo kort is dat die niet verder uitsteekt dan de servo hoog is. Het mooiste zou een mini tandradje zijn met een tandwieltje ofzo...

Alternatief is bovenstaande en wat ik gedaan heb, maar dan met de servo horizontaal, dat kan wel, krijg je alleen nog dat de arm iets uitsteekt, maar dat is op zich al een betere uitvoering. Ik snap eigenlijk niet waarom je overal de servo's verticaal (rechtop) gemonteerd ziet (zoals ik in het filmpje dus ook doe...)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #54 Gepost op: 07 July 2014, 12:37:21 »
Het gat of de sleuf in de grondplaat moet je zo plaatsen dat het grotendeels bedekt wordt door de dwarsliggers.
Voordeel van "mijn" methode is dat je bovengronds geen stangetje ziet.

Dat plaatje met een gaatje moet je inderdaad tamelijk precies plaatsen. Maar ook daar is een trucje voor. Maak het groot genoeg, en boor er nog twee overmaatse gaten in voor de bevestiging. Dan schroef je het vast met tussenvoeging van carrosserieringen. Dan kun je het plaatje nog verschuiven zonder het helemaal los te halen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 07 July 2014, 13:09:46 »
Servo's liggen plat. Arm steekt iets uit. En om een plaat te vermijden het verenstaal op twee plaatsen gefixeert aan de arm. Hierdoor wordt het "draaipunt" de as van de servo. Zal vanavond een foto maken, misschien dat het dan wat duidelijker is. Er is bij deze methode wel een gat nodig iets groter dan de slag van het wissel. In de uiterste standen staat het verenstaal licht gebogen om wat druk op de tong/rail te krijgen. Plaats van het geheel t.o.v. elkaar is niet critisch. De arm staat in het middel niet loodrecht op de onderplaat (eigenschap van de servo) en is niets aan te doen.

Groet,

Gerard van der Sel.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 07 July 2014, 13:31:06 »
Servo's liggen plat. Arm steekt iets uit. En om een plaat te vermijden het verenstaal op twee plaatsen gefixeert aan de arm. Hierdoor wordt het "draaipunt" de as van de servo. Zal vanavond een foto maken, misschien dat het dan wat duidelijker is. Er is bij deze methode wel een gat nodig iets groter dan de slag van het wissel. In de uiterste standen staat het verenstaal licht gebogen om wat druk op de tong/rail te krijgen. Plaats van het geheel t.o.v. elkaar is niet critisch. De arm staat in het middel niet loodrecht op de onderplaat (eigenschap van de servo) en is niets aan te doen.
Ik snap wat je bedoelt, alleen is het aantal stappen van de slag (beweging) dan niet een stuk kleiner? Eea is wel afhankelijk van hoe dik de vloer is uiteraard... hoe dichter je de servo onder de plaat zet hoe groter (het aantal stappen van) de slag.
« Laatst bewerkt op: 07 July 2014, 13:41:35 door jowi »

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 07 July 2014, 13:58:04 »
Dikte van de plaat is ongeveer 6 mm Zie bijgaande foto

voor een plaatje. Op de rand staan twee preisertjes van Noch. Het geheel is schaal N dus ze zullen ongeveer 1 cm hoog zijn.

Groet,

Gerard van der Sel.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 07 July 2014, 20:59:06 »
Ik heb van een stukje alu hoekprofiel een steuntje gemaakt voor een proefje met de 'klaas zondervan methode' ;) maar dan zo dat de servo horizontaal, zo dicht mogelijk tegen de onderkant van het board geplaatst kan worden. In dat steuntje zit meteen het gaatje wat als 'scharnierpunt' dient, zodat eea buiten de tafel in elkaar gezet kan worden, zonder gedoe met afstellen onder de tafel.

Het verenstaal zit op het eerste gaatje van de arm. Ik heb het armpje nog niet ingekort, maar als je dat zou doen is het geheel, inclusief bewegend armpje, niet hoger dan 12mm :) Kijk dat zijn mooie onderbouwmaten!

Het board heeft een sleufje onder de wisselschuif van ca 6x2mm, om de beweging van het verenstaal mogelijk te maken. Dat is wel een nadeel, maar je zal het uiteindelijk amper zien. De beweging is iets minder soepel als met de eerdere oplossing, doordat er een kleinere slag en dus minder stapjes gemaakt worden. Voordeel van deze methode is dat de tong wel stukken steviger tegen de spoorstaaf wordt gedrukt, zonder dat je de servo echt ver hoeft te draaien.

Het alu hulpstukje zal ik uiteindelijk van een kunststof hoekprofiel maken denk ik, het heeft allemaal niet zo veel te verduren, en metaal is toch lastiger werken.

Videootjes:
https://www.youtube.com/watch?v=a1Gs_K7AmCM&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=yza01PtPK5s
« Laatst bewerkt op: 07 July 2014, 21:01:10 door jowi »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #59 Gepost op: 07 July 2014, 21:15:59 »
Heel mooi.
Die combinatie van gaatjesplaat met servosteun had ik intussen ook bedacht, maar jij hebt het al gemaakt voordat ik het kon voorstellen.

Je ziet nu wel duidelijk dat de weerstand van het snapveertje eerst overwonnen moet worden.
O nee, het is niet de weerstand van het snapveertje, maar de speling van de veerdraad in het gaatje.

De servo horizontaal opgesteld is inderdaad stabieler. Maar soms liggen twee wissels zo dicht bij elkaar dat de servo's elkaar in de weg zitten, en dan is een verticale opstelling weer handiger.
« Laatst bewerkt op: 07 July 2014, 21:23:37 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel