Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

mDDM, waarom 3 draaistellen? door Marc tramt
Vandaag om 22:02:47
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:00:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:57:25
Duits transport, waar in NL? door Eelco Storm
Vandaag om 21:52:41
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 21:28:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door ruudns
Vandaag om 20:39:50
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:57:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg  (gelezen 125982 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #360 Gepost op: 11 November 2009, 20:11:26 »
gewoon in mekaar bakken met revell-lijm... van bisonkitverdunner weet ik dat het styreen laat breken in plaats van buigen, zal met mek ook wel zo zijn. Met plasticlijm heb je daar geen last van, dat maakt het eerder extra soepel.

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #361 Gepost op: 11 November 2009, 20:31:40 »
In de laatste Railmagazine (269) gaat Len de Vries een MK kitje te lijf. Blijkt ook niet voor watjes.
Die conclusie had ik zelf niet getrokken uit dat artikel, maar vooruit, mocht het toch lijken alsof de kit niet voor watjes is, snap ik niet waar die stelling vandaan komt. Toevallig heb ik dit weekend proefgereden met mijn MK-Dg en hij rijdt echt voortreffelijk. Het is het eerste kitje dat ik serieus gebouwd heb en het is ook gelukt, dus als ik het kan, moeten meer mensen het toch kunnen? Gewoon netjes werken en de tijd nemen, dan kan er weinig mis gaan, ook niet met de MK-kit.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #362 Gepost op: 11 November 2009, 20:41:37 »
Inderdaad, hier is ook een MK-Dg-tje in aanbouw. Niet moeilijk, wel veel geduldig vijlwerk en veel passen en controleren tijdens de voortgang. Overigens is mijn kitje uit een andere oplage, en de constructie is anders dan in RM.
Reinier

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22625
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #363 Gepost op: 11 November 2009, 20:53:48 »
Ik zeg toch niet dat het een bijzonder moeilijk model is. Maar een model uit giethars en messing is altijd lastiger dan een Faller huisje en in dit geval komt daar nog bij dat de kit enkele 'slordigheden' vertoont om Len de Vries maar te citeren. Is misschien juist wel leuk modelbouwen, maar niet eenvoudiger dan het setje van Gerco zoals eerder in het draadje werd gehoopt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #364 Gepost op: 12 November 2009, 10:01:53 »
Ik heb nog nooit een setje van MK in handen gehad, maar als ik de plaatjes van de resin grindwagens van Ivo bekijk, dan is er echt veel materiaal te verwijderen en dan weer te plamuren. Dan vind ik zo'n DG uit styreen echt eenvoudiger... Hier zijn inmiddels 2,5 DG gebouwd met "Pinselreiniger" werkt echt super...

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #365 Gepost op: 12 November 2009, 10:21:35 »
Nouja, persoonlijk vond ik het allemaal erg meevallen met die MK-kit. Het kost een paar uurtjes tijd, maar het lukt zonder problemen om alle onderdelen netjes te krijgen, en ik had dan nog een oudere versie van de kit, niet de versie die nu in Rail Magazine te zien is.
Iedereen moet natuurlijk vooral voor zichzelf kiezen, maar persoonlijk vind ik de MK-kit een stuk beter geslaagd. De radstand van de assen komt natuurgetrouwer over en de messing etsdelen in de kit zorgen voor een mooi uiterlijk. Met het Roco-onderstel van de plots ben je verzekerd van goed rijgedrag, maar de MK-kit rijdt, zoals gezegd, ook prima. Daarnaast heb je direct een zwik transfers en ook de prijs van de MK-kit is zeer aangenaam.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #366 Gepost op: 12 November 2009, 10:27:03 »
Daar kan ik wel op inhaken, ik heb ook een van de eerste kits, nog geheel uit beige resin.
Opzich zit er wel een paar uurtjes werk in om alles netjes te krijgen maar, dan is het
resultaat afhankelijk van je eigen kunnen over het algemeen goed genoeg.

Ik heb vandaag een afspraak met de primer, dus de Dg zal er na vandaag anders uit gaan zien.
de ramen zijn overigens nog niet geplaatst, deze komen pas als de bak in de bruine
verf zit, En ik plaats ze net als in de railmagazine, in de opening en niet er achter, dat geeft
toch altijd weer problemen omdat de binnenkant van de kap ook niet overal even recht is.
(bobbeltjes hier en daar.)
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #367 Gepost op: 02 December 2009, 22:19:40 »
ook ik heb een DG bij MK aangeschaft...alleen het onderstel ben ik niet zo kapot van, is er geen ander onderstel onder te prutsen?? E,tje?


eric

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #368 Gepost op: 02 December 2009, 22:30:19 »
Een E'tje zou ik niet nemen Eric, denk aan de correcte radstand maar vooral aan de kenmerkende glijlagerpotten welke de oude onderstellen van  de Dg's  bezaten.
De naoorlogse E'tjes (zoals het Roco-model) bezitten moderne rollagers.

grtz,
Wim

(die z'n "Rijswijkse" MK Dg nog in het doossie heeft zitten :) )
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #369 Gepost op: 06 December 2009, 17:04:02 »
Hoe is het met de plot in 0?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1573
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #370 Gepost op: 06 December 2009, 17:12:38 »
Zie hier Zo is hij op het ogenblik te maken.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #371 Gepost op: 06 December 2009, 17:18:39 »
de plot is dus te bestellen? de proefversie is goedgekeurd?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1573
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #372 Gepost op: 06 December 2009, 17:32:06 »
Een paar hele kleine wijzigingen waren nodig.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6354
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #373 Gepost op: 06 December 2009, 21:08:38 »
Ook een plotje Dg gebouwd (mijn eerste), MEK is inderdaad niet echt geschikt voor dunne plaat, het dak met olba gedaan. Verre van perfect, de decals niet geheel recht. Ja wat zit dat zit, niets meer aan te doen. De hekjes gemaakt van getrokken eb gewalste lasdraad (fosforbrons). Trapjes van latoenkoper met fosforbronsdraad.


Zoals ik al zei, niet perfect, wel leuk om te bouwen.
De gereedschapswagen van de Gerco-plot is al iets beter geworden, de decals zitten in elk geval recht.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1573
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen Dg
« Reactie #374 Gepost op: 14 December 2009, 16:16:32 »
Voor iedereen de laatste info voor de Dg in spoor 0. Er moeten nog een paar kleine wijzigingen uitevoerd worden dat gebeurd deze maand en dan is de plot klaar in januari. Er is voor gekozen om de bakconstructie op een O scale onderstel te zetten. Mailen voor deze plot Dg graag pas in januari.