Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:49:38
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 11:39:14
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145190 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #540 Gepost op: 21 maart 2021, 18:37:26 »
Nog wat Hermann live video materiaal:
https://www.youtube.com/watch?v=nMc3Kw9aNEs&t=336s
wellicht heb je er iets aan  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #541 Gepost op: 21 maart 2021, 20:45:28 »
Ja, dat is het filmpje waar ik in post #528 al naar verwees. Geeft niet hoor, Floris. Iets dergelijks is mij ook net overkomen  :D.

Lezen is een kunst, ergens overheen lezen gaat vanzelf. Zojuist kom ik erachter dat diezelfde bron waarin beweerd wordt dat er iets niet zou kloppen aan de draaistellen, op een andere plaats het volgende vermeldt:

"Fast alle Sitzwagen (Ausnahme: ehemalige Rheingold 1928-Wagen) waren mit Drehgestellen der Bauart "Görlitz leicht mit 4. Federung" ausgerüstet. Dieses Drehgestell gibt es aktuell in H0 nur bei MÄRKLIN".

Goed. Ik weet nu wat er mis is. Slechts drie veren in plaats van vier. Dat ik dat nou niet meteen heb gezien !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2213
  • DB Tijdperk III
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #542 Gepost op: 21 maart 2021, 20:56:48 »
Ja, dat vind ik ook een tegenvaller :police: ;D ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #543 Gepost op: 21 maart 2021, 21:01:40 »
Volgens deze internetpagina worden de draaistellen Görlitz III leicht met viervoudige vering ook geleverd door BRAWA en ESU.
Als je de bijbehorende plaatjes bekijkt (flink naar beneden wielen) en deze vergelijkt met de tekening op de vorige blz van dit draadje, kun je ook het verschil tussen de draaistellen met 3- voudige en die met 4-voudige vering ontdekken.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #544 Gepost op: 22 maart 2021, 15:44:23 »
Van tegenvaller naar meevaller. Nog voor ik de vraag kon stellen krijg ik van Jan het antwoord op een presenteerblaadje. Zelf was ik nou niet één, twee, drie op het idee gekomen om te gaan zoeken bij een kritische bespreking van slaapwagens. Daar moet je 44 voor zijn.



Bron

Zie hier de Görlitz III leicht met viervoudige vering, die dus kennelijk onder mijn F-Zug zitrijtuigen had moeten zitten.

Ik denk dat ik het maar zo laat. Als ik ga zitten kniezen over een veertje te weinig wordt het tijd dat ik iets laat nakijken en dan heb ik het niet over die draaistellen.

Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #545 Gepost op: 22 maart 2021, 16:56:16 »
Dan heb je het waarschijnlijk over de zittingen in de zitrijtuigen ,toch  ??? ::)  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #546 Gepost op: 22 maart 2021, 17:35:49 »
Citaat van: Peter
Zelf was ik nou niet één, twee, drie op het idee gekomen om te gaan zoeken bij een kritische bespreking van slaapwagens. Daar moet je 44 voor zijn.

Nou, ik kwam ook niet op het idee om te gaan zoeken bij een kritische bespreking van slaapwagens. Ik vroeg me alleen af, ook al omdat ik bijna niks van draaistellen af weet, wat het verschil nou precies was tussen zo'n draaistel met drie veren en eentje met vier. Ja, natuurlijk, één veer. Maar hoe ziet het er dan uit?
Dus heb ik de trefwoorden "drehgestell görlitz iii leicht" in de duckduckgo gegooid (wel Deutsch als taal en Deutschland als regio instellen) en na een druk op de knop kreeg ik dit. Vervolgens werd ik geprikkeld door de woorden "WLB4ü(e)-47 BRAWA DSG IIIb" zodat ik uiteindelijk bij dat schlafwagen.net uitkwam waar we al eerder waren. Alleen op een andere pagina.

Da's alles.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #547 Gepost op: 23 maart 2021, 12:51:40 »
Die zoektocht heeft wat weg van het navigeren in "uncharted waters". Voor je het weet kom je een eilandje tegen waar je niet naar op zoek was, maar dat toch interessant blijkt te zijn. Door toedoen van señor Colombo vonden de Europeanen per slot van rekening destijds een heel continent waar men niet naar op zoek was.

Terwijl ik eigenlijk aan het speuren was naar bagagewagens met dakopbouw in F-Zugen, is mijn interesse en passant gewekt voor de wondere wereld der draaistellen. Daar is trouwens nog veel werk te verrichten. Wat dachten jullie bijv. van deze:

"Wenn man den Wiegebalken oder Querträger an den Seitenwangen pendelnd aufhängen kann - warum hängt man dann nicht gleich die Seitenwangen und damit den gesamten Drehgestellrahmen pendelnd (an den Federn) auf?"
Bron

Een vraag die mij nu nogal bezig houdt. Tot voor kort kwam zoiets echt niet in mij op.

Enfin. Terug naar waar ik was, voordat ik de weg volledig kwijt raak. Die andere foto van een F-Zug met een "Packwagen". Een opgeblazen uitsnede:





Het kan zijn dat het aan mijn wt-brilletje* ligt, maar hier zie ik toch duidelijk de "Kanzel" zoals die op mijn Fleischmann Pw4üe-37 zit. Het is geen "Schurzenwagen" uit "Gruppe 39", dus dat klopt ook. Zou dit hem zijn ?


Peter

* wt=wishfull thinking
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2021, 15:05:52 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #548 Gepost op: 27 maart 2021, 21:04:16 »
Het heeft er alle schijn van dat dit het bagagerijtuig is, dat Fleischmann ooit heeft uitgebracht.

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #549 Gepost op: 28 maart 2021, 14:48:27 »
Blij dat ik hier niet (meer) alleen in sta, Bas  :).

Terwijl ik inmiddels op zoek was naar iets geheel anders, kwam ik op de valreep het verlossende woord tegen.



Bron

Een opname van Carl uit 1954 met de 01 209 voor de F 164 Loreley-Express. Nòg duidelijker is op deze foto de Pw4üe-37 te zien mèt het juiste "Kanzel" op het dak.

Fleischmann had het dus wel degelijk bij het rechte eind. Anders dan de zitrijtuigen heeft de bagagewagen ook het correcte draaistel (Görlitz III leicht met drievoudige vering). Waarom Fleischmann er destijds voor gekozen heeft om deze "Packwagen" (tegen beter weten in) op te nemen in de "Einmalserie" '97 F-Zug "Gambrinus" is mij niet duidelijk. Uitgerekend in deze F-Zug liep immers geen bagagerijtuig mee.
Het enige wat ik kan verzinnen is dat hier commerciële redenen voor waren. De concurrenten brachten de "Rheingold-express", de "Loreley-Express" en de "Merkur" (om er een paar te noemen) op de markt, maar niet de "Gambrinus".

Peter 
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2021, 12:38:08 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #550 Gepost op: 03 april 2021, 18:36:08 »
Sinds ik gestopt ben met zoeken, vliegen de gezochte plaatjes mij om de oren.




Bron


Wéér een bagagewagen met opbouw in staalblauwe F-Zug-uitvoering.

Zoekt en gij zult vinden. Poeh,...het mocht wat. Door niet te zoeken vind ik veel meer.


Peter
« Laatst bewerkt op: 03 april 2021, 19:45:59 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2213
  • DB Tijdperk III
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #551 Gepost op: 03 april 2021, 21:20:31 »
Sinds ik gestopt ben met zoeken, vliegen de gezochte plaatjes mij om de oren.
Dat is vaak zo. Hetzelfde als je iets niet meer kan vinden. Helemaal vervelend als je het inmiddels niet meer nodig hebt en je vindt het alsnog ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #552 Gepost op: 11 april 2021, 21:05:40 »
Nog vervelender is ten lange leste iets weggooien om er jaren later achter te komen dat je het onverhoopt toch nodig blijkt te hebben. Omdat ik dàt wil voorkomen heb ik nu zoveel rommel en kan ik niks vinden  :D.

Vandaag eindelijk de tijd en rust gevonden om die afgebroken lampenkap van mijn Br 58 te vervangen.

Omdat ik altijd goed naar de adviezen van Bas(ilicum) luister, heb ik zijn raad opgevolgd door de nieuwe versie te bestellen.




Kleiner en filigraner dan dat lompe ding.








De verbeterde kap is van achteren gesloten en past sowieso niet. Dat zag ik al aankomen dus meteen ook de nieuwe versie van de lichtgeleiding besteld.







En toen werd het iets ingewikkelder. Dàt had Bas er niet bij verteld.


Peter
« Laatst bewerkt op: 11 april 2021, 22:40:34 door charp. Reden: Basilicum toegevoegd voor de smaak »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #553 Gepost op: 12 april 2021, 10:38:57 »
Iets als in ietsiepietsie. ;)
Ik kan me niet herinneren dat het vervangen van de lantaarns van de 58 een gecompliceerde klus was. Wel bij het toplicht van mijn 01, maar dat is een ander verhaal.

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #554 Gepost op: 12 april 2021, 13:28:08 »
De laatste keer dat ik een toplicht heb vervangen moest ik mij eerst in de mast laten hijsen, maar dat is ook een ander verhaal.

Waar ik op doelde begon al bij de demontage, toen er een onduidelijk onderdeeltje uit het inwendige van de lok viel.






Het gaat om dat dingetje rechtsboven op het plaatje. Verder past de nieuwe lichtgeleider natuurlijk niet in de uitsparingen in de “Pufferbohlenabdeckung”.






In een vlaag van zeldzame luciditeit had ik van de lijst met onderdeeltjes alles aangevinkt waar het woord “Laterne” in voor kwam, omdat ik op voorhand geen idee had hoe de boel in elkaar zat. (achteraf bezien is het handiger om de lok eerst te demonteren, vóórdat je onderdelen gaat bestellen).

Zodoende beschik ik gelukkig nu wel over het onderdeel dat bij Roco bekend staat onder de schuilnaam “Laternenplatte”, waarvan ik dacht dat het die bufferbalkafdekkingsplaat was. Op het plaatje is boven die nieuwe versie te zien en onder de oude. Duidelijk is dat het ding anders van vorm is met bijkomende pasproblemen.







In verband met de voorgenomen digitalisering dacht ik er handig aan te doen om meteen maar het motortje te reinigen, te smeren en van nieuwe koolborsteltjes te voorzien. Dus ook de tender gedemonteerd. Ik was tóch bezig.







Waar zitten in vredesnaam de koolborstelhouders bij zo’n Rocomotortje ?

Voor de Meesters onder ons is dit allemaal “gefundenes Fressen”, maar voor deze jonge Padawan
valt er nog wel ietsiepietsie te leren.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB