Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:24:12
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door mass am see
Vandaag om 16:18:47
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door henk
Vandaag om 16:10:25
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 146257 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #525 Gepost op: 17 maart 2021, 12:14:32 »
De in de vorige post geplaatste foto van de "Rheingold-Express" wat verder uitvergroot.





Volgens de bron zou de bagagewagen achter de 03 179 een Pw4üe-38/54 zijn. Zelfs het baknummer 105 073 wordt erbij vermeld. In de reeds genoemde "Liste der blauen F-Zug wagen" komt dit baknummer inderdaad voor, maar in die lijst gaat men ervan uit dat dat het baknummer van een SalonPw4ü-38 is.

Uitgaande van deze SalonPw4ü-38 kom ik er na enig zoekwerk achter dat er daarvan slechts drie gebouwd zijn. Alle drie werden door Linke Hofmann Werke in Breslau in de herfst van 1938 geleverd aan de Deutsche Reichsbahn. Voor de liefhebbers kan ik hierbij vermelden dat de 105 073 destijds werd ingezet in de "Sonderzügen" van een zekere Hermann Wilhelm Göring, een Duits politicus die - zoals iedereen weet - de trotste eigenaar was van een grote modelbaan en daar graag mee speelde.

Er is slechts één klein probleempje.



Volgens mijn bron is dit de "Schematische Darstellung der Salon-Gepäckwagen Sal Pw4ü-38".

Men hoeft geen Kenner van "Kanzels" te zijn om te zien dat er hier iets niet klopt. Op de foto is een heel andere "Kanzel" op het dak te zien. De tekening lijkt meer op mijn bagagewagen van Fleischmann.

Het zal toch niet dat ik nu met speelgoed van Göring op mijn keukentafel zit ?!


Peter
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2021, 13:22:19 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
  • DB Tijdperk III
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #526 Gepost op: 17 maart 2021, 16:39:54 »
Het zal toch niet dat ik nu met speelgoed van Göring op mijn keukentafel zit ?!
Als je geen Märklin hebt, zit je save ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #527 Gepost op: 17 maart 2021, 19:32:16 »
Leuk om te lezen die F-zug wagons en samenstellingen.
Ben bang dat als ze eens 2de hands voorbij komen er nu meerderen gaan bieden  ;D

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #528 Gepost op: 18 maart 2021, 15:40:50 »
Dat werkt natuurlijk twee kanten op, André. Door jouw geparadeer met dat schitterende kistje is de prijs van een tweedehands staalblauwe 03 1043 natuurlijk ook omhoog geschoten  :D.

Dat Hermann had gekozen voor Märklin wist ik niet, Bas. Blij te lezen dat ik safe zit, want dat merk heb ik niet  ;).



Hier is hij te zien op zijn zoldertje met z'n treintjes.

Voor z'n grote trein moet je hier kijken. De SalonPw4ü-38 komt daar (zeer) kort in beeld.

Peter
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2021, 15:50:43 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2231
  • Duitsland TP III
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #529 Gepost op: 18 maart 2021, 16:47:13 »
Het volgende citaat is te vinden onder de foto van de 03 1014 op "Eisenbahnstiftung":

Die drei im Bw Dortmund Bbf beheimateten 03 1014, 03 1022 und 03 1043 erhielten als Besonderheit im Juni 1950 eine stahlblaue Lackierung des Führerhauses, des Kessels und der Zylinderblöcke, während Rauchkammer und Schornstein schwarz lackiert blieben. In diesem Zustand präsentiert sich die frisch hauptuntersuchte 03 1014 in ihrem Heimat Bw. Bereits im Jahr 1954 verloren die drei Maschinen allerdings ihre stahlblaue Farbgebung wieder. (04.07.1950)

Wat wil zeggen dat ze maar kort in die kleur hebben gereden.
Grt, Ronald.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
  • DB Tijdperk III
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #530 Gepost op: 18 maart 2021, 21:08:21 »
Dat Hermann had gekozen voor Märklin wist ik niet, Bas. Blij te lezen dat ik safe zit, want dat merk heb ik niet  ;).



Hier is hij te zien op zijn zoldertje met z'n treintjes.
Hier nog wat meer plaatjes.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #531 Gepost op: 18 maart 2021, 23:00:10 »
Op die plaatjes is inderdaad te zien dat het om een drie-railsysteem gaat. Dank voor het plaatsen, Bas. Weer wat geleerd.

Door Ronald weet ik nu dat er in ieder geval drie loks van de Br 03.10 (deels) in het staalblauw werden uitgevoerd en dat slechts voor maar enkele jaren. De laatstgenoemde 03 1043 is door Roco in model uitgebracht. Eén daarvan staat in een kistje in Los Angeles en één staat in Polen te koop voor 1.150 Zloty. Eerst maar eens een gooi doen naar die in LA. André, lees je dit ? Je kan met die Br 03.10 in jouw uitvoering maar héél kort rijden, dus als jij er klaar mee bent wil ik haar wel overnemen !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #532 Gepost op: 20 maart 2021, 15:40:06 »
Genoeg geschertst. Terug naar het serieuzere uitzoekwerk. De "Dachkanzel" op "F-Zug Packwagen".

Ik was gebleven bij de SalonPw4ü-38, die zo prominent zichtbaar is op de foto van de "Rheingold-Express" uit 1953. Doordat het baknummer bekend is, weet ik (vrijwel) zeker dat het om genoemde "Bauart" gaat (ingedeeld bij "Verwendungsgruppe" 39). Twijfel bestond nog over de vorm van de dakopbouw, die immers afweek van de tekening.

Gelukkig is er vrij veel bekend over deze specifieke salon/bagagewagen (baknummer 105 073). Gebleken was al dat het hier bepaald niet gaat om zo maar een doorsnee "Gepäckwagen". Vooral op deze website heb ik veel kunnen terugvinden.

Interessant vond ik dat de adjudant van Göring - vanwege de vele buitenlandse reizen van zijn baas - een veel grotere koelkast ingebouwd wilde hebben. Dat leidde tot een tamelijk grote verbouwing. 
 
"Ob anläßlich dieses Umbaus - ähnlich wie beim 105 063 Bln - auch der Dachaufbau über dem Zugführerabteil ausgebaut wurde, ist nicht bekannt (einige Hinweise sprechen aber zumindest dafür)".

Kennelijk heeft de schrijver van het artikeltje gemist dat Carl Bellingrodt in augustus 1952 een foto wist te maken van deze wagen. Wij weten nu dat de dakopbouw niet verwijderd is, maar vervangen is door de op de foto zichtbare "Kanzel" !

Ziezo, dat is dat. Nu die andere foto van een F-Zug met bagagewagen nog. Ook weer gemaakt door Carl, ditmaal in 1951. Dat zal even moeten wachten totdat ik weer een plaatje kan uploaden. Waarom lukt mij dat nu niet ?

Peter



HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2231
  • Duitsland TP III
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #533 Gepost op: 20 maart 2021, 16:00:21 »
Grt, Ronald.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #534 Gepost op: 20 maart 2021, 18:00:17 »
Aha, het lukt weer. Wat een gedoe. Bedankt voor de tip, Ronald  (y).




Dit was ik bijna vergeten.

"Modelle der Bauart 1935 werden von Lima/Rivarossi (mäßige Ausführung) und von Fleischmann (sehr gute Ausführung) angeboten. Beide Hersteller bieten leider ein falsches Drehgestell".
Bron

Helaas wordt niet vermeld welk type draaistel dan wel juist zou zijn.

Peter

P.S. Als je nu op het plaatje klikt wordt ie ineens héél erg groot en dat is handig omdat dan nog beter valt te zien wat een fout
      draaistel ik heb.
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2021, 19:50:29 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #535 Gepost op: 20 maart 2021, 23:31:05 »
Hoewel ik geen draaistel deskundige ben, meen ik niettemin de Görlitz III leicht te herkennen. Wat is daar dan mis mee ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #536 Gepost op: 20 maart 2021, 23:56:56 »
Draaisteldeskundige zou ik mezelf ook niet willen noemen, ook ik heb dus geen idee wat er mis is met die Görlitzen.
Met de opmerking dat "beide merken foute draaistellen onder de rijtuigen zetten" kun je verder ook niks. Als het voorhandene fout is, wat moet er dan onder?

Het schoot me te binnen dat er een website bestaat die louter en alleen aan draaistellen is gewijd: www.drehgestelle.de. Maar daar gaat het alleen om draaistellen voor goederenwagens.

Kortom: ik kom er dus achter dat de wetenschap der draaistellen (en dan met name die voor vensterwagens) voor mij nog terra incognita is (hic sunt leones). Wat op zichzelf bekeken wel de moeite waard is te ontdekken: pas als je weet wat je niet weet, kun je besluiten daar al dan niet iets aan te gaan doen.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #537 Gepost op: 21 maart 2021, 10:06:04 »
Misschien kun je hier iets uit halen.

http://www.bahnbilder.burkhkoe.de/K-Zug1-htm/K-Zug1-401_Stammfahrz-Ueberblick.htm

Volgens mij moet er :Drehgestellen der Bauart Görlitz II schwer of : Bauart Görlitz III leicht. onder.
Ook kan er nog onder de Personen rijtuigen het type Bauart Görlitz II leicht, de zware zaten onder de keuken en gepack rijtuigen.

Succes er mee. (y)

Kees.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2021, 10:20:23 door puntenglijder »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #538 Gepost op: 21 maart 2021, 12:00:05 »
Zelfs al zou de aangedragen informatie slechts leiden tot een zij- of doodlopend spoor, dan nog is dat de manier om een terra incognita te verkennen. Van het één komt het ander, anders gezegd. Dus Kees en Jan, mijn dank !





Het is inderdaad Görlitz III leicht wat er nu onder mijn F-Zug zitrijtuigen zit als ik deze tekening bekijk.




Bron

In bovenstaand schema meen ik een ontwikkeling te zien. Daarvan uitgaande vraag ik mij af of men in 1935 onder het nieuwste van het nieuwste ( toen Bauart 35) niet ook de laatste ontwikkeling in draaistellen, de meest moderne dus, zou monteren. Als die vooronderstelling juist is, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat men zou teruggrijpen op Görlitz II.

Misschien moet ik het in een andere richting zoeken. Varianten binnen het type Görlitz III bijvoorbeeld. Had je deze niet met 3 en/of 4 (blad)veren ? Of was dat alleen bij Görlitz III schwer het geval ?

Ik dwaal nog even verder in het land van de Leones et Dracones.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #539 Gepost op: 21 maart 2021, 12:16:52 »
"Potverpillepap !", zou Professor Zonnebloem uitroepen. Het antwoord staat nota bene al in het schema zèlf. Ja, Görlitz III leicht bestaat ook in een uitvoering met vier bladveren. Zou dit het zijn wat in de geciteerde tekst wordt bedoeld ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB