Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 146288 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #555 Gepost op: 12 april 2021, 22:13:33 »
Als ik zou moeten gokken zou ik zeggen dat "dat dingetje rechtsboven" uit het cilinderblok komt. Zo te zien past het in d vierkante uitsparing op de plek van de derde (middelste) cilinder. Het zou kunnen dat het dient om lichtlekkage te voorkomen.

Wat de motor betreft: ik ben er niet zeker van, maar de motoren van dat type waren bedoeld voor "de eeuwigheid" en het was - nogmaals, zeker ben ik er niet van - eigenlijk niet de bedoeling dat de koolborstels werden vervangen.
In ieder geval zou ik, zoals ik destijds bij loks met dat type motoren heb gedaan, kijken of er niet een vervangende motor is (ik meen dat Roco die aanbood, of in elk geval aangeboden heeft) of misschien wel een SB-ombouwsetje (Verbeck doet het niet meer).

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #556 Gepost op: 12 april 2021, 22:15:28 »
Nu ik m'n eigen reactie nog eens lees, schiet me te binnen dat mijn 23er (de oudste Rocolok in mijn bestand) nog steeds zijn oorspronkelijke motor heeft. De lok loopt nog steeds relatief goed, moet ik zeggen.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2234
  • Duitsland TP III
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #557 Gepost op: 12 april 2021, 23:06:47 »
Heeft Roco geen onderhoudsvrije motoren?
Grt, Ronald.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #558 Gepost op: 12 april 2021, 23:25:00 »
Roco heeft (of in ieder geval had) onderhoudsvrije motoren. Dat moet je lezen als: je kunt er geen onderhoud aan plegen.
De motor die Peter laat zien is er zo een. De koolborstels zitten binnenin, aan de kant waar de elektrische aansluitingen zitten. Je kunt het daar open maken, maar je bent een knappe vent als je het weer goed in elkaar krijgt. Koolborstels hebben een heel aparte vorm, vervangen heeft geen enkele zin want die leveren ze niet als reservedeel.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3010
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #559 Gepost op: 13 april 2021, 01:14:22 »
Bij Roco moet je de complete motor vervangen als die kuren gaat vertonen, hoewel je dan in de regel wel járen verder bent voor het zover is. Ik zou de motor gewoon terugzetten en pas vervangen als daar echte noodzaak toe is. Eventueel wel het motorlager van een (één) drupje olie voorzien.
Groeten,
Richard

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #560 Gepost op: 13 april 2021, 12:54:12 »
Zeer veel dank voor de reacties Jan, Ronald, Klaas en Richard.

Wat betreft dat onderdeeltje waar mijn eerste vraag op gericht was, denk ik dat Jan gelijk heeft.






Het ding zal vrijwel zeker lichtlekkage moeten voorkomen. Links de oude versie, rechts de nieuwe die door Roco “Lampenhalter” genoemd wordt. De ronde uitsparing in de oude duidt er op dat dit zou moeten passen over het enige ronde onderdeel in het inwendige en dat is inderdaad het lampje. Jammer is alleen dat het niet lekker past en daardoor los blijft zitten, hetgeen verklaard dat het bij demontage een zwervend bestaan ging leiden. De nieuwe verbeterde versie past al helemaal niet, maar nu ik weet waar het voor dient zal ik er wel wat op weten te vinden.








Dan het motortje. Zojuist uitgevist dat het gaat om een motortje van de eerste generatie (1976-1977) met nr. 0913. Dat vond ik in het volgende draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61784.0.html, waarin in niet mis te verstane bewoordingen onder meer door Klaas zelf al werd aangegeven dat het niet zo’n goed idee is om dit motortje open te maken voor onderhoud.

Als ik dit meteen had opgezocht zouden jullie niet met zoveel engelengeduld waarschijnlijk voor de zoveelste keer hetzelfde hebben moeten uitleggen. Mijn excuses dus.

Op mijn testbaantje liep de lok niet geweldig. Dat hoeft uiteraard niet aan het motortje te liggen.






Het soldeerwerk is bepaald niet “af fabriek” en er valt nogal wat schoon te maken aan stroomafnemers en dergelijke. Dat moet eerst aangepakt worden. Van het motortje blijf ik verder af, behalve dan dat dropje olie op het motorlager.

Het is mijn eerste tweedehandsje dus wat extra aandacht kan geen kwaad.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #561 Gepost op: 13 april 2021, 13:16:21 »
Dat draadje uit 2014 was ik al weer vergeten.
Wat ik niet vergeten ben is de jacht op een nieuw motortje. Was ver voor het internettijdperk, dus je was voor onderdelen aangewezen op de plaatselijke treinenwinkel. Had het motortje daar besteld en ging om de paar weken eens informeren hoe het er voor stond. Het antwoord was steeds: lastig onderdeel, in heel Europa niet te krijgen.
Tot ik een keer voor mijn werk in München moest zijn. Stapte daar een grote modelspoorwinkel binnen en vroeg in mijn beste Duits of ze misschien zo'n motortje hadden. Trekt de verkoper een la open en vraagt: hoeveel wil je er hebben? Liggen er van dat type minstens 100 stuks in die la. Hoezo, in heel Europa niet te krijgen? Naar die plaatselijke modelspoorwinkel ben ik nooit meer terug geweest.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #562 Gepost op: 13 april 2021, 20:47:18 »
Als ik me goed herinner heeft Roco ook nog een poos lang een alternatieve motor in het assortiment gehad, als service voor diegenen die de oude motor moesten (of wilden) vervangen. Maar die is, als ik het wel heb, ook al lang niet meer verkrijgbaar.
Kortom: als het ding goed functioneert: mooi laten zitten. Zo niet: winkelen bij SB-Modellbau.
Bijvoorbeeld.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #563 Gepost op: 14 april 2021, 06:30:38 »
Ik mag er denk ik wel van uitgaan dat Klaas destijds niet de gehele inhoud van die lade in München heeft gekocht, zodat - mocht het motortje moet worden vervangen - ik niet bij hem terecht kan maar bij SB-Modellbau.

Dank voor de link, Jan. Overigens voor 112 euro stevig aan de prijs zie ik. Ruim twee keer zoveel als Roco ooit vroeg voor een vervangende motor. Die van SB-Modellbau heeft voor dat geld wel een vliegwiel.

Zoals vermeld heeft Roco de Br 58 weer in productie genomen. Voor 204,90 euro heb je dan een nieuw exemplaar waar - behalve de gebruineerde wielen en filigranere lampen - niets aan is verbeterd. Klassieke uitvoering noemen zij dat. Nog steeds moet je van alles overhoop halen om er een decoder in te krijgen.

Toch is het voor een model uit 1977 zeer acceptabel.






Het cilinderblok is bijvoorbeeld best aardig gedetailleerd.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #564 Gepost op: 15 april 2021, 17:13:14 »
Dat geldt ook voor de detaillering van het interieur van het machinistenhuis. Niet zo verkeerd voor een model van bijna 45 jaar oud.





De nieuwere versie heeft hier in het midden een schroefje zitten, hetgeen verdere demontage aanmerkelijk vergemakkelijkt. In mijn oudere exemplaar komt het demonteren neer op slopen. Hak en breekwerk dus.

Een alternatieve plek voor de decoder is dan toch de tender.





De tenderkap is geheel van metaal en uit één stuk. Zonder flink wat freeswerk geen plaats voor een decoder.






Als ik moet kiezen tussen hakken/breken of frezen, kies ik voor het laatste. De vraag is alleen of ik niet teveel gewicht ga verliezen. Ik heb hier (nog) geen ervaring mee, dus gok ik er maar op dat dat wel mee zal vallen. Tenzij iemand hier nu gaat roepen dat ik op het punt sta om iets doms te gaan doen. Dat valt in mijn geval nooit geheel uit te sluiten.

Peter
« Laatst bewerkt op: 15 april 2021, 17:46:27 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #565 Gepost op: 15 april 2021, 20:08:43 »
Vroeger toen ik mijn br58 digitaliseerde, heb ik een stuk uit de bovenkant van die kolenbulten gewicht stukken weggedremeld. Daarna een "redelijk" compacte decoder erin gezet en weer afgedekt met het stukje plastic imitatie kolen.
Enige vervelende was dat er weinig draad over was om de tender later weer uit elkaar te halen en die draden een beetje op een goede plaats houden tijdens het in elkaar zetten van de tender was een klusje. Maar goed, hoe vaak gaat het nog uit elkaar? En hoe erg is het dat je dan een half uur ofzo bezig bent de boel weer in elkaar te krijgen?
groeten,
Auke

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #566 Gepost op: 15 april 2021, 20:51:51 »
Ik ben van plan om onderstaande decoder in de tender te plaatsen, Auke.





Het is een lokpilot 5, die nog bij MTE op voorraad schijnt te zijn. Denk je dat deze draadjes lang genoeg zijn om het door jou geschetste probleempje te voorkomen ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #567 Gepost op: 15 april 2021, 21:40:21 »
Het probleem is voornamelijk:
Lange draden zijn moeilijk in de tender te houden terwijl je de onderkant erin probeert te krijgen
Korte draden maken het makkelijk het erin te krijgen, maar lastiger met solderen enzo.

Ik vermoed dat die draden lang zat zijn voor wat je ermee wilt. Ik zou even spelen met de lengte als je ermee bezig bent.
groeten,
Auke

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #568 Gepost op: 15 april 2021, 22:13:35 »
Dank voor de tip, Auke  (y).





Misschien kan ik wat met dit gat. Het is vrij diep. Voldoende ruimte om wat draad kwijt te raken. Denk ik.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #569 Gepost op: 16 april 2021, 16:48:00 »
Even een "gekke" suggestie.
(voor zover nog niet zelf al bedacht)
Ik neem aan dat de loc nooit is voorbereid voor gebruik van een decoder..
Maar probeer van te voren wel even uit te meten hoelang je draadjes moeten zijn om op de plekken bij/rondom de motor te komen om daar gesoldeerd te worden,voor je t weet knip je ze te kort..
Dan ben je verder van het Bw,euh huis  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0