Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145359 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #480 Gepost op: 16 november 2020, 12:11:10 »
Jou verbeteren, Bas ? Ik kijk wel uit. De laatste keer dat ik dat probeerde ben ik dagen bezig geweest om een en ander uit te zoeken,...om uiteindelijk uit te komen op wat jij van meet af aan al had gesuggereerd. Dat gastankje dus  :D.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #481 Gepost op: 16 november 2020, 13:53:56 »
Het houd je wel van de straat.  :P ;D
Heb je misschien de oude vriend nog gevraagd naar wat hij denkt dat dat keteltje op de tender van de 58 doet?

Groet,
Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #482 Gepost op: 16 november 2020, 19:32:11 »
Kijk hier eens, dat bevesticht het vermoeden van de gasketel.

https://www.bimmelbahn24.de/produkt/dse002-maerklin-55381-dc-spur-1-dampflok-br-p8-kpev-mfx-digital-sound-ovp/

Als je op de foto rechts onder drukt krijg je de achterzijde van de tender te zien, tevens zie je de text GAS, met een nr er achter
op de ketel staan. ;D

Probleem is dus nu opgelost.

Kees.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #483 Gepost op: 17 november 2020, 12:35:38 »
Dank, Kees ! Om het laatste restje twijfel weg te nemen het plaatje.


224 (Bron: bimmelbahn24.de)


Weliswaar betreft het een secundaire bron (Märklin), maar alles bij elkaar heb ik nu voldoende bewijs dat het tankje op mijn tender een “Gasbehälter” is. Hoef ik mijn oude vriend er niet meer mee lastig te vallen  :D.

Resteert natuurlijk de vraag of de “Gasbeleuchtung” ooit nog is voorgekomen bij de DB. Een hiermee samenhangende vraag is vanaf wanneer ging men eigenlijk over op de turbogenerator ?

Ik begin steeds meer lol te krijgen in dat uitzoekwerk. Wel oppassen dat ik nu helemaal niet meer buiten kom  :).


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #484 Gepost op: 17 november 2020, 13:21:46 »
We hebben al gezien dat de Roco BR58 ook een turbo generator heeft. Verder de lampen zowel op de loc als op de tender zijn van een electrisch type. Dus de gastank op de tender hoort er niet. Ik kan niet echt veel foto's vinden, maar ik denk dat het veilig is om aan te nemen dat bij de installatie van electrische verlichting de gastank is verwijderd.
Naar aanleiding van deze discussie, ga ik dan ook op mijn oud exemplaar de gastank van de tender verwijderen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #485 Gepost op: 17 november 2020, 13:42:55 »
Bij de Reichsbahn werd gasverlichting in en aan voertuigen in de jaren '20 en '30 van de twintigste eeuw vervangen door electrisch licht. Er is een klein aantal gevallen van gasverlichting bij de Bundesbahn bekend, maar dat is erg marginaal. Een voorbeeld is 98 7512, die met het 'onmogelijke' nummer 805-80-01 als Hauslokomotive dienst deed in Bw Mainz tot begin jaren '50. Dat dit machientje later in Dahinterhofen opdook, is een ander verhaal.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 17 november 2020, 13:44:43 door Basilicum »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #486 Gepost op: 17 november 2020, 14:18:21 »
Bas, wederom mijn dank voor de informatie. Deze keer was je zò snel dat ik (helaas) nog geen tijd heb kunnen verspillen aan nader uitzoekwerk, zodat ik misschien toch de straat weer op kan. Als ik het goed zie dan werden dus vanaf de twintiger/dertiger jaren van de vorige eeuw turbogeneratoren gemonteerd. Er schijnt overigens nog een soort van tussenfase te zijn geweest.

"Mit der Einführung der elektrischen Beleuchtung und später von Zusatzeinrichtungen wie der Zugbeeinflussung wurde es erforderlich, eine dauerhafte und betriebssichere Elektroenergieversorgung zu gewährleisten. Bei ersten Versuchen benutzte man kleine, auf dem Tender aufgestellte Kolbendampfmaschinen, deren Regelung jedoch vom Heizer zu viel Aufmerksamkeit forderte"


Ik durf het bijna niet te vragen, maar weet jij daar soms meer van ? Ik kan mij in ieder geval niet herinneren ooit een kleine "Kolbendampfmaschine" op een tender te hebben gezien. Een grote trouwens ook niet.


@ Meino: Het lijkt mij een juiste conclusie. Als ik nu die van mij er ook af sloop, dan hebben we twee tankjes. Die kunnen we dan ter beschikking stellen aan Kees (puntenglijder), want die schrijft dat hij zijn twee 58'-ers omgezet heeft naar de DRG uitvoering en blijkens zijn in post #465 geplaatste filmpje zijn die niet voorzien van een turbogenerator. Ergo; Kees moet nodig die tankjes op zijn tenders monteren  :D ! Tenzij hij zou volstaan met petroleumlampen, maar daar hangt een periode I-geurtje aan en dat lijkt mij niet zijn bedoeling.




Peter
« Laatst bewerkt op: 17 november 2020, 22:48:02 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #487 Gepost op: 17 november 2020, 14:32:44 »
Als Kees me via een PB zijn adres stuurt, wil ik wel het tankje naar hem toesturen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #488 Gepost op: 17 november 2020, 15:56:25 »
Nee, daar vertoont mijn kennis nog een manco.
Dat een stoker het te druk kreeg met zo'n extra taak kan ik wel begrijpen.

Groet,
Bas


puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #490 Gepost op: 17 november 2020, 19:06:38 »
Hallo Meino en Peter.

Mijn 58 ers zijn al voorzien van een turbo generator, zie deze foto. ;D

Br 58 1047* by Kees Borgers, auf Flickr

Br 58 1047* by Kees Borgers, auf Flickr

Toch dank ik jullie voor het aanbod. (y)

Kees.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #491 Gepost op: 17 november 2020, 20:43:14 »
Je bent mij voor, Kees ! Ik was al enige tijd bezig om jouw draadje Länderbahn en Reichsbahn Locomotieven door te spitten, want op je filmpje kon ik het niet helemaal goed beoordelen. Dat duurde dus wat langer door het zien van zoveel moois. Indrukwekkende collectie !

@Jeronimos: Allemaal tendertankjes ! Deze had ik nog niet gevonden. Het kan verkeren. Het ene moment vind ik nauwelijks foto's van die keteltjes, het andere moment vliegen ze mij om de oren. Veel dank !

@ Bas: Nee, overbelaste stokers moeten wij niet hebben, voor je het weet veroorzaken ze Deining in,...


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #492 Gepost op: 19 november 2020, 16:24:10 »
Op zoek naar de bestelnummers voor de benodigde onderdeeltjes voor mijn 58 2059 kom ik het volgende tegen:

Ersatzteile
109604      Gasbehälter - karminrot


Al die tijd dat ik met jullie hulp bezig ben geweest met de speurtocht naar het doel van het tankje op de tender, had Roco het antwoord al klaar staan in de lijst met "Ersatzteile". Had ik daar nu maar eerst gekeken  :P.

Mijn verontschuldigingen dat ik jullie met dat keteltje heb lastig gevallen. Het allerergste is dat nu blijkt dat het hele ding niet op deze versie thuishoort en er dus afgesloopt kan worden   >:(.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #493 Gepost op: 19 november 2020, 17:50:30 »
Das nog altijd beter dan er 1st iets afslopen om er naderhand achter te komen dat t ding toch "correct is"op sommige nummer varianten  ;)
(kun je trachten t afgesneden ding weer on opvallend terug te plaatsen  ::) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #494 Gepost op: 20 november 2020, 11:59:17 »
Gelukkig staat dàt (nog) niet op mijn lijst van begane stommiteiten, Floris !

Wat er recentelijk wél op terechtgekomen is:


225 (Bron: Roco online catalogus)

Die "Griffstangen" horen natuurlijk op de "Umbauwagen". Ik was alleen even vergeten dat Roco dergelijke details los in een zakje bij de rijtuigen levert.  Dus toen ik onlangs op catawiki een setje van zes van deze rijtuigen tegenkwam, had ik even op de fotootjes moeten kijken of ze er wel op zaten, vóórdat ik het winnende bod uitbracht.

Het komt er kort en goed op neer dat ik nu 6 x een setje Griffstangen (weißalum.) kan gaan bestellen à 6,80 = 40,80 euro en dat is bijna de prijs van een nieuw rijtuig. Dat heb ik weer eens handig gedaan.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB