Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145370 keer)

puntenglijder

  • Online Online
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #465 Gepost op: 05 november 2020, 18:56:08 »
Peter dat klopt dat er bij mij geen DB op staat.

Ik heb haar namelijk omgezet naar een DRG versie.  ;D
Er moet t.z.t nog ander platen op.

BR58-1047en1048003 by Kees Borgers, auf Flickr

Even op de foto klikken, dan start de film. ;D

Kees.
« Laatst bewerkt op: 05 november 2020, 18:58:01 door puntenglijder »

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #466 Gepost op: 05 november 2020, 20:16:03 »
Mooi dat jij het begrijpt, Bas. Nou ik zelf nog ! :D.
;D Alleen dat derde frontsein begrijp ik niet. Dus ik wacht de resultaten van jouw zoektocht wel af ;)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #467 Gepost op: 05 november 2020, 20:53:40 »
In een recensie las ik jaren geleden dat de Roco-58 onderhoudsvriendelijker is dan de Rivarossi-58. Wat zijn jouw ervaringen hiermee, Kees?

Groet,
Bas

puntenglijder

  • Online Online
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #468 Gepost op: 05 november 2020, 21:00:21 »
Ik heb in al die jaren nog nooit 1 van de 2 uit elkaar gehaald.

Bij mij doen ze het nog steeds erg goed. ;D

Kees.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #469 Gepost op: 06 november 2020, 12:00:03 »
Leuk filmpje, Kees ! Altijd indrukwekkend om twee stomers in dubbeltractie te zien. Omdat je schrijft dat je beide 58'-ers nog nooit open hebt gemaakt, neem ik aan dat ze bij aanschaf al waren voorzien van een sounddecoder. Heeft Rivarossi ze zo (nieuw) afgeleverd ?

Wat betreft de frontverlichting ga ik er vooralsnog maar vanuit dat het "Dreilicht-Spitzensignal" alleen maar te vinden is op een museumlok, zoals op het plaatje hieronder (en op "DDR-loks"). Bij de DB zullen ze zo nooit rondgereden hebben, denk ik. Daar was de laatste immers al in 1953 "Ausgemustert", dus ruim vóór de invoering van de driepunts frontverlichting.



219 (Bron: Wikipedia Preußische G 12)


Het gaat om de 58 311 van de Ulmer Eisenbahnfreunde, hier in april 2019 te zien in Dresden. Kennelijk de enige "betriebsfähige" 58'-er die er nog is.


Peter

« Laatst bewerkt op: 06 november 2020, 12:47:08 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

puntenglijder

  • Online Online
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #470 Gepost op: 06 november 2020, 13:55:09 »
Hallo Peter.

Neeh, de decoder zit in de tender net zoals de speaker.
Deze heb ik er wel zelf in moeten zetten, maar de lok zelf is nog nooit los geweest. ;D

Kees.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #471 Gepost op: 07 november 2020, 12:22:34 »
Bij de Rivarossi zit dus alles in de tender. Fijn ! Helaas schijnt dat bij de Roco niet te gaan. Wat ik er nu van begrijp is dat het nogal een uitdaging is, omdat ik ook nog eens een ouder model heb. Zie bijvoorbeeld onderstaand draadje uit 2014.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61779.0


Met name het volgende citaat vind ik minder geruststellend:

"Omdat het ding sowieso gemold zou worden maar es wat zitten wrikken en hakken en breken en bij die oude locs zit de hele zaak gewoon gelijmd. subtiel uit elkaar schroeven kun je dus vergeten. (wat er op die site beschreven staat zijn nieuwere oplages van die loc en die zitten nogal anders in elkaar)"

Het draait om een schroefje in de staketelachterwand dat er bij mij niet zit.  Eerst eens uitvissen wat er dan allemaal gemold moet worden, zodat ik daarmee rekening kan houden bij het bestellen van de onderdelen die ik toch al nodig heb om die lamme lampenkap te fixen.

Of ik nog zo blij moet zijn met dat winnende bod is voor mij de vraag. Als ik dit allemaal van tevoren had geweten, was ik voor die Rivarossi gegaan.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #472 Gepost op: 07 november 2020, 14:29:48 »
Als alles van te voren weet,dan kan je met een duppie de wereld rond  ;D
(voorlopig is er bij mijn weten nog nooit iemand geweest die al die voorkennis had om dat mogelijk te maken  ;) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #473 Gepost op: 14 november 2020, 14:53:53 »
Dat is waar, Floris. Het punt is dat ik het mijzelf kwalijk neem dat ik mij niet heb verdiept vóórdat ik mij op het glibberige ijs van de tweedehandsmarkt begaf. Enfin, al doende leert men.

Inmiddels is het bestelde boek binnen met dank aan het Duitse antiquariaat en de respectievelijk betrokken pakketdiensten.



220

Het is een informatief werkje van 100 pagina’s voorzien van veel foto’s, waaronder nogal wat plaatjes van tenders pr 3T20 met het keteltje dat mij zo bezig houdt. Vrijwel elk onderdeel van de “legendäre” 58’-er wordt erin beschreven, behalve uitgerekend dat tankje. Geen woord. Wèl wordt er een heel hoofdstuk gewijd aan een paar tenders die geschikt gemaakt zijn voor “Kohlenstaubfeuerung”, maar het keteltje wordt gewoonweg doodgezwegen. Dat is betreurenswaardig omdat ik nu nog steeds niet in staat ben om jullie te verblijden met het verlossende woord over de aanwezigheid van dat keteltje.

Heel even dacht ik een spoor te pakken te hebben. Onder het kopje “Die besonderen Einrichtungen” staat vermeld - na de vanzelfsprekende “Einrichtung zur Spurkranznässung an den Rädern der Laufachse” - dat de lok tevens is voorzien van een “Gasbeleuchtungseinrichting”. Zou Bas(ilicum) dan toch gelijk hebben met zijn opmerking dat het zou kunnen gaan om een gastank ?
Dat is dan volgens mij wel een erg grote voorraad gas voor die paar lichtjes van lok en tender.

Maar hoe zit het dan met het gegeven dat Roco’s 58 2059 tevens is voorzien van een turbogenerator, oftewel “Lichtmaschine” ?



221


Het zou natuurlijk heel goed kunnen dat die turbogeneratoren pas naderhand zijn gemonteerd en dat men bij die gelegenheid niet de moeite heeft genomen om de overbodig geworden gasketel van de tender te verwijderen, hoewel ik dat nogal on-Duits vind.

In dit verband is het opvallend dat op al die foto’s van het voorbeeld ik nog niet één keer een plaatje heb gezien van een lok met turbogenerator èn een tank op de tender. Maar ook daar zijn verschillende verklaringen voor mogelijk.

Al met al levert de verdere verdieping meer vragen op dan antwoorden. Tenzij iemand hier toevallig het zesdelige standaardwerk over tendertankjes op de boekenplank heeft staan en zo attent is om daarin even het antwoord op te zoeken, ga ik vastberaden verder met het onderzoek.

Eerst maar eens even uitzoeken waarom in vredesnaam voorlopers nat gehouden zouden moeten worden, hoewel dit natuurlijk een zijspoor is.


Peter
« Laatst bewerkt op: 14 november 2020, 15:28:17 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #474 Gepost op: 15 november 2020, 10:36:05 »
Hieronder een plaatje van de 58 2095-6 waarop duidelijk te zien is dat deze lok is voorzien van een "Einrichtung zur Spurkranznässung an den Rädern der Laufachse", zodat daar geen misverstand meer over kan bestaan.



222 (Bron: forum.spurnull-magazin.de)


Net achter de rechter lantaarn (voor de kijker links) bevindt zich de de "Behälter mit Membrame" van waaruit de "Zuleitung zu den Sprühdüsen" loopt. Vanuit het machinistenhuis loopt op zijn beurt een leiding naar de "Behälter", zodat de machinist naar believen de sproeier kan bedienen.

Nu wil het geval dat mijn Roco 58 2059 wèl is voorzien van de leiding vanuit het machinistenhuis langs de ketel naar voren, maar niet van de "Behälter" laat staan van de "Sprühdüsen" waar het uiteindelijk om gaat. Ik ben daar niet heel rouwig om, aangezien ik niet inzie waarom ik de wielflenzen van mijn voorlopers nat zou willen houden.

Toch is de situatie tamelijk onbevredigend omdat de installatie in kwestie natuurlijk niet voor niets bij het grote voorbeeld werd aangebracht en mijn nieuws- c.q. leergierigheid niet de vraag onbeantwoord kan laten waarom de Duitse ingenieurs het zo belangrijk hebben gevonden om die wielflenzen met water te laten besproeien. 

Vandaar dat ik deze vraag hierbij aan de specialisten op het gebied van stomers voorleg, want zo kan ik niet verder.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #475 Gepost op: 15 november 2020, 12:24:20 »
Heel onderhoudend, die zoektocht van je naar de juiste uitvoering van het origineel, dat is dan ook een van de aantrekkelijke aspecten van onze hobby vindt ik altijd. Op een goed moment ben je dan oeverloos allerlei literatuur aan het doorsnuffelen en doe je heel veel nieuwe kennis van het voorbeeld op. Je ontdekt dan ook steeds meer dingen die niet kloppen of in elk geval "fraglich" zijn.....

Wel moet je je realiseren dat destijds, vanaf 1977, Roco nogal voortvarend was met het opvullen van "Marktlücken". ik weet nog wel dat er toen om de haverklap nieuwe en heel gewilde modellen op de markt kwamen en ook nog tussen de Nürnberger Messe aankondigingen door, zoals tegenwoordig gebruikelijker is. Denk ook maar aan al die fraaie Altbau-Eloks, die waren er tot die tijd nauwelijks en ze waren nog eens heel betaalbaar ook nog.
Ik kan mij goed voorstellen dat bij deze voortvarende modelintroducties, er misschien niet zo nauw gekeken werd of het allemaal wel zo goed klopte en het zou heel goed kunnen dat zo'n '56-er samengesteld is uit foto's van verschillende bouwseries en dat die dan samengevoegd werden in 1 model. Dan zijn er heel veel op zichzelf juiste details aanwezig, die echter in combinatie niet allemaal op juist dat ene loknummer passen.

Maar de zoektocht is het doel lijkt mij, en ik lees graag mee!

Groeten, Michiel
« Laatst bewerkt op: 15 november 2020, 16:37:55 door mwdb. Reden: kleine aanvulling »
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #476 Gepost op: 15 november 2020, 15:22:03 »
Toch is de situatie tamelijk onbevredigend omdat de installatie in kwestie natuurlijk niet voor niets bij het grote voorbeeld werd aangebracht en mijn nieuws- c.q. leergierigheid niet de vraag onbeantwoord kan laten waarom de Duitse ingenieurs het zo belangrijk hebben gevonden om die wielflenzen met water te laten besproeien. 

Vandaar dat ik deze vraag hierbij aan de specialisten op het gebied van stomers voorleg, want zo kan ik niet verder.
Specialist voel ik mezelf niet,maar een gedachte over je vraag heb ik wel.
Zou het kunnen zijn dat die voorloopwielen niet gesmeerd/geolied (kunnen) worden waardoor de wielen/assen (te)warm kunnen worden.
Waardoor men d.m.v. water wilde proberen de zaak toch af te koelen om te voorkomen dat de boel wellicht te heet werd,met allerlei mogelijke gevaren van dien.
Ik zeg zomaar wat  ::)
Als een ander het correcte antwoord heeft,dan ben ook ik wel benieuwd wat de werkelijke reden dan is  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

puntenglijder

  • Online Online
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #477 Gepost op: 15 november 2020, 15:23:42 »
Zelf denk ik dat het te maken heeft met het berijden van krappe bochten en/of wissels.

Door het nat maken van de spoorkransen/rail zal deze makkelijker over de railstaaf glijden dan droog.
Hierdoor zal de kans op ontsporing ook kleiner zijn.
De slijtage van de spoorkrans zal ook afnemen.

Kees.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #478 Gepost op: 16 november 2020, 11:06:18 »
Terwijl Kees (puntenglijder) zijn antwoord aan het typen was, had ik toevallig een oude vriend op bezoek (op gepaste afstand, de keukentafel is breed genoeg) wiens vader machinist was op de toenmalige stoomtram door de Hoeksche Waard. Hier en daar liep het spoor destijds door de voorstraten van diverse dorpjes - soms zelfs op slechts enkele meters afstand van de voordeuren van de huizen - zodat bijgevolg de tram in de volksmond ook wel "het moordenaartje" genoemd werd. Speciaal voor de tramliefhebbers onder ons, hieronder een plaatje.



223 (Bron: In de buurt.nl/Hoeksche Waard)


Als klein knaapje (hij is inmiddels de 80 gepasseerd, dus dat is even geleden) mocht die vriend vaak met zijn vader mee op de vuurplaat. Zodoende weet hij vrij veel over stoomlokomotieven. Omdat de Roco 58 2059 (ook) toevallig op de keukentafel stond kwam het gesprek op het onderwerp dat mij op dat moment nogal in beslag nam; "Spurkranznässung an den Rädern der Laufachse". Niet bepaald dagelijkse kost in onze gesprekken, maar meteen wist hij het antwoord en dat stemt (niet toevallig) volledig overeen met hetgeen Kees naar voren brengt.

Ik had al uitgevonden dat de 58'-ers veel werden ingezet voor zware goederentreinen in heuvelachtig gebied met veel krappe bogen in de baan. Die speciale voorziening om de voorlopers nat te houden in die bogen klopt dus met de specialiteit van deze lok. Ook het "Drillingstriebwerk" droeg daar trouwens aan bij.

Dat nat houden was niet om te koelen, zoals Floris (tijgernootje) opperde, maar inderdaad om de voorloper gemakkelijker door krappe bogen te dwingen met uiteindelijk ook minder slijtage.

Gelukkig hadden niet alle 58'-ers deze mogelijkheid tot "Spurkranznässung", reden waarom het mij niet deert dat dit detail op mijn model ontbreekt. Goed beschouwd heb ik zelfs een detail teveel, namelijk de leiding van het machinistenhuis naar de ontbrekende "Behälter", maar dat laat ik lekker zo.

Nu lijkt het alsof ik op een zijspoor ben beland (en dat is ook zo), want ik was eigenlijk aan het uitzoeken hoe het met dat tankje op die tender zit. Daar kom ik zo op terug.

In post #469 ging ik er nog van uit dat de 58'-ers bij de DB nooit met het "Dreilicht-Spitzensignal" hebben rondgereden en dat het op mijn versie dus een foutje van Roco moet zijn geweest. Dat was een voorbarige conclusie.
In het boek van Gerhard Dambacher (Baureihe 58; Die legendäre G 12 (2003 Weltbild Verlag-Sammler-Editionen)) bevindt zich een foto van een hagelnieuwe net door Linke-Hofmann-Werke te Breslau opgeleverde G 12 die 'af-fabriek' al was voorzien van drie frontlichten. Dat was in 1920. Verder is een foto opgenomen uit 1930 van de 58 1722 op het fabrieksterrein van Henschel in Kassel, eveneens toen al voorzien van drie frontlichten (in verband met de auteursrechten kan ik hier bedoelde foto's helaas niet plaatsen). Al met al vind ik dit op zijn zachtst gezegd een begin van bewijs dat er wel degelijk van meet af aan 58'-ers met drie frontlichten in het DB bestand terecht zijn gekomen, ondanks dat dit pas in periode IIIb werd voorgeschreven. Het zou dus heel goed kunnen dat Roco het met mijn 58 2059  bij het juiste eind heeft.

Wat betreft het tankje op de tender; ik heb steeds meer aanwijzingen dat dit inderdaad in combinatie was met de oorspronkelijke "Gasbeleuchtungseinrichting". Niks geen perslucht. Een gastank. Bas(ilicum) heeft gelijk. Daar gaat Roco dan weer wel de fout in door het toevoegen van de turbinegenerator als extra detail. Een detail teveel dus.

Dat brengt mij dan op wat Michiel (mwdb) hierboven in post #475 schreef over het beleid destijds van Roco. Ik citeer Michiel:

"Ik kan mij goed voorstellen dat bij deze voortvarende modelintroducties, er misschien niet zo nauw gekeken werd of het allemaal wel zo goed klopte en het zou heel goed kunnen dat zo'n '56-er samengesteld is uit foto's van verschillende bouwseries en dat die dan samengevoegd werden in 1 model. Dan zijn er heel veel op zichzelf juiste details aanwezig, die echter in combinatie niet allemaal op juist dat ene loknummer passen".
 


Dat lijkt mij inderdaad een zeer plausibele verklaring voor de twee teveel aanwezige details. In ieder geval ga ik er niets van afslopen.


Peter











« Laatst bewerkt op: 16 november 2020, 11:50:36 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #479 Gepost op: 16 november 2020, 11:48:08 »
Veel locomotieven dragen op fabrieksfoto’s volledige verlichting. Het geeft een indrukwekkender beeld. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij de Beierse S 2/6 en S 3/6. In het dagelijks leven zullen locomotieven alleen bij uitzondering toplicht gevoerd hebben, totdat het vanaf tijdperk 3b als standaard werd ingevoerd. Bij mijn weten was een van de redenen om op deze manier treinverkeer beter van wegverkeer te kunnen onderscheiden. Verbeter me als ik het mis heb.

Groet,
Bas