Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 11:48:10
Het betere bochtenwerk door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:00
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 11:43:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:36:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:32
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 09:18:23
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 146004 keer)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #165 Gepost op: 29 oktober 2016, 00:16:01 »
Hallo,

IK lees net je draadje door.
Voor het verouderen/roest van rails gebruik ik een setje van KOEMO uit duitsland.
Zeer natuurgetrouw omdat je eerst een zwarte laag opbrengt en daarna 1 of meerdere lagen bruin.
Ik kan er nog niet goed achterkomen wat het voor soort verf het is maar het is wel erg natuurgetrouw.
Ook de shotter van hun is erg mooi en kun je in 6 kleuren krijgen van nieuw tot roestbruin die je kunt mixen.
je kunt er eens naar kijken.

succes jandcargo

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #166 Gepost op: 29 oktober 2016, 13:32:18 »
De verf van Koemo is op acryl/waterbasis,staat gewoon op de site  ;)
De ballast van hun is i.d.d. erg mooi,zoals meerdere,zal ik het zelf ook gaan gebruiken t.z.t.
Over die wissel,als t gaat terug brengen en eventueel proberen te ruilen voor iets anders wat je nog nodig hebt als ze t geld niet terug geven.
Je kunt beter voorzichtig zijn,als ze de wissel in de winkel slopen,dan hebben ze t zelf gedaan,anders kan je zowiezo fluiten naar geld of een ruil  :)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #167 Gepost op: 29 oktober 2016, 16:56:46 »
Hallo Floris,

Niet goed de site gelezen.
bedankt voor de opmerking
ps die wissel is niet van mij

groeten jandcargo

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #168 Gepost op: 29 oktober 2016, 21:36:10 »
@Auke en Floris,

Ik volg jullie advies op en ga eerst proberen te reclameren. Het pinnetje is onder een dermate grote hoek verbogen dat er een grote kans bestaat dat het afbreekt als ik er aan ga zitten rommelen. Dank voor het meedenken.

@ Jandcargo en Floris,

Jullie zijn niet de eersten die mij op Koema wijzen, maar ik had nog niet de tijd genomen om hun producten eens goed te bekijken. Dat heb ik mede op jullie aanwijzen inmiddels wél gedaan en ik moet zeggen dat ook ik onder de indruk ben. Het ballastmateriaal ziet er zeer goed uit en heeft als bijkomend voordeel dat je niet zoveel tijd kwijt bent om het op kleur te brengen met de airbrush of anderszins. Verder vind ik de voor de spoorstaven bedoelde verf van Koema beter op kleur dan de tot nu toe door mij gebruikte Humbrol (Mat) Rust. Ik was daar al niet helemaal tevreden over. Dank voor de tip !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #169 Gepost op: 29 oktober 2016, 23:58:48 »
Echter ben ik bang dat het vaker zal voorkomen dat deze weer omhoog komt.

Auke, dat vergat ik te vragen. Heb jij de ervaring dat dit ook ná inbouw nog spontaan kan gebeuren ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #170 Gepost op: 30 oktober 2016, 00:45:36 »
Bij mijn wissel gebeurde dat wel.. Maar dat kwam omdat ik hem niet goed in elkaar had gezet.. Bij de kant en klare wissels heb ik dit nog niet ervaren en die heb ik toch wel een jaar op een baan gehad (die helaas nooit geballast is geweest)
Het heeft te maken met het pennetje wat de stelbalg in gaat.. Die moet in de bouwset worden ingeslagen met een priem en een hamer. Die priem had ik niet en daardoor was ie niet goed genoeg uitgevouwen en kwam ie makkelijk los.
groeten,
Auke

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #171 Gepost op: 30 oktober 2016, 10:55:29 »
Aah,...je stelt mij enigszins gerust. Ik zeg met nadruk enigszins, want uit een ander doosje haal ik een gloed nieuwe - kant en klare - EW 5 met een gebroken stelbalk  >:(.  De volgende keer in de winkel zal ik beter moeten opletten. Alle doosjes open en de inhoud goed nakijken is mijn nieuwe devies.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #172 Gepost op: 30 oktober 2016, 11:51:25 »
Nou... misschien ben ik door het bouwen van slechts een stuk of vier, vijf van die Tillig-wisselbouwpakketten nog niet zo heel erg ervaren te noemen, maar het zwaarste stuk gereedschap wat ik bij dat karweitje nodig had, was een platbektangetje om de lipjes aan het eind van de tongen en de vleugelrails van het puntstuk te buigen.
Niet dat er tot nu toe zo heel erg veel, zeker niet dagelijks, over gereden is, maar die wissels liggen er inmiddels toch al wel een jaar of twee, drie. De enige klacht die ik heb ontstaat door het af en toe niet meer correct aanliggen van de wisseltongen, maar dat komt omdat ze nog niet voor 100% vastgelegd zijn. Dat komt eerdaags als er geballast gaat worden.


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #173 Gepost op: 30 oktober 2016, 12:58:19 »
Niet goed de site gelezen.

ps die wissel is niet van mij

Hoi Jan,

Maakt niet uit,gebeurt iedereen wel is  ;)

Ik weet dat de wissel niet van jouw is,geef daarom ook toe,dat ik dat iets beter had kunnen vorm geven in mn berichtje :-[

Dank voor het meedenken.

Dank voor de tip !

Graag gedaan en graag gedaan  ;D

Over die ballast was ik 1st nogal sceptisch,dat geef ik eerlijk toe,reden hiervoor is dat ik vaker plaatjes heb gezien waarop iets heel mooi lijkt,tot je het in werkelijkheid ziet.
Voor een hoop dingen maakt het niet uit want je kan het 1st in het echt bekijken alvorens je besluit of je het koopt.
Dat gaat in het geval van Koemo iets lastiger,de plaats van herkomst is namelijk niet bepaalt dicht bij huis zeg maar ::)
Ik heb echter een tijdje terug toch de knoop doorgehakt en 2 zakjes laten overkomen met de post,en gelukkig is het in het echt net zo fraai als dat het lijkt op de foto  (y)
Over een tijdje wil ik nog 2 zakjes van een iets lichtere kleur laten komen om beide te mengen,dan kan ik gaan kijken hoeveel ik daarmee kan ballasten.

Zowiezo altijd alles wat je koopt of terplekke voor betalen controleren of direct bij thuis komst,dat iets nieuw is wil niet zeggen dat het automatisch ook goed is   ;)
Jammer dat dat een regel moet zijn,maar het spul word nou eenmaal in grote getalen tegelijk geproduceerd en als de controle stukken kloppen dan vind de fabrikant het goed,zo glippen er dus toch manco's mee de deur uit  :-\
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #174 Gepost op: 30 oktober 2016, 16:58:04 »
@Jan (44),

Dat klinkt bemoedigend. Als ik mij goed herinner gebruik jij voor de wisselaandrijving servo's. Even los van het feit dat wissels bij jou nog niet vastliggen, die servo's drukken de wisseltongen van Tillig Elite toch wel voldoende stevig aan ?

@Floris,

Wat betreft die eindcontrole heb je natuurlijk gelijk. Ik vind het begrijpelijk en ook geen ramp als er zo nu en dan iets doorheen glipt. Alleen lijkt het er op dat door onoplettendheid mijnerzijds de mankerende producten telkens in mijn handen glippen. Ik heb nu twee nieuwe wissels waar iets niet aan deugt. Mijn fonkelnieuwe V 200.1 moest direct open gemaakt worden, omdat het luidsprekertje niet goed in z'n klankkastje zat. Een Omm52 van Brawa haal ik voor het eerst uit de verpakking, blijkt een van de asjes krom.  De nieuwe Nespresso-machine in de keuken laat een van de aardlekschakelaars er steeds uitklappen. De bedrading in de nieuwe oven moest binnen de kortste keren vervangen worden, omdat volgens de monteur het geheel te warm geworden was (oven!?). Onze nieuwe smart-televisie zit vol met gegevens van iemand anders, die dat ding kennelijk aan de leverancier heeft geretourneerd. Om tot slot over de DCO van Walthers maar te zwijgen  :'(.

Ik laat mij echter niet uit het veld slaan. Een kleinigheidje links en rechts hou je altijd  :D !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #175 Gepost op: 30 oktober 2016, 17:39:23 »
Het hangt er maar van af wat je als servo zou willen definiëren. Mijn wissels worden bewogen door motorische aandrijvingen van Lemaco en Fulgurex, die een wissel-stelmechaniek in beweging brengen, waar een meebewegende wissellantaarn in is geïntegreerd.
Door middel van een veerconstructie wordt er voor gezorgd dat de tongen goed aanliggen. Dat ze dat niet doen komt omdat het wissel tov het stelmechaniek verschuift (omdat het nog niet helemaal vastligt). Terugschuiven is voldoende remedie om het euvel te verhelpen.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #176 Gepost op: 30 oktober 2016, 21:09:43 »
Hallo,

De roestkleuren van Koemo zijn echt zeer realistisch.
Door eerst en zwarte laag aan te brengen en daarna 1 of meerdere lagen bruin krijg je ook echt de roest-look.
van de shotter kun je een proefsetje van elke kleur een zakje (6stuks)krijgen (10 euro)
Je kunt dan wat verschillende kleurmixen maken maar ook je verbruik per bv 25 cm raillengte bepalen en zo je totale benodigde hoeveelheid bepalen.
Tis op de site even zoeken naar de proefset

succes jandcargo

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #177 Gepost op: 30 oktober 2016, 21:12:27 »
Jep, 10 euro.
Maar denk om de portokosten.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #178 Gepost op: 30 oktober 2016, 21:43:08 »
Klopt met de portokosten.
Je moet eerst veel porto betalen voor de proefzending
Hij stort dan meteen het grootste gedeelte van de portokosten retour op je rekening.
Ingewikkeld systeem maar dat ligt aan het betalingssysteem.
je kunt hem erover mailen wat de uiteindelijke portokosten zijn.
Voor jouw uiteindelijke zending betaal je wel de gewone duitse portokosten.
Maar op het totaal bedrag valt dat dan vaak wel weer mee

groeten jandcargo

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #179 Gepost op: 30 oktober 2016, 21:48:10 »
Hoi naamgenoot,

gek genoeg is mij dat nooit verteld. Ik heb gewoon de volle mep porto betaald. Was dat bij jou anders?