Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 146138 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #750 Gepost op: 27 maart 2022, 17:49:04 »
Citaat van: Peter
... kan ik melden dat ook de “Kolbenstangeschutzrohren” ontbreken ...

Die ontbreken op de meeste Fleischmann-loks. En als ze er op zitten, dan betreft het in de meeste gevallen loks zonder voorloopas.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #751 Gepost op: 28 maart 2022, 09:53:18 »
Jan-Peter toont een plaatje van een elektrisch treinstel dat kortstondig de draad kwijt raakt en wat gebeurt er hier ? De stroom valt uit ! Ik ben beslist niet bijgelovig, maar dit geeft toch te denken.

Na enig geworstel met het opstarten van mijn aldus foutief afgesloten laptop, lees ik vervolgens een verontrustend berichtje van Jan over,..jawel,..mijn "Kolbenstangeschutzrohren". Ook dat nog.


Bron: Fleischmann

Bij de 5415-17 horen ze in ieder geval niet te ontbreken, zoals hierboven valt te zien. De zuigerstangbeschermbuisjes zitten niets voor niets als Ersatzteile in Kleinteile-Satz nr. 19414401.

Toch blijft het knagen. Dat zal een ieder begrijpen die een gevoelig oog heeft voor deze buisjes. Dus raadpleeg ik mijn keurig bijgehouden Excel bestand en kom ik tot de ontdekking dat ik 14 stoomloks heb van Fleischmann. Dat zijn er minder dan ik dacht, maar teveel om een eventueel buisjesgebrek te negeren.

Goed, daar gaat ie (in volgorde van verkrijging):

Catalogusnr.    Baureihe   Asindeling    Kolbenstangeschutzrohre
1304               ?              C                Ja
1351F             55             D               Ja
4000               T2             B               Nee
4028               80             C               Ja
4170               01             2'C1'          Ja
4139               39             1'D1'          Nee
408671            86            1'E1'           Ja (beetje kort)
74153             55             D               Ja
4075               78             2'C2'          Nee
406101           64             1'C1'          Ja
4175               50             1'E             Nee
4169               01             2'C1'          Ja
4160/91          38             2'C             Nee
414401           54             1'C             Ja

Van de 14 zijn het er dus 5 die onbeschermde zuigerstangen laten zien. Minder dramatisch dan ik vreesde, maar leuk is anders.

Godzijdank vond ik snel in Jan's oer-draad terug hoe deze kwelling de wereld uit te helpen. Afgeknipte krimpkousjes monteren. Dat moet even wachten totdat ik al mijn lokjes weer om mij heen heb verzameld.

Ik besluit met een verzoek aan Jan-Peter. Kijk alstublieft uit met de plaatjes die je in dit draadje post. Je weet maar nooit  ;).

Peter


 
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2022, 19:13:49 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4032
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #752 Gepost op: 29 maart 2022, 08:50:36 »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #753 Gepost op: 29 maart 2022, 20:04:13 »
Dank voor beide linkjes, Kees. Weinert levert inderdaad ook prachtige "Kolbenstangenschutzrohre", zie ik.

Het verschijnsel bij Fleischmann waar Jan op wijst, is dacht ik ingegeven door de eis dat alle lokomotieven door de krapste boog bocht van de Modellgleis/Profigleis. moeten kunnen rijden. Bij mij gaat het om Tillig Elite, waarbij ik als kleinste radius 484 mm hanteer (buiten zicht).

Ik zou dat bij de modellen zonder die "Kolbenstangenschutzrohre" moeten testen of dat gaat als ik ze alsnog monteer.

De truuk met die krimpkousjes gaat ervan uit dat ze flexibel zijn en dus ruimte zouden moeten bieden voor bijvoorbeeld de voorlopers om een bocht door te gaan. Ik heb eigenlijk nooit meer een bericht gelezen dat dit in de praktijk ook werkt.

Peter
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2022, 20:17:28 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #754 Gepost op: 29 maart 2022, 20:44:45 »
Op mijn vorige baan waren de krapste bochten R3 van Roco, dat wil dus zeggen r = ~420 mm. Daar gingen alle loks met Kolbenstangenschutzrohre wel doorheen, alleen erg lange loks tilden in zo'n bocht de pootjes op (BR'n 01, 01.10, 45). De pootjes (eigenlijk de wielen van de voorloopas en in het geval van de BR 45 ook de naloopas, maar dat kwam natuurlijk niet door de Kolbenstangenschutzrohre) werden niet opgetild als ik de Kolbenstangenschutzrohre verwijderde. Bij r = 484 mm zou het geen problemen op moeten leveren, lijkt mij.
De truc met de Kolbenstangenschutzrohre gemaakt uit krimpkous heb ik, als ik me goed herinner, toegepast op de BR 86 va Fleischmann. Voornamelijk omdat op die lok de Kolbenstangenschutzrohre nogal gemutileerd waren (af fabriek), maar ik merkte dat de voorloopas in staat was die dingen opzij te duwen als de lok door een bocht ging. Daardoor kwam ik op het idee dat trucje ook toe te passen op een grotere lok, dat werkte ook prima maar de krimpkousen Kolbenstangenschutzrohre gingen vrij rap verloren.

Op de baan die ik van plan ben te gaan bouwen zal geen bocht kleiner dan r = 600 mm komen te liggen, zodat ik me over die Kolbenstangenschutzrohre alleen nog maar druk hoef te maken als ze zoek raken.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #755 Gepost op: 30 maart 2022, 10:38:29 »
Aha,..het werkt dus wél, zij het met een groot risico van verlies. Ook positief vind ik dat jij denkt dat met r = 484 mm ik sowieso geen probleem zou moeten hebben met het monteren van vaste "Kolbenstangenschutzrohre". Dank voor het delen van je ervaringen, Jan.

Door je opmerking dat in je nieuwe baan geen bogen zullen voorkomen kleiner dan r = 600 mm word ik erg nieuwsgierig naar je baanplan. Ik weet wel dat je tegenwoordig over een grotere ruimte beschikt, maar dan nog zal dit niet eenvoudig worden.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #756 Gepost op: 30 maart 2022, 11:56:20 »
Leuke loc die 54. In DB uitvoering era 3 zou deze ook goed tot zijn recht komen op mijn baan.  (y)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #757 Gepost op: 31 maart 2022, 01:59:19 »
Ja hè, dat vond ik nou ook. Ik heb hem natuurlijk ook in DB uitvoering periode III. Om precies te zijn IIIb, zoals het hoort in mijn tijdraampje.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #758 Gepost op: 31 maart 2022, 09:13:36 »
Zou het raampje maar even dichtdoen met wat er aan weer aan komt,of je moet voor niks willen stoken  ;D
Wat het "Kolbenstangeschutzrohren" e.d. betreft,dat dingen ergens bij zitten,wil niet zeggen dat je ze perse moet gebruiken.
Dat is keuze vrijheid voor de koper,rest dus de vraag,als je je er schijnbaar (openbaar niet tenminste) nooit druk om hebt gemaakt,waarom nu dan wel ?
Als ze niet bruikbaar zijn,omdat je baan en de ruimte voor je baan het gebruik niet toelaten,is t dan een wereldramp om ze niet te gebruiken ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #759 Gepost op: 31 maart 2022, 11:11:49 »
@ Floris:
Naarmate de tijd verstrijkt, is de kans aanwezig dat kennis en ervaring groeien. Hierdoor kan de kritische blik aangescherpt worden. Zo zouden bepaalde details nu wel in het oog kunnen springen, die dat voorheen niet deden.
In mijn geval is dat een van de redenen om over te stappen van LGB-spoor 2 naar het door-en-door gedetailleerde spoor 1.

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #760 Gepost op: 31 maart 2022, 14:04:14 »
Het is precies zoals Bas zo treffend weet te omschrijven, maar ik voel mij genoopt om eerst een mogelijk misverstand uit de weg te ruimen.

Fleischmann heeft voor zover ik weet nooit losse onderdeeltjes bij rollend materieel geleverd. Het zat erop of het zat er niet op en als het erop zat bleef het er doorgaans ook op zitten. Behalve dan bij mijn Br 54. Die ergerlijke Roco-traditie dat je na aanschaf een tijdje zoet moest zijn met het aanbrengen van allerlei priegeldingetjes, heeft Fleischmann nooit overgenomen. Het was met andere woorden niet optioneel bij Fleischmann, Floris.

De persoonlijke band met mijn "Kolbenstangenschutzrohre" behoeft nadere toelichting. Die is in de loop der jaren steeds inniger geworden. Ik kan mij namelijk niet herinneren dat ik in mijn kleuter- en vroege tienerjaren het plezier liet vergallen door het ontbreken van "Kolbenstangenschutzrohre". Ik ben ze pas later steeds meer gaan waarderen. Inmiddels is het al weer jaren geleden dat ik op het punt belandde dat ik ze beslist niet meer kan missen en dat heb ik in dit draadje nooit onder stoelen of banken gestoken.

Kijk maar:

Als het ontbreken van zo'n beschermbuis mij al dwars zit, zoals hier:





Terug naar Bas. De beschreven evolutie is inderdaad gaandeweg voor steeds meer details gaan gelden, hoewel dat bij mij niet direct tot schaalwisseling zal leiden. Ik moet ook eens leren om tevreden te zijn met wat ik heb. Hooguit zal ik daar waar nodig overgaan tot wat pimpwerk. Ook leuk !

Peter 

 
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #761 Gepost op: 31 maart 2022, 17:27:30 »
Citaat
Wat het "Kolbenstangeschutzrohren" e.d. betreft,dat dingen ergens bij zitten,wil niet zeggen dat je ze perse moet gebruiken.

Volgens mij denk je verkeerd om. Ze zitten er bij omdat ze er op horen. Fleischmann zet ze niet voor niets op hun lokomotieven - als het kan. Als ze er niet opzitten betekent dat dat de betreffende lok anders niet door het standaard railpakket van Fleischmann wil.
Ik til zwaar aan de aanwezigheid van de Kolbenstangenschutzrohre omdat een lok zonder die dingen niet compleet is. Als een lok met Kolbenstangenschutzrohre niet door de bocht wil vanwege die Kolbenstangenschutzrohre dan moet je de bocht wijder maken, niet de Kolbenstangenschutzrohre verwijderen. Je zaagt toch ook de schoorsteen niet af omdat de tunnelmond te laag is?

Citaat
Die ergerlijke Roco-traditie dat je na aanschaf een tijdje zoet moest zijn met het aanbrengen van allerlei priegeldingetjes

Wat voor jou een ergernis is, is voor mij een vreugde. Van mij mag Roco (of willekeurig welk ander merk -  behalve Weinert, want die doet dat al) zowel lokomotieven als wagens in losse onderdelen leveren. Ik zet ze met liefde zelf in elkaar 

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #762 Gepost op: 31 maart 2022, 20:06:02 »
Nou Floris, je hebt wel wat overhoop gehaald. Ik ben er blij mee, want het komt niet zo gek vaak voor dat ik een goed gesprek heb over "Kolbenstangenschutzrohre", hoe graag ik dat ook zou willen.

Het commentaar van Jan op het eerste citaat kan ik volledig onderschrijven. Vooral die afgezaagde schoorsteen is beeldend.

Jan's opmerking naar aanleiding van het tweede citaat schreeuwt om een reactie. Laat ik beginnen met mijn hand in eigen boezem te steken. In mijn streven naar beknoptheid heb ik onvoldoende recht gedaan aan mijn uiterst complexe en genuanceerde gedachtewereld. Ik had mij duidelijker moeten uitdrukken. Wat ik had moeten zeggen is dat als ik een bouwpakket wil, ik een bouwpakket koop. Dan heb ik er vrede mee en vreugde van  :D.

Peter

« Laatst bewerkt op: 31 maart 2022, 20:22:08 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #763 Gepost op: 31 maart 2022, 21:59:47 »
Citaat van: Peter
Ik had mij duidelijker moeten uitdrukken.

Ik ook. Wat ik had moeten zeggen is:

Citaat
Van mij mag Roco zowel lokomotieven als wagens in losse onderdelen leveren...

...maar het is heel goed mogelijk (en ook voor mij begrijpelijk) dat een ander daar heel andere ideeën over koestert. Zelf zet ik ze met liefde zelf in elkaar.
Er wordt vaak als argument aangevoerd dat, als Roco de bijgevoegde onderdelen zelf zou monteren, een lok of wagen een stuk duurder zou worden. Geen idee of dat echt zo is en zo ja, in welke mate. Volgens mij is het wel zo dat bijvoorbeeld BRAWA de onderdelen die er op moeten er wel op zet, en de optionele onderdelen los bijlevert. Maar of dat de oorzaak van het prijsverschil met Roco is waag ik te betwijfelen.

Met betrekking tot koppelstangen, schoorstenen en wat dies meer zij, wat mij betreft, en dat zal voor Floris een geruststelling zijn, moet ieder maar weten hoe hij of zij zijn of haar lokomotieven inzet. Met of zonder Kolbenstangenschutzrohre, met of zonder afgezaagde schoorsteen en wat mij betreft ook zonder drijf- en koppelstangen omwille van een soepeler loop of zonder tenderkap om de warmte van de motor en/of decoder beter af te voeren.

Suum cuique, daar ben ik ruim in.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2022, 12:12:29 door ex44. Reden: Onderwerpen iets duidelijker van elkaar gescheiden. »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #764 Gepost op: 02 april 2022, 13:35:48 »
Ik had me waarschijnlijk ook iets beter moeten uitdrukken/het beter moeten verwoorden.
Waar het me namelijk om ging is dit:
Fleischmann heeft voor zover ik weet nooit losse onderdeeltjes bij rollend materieel geleverd. Het zat erop of het zat er niet op en als het erop zat bleef het er doorgaans ook op zitten. Behalve dan bij mijn Br 54. Die ergerlijke Roco-traditie dat je na aanschaf een tijdje zoet moest zijn met het aanbrengen van allerlei priegeldingetjes, heeft Fleischmann nooit overgenomen. Het was met andere woorden niet optioneel bij Fleischmann, Floris.
Juist om bovenstaande schreef ik over die dingen.
Ik weet dat je veel (oud) Flm spul hebt,en bij veel zit,zoals je zelf ook aanhaalt,zoiets als een K schutz dinges,er niet op.
En juist vandaar ook mijn verbazing dat het me leek alsof je die dingen er nu juist op wil plakkuh,bij locs die ze niet hebben van huis uit.
Omdat ik dacht te weten dat je dingen t liefst zoveel mogelijk origineel wilde houden,dus is het er niet,dan is het er maar niet.

Verder(en van gerust stelling wil ik niet perse spreken) moet iedereen ook van mijn kant zelf weten hoe hij/zij dingen aanpakt en laat rondtuffen op zijn/haar baan.
Voor mijn part plakt men vleugels aan een 01 om er een soort hybride stoom space shuttle van te maken  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0