Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing  (gelezen 110457 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #315 Gepost op: 04 March 2015, 19:19:09 »
En hoe kruipt tie  ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #316 Gepost op: 04 March 2015, 21:14:08 »
Net zoals jou, niet ;D

Nee hoor, hij kan heel zachtjes rijden, maar het kan beter. Ik ga als ik meer energie heb het middelste wielengebeuren nog ff nakijken (vroege diensten, rond 03.30 uit bed, pap is ff op ;D).
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #317 Gepost op: 05 March 2015, 08:03:35 »
Overigens, ik kwak natuurlijk alles direct op het forum, ook als het allemaal niet werkt zoals ik wil. En die tool van Jan werkt misschien niet zoals ik het zou willen (waarom begrijp ik eerlijk gezegd niet, want als er iemand nauwkeurig werkt en vakwerk levert, dan is Jan het wel), maar eerlijk gezegd was ik zonder deze tool ook nooit begonnen aan het afhalen van de wielen en opnieuw kwarteren. Dus misschien krijg ik het met die tool mechanisch niet helemaal goed voor elkaar, psychologisch heeft het de doorslag gegeven en eerlijk gezegd ben ik nu echt al een stuk verder. Maar goed, de ondersteuning is werkelijk fantastisch en iedereen (behalve Leo Feenstra) biedt aan om te helpen. Dat is nou echt top!
« Laatst bewerkt op: 05 March 2015, 20:19:59 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #318 Gepost op: 08 March 2015, 12:36:07 »
En hoe kruipt tie  ;D

ummm, niet om t een of ander, maar ik heb me gisteren op onTraxs in het kasteel een uur vermaakt met enkel kijken naar de NS 6002 die ca 5 minuten deed over een meter...
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #319 Gepost op: 08 March 2015, 12:53:19 »
Wel Tom wanneer je nog nazorg wilt hebben , medicamenteus, psychotherapeutisch of fijnmechanisch ben je altijd welkom...

Vriendelijke groeten,
Jan

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #320 Gepost op: 08 March 2015, 18:36:09 »
Ik was vanmiddag aanwezig bij een primeur.
Maar......laat Tom het zelf maar vertellen.

Leen.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #321 Gepost op: 08 March 2015, 19:18:23 »
Ik hoorde er vanmiddag over praten. Laat Tom het idd. zelf maar vertellen :-) :-)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #322 Gepost op: 08 March 2015, 23:51:22 »
Eureka!

Vandaag een dagje aanwezig geweest op Ontraxs bij het kasteel van Mitropa. Om wat te doen te hebben had ik enkele projecten meegenomen, waaronder ook deze loc en al de bijbehorende gereedschappen.

Na wat geprutst te hebben met de kwarteertool, kwam Paul Bender nog eens even kijken naar het apparaat. Van Paul mocht ik geen hamer gebruiken, terwijl ik er juist lustig op los aan het timmeren was ;D Ronald Urbanus die naast me zat vond het ook maar niks en bood aan om eens te kijken waar nu de schoen wrong. Samen met Paul is de tool uitvoerig bestudeerd en kwamen we er achter dat sommige dingen misschien anders zouden kunnen of verbeterd zouden kunnen worden. Maar goed, dat wilde ik in al mijn eigenwijzigheid natuurlijk niet, want ik wilde het ding nu klaar hebben en niet morgen of volgende week. Na allerlei metingen kwam Ronald er achter dat de kruktappen waar de krukpennen in gedraaid worden per wiel verschillend zijn. D.w.z. het probleem was dat de opstaande rand rond de kruktappen bij het ene wiel breder was dan het andere. Het probleem daardoor was dat het wiel niet goed in de kom van de tool paste en daardoor dus scheef op de as kwam te zitten. Het probleem zat dus niet in de tool, maar in de wielen van Philotrain.

In eerste instantie was het alleen het probleem bij de middelste wielen, de rest was zo goed als recht en alleen de middelste wielen zwabberden nog behoorlijk. Dus Ronald kwam op het idee dat de gaten waar de kruktappen in moesten vallen, wat geruimd moesten worden, zodat de kruktappen er nu wel in zouden vallen en het wiel mooi recht in de kom zou passen. Dus, al met al een behoorlijke tijd bezig geweest met een ruimertje om de boel goed passend te krijgen en zowaar, op een gegeven moment paste de boel goed. Na elk wiel gemerkt te hebben de tool weer in elkaar gezet en de wielen op de as geperst. Perfect! Maar, doordat de kommen maar op 1 manier pasten en de wielen er ook maar op 1 manier goed in pasten, bleek dat dit wiel precies anders gekwarteerd was als de andere wielen. Dit betekende dat de rest opnieuw gekwarteerd moest worden. Toen echter de andere wielstellen in de tool werden gezet om te kwarteren, was de passing van die wielen niet goed meer aangezien die nu teveel speling hadden, door de kleinere kruktappen op die wielen. De wielen konden daardoor wat naar links en naar rechts draaien in de kom. Rare Philotrain wielen. Hoe dan ook, gedane zaken nemen geen keer en aan het begin van de dag had ik al gezegd dat ik net zo lang zou doorgaan tot het ding goed zat. Dus, wielen er in gezet, ogen dicht gedaan en ook die wielen opnieuw op de assen geperst. Tsja, hoe moest dat nu ooit nog goed komen?

De wielen in het chassis aangebracht en de loc zonder motor en zonder drijfstangen eens laten rijden. Doordat de aslagers nu goed in het frame zaten gleed de loc over de rails. Daarna per wielstel de drijfstangen aangebracht en elke keer opnieuw getest. Eerst de voorste 2 wielen voorzien van drijfstangen en de boel voortgeduwd. Geen enkel zwaar punt in te vinden! Toen de voorste drijfstangen er af gehaald en de achterste drijfstangen aangesloten op de achterste 2 wielen. Smooth like a baby ass! Fantastisch! Als laatste de voorste 2 wielen er bij aangesloten door de drijfstangen daar ook te monteren. De boel eens laten rollen en het reed werkelijk fantastisch. Leen Verkaik die de boel op de voet volgde, was inmiddels ook weer ter plaatse en ik moest van hem nu maar de proef op de som nemen, motor aansluiten en rijden met die handel! Zo gezegd, zo gedaan, de boel aangesloten en de loc op de rails gezet.

Ondanks dat de rails te vies voor woorden was maakte de loc daar zijn eerste meters en wat bleek? De loc gleed echt over de rails, het hinderlijke schudden was er uit en de loc kon werkelijk langzaam rijden zonder problemen. Dat was nu dus de primeur, het is klaar! Wat een fantastisch moment was dat en ondanks dat ik het eerst niet kon geloven werd ik er uiteindelijk helemaal blij van! De loc rijdt werkelijk supergoed, het schudden is er uit, er zitten geen zware punten in en het tikken is compleet verdwenen. Wat een verademing! Het probleem zat dus in de wielen en de assen. De assen zaten in eerste instantie al scheef in het frame. Dat was met die chassistool duidelijk geworden en daarmee ook verholpen. Maar het probleem bleef dat de loc nog steeds niet goed reed. Beter, maar nog steeds niet zijdezacht zoals dat bij fabrieksmodellen het geval is. Ik kon echter maar niet de oorzaak achterhalen, alhoewel ik wel mijn vermoedens had. Toen Ronald er eens even met een geoefende blik naar keek, zag hij dat het probleem dus bij de wielen en de passing van die wielen in de kommen zat en na wat dingen nagemeten te hebben kwamen we er achter dat elk wiel verschillend was. Dat was dus ook het probleem met de kwarteertool, die was blijkbaar goed en gemaakt voor een bepaalde set wielen, maar bij de andere wielen was de passing gewoon niet goed! Dat had dus niks te maken met de tool, maar juist met de wielen. Hoe dan ook, de wielen zitten nu prachtig recht op de assen, alle wielen zitten gelijk en de loc glijdt echt zijdezacht over de baan (helaas Jan Bosman, geen oud ijzer prijs ;D), wat een enorme opluchting!

Ik had dan ook een fantastische dag en ik wil ook iedereen bedanken voor de positieve input, de tools en de hulpvaardigheid! Dit heeft me echt wat hoofdbrekens, tijd, geld en frustraties gekost, maar des te groter was vanmiddag de euforie! Het moeilijkste gedeelte is nu achter de rug, de rest zijn randvoorwaarden (verlichting, digitaliseren, geluid, opnieuw spuiten van bepaalde onderdelen, etc.). Maar het is nu al geslaagd, ik ben er dan ook ontzettend blij mee!

Jan, Ronald, Leen en alle anderen, hartelijk bedankt! Pluim! ;D
« Laatst bewerkt op: 09 March 2015, 00:11:08 door Tomasso »
Spoor 0 adept

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #323 Gepost op: 09 March 2015, 00:24:41 »
Hee top man, gauw weer in elkaar zetten en een leuke C10cees erachter hangen.  ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #324 Gepost op: 09 March 2015, 17:58:34 »
Graag gedaan Tom  ;D (y)

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #325 Gepost op: 09 March 2015, 18:16:53 »
De aanhouder wint, mooi man!

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #326 Gepost op: 09 March 2015, 19:55:05 »
Eind goed al goed.Leuk voor je Tom dat het uiteindelijk toch gelukt is.Modelbouw is vooral een kwestie van volharding.In elke mislukking zit ook een leermoment en tenslotte heb je een perfect model.

Op naar de volgende loc.
Met vriendelijke groeten,

Jan den Haan

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #327 Gepost op: 09 March 2015, 20:04:25 »
Ja Jan, mooi gezegd.
Deze lok zat geloof ik helemaal tjokvol met leermomenten.  ;D

Tom, die 3300 is nou een eitje.  (y)

Leen.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #328 Gepost op: 09 March 2015, 22:02:11 »
Haha, maarre, ben nog niet klaar hoor...
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #329 Gepost op: 09 March 2015, 23:13:02 »
Help  ???

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*