Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:23:17
Mijn-bouw Indonesie
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:22:41
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
Jeroen95
Vandaag
om 14:19:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 14:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
door
Arjan6511
Vandaag
om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken?
door
Rondje_HO
Vandaag
om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte
door
defender
Vandaag
om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Eric B
Vandaag
om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Jelmer
Vandaag
om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa
door
FransW
Vandaag
om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje
door
grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
door
frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze
door
Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar
door
GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns
door
Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Vorige
-
Volgende
-
1
...
20
21
[
22
]
23
24
...
39
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing (gelezen 111584 keer)
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #315 Gepost op:
04 March 2015, 19:19:09 »
En hoe kruipt tie
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #316 Gepost op:
04 March 2015, 21:14:08 »
Net zoals jou, niet
Nee hoor, hij kan heel zachtjes rijden, maar het kan beter. Ik ga als ik meer energie heb het middelste wielengebeuren nog ff nakijken (vroege diensten, rond 03.30 uit bed, pap is ff op
).
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Offline
Berichten: 6051
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #317 Gepost op:
05 March 2015, 08:03:35 »
Overigens, ik kwak natuurlijk alles direct op het forum, ook als het allemaal niet werkt zoals ik wil. En die tool van Jan werkt misschien niet zoals ik het zou willen (waarom begrijp ik eerlijk gezegd niet, want als er iemand nauwkeurig werkt en vakwerk levert, dan is Jan het wel), maar eerlijk gezegd was ik zonder deze tool ook nooit begonnen aan het afhalen van de wielen en opnieuw kwarteren. Dus misschien krijg ik het met die tool mechanisch niet helemaal goed voor elkaar, psychologisch heeft het de doorslag gegeven en eerlijk gezegd ben ik nu echt al een stuk verder. Maar goed, de ondersteuning is werkelijk fantastisch en iedereen (behalve Leo Feenstra) biedt aan om te helpen. Dat is nou echt top!
«
Laatst bewerkt op: 05 March 2015, 20:19:59 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4227
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #318 Gepost op:
08 March 2015, 12:36:07 »
Citaat van: roadster36 op 04 March 2015, 19:19:09
En hoe kruipt tie
ummm, niet om t een of ander, maar ik heb me gisteren op onTraxs in het kasteel een uur vermaakt met enkel kijken naar de NS 6002 die ca 5 minuten deed over een meter...
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Jan den Haan
Offline
Berichten: 532
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #319 Gepost op:
08 March 2015, 12:53:19 »
Wel Tom wanneer je nog nazorg wilt hebben , medicamenteus, psychotherapeutisch of fijnmechanisch ben je altijd welkom...
Vriendelijke groeten,
Jan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
St00mboy
Offline
Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #320 Gepost op:
08 March 2015, 18:36:09 »
Ik was vanmiddag aanwezig bij een primeur.
Maar......laat Tom het zelf maar vertellen.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Tjalling
Online
Berichten: 3486
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #321 Gepost op:
08 March 2015, 19:18:23 »
Ik hoorde er vanmiddag over praten. Laat Tom het idd. zelf maar vertellen :-) :-)
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
Tomasso
Offline
Berichten: 6051
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #322 Gepost op:
08 March 2015, 23:51:22 »
Eureka!
Vandaag een dagje aanwezig geweest op Ontraxs bij het kasteel van Mitropa. Om wat te doen te hebben had ik enkele projecten meegenomen, waaronder ook deze loc en al de bijbehorende gereedschappen.
Na wat geprutst te hebben met de kwarteertool, kwam Paul Bender nog eens even kijken naar het apparaat. Van Paul mocht ik geen hamer gebruiken, terwijl ik er juist lustig op los aan het timmeren was
Ronald Urbanus die naast me zat vond het ook maar niks en bood aan om eens te kijken waar nu de schoen wrong. Samen met Paul is de tool uitvoerig bestudeerd en kwamen we er achter dat sommige dingen misschien anders zouden kunnen of verbeterd zouden kunnen worden. Maar goed, dat wilde ik in al mijn eigenwijzigheid natuurlijk niet, want ik wilde het ding nu klaar hebben en niet morgen of volgende week. Na allerlei metingen kwam Ronald er achter dat de kruktappen waar de krukpennen in gedraaid worden per wiel verschillend zijn. D.w.z. het probleem was dat de opstaande rand rond de kruktappen bij het ene wiel breder was dan het andere. Het probleem daardoor was dat het wiel niet goed in de kom van de tool paste en daardoor dus scheef op de as kwam te zitten. Het probleem zat dus niet in de tool, maar in de wielen van Philotrain.
In eerste instantie was het alleen het probleem bij de middelste wielen, de rest was zo goed als recht en alleen de middelste wielen zwabberden nog behoorlijk. Dus Ronald kwam op het idee dat de gaten waar de kruktappen in moesten vallen, wat geruimd moesten worden, zodat de kruktappen er nu wel in zouden vallen en het wiel mooi recht in de kom zou passen. Dus, al met al een behoorlijke tijd bezig geweest met een ruimertje om de boel goed passend te krijgen en zowaar, op een gegeven moment paste de boel goed. Na elk wiel gemerkt te hebben de tool weer in elkaar gezet en de wielen op de as geperst. Perfect! Maar, doordat de kommen maar op 1 manier pasten en de wielen er ook maar op 1 manier goed in pasten, bleek dat dit wiel precies anders gekwarteerd was als de andere wielen. Dit betekende dat de rest opnieuw gekwarteerd moest worden. Toen echter de andere wielstellen in de tool werden gezet om te kwarteren, was de passing van die wielen niet goed meer aangezien die nu teveel speling hadden, door de kleinere kruktappen op die wielen. De wielen konden daardoor wat naar links en naar rechts draaien in de kom. Rare Philotrain wielen. Hoe dan ook, gedane zaken nemen geen keer en aan het begin van de dag had ik al gezegd dat ik net zo lang zou doorgaan tot het ding goed zat. Dus, wielen er in gezet, ogen dicht gedaan en ook die wielen opnieuw op de assen geperst. Tsja, hoe moest dat nu ooit nog goed komen?
De wielen in het chassis aangebracht en de loc zonder motor en zonder drijfstangen eens laten rijden. Doordat de aslagers nu goed in het frame zaten gleed de loc over de rails. Daarna per wielstel de drijfstangen aangebracht en elke keer opnieuw getest. Eerst de voorste 2 wielen voorzien van drijfstangen en de boel voortgeduwd. Geen enkel zwaar punt in te vinden! Toen de voorste drijfstangen er af gehaald en de achterste drijfstangen aangesloten op de achterste 2 wielen. Smooth like a baby ass! Fantastisch! Als laatste de voorste 2 wielen er bij aangesloten door de drijfstangen daar ook te monteren. De boel eens laten rollen en het reed werkelijk fantastisch. Leen Verkaik die de boel op de voet volgde, was inmiddels ook weer ter plaatse en ik moest van hem nu maar de proef op de som nemen, motor aansluiten en rijden met die handel! Zo gezegd, zo gedaan, de boel aangesloten en de loc op de rails gezet.
Ondanks dat de rails te vies voor woorden was maakte de loc daar zijn eerste meters en wat bleek? De loc gleed echt over de rails, het hinderlijke schudden was er uit en de loc kon werkelijk langzaam rijden zonder problemen. Dat was nu dus de primeur, het is klaar! Wat een fantastisch moment was dat en ondanks dat ik het eerst niet kon geloven werd ik er uiteindelijk helemaal blij van! De loc rijdt werkelijk supergoed, het schudden is er uit, er zitten geen zware punten in en het tikken is compleet verdwenen. Wat een verademing! Het probleem zat dus in de wielen en de assen. De assen zaten in eerste instantie al scheef in het frame. Dat was met die chassistool duidelijk geworden en daarmee ook verholpen. Maar het probleem bleef dat de loc nog steeds niet goed reed. Beter, maar nog steeds niet zijdezacht zoals dat bij fabrieksmodellen het geval is. Ik kon echter maar niet de oorzaak achterhalen, alhoewel ik wel mijn vermoedens had. Toen Ronald er eens even met een geoefende blik naar keek, zag hij dat het probleem dus bij de wielen en de passing van die wielen in de kommen zat en na wat dingen nagemeten te hebben kwamen we er achter dat elk wiel verschillend was. Dat was dus ook het probleem met de kwarteertool, die was blijkbaar goed en gemaakt voor een bepaalde set wielen, maar bij de andere wielen was de passing gewoon niet goed! Dat had dus niks te maken met de tool, maar juist met de wielen. Hoe dan ook, de wielen zitten nu prachtig recht op de assen, alle wielen zitten gelijk en de loc glijdt echt zijdezacht over de baan (helaas Jan Bosman, geen oud ijzer prijs
), wat een enorme opluchting!
Ik had dan ook een fantastische dag en ik wil ook iedereen bedanken voor de positieve input, de tools en de hulpvaardigheid! Dit heeft me echt wat hoofdbrekens, tijd, geld en frustraties gekost, maar des te groter was vanmiddag de euforie! Het moeilijkste gedeelte is nu achter de rug, de rest zijn randvoorwaarden (verlichting, digitaliseren, geluid, opnieuw spuiten van bepaalde onderdelen, etc.). Maar het is nu al geslaagd, ik ben er dan ook ontzettend blij mee!
Jan, Ronald, Leen en alle anderen, hartelijk bedankt! Pluim!
«
Laatst bewerkt op: 09 March 2015, 00:11:08 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4350
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #323 Gepost op:
09 March 2015, 00:24:41 »
Hee top man, gauw weer in elkaar zetten en een leuke C10cees erachter hangen.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1678
Tram&Trein NL- H0
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #324 Gepost op:
09 March 2015, 17:58:34 »
Graag gedaan Tom
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
AlfaArjen
Offline
Berichten: 820
NS in het echt, FS in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #325 Gepost op:
09 March 2015, 18:16:53 »
De aanhouder wint, mooi man!
Gelogd
Jan den Haan
Offline
Berichten: 532
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #326 Gepost op:
09 March 2015, 19:55:05 »
Eind goed al goed.Leuk voor je Tom dat het uiteindelijk toch gelukt is.Modelbouw is vooral een kwestie van volharding.In elke mislukking zit ook een leermoment en tenslotte heb je een perfect model.
Op naar de volgende loc.
Met vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
St00mboy
Offline
Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #327 Gepost op:
09 March 2015, 20:04:25 »
Ja Jan, mooi gezegd.
Deze lok zat geloof ik helemaal tjokvol met leermomenten.
Tom, die 3300 is nou een eitje.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Tomasso
Offline
Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #328 Gepost op:
09 March 2015, 22:02:11 »
Haha, maarre, ben nog niet klaar hoor...
Gelogd
Spoor 0 adept
Ivo tB
Offline
Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #329 Gepost op:
09 March 2015, 23:13:02 »
Help
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Vorige
-
Volgende
-
1
...
20
21
[
22
]
23
24
...
39
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing