Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing  (gelezen 110395 keer)

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #285 Gepost op: 02 March 2015, 19:20:41 »
net als in het echt. Eerste rit met de "Ooievaar" leek wel een carrillon met slechts één toon.
gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #286 Gepost op: 02 March 2015, 20:50:12 »
Perfect. Zal straks eens testen met 1 gedeelte van de drijfstang...
Tom,

Langzaam opbouwen. Als je gedeelde koppelstangen hebt eerst de aangedreven as met het dichtstbijzijnde wiel verbinden. Tikt nog steeds? Dan daar verder zoeken. Enzovoorts. Ik zou in geen enkel geval de koppelstangen aan elkaar solderen. Dan is je vering vrijwel zinloos geworden. Als er teveel speling op zit zie je dat snel als de koppelstangen horizontaal niet in lijn blijven. Ik heb ook wel eens een tik eruit gekregen door een druppeltje olie op de krukken te doen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #287 Gepost op: 02 March 2015, 21:03:18 »
Is de achterkant van de buitenste deel van de koppelstang-deel-twee tpv de middenbout misschien niet vlak en haakt-ie? Dat kan tikken bij elke omwenteling.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #288 Gepost op: 02 March 2015, 21:12:07 »
Alles net uitgetypt, loopt tapatalk vast #*¥#%!!!!!

Heb alles op 2 assen aangedreven, achterste as is niet aangekoppeld. De boel loopt niet goed, de wielen zitten scheef op de assen en zwabberen, alhoewel minder dan eerst, maar nog steeds niet recht. Dit komt omdat de kommen van de pers/kwarteertool op geen enkele manier recht tegenover elkaar te plaatsten zijn, er zit altijd een afwijking in. Maar goed, het zwabberen is al minder dan daarvoor, toen was het nog erger. Ik had alleen gehoopt dat het er nu uit zou zijn, maar enfin, alles zwabbert hetzelfde in ieder geval. Zoals het echter nu rijdt met 1 gekoppelde as is er een dood/zwaar punt in.

Ook heb ik de krukpennen annex borstboutjes nagekeken. Die zitten allemaal recht in het wiel, alleen door dat gezwabber, staan ze dan weer schuin naar buiten en dan weer schuin naar binnen. Echter, alle opties liggen weer open met uitzondering van de lagers. De aandrijfas zou bijvoorbeeld ook krom kunnen zijn, de drijfstangen zouden niet goed kunnen zijn, misschien zijn de gaatjes in de drijfstangen wel te klein, of zijn ze misschien te groot? Hoe dan ook, als ik er niet uit kom dan gooi ik er die peperdure andere aandrijving in, waar elke as onafhankelijk wordt aangedreven. Op die manier hebben de drijfstangen geen functie meer en loopt echt alles synchroon. Het grote nadeel is dan wel dat ik zowat het halve chassis opnieuw kan bouwen, want er moet dan aardig wat aangepast worden.

Overigens, wat ik me afvroeg, zijn er ook losse of nieuwe drijfstangen ergens te bestellen, of is dat niet mogelijk?

@ Gert, alles is helemaal afgevlakt en gepolijst met korrel 1000 of zoiets. Spiegelglad...
« Laatst bewerkt op: 02 March 2015, 21:14:20 door Tomasso »
Spoor 0 adept

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #289 Gepost op: 02 March 2015, 21:23:35 »
Weinert heeft losse drijfstangen, maar of daar de juiste bij zitten?

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #290 Gepost op: 02 March 2015, 21:24:06 »
Ja die zijn er. Piet heeft die in het ass. Die zijn universeel, dwz je moet zelf de stangen op maat maken en dan de ogen er tegenaan solderen. Om sterkte te krijgen worden de helften op elkaar gesoldeerd. Gezien jouw mate van nauwkeurigheid lijkt me dit geen oplossing.

Laten etsen?
Met groet,

Ger.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #291 Gepost op: 02 March 2015, 21:46:18 »
Wat zijn dat eigenlijk voor wielen en assen in die lok?
Met alles wat jij nu professioneel voor elkaar kan krijgen kan het toch niet bestaan dat de boel vastloopt door zwabberende wielen?
Passen ze wel goed, stevig en recht in de assen?
Kun je ook horen of voelen waar het tikken vandaan komt?

Leen.

« Laatst bewerkt op: 02 March 2015, 22:08:38 door St00mboy »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #292 Gepost op: 02 March 2015, 21:46:46 »
Nou, bij deze maar eens de eerste foto van het model, straks ligt hij uit elkaar dus ik moet er nog maar even van genieten ;D



Ik zal zoveel mogelijk de aanpassingen en verbouwingen hier posten, gewoon omdat het kan. Veel leesplezier!

Tom.
Tom,

ZEN;D

'T is gewoon een hobby die je voor je eigen lol doet  (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #293 Gepost op: 02 March 2015, 21:48:17 »
MK heeft ook een set zelf op de juiste lengte te maken koppelstangen voor een lok met 3 aangedreven assen. Wilde ik gaan gebruiken voor mijn 3300 en dan meteen compenseren.

Tom, niet opgeven nu. Als je wielen minder zwabberen dan zit je toch op de goede weg. Misschien de tip volgen die ik eens kreeg om de assen op een draaibank op de wielen te drukken: je draait een hulpstuk met de juiste wielmaat in de drieklauw en boort exact in het midden een gat en plaatst daarin het wiel. Vervolgens druk je de as vanuit de andere kant (ik druk me wat ongelukkig uit, maar ik heb dan ook geen draaibank ervaring) in het wiel. Dan zou het toch echt haaks moeten zitten, tenzij het gat in het wiel niet goed meer is.
Bovendien heb je het probleem al beperkt tot 2 assen. Dat zou toch echt moeten lukken. Ik ben er geen voorstander van, maar je kunt de gaten in de koppelstangen voorzichtig stukje bij beetje opruimen. Kun je geen filmpje plaatsen op youtube, dan kunnen we iets meer zien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #294 Gepost op: 02 March 2015, 22:02:58 »
Goeie tip met de draaibank. Zou het ook lukken met het wiel in een spantang? Ipv. eerst een hulpstuk te draaien?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #295 Gepost op: 02 March 2015, 22:11:52 »
Hallo Tom,

Wanneer het zo niet kan je wel langskomen dan zetten we de kommen in  de draaibank en dan zal het zeker lukken de wielen goed parallel te houden.


Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #296 Gepost op: 02 March 2015, 22:16:51 »
Gewoon met de draaibank, moet altijd recht gaan ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #297 Gepost op: 02 March 2015, 22:55:59 »
De kommen heb ik zodanig gedraaid dat het wiel zowel in het midden als aan de rand op de as gedrukt wordt.De druk aan de rand is bedoeld om het wiel slingervrij op de as te drukken.Wanneer de druk alleen aan de rand wordt uitgeoefend komt er echter te veel kracht op de spaken waardoor deze kunnen breken.Daarom is het ook van belang dat er druk uitgeoefend wordt op het deel van het wiel dat vlak rond het asgat zit.

Jan

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #298 Gepost op: 02 March 2015, 22:58:18 »
Da's waar, eigenlijk zou je alleen ondersteuning op de naaf wensen tijdens het persen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #299 Gepost op: 03 March 2015, 00:25:00 »
Ik heb er eens voor gezeten en ben er achter dat er 1 manier is waarop de kommen zo goed als loodrecht tegenover elkaar zitten. Ik had me gericht op de Nederlandse manier van aandrijven, namelijk right hand lead, maar de enige mogelijkheid om de kommen recht tegenover elkaar te krijgen is de left hand lead. D.w.z. Als de rechter drijfstang op het hoogste punt staat, dan staat de linker op 90 graden naar voren. Ach, een kniesoor die dat ziet.

Ik denk dat ik nu ook eindelijk weet wat er is met de aandrijving. Na alle wielen (en deze keer echt alle wielen) van de assen te hebben gehaald (dus ook de geïsoleerde zijde), heb ik ze nu opnieuw gekwarteerd en geperst. Ik ben zo zorgvuldig mogelijk te werk gegaan, maar kwam er achter dat het aangedreven gedeelte als enige nu behoorlijk zwabbert. De rest van de wielen zit nu aardig recht op de assen (zo recht mogelijk in ieder geval), maar wat ik ook probeer, de aangedreven as heeft 1 recht wiel met een mooie loop en 1 wiel wat dus zwabbert (zwabbert zwabbert zwabbert zwabbert zwabbert zwabbert zwabbert, krijg nou toch het gezwabber)... Doordat 1 drijfstang nu netjes zijn ronde maakt, maar de andere alle kanten op slingert, ontstaat er volgens mij frictie en ook heen en weer schuddend rijgedrag. De ene keer is namelijk het wiel schuin bij het naaste wiel en een halve slag verder staat hij juist van het naaste wiel af. Dat is de hele tijd duwen en trekken tussen die 2 wielen, terwijl het wiel aan de andere kant van de aangedreven as egaal zijn rondjes maakt en de drijfstang dus goed gepositioneerd blijft. Dus, kijken of ik nog eens naar Amstelveen kan ;D

Overigens zijn de ergste tikken er nu uit. Heb alles voorzien van een drupje olie en het rijdt nu al een stuk geruislozer. Desalniettemin nog steeds niet goed genoeg voor mij. Met de kap er op slingert de loc van links naar rechts en dat wil ik niet. Het ding moet mooi recht over de baan glijden, dus ik blijf bezig (ondanks dat ik helemaal klaar ben met het takkeding, maar goed, stoppen is geen optie meer). Hoe dan ook, Philotrain sucks...
« Laatst bewerkt op: 03 March 2015, 00:27:04 door Tomasso »
Spoor 0 adept