Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:35:02
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 05:28:43
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:19:46
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:18:05
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing  (gelezen 113941 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #300 Gepost op: 03 March 2015, 00:31:23 »
oud messing prijs hebben?  ;D

Kennelijk heb je nu dus in een wiel een slinger .
Vraag Wim Wolters eens of hij er nog een heeft.
« Laatst bewerkt op: 03 March 2015, 00:33:14 door roadster36 »


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #302 Gepost op: 03 March 2015, 10:12:03 »
Is je as wel recht?

Leen.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #303 Gepost op: 03 March 2015, 10:35:55 »
Als je toch met hornblocks werkt waarom dan de Philomeuk niet weggooien en wielen assen en blocks voor een paar centen vervangen door geheel nieuwe? Ik zou me geestelijk niet langer pijnigen.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #304 Gepost op: 03 March 2015, 11:26:34 »
Ha Leen, dat vroeg ik me dus ook af...

@ John

Van die hornblocks ben ik juist overtuigd dat die goed zitten ;D En het is KISS en daar hou ik van...


Overigens, ik ga er vanavond nog eens voor zitten en dan de voorste as eens nader bestuderen. Hierbij zou het tandwiel dan van de as moeten, maarja, er af krijgen is natuurlijk geen probleem, alleen hoe ik het er dan weer (netjes) op krijg...


Stel nu dat de as krom is, zijn er dan ook ergens assen vandaan te halen in 3 mm?

Overigens, voordat ik het vergeet, iedereen natuurlijk bedankt voor de hulp en tips! Het begint nu een principekwestie te worden, dat ding zal luisteren naar de baas! ;D
« Laatst bewerkt op: 03 March 2015, 11:35:09 door Tomasso »
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #305 Gepost op: 03 March 2015, 12:03:13 »
Volgens mij maakt Alan Gibson ook assen in 3mm.
Kijk eerst maar of hij recht is, dan kijk ik of ik er nog een - die iets te lang is - over heb.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 March 2015, 12:07:35 door St00mboy »

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #306 Gepost op: 03 March 2015, 12:07:52 »
Volgens mij maakt Alan Gibson ook assen in 3mm.

Leen.

bespaart weer een set hornblocks.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #307 Gepost op: 03 March 2015, 17:08:30 »
Wim Wolters gebeld, die had helaas niks meer. Kit was 39 jaar oud of zo... Anywayz, vanavond ff prutsen...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #308 Gepost op: 03 March 2015, 22:17:06 »
De vorderingen:

http://youtu.be/UBrxjYzirO8

De aandrijfas is helemaal kaal geweest, heb het tandwiel er ook afgehaald met the Puller, daarna de as op een stuk glas gelegd en om dat nog eens een keer extra te checken op een stuk kaarsrecht mdf. Met de as is gelukkig niks mis, die is helemaal rond en niet gebogen of geknikt. Gelukkig maar, dan is dat ook weer uitgesloten. Met diezelfde Puller



het tandwiel weer op de as geplaatst. Echt, wat is dat toch een megahandig ding en zo supersimpel. Helemaal wat voor mij dus ;D Hoe dan ook, daarna de wielen weer op de assen geperst, maar hoe ik het wiel ook draaide of omkeerde, de ene kant van de wielen gaf 14,3 mm als tussenliggende afstand, terwijl de andere kant bijna 15 mm bedroeg. Dit geprobeerd te compenseren door de pers aan de kant waar de wielen het verst van elkaar af stonden naar beneden te duwen, zodat de boel rechtgetrokken zou worden, maar wat ik ook deed, zoals persen met de druk vanuit het midden, persen door de druk juist aan 1 zijkant toe te passen, aan beide kanten druk uitoefenen, het hielp allemaal vrij weinig. Dus de hamer gepakt en eens een paar flinke meppen verkocht op de tool, aan de zijkant waar de wielen te ver uiteen stonden. Kijk, met geweld komen we er wel. Stukje bij beetje werd de boel rechter getrokken. Uiteindelijk was het verschil kleiner geworden en zaten de wielen nu bijna recht op de assen. Na nog een paar flinke klappen de wielen er uit gehaald en met de schuifmaat tussen de wielen de boel op maat gewrikt aangezien het toch nog net niet helemaal lekker zat. Dat was echt een behoorlijke klus, aangezien de wielen goed vast op de as zaten, maar na wat gebuig en gewring en geduw en getrek is het allemaal goed gekomen. De afstand tussen de wielen is nu overal rond de 14,3 mm (kan een 10e mm meer of minder zijn).

De achterste wielen zitten ook behoorlijk recht op de as, nu maar eens naar de middelste wielen kijken, die zitten nog zo krom als een hoepel. Zoals ik al zei, even laten zien wie hier de baas is en met een flinke hamer en een paar goeie klappen kom je blijkbaar al een stuk verder. Ik heb dan ook geen zin of puf meer om nog vanalles te ondernemen en aan te schaffen, lukt het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. Op naar de volgende sessie, rammen met die handel!
« Laatst bewerkt op: 03 March 2015, 23:09:06 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #309 Gepost op: 03 March 2015, 23:17:42 »
Ha gelukkig. Zo ken ik je weer  (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #310 Gepost op: 03 March 2015, 23:20:01 »
Citaat
maar wat ik ook deed, zoals persen met de druk vanuit het midden, persen door de druk juist aan 1 zijkant toe te passen, aan beide kanten druk uitoefenen, het hielp allemaal vrij weinig.

Dat persen is ook niks voor mannen, dat had je kunnen weten. ::)

Leen.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #311 Gepost op: 03 March 2015, 23:21:31 »
Haha ;D
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #312 Gepost op: 03 March 2015, 23:53:09 »
Tom,

Je moet even de goede link aangeven van youtube. Deze geeft bij mij de melding: deze video is privé. Wil je ons zeker niet laten zien  ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #313 Gepost op: 04 March 2015, 07:58:10 »
De afstand tussen de wielen is nu overal rond de 14,3 mm (kan een 10e mm meer of minder zijn).

Dus nu zitten beide wielen scheef op de as?  :P  ;D
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #314 Gepost op: 04 March 2015, 07:59:26 »
Ja meneer ;D

En nee, de wielen zitten niet allebei scheef bijdehandje ;D
« Laatst bewerkt op: 04 March 2015, 08:04:40 door Tomasso »
Spoor 0 adept