Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door spoorijzer
Vandaag om 07:47:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
07 September 2025, 23:06:03
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
07 September 2025, 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
07 September 2025, 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
07 September 2025, 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
07 September 2025, 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
07 September 2025, 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
07 September 2025, 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
07 September 2025, 13:23:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
07 September 2025, 11:33:42
Minder wissels door Eric B
07 September 2025, 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 September 2025, 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
07 September 2025, 08:23:41
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing  (gelezen 111552 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #180 Gepost op: 14 January 2015, 10:26:20 »
Dus behalve naar kleuren, mag ik ook niet meer naar gaten in hornblocks kijken op foto's  ;D ;D (zie wel wat je bedoelt, maar ik denk toch dat beide afwijkend zijn.)

Dat gat zit echt niet in het midden en in de andere wel. Omdat als ik het goed zie zit de sleuf in de hornblock aan de zijkant, dus de positie van de as in lengte richting zal niet fout zijn, maar mogelijk de hoogte wel. Dit wordt misschien gewoon opgevangen door de compensatie of vering.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #181 Gepost op: 14 January 2015, 15:30:33 »
Zo'n prachtige poelietrekkerset betekent meestal het halve werk! Moet ik ook eens aanschaffen.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #182 Gepost op: 14 January 2015, 18:12:47 »
Was niet heel goedkoop, maar het was ook weer niet heel duur. Via ebay besteld en ben er nu al blij mee...
« Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 23:35:57 door Tomasso »
Spoor 0 adept

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #183 Gepost op: 14 January 2015, 23:39:30 »




Als je de onderste ( denkbeeldig ) een kwart slag draait , dan zijn beide gelijk .
zoals Gert al zei , het gat zit uit het midden , maar dat zie je haast niet bij de bovenste terwijl het bij de onderste juist opvalt .

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #184 Gepost op: 14 January 2015, 23:45:55 »
In de loc zit vering, waardoor hoogteverschillen gecompenseerd worden. In dit geval ga ik eerst eens kijken naar de zijdelingse speling en of alle hornblocks wel exact op de goede plek zitten. Overigens werkt die vering nu voor geen meter. In de hornblocks zit aan de bovenkant een gaatje waar de veertjes in vallen, nou ja, vallen... De veertjes zitten er strak in, wat betekent dat alleen het kleine gedeelte wat boven het hornblock uit komt veert, aangezien de rest van het veertje klem zit. Dus ik ga straks die gaatjes lichtelijk ruimen zodat de hele veer daadwerkelijk gebruikt kan worden. Ik ben benieuwd of dat ook nog gevolgen heeft voor de rijeigenschappen. Nou ja, eerst maar eens Rijswijk, volgende week verder...
Spoor 0 adept

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9416
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #185 Gepost op: 14 January 2015, 23:49:56 »
Neem die bak onderdelen toch mee, kun je het aan het grote publiek laten zien  ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #186 Gepost op: 14 January 2015, 23:50:32 »
Dat kan ook natuurlijk... Is er nog ruimte in het kasteel dan?
Spoor 0 adept

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #187 Gepost op: 15 January 2015, 00:55:35 »
Hoeveel ruimte heb je nodig?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #188 Gepost op: 15 January 2015, 07:49:55 »
Ik zou de veertjes in de hornblocks netjes weg laten springen, en niet meer gebruiken. Dit ziet er leuk uit, maar werkt namelijk niet op deze lichte lokken.  Ik zou de loc op de achterste as aandrijven, en de voorste twee assen compenseren met een evenaar. Eventueel nog de voorste truck meenemen in de compensatie, maar dat hoeft denk ik niet. Loc loopt dan veel beter, en heeft alle wielen op de rails. Als je zondag in Rijswijk bent, wil ik dit wel uitleggen. Anders kun je bij Piet Peetoom ook het boek van Ian Rice kopen over gecompenseerde lokframes. Gaat er een wereld voor je open, en je lokken krijgen een dubbele trekkracht  (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #189 Gepost op: 15 January 2015, 13:02:30 »
Niet om het 1 of ander, maar met (goed werkende) veertjes (en goed glijdende aslagers) wordt toch ook elk wiel onafhankelijk op de rails gedrukt?
Spoor 0 adept

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9416
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #190 Gepost op: 15 January 2015, 13:06:50 »
Dat kan ook natuurlijk... Is er nog ruimte in het kasteel dan?

Is vast wel een plekkie vrij..

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #191 Gepost op: 15 January 2015, 13:27:35 »
Het punt is dat de drukkracht van de wielen in combinatie met de uiterst geringe benodigde veerkracht en de toevallig aanwezige wrijving de zaak wel erg precair maakt. Je zit steeds in krachten van grammen te rekenen. Een korreltje ertussen of een veertje die iets te dikke ( wat heet) materiaaldoorsnede heeft en de zaak klopt al niet meer.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #192 Gepost op: 15 January 2015, 17:34:58 »
Hallo Tom,

Ik ben het met Arjen en Gert eens dat het gebruik van afgeveerde assen in spoor H0 niet eenvoudig en daarom eigenlijk af te raden is.Er is iets over geschreven in een artikel van de Scalefour Society dat al eens eerder ergens op dit forum geciteerd is : http://www.clag.org.uk/41-0rev.html Verder is er een erg theoretisch en technisch artikel van de Central London Area Group van de Scalefour Society : http://www.clag.org.uk/beam-menu.html Daarin staan interessante formules waarmee je vering door middel van verende draadjes zoals hier  http://www.clag.org.uk/pics/beams/ashton-unit.jpg precies kan berekenen.Als je het heel diepgaand gaat bestuderen zou je er misschien nog op kunnen promoveren.

Mijn advies is echter om die veren te vergeten en  de assen te compenseren.Een overzichtelijk artikel is er van de hand van Brian Clapperton, tevens eigenaar van ABC-gears een leverancier van hoogwaardige aandrijvingen voor spoor 0 en 1 : http://www.abcgears.co.uk/abc_gears_-_loco_suspension.pdf verder natuurlijk bovenstaand artikel van de Scalefour Society.Dan zijn er nog twee klassieke boeken over dit onderwerp :

Flexichas, A way to build fully compensated model locomotive chassis
Mike Sharman
The Oakwood Press, 1982
ISBN 860930726

Locomotive kit chassis construction in 4 mm
Ian Rice
Wild Swan Publications, 1993
ISBN 1874103100

Het boek van Ian Rice is ook te bestellen bij
Shirley Rowe
Wild Swan Publications Overseas Department
9 Hackers Close
Newton Poppleford
Sidmouth
Devon EX10 0HF
England


In het boek van Ian Rice staan vele adviezen over het bouwen van frames voor modellocomotieven.De meest relevante tekening staat mijns inziens op blz. 64.Ik kom aanstaande zondag naar Rijswijk.Ik begrijp dat jij er dan ook bent.Ik kan wel een kopie van deze tekening meenemen (vanwege auteursrecht plaats ik hier geen scan van de tekening).

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #193 Gepost op: 07 February 2015, 22:56:11 »
Zeau, nu de kwarteertool klaar is, de boel maar eens gepakt en aan de slag gegaan met het chassis. Het extra plankje wat ik had aangeschaft (nou ja, aangeschaft, gekregen ;D) om onder de tool te leggen, om daarmee de boel te stabiliseren en ook de assen kaarsrecht in de tool te krijgen, werkt perfect! De assen staan werkelijk loodrecht in de tool, zelfs nadat ik de boel had vastgeschroefd. Helemaal top dus! (Bedankt voor de tip Ivo) Maar, wat blijkt nu achteraf, bij de tool zitten assen van 2 en van 3,2 millimeter, alleen gebruikt Philotrain voor deze loc blijkbaar assen van 3 mm. Dusch, nadat ik alles had afgesteld, stap voor stap gefotografeerd had en alle onderdelen klaar had liggen om de lagers mooi strak in het frame te krijgen, bleek dat ik dus niet de juiste assen voor de tool had. Ze zijn er wel, maar die zijn als optie bij de tool te bestellen. Even in ponden, 10 assen, waarvan 5 korte en 5 lange assen, inclusief verzenden £ 56,-. Hoppakee, kan er nog wel ff bij! Nou ja, heb nu toch al zoveel geïnvesteerd, die assen wil ik er ook bij hebben, dan heb ik de boel maar compleet.

En nu? Het hele zaakje maar weer inpakken en wachten tot die asjes binnen zijn. Maar goed, ben nu de hele avond bezig geweest, heb nog wat hulpstukken gemaakt, aangezien dit frame al in elkaar zit en je normaliter een frame van de grond af opbouwt op deze tool. Daarnaast staat het hele proces op de foto zodat ik dat hier mooi kan laten zien (ga eerst ff de boel opruimen en dan zometeen de foto's uploaden). De volgende keer hoeft dat dus allemaal niet en kan ik direct aan de slag. Het frame is aan de binnenkant op de plaatsen waar gesoldeerd moet worden ook al helemaal kaal, dus het is straks een kwestie van de boel instellen, frame er op, lagers er in en de boel fixeren door middel van geleiders. Die geleiders liggen ook al klaar en zijn netjes op maat, dus ik verwacht het volgende keer in een halve avond voor elkaar te hebben. Wel jammer dat ik nu niet in 1 keer door kan, maar goed, de voorbereidingen zijn klaar.

Hoe dan ook is het erg leuk om met zo'n tool te werken. Het luistert allemaal zo nauw, maar als de tool eenmaal is ingesteld dan is de rest eigenlijk vrij simpel. Ik ben toch zo benieuwd naar de resultaten straks, zou hiermee het probleem zijn verhopen? Tenslotte is het chassis dan gecontroleerd, zijn alle wielen op dezelfde manier gekwarteerd en kan het probleem dan alleen nog in de crankpins of in de drijfstangen zitten. Ik geloof eerlijk gezegd niet dat het in de crankpins zit en de drijfstangen heb ik al gecontroleerd en verbeterd waar nodig. Alles wordt vanaf de basis geëlimineerd zo en het gaat gewoon goed komen nu, ik voel het aan m'n water! Nou ja, nog maar even geduld zien op te brengen dus... ;D Zometeen een hele serie foto's...
« Laatst bewerkt op: 07 February 2015, 22:59:59 door Tomasso »
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« Reactie #194 Gepost op: 07 February 2015, 23:35:15 »
ben benieuwd ;D