Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 17:56:15
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 17:54:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
Vandaag
om 17:53:46
Raadplaatje
door
henk
Vandaag
om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
Vandaag
om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan
door
Stieven76
Vandaag
om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Jan Bennink
Vandaag
om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
Ronald69
Vandaag
om 17:10:54
Roco Plan T
door
008200
Vandaag
om 16:56:37
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
wob
Vandaag
om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
Vandaag
om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 15:30:55
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
Vandaag
om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Chiel
Vandaag
om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
GD
Vandaag
om 11:21:39
Camp 3
door
GD
Vandaag
om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
hervé
19 July 2025, 23:10:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Vorige
-
Volgende
-
1
...
11
12
[
13
]
14
15
...
39
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing (gelezen 110285 keer)
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #180 Gepost op:
14 January 2015, 10:26:20 »
Dus behalve naar kleuren, mag ik ook niet meer naar gaten in hornblocks kijken op foto's
(zie wel wat je bedoelt, maar ik denk toch dat beide afwijkend zijn.)
Dat gat zit echt niet in het midden en in de andere wel. Omdat als ik het goed zie zit de sleuf in de hornblock aan de zijkant, dus de positie van de as in lengte richting zal niet fout zijn, maar mogelijk de hoogte wel. Dit wordt misschien gewoon opgevangen door de compensatie of vering.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
zuylen
Offline
Berichten: 4517
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #181 Gepost op:
14 January 2015, 15:30:33 »
Zo'n prachtige poelietrekkerset betekent meestal het halve werk! Moet ik ook eens aanschaffen.
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #182 Gepost op:
14 January 2015, 18:12:47 »
Was niet heel goedkoop, maar het was ook weer niet heel duur. Via ebay besteld en ben er nu al blij mee...
«
Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 23:35:57 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1677
Tram&Trein NL- H0
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #183 Gepost op:
14 January 2015, 23:39:30 »
Citaat van: Tomasso op 13 January 2015, 22:25:02
Als je de onderste ( denkbeeldig ) een kwart slag draait , dan zijn beide gelijk .
zoals Gert al zei , het gat zit uit het midden , maar dat zie je haast niet bij de bovenste terwijl het bij de onderste juist opvalt .
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #184 Gepost op:
14 January 2015, 23:45:55 »
In de loc zit vering, waardoor hoogteverschillen gecompenseerd worden. In dit geval ga ik eerst eens kijken naar de zijdelingse speling en of alle hornblocks wel exact op de goede plek zitten. Overigens werkt die vering nu voor geen meter. In de hornblocks zit aan de bovenkant een gaatje waar de veertjes in vallen, nou ja, vallen... De veertjes zitten er strak in, wat betekent dat alleen het kleine gedeelte wat boven het hornblock uit komt veert, aangezien de rest van het veertje klem zit. Dus ik ga straks die gaatjes lichtelijk ruimen zodat de hele veer daadwerkelijk gebruikt kan worden. Ik ben benieuwd of dat ook nog gevolgen heeft voor de rijeigenschappen. Nou ja, eerst maar eens Rijswijk, volgende week verder...
Gelogd
Spoor 0 adept
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9401
OO. Organisatie OntraXS!
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #185 Gepost op:
14 January 2015, 23:49:56 »
Neem die bak onderdelen toch mee, kun je het aan het grote publiek laten zien
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #186 Gepost op:
14 January 2015, 23:50:32 »
Dat kan ook natuurlijk... Is er nog ruimte in het kasteel dan?
Gelogd
Spoor 0 adept
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4350
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #187 Gepost op:
15 January 2015, 00:55:35 »
Hoeveel ruimte heb je nodig?
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
AB 7216
Offline
Berichten: 1626
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #188 Gepost op:
15 January 2015, 07:49:55 »
Ik zou de veertjes in de hornblocks netjes weg laten springen, en niet meer gebruiken. Dit ziet er leuk uit, maar werkt namelijk niet op deze lichte lokken. Ik zou de loc op de achterste as aandrijven, en de voorste twee assen compenseren met een evenaar. Eventueel nog de voorste truck meenemen in de compensatie, maar dat hoeft denk ik niet. Loc loopt dan veel beter, en heeft alle wielen op de rails. Als je zondag in Rijswijk bent, wil ik dit wel uitleggen. Anders kun je bij Piet Peetoom ook het boek van Ian Rice kopen over gecompenseerde lokframes. Gaat er een wereld voor je open, en je lokken krijgen een dubbele trekkracht
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #189 Gepost op:
15 January 2015, 13:02:30 »
Niet om het 1 of ander, maar met (goed werkende) veertjes (en goed glijdende aslagers) wordt toch ook elk wiel onafhankelijk op de rails gedrukt?
Gelogd
Spoor 0 adept
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9401
OO. Organisatie OntraXS!
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #190 Gepost op:
15 January 2015, 13:06:50 »
Citaat van: Tomasso op 14 January 2015, 23:50:32
Dat kan ook natuurlijk... Is er nog ruimte in het kasteel dan?
Is vast wel een plekkie vrij..
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4214
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #191 Gepost op:
15 January 2015, 13:27:35 »
Het punt is dat de drukkracht van de wielen in combinatie met de uiterst geringe benodigde veerkracht en de toevallig aanwezige wrijving de zaak wel erg precair maakt. Je zit steeds in krachten van grammen te rekenen. Een korreltje ertussen of een veertje die iets te dikke ( wat heet) materiaaldoorsnede heeft en de zaak klopt al niet meer.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #192 Gepost op:
15 January 2015, 17:34:58 »
Hallo Tom,
Ik ben het met Arjen en Gert eens dat het gebruik van afgeveerde assen in spoor H0 niet eenvoudig en daarom eigenlijk af te raden is.Er is iets over geschreven in een artikel van de Scalefour Society dat al eens eerder ergens op dit forum geciteerd is :
http://www.clag.org.uk/41-0rev.html
Verder is er een erg theoretisch en technisch artikel van de Central London Area Group van de Scalefour Society :
http://www.clag.org.uk/beam-menu.html
Daarin staan interessante formules waarmee je vering door middel van verende draadjes zoals hier
http://www.clag.org.uk/pics/beams/ashton-unit.jpg
precies kan berekenen.Als je het heel diepgaand gaat bestuderen zou je er misschien nog op kunnen promoveren.
Mijn advies is echter om die veren te vergeten en de assen te compenseren.Een overzichtelijk artikel is er van de hand van Brian Clapperton, tevens eigenaar van ABC-gears een leverancier van hoogwaardige aandrijvingen voor spoor 0 en 1 :
http://www.abcgears.co.uk/abc_gears_-_loco_suspension.pdf
verder natuurlijk bovenstaand artikel van de Scalefour Society.Dan zijn er nog twee klassieke boeken over dit onderwerp :
Flexichas, A way to build fully compensated model locomotive chassis
Mike Sharman
The Oakwood Press, 1982
ISBN 860930726
Locomotive kit chassis construction in 4 mm
Ian Rice
Wild Swan Publications, 1993
ISBN 1874103100
Het boek van Ian Rice is ook te bestellen bij
Shirley Rowe
Wild Swan Publications Overseas Department
9 Hackers Close
Newton Poppleford
Sidmouth
Devon EX10 0HF
England
In het boek van Ian Rice staan vele adviezen over het bouwen van frames voor modellocomotieven.De meest relevante tekening staat mijns inziens op blz. 64.Ik kom aanstaande zondag naar Rijswijk.Ik begrijp dat jij er dan ook bent.Ik kan wel een kopie van deze tekening meenemen (vanwege auteursrecht plaats ik hier geen scan van de tekening).
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #193 Gepost op:
07 February 2015, 22:56:11 »
Zeau, nu de kwarteertool klaar is, de boel maar eens gepakt en aan de slag gegaan met het chassis. Het extra plankje wat ik had aangeschaft (nou ja, aangeschaft, gekregen
) om onder de tool te leggen, om daarmee de boel te stabiliseren en ook de assen kaarsrecht in de tool te krijgen, werkt perfect! De assen staan werkelijk loodrecht in de tool, zelfs nadat ik de boel had vastgeschroefd. Helemaal top dus! (Bedankt voor de tip Ivo) Maar, wat blijkt nu achteraf, bij de tool zitten assen van 2 en van 3,2 millimeter, alleen gebruikt Philotrain voor deze loc blijkbaar assen van 3 mm. Dusch, nadat ik alles had afgesteld, stap voor stap gefotografeerd had en alle onderdelen klaar had liggen om de lagers mooi strak in het frame te krijgen, bleek dat ik dus niet de juiste assen voor de tool had. Ze zijn er wel, maar die zijn als optie bij de tool te bestellen. Even in ponden, 10 assen, waarvan 5 korte en 5 lange assen, inclusief verzenden £ 56,-. Hoppakee, kan er nog wel ff bij! Nou ja, heb nu toch al zoveel geïnvesteerd, die assen wil ik er ook bij hebben, dan heb ik de boel maar compleet.
En nu? Het hele zaakje maar weer inpakken en wachten tot die asjes binnen zijn. Maar goed, ben nu de hele avond bezig geweest, heb nog wat hulpstukken gemaakt, aangezien dit frame al in elkaar zit en je normaliter een frame van de grond af opbouwt op deze tool. Daarnaast staat het hele proces op de foto zodat ik dat hier mooi kan laten zien (ga eerst ff de boel opruimen en dan zometeen de foto's uploaden). De volgende keer hoeft dat dus allemaal niet en kan ik direct aan de slag. Het frame is aan de binnenkant op de plaatsen waar gesoldeerd moet worden ook al helemaal kaal, dus het is straks een kwestie van de boel instellen, frame er op, lagers er in en de boel fixeren door middel van geleiders. Die geleiders liggen ook al klaar en zijn netjes op maat, dus ik verwacht het volgende keer in een halve avond voor elkaar te hebben. Wel jammer dat ik nu niet in 1 keer door kan, maar goed, de voorbereidingen zijn klaar.
Hoe dan ook is het erg leuk om met zo'n tool te werken. Het luistert allemaal zo nauw, maar als de tool eenmaal is ingesteld dan is de rest eigenlijk vrij simpel. Ik ben toch zo benieuwd naar de resultaten straks, zou hiermee het probleem zijn verhopen? Tenslotte is het chassis dan gecontroleerd, zijn alle wielen op dezelfde manier gekwarteerd en kan het probleem dan alleen nog in de crankpins of in de drijfstangen zitten. Ik geloof eerlijk gezegd niet dat het in de crankpins zit en de drijfstangen heb ik al gecontroleerd en verbeterd waar nodig. Alles wordt vanaf de basis geëlimineerd zo en het gaat gewoon goed komen nu, ik voel het aan m'n water! Nou ja, nog maar even geduld zien op te brengen dus...
Zometeen een hele serie foto's...
«
Laatst bewerkt op: 07 February 2015, 22:59:59 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing
«
Reactie #194 Gepost op:
07 February 2015, 23:35:15 »
ben benieuwd
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Vorige
-
Volgende
-
1
...
11
12
[
13
]
14
15
...
39
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing