Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen  (gelezen 65497 keer)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #45 Gepost op: 16 mei 2014, 21:51:06 »
Je kunt ook zonder PC automatiseren, met name de blokken in de hoofdbaan.
Dat doet Lenz met het ABC systeem.
Geen computer, geen programma, alleen stand-alone apparatuur zoals de BM1   BM2  en de BM3.
Alle functies blijven beschikbaar, ook bij stilstand.
Decoders moeten wel ABC geschikt zijn.

Maarten.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #46 Gepost op: 16 mei 2014, 23:27:09 »
Peter, zie daar het verschil tussen een analoge baan en een digitale baan. De decoder bepaald de rijrichting niet de baanspanning.
Als je goed leest, dan sluit je de railspanning bij een digiatel baan, anders aan dan bij een analoge baan.

Ook als je met de hand zonder PC wil rangeren zal je daar in moeten investeren, dat is nu eenmaal de basis, en zonder basis kan zelfs een PC niets met je baan.
Dus zo zie je maar dat je waarschijnlijk een totaal verkeerd beeld voor ogen had, bij het openen van dit onderwerp.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2014, 23:30:05 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #47 Gepost op: 17 mei 2014, 18:18:22 »
Wim,

Het was voor mij een zeer leerzame discussie. Alleen het werd al door een forumlid vermeld ik ben herintreder en stap niet aan het begin
van het digitaliseren van de baan in. Ik ga niet een ovaal met 2 wissels erin aanleggen dit digitaliseren/automatiseren en dan verder. Ik wil de baan bouwen die ik voor ogen heb en wissels van servo-wisseldecoders en servo's voorzien. Verder denk ik wel wat jij aangaf om misschien eerst eens een Roco multimaus aan te schaffen om te ervaren wat  nu de mogelijkheden zijn. Van daaruit kijken wat mijn wensen zijn. Ik ga wel op de site vertellen hoe het gaat met de bouw van de baan. Misschien komen daar ook wel weer discussies door op gang. Vraagje heb je nog naar mijn baanontwerp gekeken ben erg nieuwsgierig naar je reactie positief/negatief. Ik vind wel dat je heel helder aan het begin van de discussie hebt aangegeven hoever je kan gaan met het automatiseren van de baan. Dat is voor mij een mooi stappenplan.


Peter 

Dolfz21

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #48 Gepost op: 17 mei 2014, 21:36:52 »
Ik wil graag digitaal gaan rijden maar vraag me af wat het beste systeem is. Zelf denk ik er over om de Z21 van Roco aan te schaffen. Van anderen hoor ik dat ik koploper zou moeten gaan gebruiken.
Wie kan mij vertellen wat het beste en meest duidelijke is en waarom?

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #49 Gepost op: 17 mei 2014, 21:57:55 »
Hallo Dolf,

Het ligt eraan wat je zelf wilt. Als je zonder computeraansturing wilt gaan rijden, is wellicht een z21 een goede keus, maar kun je bijvoorbeeld ook naar een ECoS kijken. Als je met Koploper wilt gaan rijden en dus je baan via de computer wilt aansturen, kun je volstaan met een eenvoudig systeem, zoals de Multimaus of Profimaus. Met een interface kun je dit systeem aan je PC koppelen en de zaak via Koploper aansturen. Je kunt dan ook voor een Intellibox kiezen. Die is rechtstreeks op de PC aan te sluiten.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #50 Gepost op: 18 mei 2014, 05:12:09 »
Het is het seizoen zeker.  :)
De laatste tijd veel deze vraag. Lees dit draadje eens door.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58809.0.html
Een beetje door het gezever heenlezen, maar daarin worden veel aspecten besproken.
De kern van de antwoorden is altijd hetzelfde,

1. Wat wil je met digitaal? Zoals Dirk al stelt, wil je met de hand rijden of denk je ook aan automatiseren?
2. Het hoeft niet allemaal in één keer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #51 Gepost op: 18 mei 2014, 07:18:21 »
Hallo Dolf,
Als ik je nickname bekijk heb je de keuze al gemaakt. Henk doet een goede suggestie. Kijk anders ook eerst eens op het koploperforum. Misschien zijn keuzes en doelen niet verenigbaar.

Succes verder,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Digitaal, beginnersvragen
« Reactie #52 Gepost op: 18 mei 2014, 12:41:19 »
Ik zit er vaker en vaker aan te denken om een N baan te beginnen, 35 jaar terug (wat vliegt de tijd...) ooit begonnen met minitrix en fleischmann, tot mijn 13e 14e ofzo, ben nu 44. Ik heb alles nog in dozen, gelukkig :) maar ik wil graag een digitale baan. Ik weet nog niet hoe groot of klein, ik zit nog een beetje te zoeken naar een plek. Het thema weet ik ongeveer wel, dat zal een aantal typische Rotterdamse scenes bevatten, niet natuurgetrouw, maar toch. Denk aan het (niet meer bestaande) Maas Station met wat rangeerwerk, de sporen over de maasblvr (oude Rhijnspoor), het buizengat erachter met kolenoverslag en stoomspoor voor de erachter liggende gasfabriek Kralingen, misschien een tramlijntje met keerlus (voor de kenners: Honingerdijk, daar woon ik nu ook), stukje luchtbrug, dat soort dingen, en dan een beetje creatief aan- en door elkaar zodat er ook gereden kan worden. Als het mogelijk is ook een stukje 'sporen in de stad'  zoals bijv. tot voor kort nog te zien was aan de Hilledijk op Zuid. Periode zal ook niet 100% kloppen, maar denk aan 1930 - 1970, mag best een beetje door elkaar van mij.

Maar goed, de vragen... ik zit wat rond te kijken en er is natuurlijk erg veel gebeurd in al die jaren. Ik zie diverse digitale systemen voorbijkomen, ik zie multimaus, z21, dcc, plux? Ik vraag me af of er ergens een overzicht is met wat nu wat is, en wat er door elkaar gebruikt kan worden. Zo zie ik bijv. startsets van Fleischmann met een multimaus, maar ook zonder, en dat zit er weer een z21 kast bij? Ik begrijp dat je met die z21 kast weer de boel kan aansturen via SmartPhones (ipad, iphone apps) maar dat de maus ook weer aan te sluiten is? Die laatste heeft toch een beetje de voorkeur; ondanks dat mijn vakgebied 100% software is (ik bouw software, ook apps) ben ik niet altijd overtuigd van de noodzaak van een app...

Ook zie ik bijv. van Piko NS materiaal in N voorbijkomen (leuk!) waar bij staat 'digitaal voorbereid 865 plux 12' Wat betekent dat?

Ik hoef niet zozeer mijn oude materiaal om te bouwen naar digitaal. Het oude spul is een allegaartje, ik wil voor een nieuwe baan toch wel zo veel mogelijk NS materiaal verzamelen... en ja, ik weet dat dat moeilijk wordt in N. Ik heb nu qua NS materiaal alleen een 1600 van 30 jaar oud met wat wagons :)

Zoals gezegd, ik ben geen leek op techniek- computers- en software, maar ik zie zelfs door de bomen het bos even niet :)

Het plaatje waar mijn hernieuwde belangstelling mee begon. De huidige (zwarte lijnen) en oude situatie van de Maasboulevard en Rhijnspoor door elkaar. Ik woon hier vlak in de buurt en tot ik dit plaatje zag had ik geen idee van dat hier zoveel sporen lagen tot in de jaren '60... :
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2014, 12:50:36 door jowi »

guest7823

  • Gast
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #53 Gepost op: 18 mei 2014, 13:28:22 »
Berichten (weer) even samengevoegd.

Paul Bender, team BNLS moderatoren

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #54 Gepost op: 19 mei 2014, 12:43:09 »
OK, een iets specifiekere vraag, waar ik het antwoord niet hier of op internet kan vinden (of ik zoek niet goed?).

Stel, ik schaf een Fleischmann N digitale startset aan, voorzien van een multimaus (en een trafo en booster etc). Een simpel ovaaltje.
Onder welk 'systeem' valt dit? Is dat dan al z21? Of Z21? Of dcc?

Daarnaast, ik zie van Piko bijv. deze noviteit:
http://www.modeltreincentrumhoogeveen.nl/a-36990332/piko-2014/piko-40292-n-elektrisch-treinstel-ns-hondekop-groen-bloedneus-iv/

Waarbij vermeld staat "digitaal voorbereid NEM 658 PluX12". Kan ik dat model dan, door het toevoegen van een decoder (welke?) mee laten rijden op de eerder genoemde set met de multimaus?

Of, misschien makkelijker te beantwoorden, is er enige vorm van standaardisatie? Ik vind het erg lastig om hier antwoorden op te vinden.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #55 Gepost op: 19 mei 2014, 13:00:18 »
Kijk is in de Encyclopedie. Daar is veel informatie verzameld. Het zoeken is eenvoudig. In korte tijd kun je je verdiepen. Geloof me, er gaat een wereld voor je open.

Succes !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #56 Gepost op: 19 mei 2014, 13:02:01 »
Nee een multimaus valt niet onder een Z21 of een z21

Piko ns stel kan dmv een decoder inbouwen ( inprikken) ook met deze multimaus bediend worden.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #57 Gepost op: 19 mei 2014, 13:11:22 »
Het is allemaal niet zo ingewikkeld !

In jouw geval kijk je naar N-spoor systemen. Nu, die zijn allemaal DCC - dat is de algemene digitale methode die voor N-spoor.

Het ovaaltje van Fleischmann heeft een Multimaus. Dat is helemaal prima en uitstekend geschikt als beginsysteem. En de Multimaus is altijd DCC.

Wil je een uitgebreider systeem en heb je meer geld beschikbaar dan kun je een z21 kopen.  En wil je nog meer geld uitgeven dan kun je een Z21 kopen. De Multimaus kun je altijd aansluiten op de z21 of Z21 als handregelaar. Dit zijn allemaal DCC systemen.

In de loop der jaren zijn de mogelijkheden van decoders steeds verder uitgebreid. Daarom ontstond de behoefte om meer draadjes aan te kunnen sluiten en dus hebben ze een stekkertje met meer pinnetjes bedacht. Een PluX12 is een voorbeeld van zo'n stekkertje. Als de lok dus is voorbereid voor een PluX12 dan moet je gewoon een DCC decoder met een PluX12 stekkertje kopen. In gewikkelder is het niet.

Sander

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #58 Gepost op: 19 mei 2014, 13:14:39 »
Het is eigenlijk als wat sander aangeeft. Hij was mij net voor met tikken...  ;)

Stel, ik schaf een Fleischmann N digitale startset aan, voorzien van een multimaus (en een trafo en booster etc). Een simpel ovaaltje.  Onder welk 'systeem' valt dit? Is dat dan al z21? Of Z21? Of dcc?

De Multimaus, z21 of Z21 zijn aparte systemen. Allemaal digitale centrales om je baan mee te besturen. Alleen de mogelijkheden zijn per systeem anders. De multimaus kan wel als losse  handregelaar aangesloten worden op de z21 of de Z21 mocht je dat ooit willen.  De drie systemen praten wel dezelfde taal (protocol) en dat is het DCC protocol voor het besturen van de loks en wissels.

Waarbij vermeld staat "digitaal voorbereid NEM 658 PluX12". Kan ik dat model dan, door het toevoegen van een decoder (welke?) mee laten rijden op de eerder genoemde set met de multimaus?

Ja, door het inpluggen van een decoder met een Plux 12 stekker kan deze op iedere digitale baan met het DCC protocol laten rijden. Dus ook een baan met een multimaus aangesloten.

Of, misschien makkelijker te beantwoorden, is er enige vorm van standaardisatie? Ik vind het erg lastig om hier antwoorden op te vinden.

Ja, er is enige vorm van standarisatie: DCC is een standaard protocol. XpressNet is een standaard bus om apparaten (zoals  centrales en versterkers) door te verbinden. Net als LocoNet is ook een standaard bus om apparaten door te verbinden. Plux is een standaard stekker om je loks gemakkelijk van een decoder te voorzien zonder solderen. Er zijn daar meerdere uitvoeringen van.

Zie voor meer informatie de Encyclopedie van BNLS: Encyclopedie: Digitale baanbesturing. Daar kan je veel informatie vinden :)

Succes!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #59 Gepost op: 19 mei 2014, 13:18:25 »
Bedankt! Dit is goede info, hier kan ik wat mee!
Krijg er steeds meer zin in (y)