Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen  (gelezen 65499 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #30 Gepost op: 15 mei 2014, 15:59:25 »
Jawel hoor Arie, mijn huidige Lenz-centrale is nogal robuust en de zelfbouwcentrale die ik daarvoor 12 jaar heb gebruikt mocht gerust bomvrij worden genoemd.  ;D

Zeg Han, heb je het bericht van Arie wel gelezen waar Huub en ik op reageren?  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #31 Gepost op: 15 mei 2014, 16:11:24 »
Ik stop hier met bekvechten. We kunnen nog uren doorgaan,
Een ieder heeft zijn centrale lief.
Laten we maar terugkeren naar de vraag van topic-starter, en dan eens ingaan op zijn vraag, en niet alles eromheen.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #32 Gepost op: 15 mei 2014, 16:12:33 »
 (y)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #33 Gepost op: 15 mei 2014, 16:19:30 »
Goed idee Arie, maar deze opmerking van Huub is niet denigrerend maar is een objectieve constatering waar Peter wat aan heeft.

Die hoge prijs lijkt vooral te zitten in de mogelijkheden voor automatisch rijden, maar die toch altijd een slap aftreksel zullen zijn van een pc-besturing.



 
Huub,

Ik vind dat je behoorlijk denigrerend praat over een Ecos. Een Ecos is een computer hoor met Linux besturing.


Vervolgens weet allen Peter of hij wel wil automatiseren en of de beperkte mogelijkheden van de Ecos op dat punt dan genoeg zijn. Wij kunnen niet voor hem beslissen welke centrale voor hem ideaal is. Mijn Lenz denk ik eigenlijk niet.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #34 Gepost op: 15 mei 2014, 16:27:13 »
Henk,

Als laatste wil ik dan nog antwoorden, dat wat betreft de mogelijkheden welke een ECoS heeft, veelal worden onderschat.
Ik wil ook niet zeggen dat een ECoS heilig is, oh nee, maar hij kan veel, en ik werd een beetje boos over de uitdrukking "slap aftreksel" want dit is gewoon niet zo.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

0spoorder

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #35 Gepost op: 15 mei 2014, 16:40:30 »
Hallo,

Ik zou voor het advies van Hubertus en Henk gaan. (y)

Mvg,
Ben.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2014, 16:46:33 door 0spoorder. Reden: niet volledig »

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #36 Gepost op: 15 mei 2014, 21:36:03 »
Beste forumleden,

Ik heb nogal een discussie losgemaakt maar volg tot op de letter wat ieder verteld.

Ik probeer stap voor stap aan te geven wat ik zou willen bouwen.

Het digitaal rijden van de treinen.
Het digitaal bedienen van seinen en wissels.
Ik zal mijn wens omdraaien als iemand van u rangeert hoe doet u dat dan op uw geautomatiseerde baan?
Verder zou ik ook met meerdere treinen achter elkaar willen rijden dus net als in de werkelijkheid in blokken ingedeeld op de baan.

Dus uiteindelijk er naartoe werken het geautomatiseerd rijden via een centrale. Welke dan ook als hij maar voor een herintreder te begrijpen valt. Maar goed kom ik er niet uit kan ik altijd op het forum de vraag stellen of in de Encyclopedie kijken.

Peter








Uiteraard gefaseerd want er zitten zoals u allen weet kosten aan gebonden en ook ik kan niet in 1 keer alles aanschaffen.
Dit zou ook niet leuk zijn want dan is de lol er gauw af
 

0spoorder

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #37 Gepost op: 15 mei 2014, 22:59:34 »
Hallo PeterNS,

Ik rangeer alleen maar, en met koploper.
Toevallig staat mijn bck op het koploperforum onder BEGINNERS (out of bounds)
Download koploper klik de bck aan,en je ziet hoe het werkt.
En anders youtube onder de link torza2.

Mvg,
Ben.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #38 Gepost op: 16 mei 2014, 07:49:25 »
Ik ben geen rangeerenthousiast.
Indien wel, dan zou ik een deel van de baan automatisch laten besturen door een computer en op een deel van de baan rangeren met een losse handregelaar, of twee.
Met uitgebreide besturingsprogramma's als Koploper kan zoiets. De keuze van de centrale is dan in feite ondergeschikt. Zolang er maar een computer en een handregelaar aan kan. Zou dus wel een losse handregelaar zijn om de reden die Hubertus al heeft genoemd. De centrale verdwijnt dan letterlijk uit het zicht. Alle informatie die je nodig hebt is dan te vinden op het beeldscherm en de handregelaar(s).

Nogmaals, met grote nadruk gesteld, dit zou mijn voorkeur hebben. Ik weet oprecht niet of een Ecos, Z21 of Märklin CS3 al voldoende aan boord hebben om dit zonder computer mogelijk te maken en prettig te laten verlopen. Dat hebben anderen misschien geprobeerd en kunnen je dat vertellen. Ik weet wel dat een computer een vloeiender automatisch bedrijf mogelijk maakt.

Gisteren werd het zo nu en dan een beetje onvriendelijk en daar heb je niks aan. Moeten we maar niet meer doen. Ondertussen is mij wel duidelijk geworden dat het een verschillende kijk is op de functie van een centrale. Is de centrale het universele centrum of kies je voor een paar gespecilaiseerde apparaten. Ik heb dan dus voorkeur voor een computer die de automatisering grondig aanpakt en een handregelaar waarmee ik bij de baan kan staan. Op de centrale zijn dan geen handregelaars, schermen of ingebouwde besturingssoftware nodig.

Maar dat is dus mijn voorkeur Peter. Zo'n draadje is ervoor om de mogelijkheden te verduidelijken, zodat jij een keuze kan maken.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2014, 08:04:12 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #39 Gepost op: 16 mei 2014, 08:14:48 »
Mijn mening is dat als je wil rangeren je een eenvoudige centrale nodig hebt die je loc en wissels kan bedienen, een kastje voor in je hand waarmee je het kan bedienen, en klaar ben je, alle andere toeters en bellen zijn overbodig, je wil immers alles zelf doen met de handbediening. Terug/bezetmelding is zelfs overbodig, je hebt het tenslotte zelf onder controle.
Voor de rest van de baan welke je dan automatisch wil laten rijden onder controle van een PC, kun je die zelfde eenvoudige centrale gebruiken, de PC hoeft alleen op bezetmeldingen te reageren, en aan de hand daarvan de treinen en de wissels bedienen. Heel veel moeilijker hoeft het toch echt niet te zijn.

Nog even een filmpie van het rangeren via koploper, dan zul je gelijk zien dat je dit gebeuren nooit met je handregelaar voor elkaar krijgt, zeker niet met 2 rangeerbewegingen tegelijk ;)
https://www.youtube.com/watch?v=hdZtZQALhQc&feature=youtu.be
Groetjes
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2014, 09:19:20 door Wim Ros. Reden: filmpie toegevoegd »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #40 Gepost op: 16 mei 2014, 13:11:09 »
Beste Wim,

Het filmpje sprak voor zich. Hier is mij duidelijk geworden dat het rangeren dus heel mooi geautomatiseerd kan verlopen. Dit wist ik niet maar zo zou ik het ook wel willen maken. Mijn te bouwen baan bestaat uit 2 schaduwstations met daartussen een station (hondebotprincipe) en een VAM laad/losplaats. Voor de VAM wil ik dan ook (geautomatiseerd) rangeren als in jouw filmpje. Als je een indruk wil krijgen van mijn baan hij staat bij baanplannen genaamd L-baan 3,75x2,00 ergens in Nederland. Wim jij verkoopt geen Servo motoren voor de wissels zag ze niet op de side van Rosoft?
Wel de wisselservo decoders. Hier zie ik verschillende types wat kan ik het beste aanschaffen ( MDD-VREG )ik vind het mooi als een wissel niet omklapt maar net als in de realiteit langzaam omgaat.  Als ik besluit om het rangeren ook automatisch te laten verlopen is het dan zinnig om een centrale aan te schaffen omdat dan het totale proces automatisch plaatsvindt? Ik zie nog even de meerwaarde van de PC niet maar dat zal aan mijn kennis liggen.

Peter

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #41 Gepost op: 16 mei 2014, 13:17:32 »
Beste Wim,

 Wim jij verkoopt geen Servo motoren voor de wissels zag ze niet op de side van Rosoft?
Wel de wisselservo decoders.

Beste Peter,

Het advies is dan toch nog eens beter te kijken, je zult verrast zijn.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #42 Gepost op: 16 mei 2014, 16:15:41 »
Als ik besluit om het rangeren ook automatisch te laten verlopen is het dan zinnig om een centrale aan te schaffen omdat dan het totale proces automatisch plaatsvindt? Ik zie nog even de meerwaarde van de PC niet maar dat zal aan mijn kennis liggen.

Peter

Denk het ook.  ;)
Je hebt altijd een centrale nodig. De centrale is het apparaat dat de digitale commando's voor de locs, wissels en dergelijke opwekt. Niet meer en niet minder.
De centrale krijgt zijn opdrachten en informatie weer van randapparaten, zoals een handregelaar of een computer waarop een besturingsprogramma voor automatisch rijden draait.
En verder moeten de signalen met de rijstroom op de rails worden gezet. Daartoe dient een versterker die in jargon booster wordt genoemd.

Er zijn allerlei apparaten te koop die centrales worden genoemd. Ze verschillen nogal in de mate van integratie.
Ik heb bijvoorbeeld een Lenz LZV100. Dat is een centrale met een ingebouwde versterker, maar verder moet je alles apart aansluiten. Nu heeft die Lenz een universele aansluitbus genaamd Xpressnet (een tweede universele bus is Loconet). Alle randapparaten met zo'n bus werken met de Lenz en dus heb ik een Multimaus als regelaar en een computerinterface van Wim. Dan ben ik klaar.
De Ecos2 waar het hier eerder over ging, is veel geîntegreerder. Behalve de feitelijke centrale en een versterker heeft die onder andere twee ingebouwde handregelaars, een computerinterface, een beeldscherm waarop je een baanplan kwijt kan en nog veel meer. De Ecos heeft zelfs wat ingebouwde software waarmee de baan tot op zekere hoogte is te automatiseren. Maar een gespecialiseerd computerprogramma als Koploper kan veel meer. Dat automatisch rangeren is een hoogstandje waar de software in de Ecos niet voor is bedoeld. Wil je zoiets, dan heb je toch een computer nodig.
En tussen die uitersten allerlei varianten. Tams heeft een centrale die echt alleen maar signalen kan opwekken, ook de versterker moet je apart aanschaffen. Er is een centrale genaamd Raptor met heel uitgebreide interne baanbesturingssotware, met handregelaar, maar weer geen ingebouwde versterker. De Multimaus bevat als beginset een centrale, handregelaar (ineen) en een versterker. Heel wat mensen zijn daarmee gestart en hebben het systeem later uitgebreid of vervangen. En de nieuwe Z21 van Roco is eigenlijk alleen maar een doos met ingebouwde versterker en zowel Loconet als Xpressnet, maar als bijzonderheid een wifikoppeling met je tablet of smartpone.
Een extra verwarrende bijzonderheid is dat er computerproramma's bestaan die ervoor zorgen dat de computer ook nog de digitale signalen voor de baan opwekt, in feite dus ook centrale wordt. Dan heb je in feite geen aparte centrale meer nodig.

Veel mogelijkheden dus. Vandaar dat hier tot vervelens toe is gezegd dat je eerst moeten weten wat je wilt, voordat je kan weten wat je echt nodig hebt. Wil je echt het rangeren automatiseren, dan heb je toch een computer nodig. Dan hoeft de centrale niet per se eigen baanbesturingssoftware of een beeldscherm te hebben. Dan is misschien wel belangrijker dat een centrale een universele aansluitbus heeft als Loconet of Xpressnet. Bedenk wel dat automatisch rangeren ook een hoogstandje voor de hobbyist is waar je niet onmiddellijk mee moet beginnen.

Geen idee wat Wim allemaal in de aanbieding heeft (wat ik van hem heb, werkt overigens prima), maar Digikeijs levert momenteel voor vijf tientjes een servodecoder met vier servo's. Dat soort dingen bedoelde ik toen ik eerder al schreef dat je tegen dergelijke prijzen echt niet kan opbouwen.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #43 Gepost op: 16 mei 2014, 16:36:00 »
Als ik besluit om het rangeren ook automatisch te laten verlopen is het dan zinnig om een centrale aan te schaffen omdat dan het totale proces automatisch plaatsvindt? Ik zie nog even de meerwaarde van de PC niet maar dat zal aan mijn kennis liggen.

Yep en daar zit nu juist het gehele probleem, niet weten hoe het echt werkt, of zou moeten.
Digitaal rijden begint met een Centrale, de meeste centrales kun je aansluiten op een PC en met de PC kun je een besturingsprogramma gebruiken die de uiteindelijke automatisering van de baan regelt.
Voor het aansturen van de baan via de PC en het besturingsprogramma, heb je genoeg aan een black-box, er hoeven alleen wat aansluitmogelijkheden op te zitten en een aan en uit knop. Dure kleurenschermpjes zijn overbodige luxe zaken.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #44 Gepost op: 16 mei 2014, 21:46:16 »
Wim,

Je had gelijk keek met mijn neus heb de servo's gevonden.
Wat mij nu wel duidelijk  is wil je geautomatiseerd rijden en dus ook rangeren met treinen, wissels en seinen zul je moeten investeren in lokdecoders, wissel-servodecoders, servo''s, ed een booster en een centrale die weer wordt aangestuurd via een PC welke is voorzien van een bepaald softwarepakket.
Verder is het mij duidelijk dat het verstandig is om eenvoudig  te starten en niet gelijk met het duurste te beginnen. Ik moet even uitzoeken wat er de mogelijkheden zijn van de Roco multimaus of andere ........

Ik heb genoten van het filmpje dat je linkte en heb daar tevens een vraag over ik zie dat locomotieven van het ene spoor door wisselen naar het andere spoor en dan dus tegengesteld terugrijden..  Hoe wordt dit gerealiseerd?

In mijn te bouwen baansituatie wisselt op een dubbelbaans spoor via een kruiswissel een trein over het tegengestelde spoor door naar het goederenspoor. Wat betekent dat op het kruiswissel sluiting wordt veroorzaakt???? Is het voldoende om de verbindingen uit het kruiswissel te halen of moet hier voor een andere oplossing worden gekozen?

Peter