Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen  (gelezen 65503 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #75 Gepost op: 18 augustus 2014, 16:36:38 »
Je kan ze 2e hands krijgen,dan komen ze meestal uit een startset waarbij locs rail en rijtuigen worden gebruikt en er dus een complete multimuis set over blijft.
Opzich is het niet moelijk om te checken,stroomkabel voor naar de centrale waar de aansluiting naar ofwel een complete rails zit of de versie zoals in je plaatje(dat H vormige stukje),centrale zelf,adapter(snoer voor de stroom zit er aanvast kan dus niet missen)de multimuis en de kabel om de muis aan de centralen te "hangen"
Meer heb je niet nodig,en mocht je twijfelen of je iets hebt gemist,dan vraag je de verkoper gewoon is deze set kant en klaar voor gebruik.
Ik ben het er verder mee eens dat je geen IB(intellibox) moet kopen voor die enkele keer dat je een rondje wilt rijden,dat is geld verspilling in jouw situatie.
Wil je DT(dubbeltractie)rijden dan zijn die paar stappen zo gedaan,en na verloop van tijd gaat je dit vanzelf gemakkelijker af  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #76 Gepost op: 18 augustus 2014, 18:22:09 »
Het zijn sommige winkels en handelaren die startsets uit elkaar halen en dan MM setjes verkopen. Ze zijn dus nieuw en juist niet tweedehands. Er hoort ook gewoon garantie bij.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #77 Gepost op: 18 augustus 2014, 19:31:26 »
Ja. Vooral het omzetten naar lange adressen staat mij tegen. Is dat echt nodig?
Staat toch nergens dat je naar lange adressen moet. Is toevallig als voorbeeld gebruikt.
Het enige wat nodig is is CV19 bij beide locs in te stellen op het "consist" adres en en de MM een nieuwe loc aan te maken die je via dat consist adres bediend.
Scheelt je EUR 200 die je aan andere zaken kan besteden  (y)
Gr.
Eric

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #78 Gepost op: 05 september 2014, 10:53:07 »
Ondanks dat ik eerder al aangaf geen voorstander van tablet-besturing te zijn en mijn voorkeur dus naar de MultiMaus uitgaat, zou ik toch wat meer over een z21 (kleine z) willen weten.
De reden is dat de z21 soms erg prijsgunstig wordt aangeboden (< 100 euro).
Wat zijn de voor- en nadelen van een z21 t.o.v. een MultiMaus (uitgezonderd de bediening op een tablet)?
Ondanks dat ik nog geen tablet-apps heb bekeken, heb ik wel gelezen dat die er ook als virtuele regelaar uitzien (een cabview vind ik niet leuk voor modelbaanbesturing, maar dat lijkt me wat ik erover gelezen heb optioneel te zijn).
Heeft het voor mij zin om ook de z21 aanbiedingen in de gaten te houden, of kan ik me toch beter op de MultiMaus blijven richten?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #79 Gepost op: 11 september 2014, 10:37:27 »
Niemand?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #80 Gepost op: 11 september 2014, 11:39:35 »
Niels, er is onlangs al een discussie over de Z21 en z21 geweest, even de zoekfunctie gebruiken? ;)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #81 Gepost op: 11 september 2014, 11:46:07 »
Maar daar vind ik niet de vergelijking (en voor- en nadelen) tussen multimaus en z21.
Of is het de bedoeling dat ik deze vraag in dat topic stel?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #82 Gepost op: 11 september 2014, 12:10:48 »
In vergelijking met de rode Multimaus heeft de z21 een terugmeldbus en een LAN-bus, beide nogal Roco specifiek.
De terugmeldbus is denk ik alleen bruikbaar met de Roco terugmelders en die zijn duur.
De LAN bus is voor de meegeleverde router en alles wat daarbij hoort.
Verder zal de z21 wel decoders kunnen uitlezen.

De blauwe en draadloze Multimaus Pro heeft wel die terugmeldbus, een computerinterface en kan decoders uitlezen.

Voor de rest komen de specificaties nogal overeen: Xpressnet, 3A stroom. De z21 wordt dacht ik geleverd met een kleine adapter, zodat de volledige 3A niet haalbaar is. De Multimaus is geleverd met een echte 3A trafo en met een beperkte adapter. Daarbij dus altijd even uitkijken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #83 Gepost op: 28 november 2014, 21:54:00 »
Hoi Peter,

Ik had een vergelijkende keuze te maken. IK wilde redelijk betaalbaar herbeginnen. Bij mijn vorige H0 baan had ik een redelijk dure ecos2. Voor mijn huidige baantje kocht ik op marktplaats een tweedehandse Multimaus die via een Rosoft Xpressnet interface met usb aan een MiniMac of pc met iTrain kan worden aangesloten. Zo kan je Loks handbediend met de maus bedienen en alle andere functies en wissels schakelen via iTrain.  Omdat de meeste servodecoderprints vrij duur zijn en meestal maar 4 servo's aansturen, was ik erg blij met het vinden van de prints van Hans de Loof, waarmee je 8 servo's per print kan aansturen. ( http://users.telenet.be/deloof/)

Via ethernet is een Loconet booster aan te sluiten waaraan de Loconet bezetmeldprints en Locoservo prints gekoppeld zijn. Loconet is erg handig, uitbreidbaar en bied meer vrijheid om je baan later te veranderen. ITrain bestuurt nu de baan, gebruik makend van zowel loconet als Xpressnet. Nu kan ik ook zonder problemen later de Roco Z21 als hoofdcentrale gaan gebruiken, na weer wat sparen. De Multimaus kan uiteraard makkelijk als extra handregelaar in de z21 geplugd worden. Enige nadeel aan de Multimaus vond ik dat er geen Loks zijn uit te lezen, wat met de z21 wel kan, plus uiteraard de fijne bediening via je smartphone en ipad.

Al met al zou ik geen andere fijnere oplossing weten, het meest moderne en gebruiksvriendelijkste, betaalbaar, schaalbaar en van goedkoop naar duur uit te breiden zonder tussentijds je halve systeem te moeten  omgooien. Als plus op de vuurpijl zijn alle prints in een 19inch kast gebouwd,  en wordt alles via multistekkers aan de baan aangesloten.  Voordeel hiervan is, als je later eens een andere baan in de schaal H0, 1, 0, N of TT wil bouwen kan je dezelfde Electronica gebruiken door gewoon de stekkers even omsteken.

Ik ben erg benieuwd naar je keuze en je herstarten!  Succes!!

Groeten, Jake


(P.s. Volg de bouw van m'n kleine TT baantje hier;  http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=53117.45

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #84 Gepost op: 30 november 2014, 11:32:57 »
Nog even in het kort; verschil tussen Multimaus en z21;
De Multimaus (met draad) kan geen decoders uitlezen en Loks programmeren is wat omslachtiger vanwege het kleine display. het grootste verschil zit hem uiteraard in het hele bedieningsgemak van de z21; overzichtelijk op je ipad of smartphone dat leest en bediend toch allemaal wat fijner dan op dat kleine display met al die dubbele functies onder de weinig toetsen. Wat dat betreft is de Multimaus prima en zeer prijsgunstig voor instap maar te beperkt voor wat meer gevorderden, dan is het een extra handregelaar geworden. Lok decoders uitlezen is erg handig en ook het exact afstellen van rijeigenschappen en allerlei lichtschakelingen etc dan is het via de z21 wel handiger. Nadeel aan de witte Z21 is dat je hem niet direct aan de Mac of pc kan hangen, hetzij je met het treinbesturingsprogramma van Roco wil werken. Als je je baan met iTrain, Koploper, Rocrail of Traincontroller wil besturen zou ik doorsparen voor de zwarte z21 vanwege de meerdere aansluitmogelijkheden.

Groeten, Jake

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #85 Gepost op: 30 november 2014, 21:37:28 »
Ik zal mijn wens omdraaien als iemand van u rangeert hoe doet u dat dan op uw geautomatiseerde baan?
Verder zou ik ook met meerdere treinen achter elkaar willen rijden dus net als in de werkelijkheid in blokken ingedeeld op de baan.
Dus uiteindelijk er naartoe werken het geautomatiseerd rijden via een centrale.
Eén vraag (1) en twee wensen (2 & 3).
1) Het rangeren gaat bij mij volgens het NX-systeem. Nx = eNtrance & eXit. Daarbij gebruikt men twee drukknoppen. Eén druk op de knop van het blok waar de trein of het rangeerdeel staat en één druk op de knop van het blok waar de trein of het rangeerdeel naar toe moet gaan. Tijdens de rit wordt de rijrichting niet veranderd. Het is een blokgestuurd systeem. Tegenwoordig is een geautomatiseerde baan (meestal) een treingestuurd systeem. Momenteel ben ik bezig om mijn (automatisch gestuurde) baan uit 1984/1987 om te bouwen naar een meer eigentijds systeem. Daarbij gebruik ik iTrain. Dit mede omdat daar een rangeerfunctie in zit.
2) Voor het automatisch rijden in blokken op de vrije baan gebruikte ik tot nu toe blokprinten (1984) die voorzien zijn van een microprocessor (8085), RAM (geheugen), EPROM (besturingsprogramma) en IO (Input & Output).
3) De centrales zijn (waren) bij mij een tweetal XT-computers uit 1987. Eén voor de keerlus met kruiswissel aan het eind van de baan (oorspronkelijk met een SDK85 uit 1981) en één voor het aansturen van het kopstation. Beide PC's zijn voorzien van multi-IO-kaarten met resp. 96 en 192 aansluitingen die als in- of uitgang dienstdoen. De programma's in de PC's zijn in Turbo Pascal versie 7 geschreven. Alleen in het kopstation kan gerangeerd worden. Het programma is zodanig geschreven dat als blijkt dat bij het rangeren een treindeel niet in het 'bestemmingsblok' past, dat dan het rangeerdeel automatisch terugkeert naar het 'startblok'.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2014, 21:41:50 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #86 Gepost op: 03 december 2014, 14:11:35 »
Nadeel aan de witte Z21 is dat je hem niet direct aan de Mac of pc kan hangen, hetzij je met het treinbesturingsprogramma van Roco wil werken. Als je je baan met iTrain, Koploper, Rocrail of Traincontroller wil besturen zou ik doorsparen voor de zwarte z21 vanwege de meerdere aansluitmogelijkheden.
Roco heeft het met de benamingen z21 en Z21 niet duidelijker op gemaakt.
Was het trouwens niet zo dat de z21 (met kleine z) wit en beperkter (en ook goedkoper) en de Z21 (met hoofdletter Z) zwart en uitgebreider (en duurder)?

Trouwens kan een Roco MultiMaus (de rode met draad, afkomstig uit een startset) ook gebruikt worden in combinatie met een z21 (de goedkope, ook uit een startset)?
Qua regelen vindt ik een fysieke knop zoals de MultiMaus erg prettig (Ik kijk naar de trein en wat die doet en draai dus zonder naar mijn handen te kijken aan de kop, dat lijkt me bij een virtuele knop op een tablet een stuk minder handig).
Voor het ook kunnen uitlezen van decoders lijkt mij een goedkope z21 erbij een oplossing.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #87 Gepost op: 03 december 2014, 15:44:16 »
De witte is rond 100 euro te verkrijgen,  daarmee kan je je Loks via   ipad en smartphone bedienen en decoders programmeren en uitlezen,  en mocht je je baan automatisch via pc of Mac wil besturen kan dat alleen via het Roco treinbesturingsprogramma. Je kan wel een (en meerdere) Multimaus(en) aansluiten uit een startset, maar ook boosters voor meer vermogen,  en dus alleen de terugmeld modules van Roco. Via de railaansluiting kan je bijv wel een Märklin wisseldecoder aansluiten / wissels bedienen via je ipad of smartphone.

De zwarte Z21 daarentegen daar heb je meer aansluitingen zoals een sniffbus om centrales van andere merken te koppelen, een apart programmeer railaansluiting, een Loconet bus (zodat je bijv loconet bezetmeldprints of servodecoderprints aan kunt sluiten van alle merken die met loconet werken, en je kan makkelijker je pc of Mac aansluiten om je baan te besturen met bijv. iTrain,  Rocrail, Traincontroller, Koploper etc.en je kan de centrale master of slave laten zijn in een Loconet configuratie.
De zwarte Z21 kost rond 399 euro.
Ik heb zelf een Ecos 2 en een intellibox gehad, maar de z21 vind ik echt een complete centrale anno 2015, zeker gezien de prijs en het bedienen via je smartphone. Als je aan de andere kant van de zolder of onder de tafel ligt, kan je toch je centrale bedienen en al je treinen.
Zie voor uitgebreide info: www.z21.eu/downloads

Met vriendelijke groet,  Jake



(volg de bouw van m'n baan hier forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53117.30.html
 
« Laatst bewerkt op: 03 december 2014, 15:46:54 door jakeman »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #88 Gepost op: 03 december 2014, 16:52:19 »
De witte z21 heeft Xpressnet bussen Jake en dus zijn daarmee uitgeruste computerinterfaces en terugmelders van derden bruikbaar. Daarmee ook zowat alle computerprogramma's.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen
« Reactie #89 Gepost op: 04 december 2014, 04:14:07 »
@ Henk, Kijk dat is top. Dat wist ik in eerste instantie niet:)