Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 15:58:47
Omgeving Frankfurt am Main door haes
Vandaag om 15:37:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Digitaliseren Trix V 120 door Ben
Vandaag om 14:35:32
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen  (gelezen 68496 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #30 Gepost op: 24 April 2014, 23:02:06 »
Ik wil best eens een plotje plakken, het model past alleen niet bij mijn thema. (TPVI)
Maar met een museumdepot heb ik natuurlijk wel een leuk excuus in huis.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Arno V

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
  • Na-aper 1 en 2e klas!
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #31 Gepost op: 24 April 2014, 23:05:47 »
Afhankelijk van de prijs lijkt mij zo'n resin kitje wel wat. (y)

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #32 Gepost op: 24 April 2014, 23:23:50 »
Optie B met een vleugje CuZn lijkt mij wel wat. (y)

Tinus.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6765
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #33 Gepost op: 25 April 2014, 14:14:18 »
Optie A, welk type draaistel zit eronder ?

Daar was ik ook nieuwsgierig naar, hier staat blokkendoos-loopdraaistellen.

Stephan.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #34 Gepost op: 25 April 2014, 15:04:59 »
Voor zover ik weet zijn de C12c draaistellen van Artitec de enige correcte.... ;)

Dus we zullen eens contact op gaan nemen met Amsterdam-Noord :)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #35 Gepost op: 25 April 2014, 15:08:13 »
Stephan,

Dat was mijn kennis in 2008. Inmiddels heb ik begrepen dat niet de Blokkendoos draaistellen, maar de type K draaistellen onder de stoomverwarmingswagens zaten. Het type K draaistel is gebruikt voor de ovaalramers en de C12c's.  Voor de ovaalramers heeft Philotrain die geleverd in messing gietwerk en voor de C12c leverde Philotrain foute duitse draaistellen.

Maar nu heeft Artitec de C12c uitgebracht en binnenkort komen de ovaalramers. Daar zitten dus de correcte type K draaistellen in kunststof onder. Alleen verkoopt Artitec ze niet los en hebben ze maar weinig (of geen?) reserveonderdelen.

Beste foto type K draaistellen staat in de stalen getrokken rijtuigen der nederlandse spoorwegen van Van Wijck Jurriaanse op pagina 10.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #36 Gepost op: 25 April 2014, 15:14:57 »
Voor de volledigheid: de opvolger van de ovaalramers, de serie AB7521-7555 stond op type T draaistellen (pag 20 van het genoemde boek) de 6 deurs D weer op type K, de bolkoppen weet ik zo snel niet, maar ik vermoed type T en de op de bolkoppen gebaseerde plan D rijtuigen staan op aangepaste type T. In elk geval waren dat van de getrokken rijtuigen de eerste draaistellen met rollagers. Ervoor waren het allemaal glijlagers. Dat geldt dan weer niet voor de treinstellen, waar ik voor het gemak ook de Blokkendoos toe reken en die hadden al in de jaren'30 draaistellen met rollagers, waarbij toch onder de Blokkendoos de oudere draaistellen (uit de jaren '20) het met glijlagers zeker hebben uitgehouden tot de jaren '50.

Het blijft altijd een aardige puzzel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #37 Gepost op: 25 April 2014, 15:16:37 »
Heel eenvoudig: je koopt een Artitec C12, schildert de bak in donald duck kleuren en zet die zonder draaistellen in een park op je baan. De draaistellen gebruik je voor de warme stoof  ;D (y)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein


hans nahon

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #39 Gepost op: 25 April 2014, 15:39:13 »
Voor zover ik weet zijn de C12c draaistellen van Artitec de enige correcte.... ;)

Dus we zullen eens contact op gaan nemen met Amsterdam-Noord :)
En de wagens dan wèl de juiste nummers geven, want alleen de (bij Werkspoor gebouwde) 158954 - 158960 stonden op K-draaistellen. De in Haarlem gebouwde 158951 - 158953 stonden op E-draaistellen.

- hans -

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #40 Gepost op: 25 April 2014, 15:57:24 »
Interessante info Hans (y)

Maar wat zijn Type E draaistellen ? m.a.w. onder welk ander materieel zaten die nog meer ?

Grtzz,

Karst

P.S. Zijn er dus maar 10 van deze wagens geweest ??

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #41 Gepost op: 25 April 2014, 16:10:04 »
Gevonden :)


gelast draaistel type E.
Gebouwd als type K voor de serie D 6081-6100, maar geplaatst onder houten rijtuigen.


Het andere draaistel is een geklonken draaistel type E.
Gebouwd als type K voor de serie D 6061-6080, maar geplaatst onder houten rijtuigen.

Een Type K is dus een geklonken Type E ? met een afwijkende vorm van de bovenste wieg.

Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #42 Gepost op: 25 April 2014, 16:10:19 »
Er waren 6 C ovaalramers en 21 AB rijtuigen. Inderdaad een kleine serie. De wagennummers ken ik niet, alleen de nummers welke groot op de rijtuigen stonden. Dus oorspronkelijk C 7201 - 7206 en AB 7201 - 7221. De nummering is gedurende de levensloop wel aangepast, maar dit waren de nummers bij indienstreding.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #43 Gepost op: 25 April 2014, 18:04:59 »
Zover ik kan achterhalen zijn de K draaistellen die gebouwd zijn voor de stalen D's (maar daar nooit onder hebben gelopen) aangepast voor houten rijtuigen en vernummerd tot E draaistel.
Waarbij de eerste 40 draaistellen nog geklonken waren ( en dus identiek aan de ovalen ramers en de geklonken C12c rijtuigen) zijn de laatste 40 stuks gelast.
De bovenste foto is een gelast E draaistel, de onderste is een geklonken E draaistel.
Dus de C12 draaistellen van Artitec zijn gewoon te gebruiken.
Maar het is wel leuk om te weten, dat zelfs onder deze kleine serie wagens toch nog verschillende draaistellen zaten. volgens mij waren deze draaistellen afkomstig van afgevoerd materieel na de oorlog.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

hans nahon

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #44 Gepost op: 25 April 2014, 23:07:11 »


Bij die wijziging werd in feite alleen de draaikom gewijzigd, dus dan heb je helemaal gelijk dat die draaistellen uiterlijk (vrijwel) gelijk zijn. Dat maakt het voor het "Stoofproject" weer wat eenvoudiger.
Een draaistellenstaat geeft aan dat voor de verwarmingswagens alleen geklonken draaistellen zijn gebruikt. Blijkbaar werd er voor deze wagens nog wel iets aan aangepast, want ze werden vanaf toen aangeduid als X-draaistellen (X1 - X6 resp. X11 - X24). Dat zou de vering kunnen zijn

@ Karst: Ja, er waren 10 verwarmingswagens (158951 - 158960). Net zo veel als er 1000'en waren, waarvoor ze bedoeld waren.

- hans -
« Laatst bewerkt op: 25 April 2014, 23:11:29 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »