Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door RikM
Vandaag om 09:28:51
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
Alt-Wutachtalbahn 2025 door bernhard67
Vandaag om 08:59:12
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:58:11
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:48:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:54
Een Rotterdams gebouw door Jan Bennink
Vandaag om 07:55:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:26:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door robin binsbergen
Vandaag om 04:09:54
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
04 September 2025, 23:37:14
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 September 2025, 22:32:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
04 September 2025, 21:44:20
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
04 September 2025, 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
04 September 2025, 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
04 September 2025, 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
04 September 2025, 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
04 September 2025, 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
04 September 2025, 12:48:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 September 2025, 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
04 September 2025, 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
04 September 2025, 11:24:57
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen  (gelezen 67076 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #30 Gepost op: 24 April 2014, 23:02:06 »
Ik wil best eens een plotje plakken, het model past alleen niet bij mijn thema. (TPVI)
Maar met een museumdepot heb ik natuurlijk wel een leuk excuus in huis.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Arno V

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
  • Na-aper 1 en 2e klas!
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #31 Gepost op: 24 April 2014, 23:05:47 »
Afhankelijk van de prijs lijkt mij zo'n resin kitje wel wat. (y)

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #32 Gepost op: 24 April 2014, 23:23:50 »
Optie B met een vleugje CuZn lijkt mij wel wat. (y)

Tinus.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #33 Gepost op: 25 April 2014, 14:14:18 »
Optie A, welk type draaistel zit eronder ?

Daar was ik ook nieuwsgierig naar, hier staat blokkendoos-loopdraaistellen.

Stephan.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #34 Gepost op: 25 April 2014, 15:04:59 »
Voor zover ik weet zijn de C12c draaistellen van Artitec de enige correcte.... ;)

Dus we zullen eens contact op gaan nemen met Amsterdam-Noord :)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #35 Gepost op: 25 April 2014, 15:08:13 »
Stephan,

Dat was mijn kennis in 2008. Inmiddels heb ik begrepen dat niet de Blokkendoos draaistellen, maar de type K draaistellen onder de stoomverwarmingswagens zaten. Het type K draaistel is gebruikt voor de ovaalramers en de C12c's.  Voor de ovaalramers heeft Philotrain die geleverd in messing gietwerk en voor de C12c leverde Philotrain foute duitse draaistellen.

Maar nu heeft Artitec de C12c uitgebracht en binnenkort komen de ovaalramers. Daar zitten dus de correcte type K draaistellen in kunststof onder. Alleen verkoopt Artitec ze niet los en hebben ze maar weinig (of geen?) reserveonderdelen.

Beste foto type K draaistellen staat in de stalen getrokken rijtuigen der nederlandse spoorwegen van Van Wijck Jurriaanse op pagina 10.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #36 Gepost op: 25 April 2014, 15:14:57 »
Voor de volledigheid: de opvolger van de ovaalramers, de serie AB7521-7555 stond op type T draaistellen (pag 20 van het genoemde boek) de 6 deurs D weer op type K, de bolkoppen weet ik zo snel niet, maar ik vermoed type T en de op de bolkoppen gebaseerde plan D rijtuigen staan op aangepaste type T. In elk geval waren dat van de getrokken rijtuigen de eerste draaistellen met rollagers. Ervoor waren het allemaal glijlagers. Dat geldt dan weer niet voor de treinstellen, waar ik voor het gemak ook de Blokkendoos toe reken en die hadden al in de jaren'30 draaistellen met rollagers, waarbij toch onder de Blokkendoos de oudere draaistellen (uit de jaren '20) het met glijlagers zeker hebben uitgehouden tot de jaren '50.

Het blijft altijd een aardige puzzel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #37 Gepost op: 25 April 2014, 15:16:37 »
Heel eenvoudig: je koopt een Artitec C12, schildert de bak in donald duck kleuren en zet die zonder draaistellen in een park op je baan. De draaistellen gebruik je voor de warme stoof  ;D (y)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein


hans nahon

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #39 Gepost op: 25 April 2014, 15:39:13 »
Voor zover ik weet zijn de C12c draaistellen van Artitec de enige correcte.... ;)

Dus we zullen eens contact op gaan nemen met Amsterdam-Noord :)
En de wagens dan wèl de juiste nummers geven, want alleen de (bij Werkspoor gebouwde) 158954 - 158960 stonden op K-draaistellen. De in Haarlem gebouwde 158951 - 158953 stonden op E-draaistellen.

- hans -

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #40 Gepost op: 25 April 2014, 15:57:24 »
Interessante info Hans (y)

Maar wat zijn Type E draaistellen ? m.a.w. onder welk ander materieel zaten die nog meer ?

Grtzz,

Karst

P.S. Zijn er dus maar 10 van deze wagens geweest ??

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #41 Gepost op: 25 April 2014, 16:10:04 »
Gevonden :)


gelast draaistel type E.
Gebouwd als type K voor de serie D 6081-6100, maar geplaatst onder houten rijtuigen.


Het andere draaistel is een geklonken draaistel type E.
Gebouwd als type K voor de serie D 6061-6080, maar geplaatst onder houten rijtuigen.

Een Type K is dus een geklonken Type E ? met een afwijkende vorm van de bovenste wieg.

Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #42 Gepost op: 25 April 2014, 16:10:19 »
Er waren 6 C ovaalramers en 21 AB rijtuigen. Inderdaad een kleine serie. De wagennummers ken ik niet, alleen de nummers welke groot op de rijtuigen stonden. Dus oorspronkelijk C 7201 - 7206 en AB 7201 - 7221. De nummering is gedurende de levensloop wel aangepast, maar dit waren de nummers bij indienstreding.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1635
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #43 Gepost op: 25 April 2014, 18:04:59 »
Zover ik kan achterhalen zijn de K draaistellen die gebouwd zijn voor de stalen D's (maar daar nooit onder hebben gelopen) aangepast voor houten rijtuigen en vernummerd tot E draaistel.
Waarbij de eerste 40 draaistellen nog geklonken waren ( en dus identiek aan de ovalen ramers en de geklonken C12c rijtuigen) zijn de laatste 40 stuks gelast.
De bovenste foto is een gelast E draaistel, de onderste is een geklonken E draaistel.
Dus de C12 draaistellen van Artitec zijn gewoon te gebruiken.
Maar het is wel leuk om te weten, dat zelfs onder deze kleine serie wagens toch nog verschillende draaistellen zaten. volgens mij waren deze draaistellen afkomstig van afgevoerd materieel na de oorlog.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

hans nahon

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #44 Gepost op: 25 April 2014, 23:07:11 »


Bij die wijziging werd in feite alleen de draaikom gewijzigd, dus dan heb je helemaal gelijk dat die draaistellen uiterlijk (vrijwel) gelijk zijn. Dat maakt het voor het "Stoofproject" weer wat eenvoudiger.
Een draaistellenstaat geeft aan dat voor de verwarmingswagens alleen geklonken draaistellen zijn gebruikt. Blijkbaar werd er voor deze wagens nog wel iets aan aangepast, want ze werden vanaf toen aangeduid als X-draaistellen (X1 - X6 resp. X11 - X24). Dat zou de vering kunnen zijn

@ Karst: Ja, er waren 10 verwarmingswagens (158951 - 158960). Net zo veel als er 1000'en waren, waarvoor ze bedoeld waren.

- hans -
« Laatst bewerkt op: 25 April 2014, 23:11:29 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »