Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Rick
Vandaag
om 19:56:33
Loc omnummeren tijdperk I
door
Prutsert
Vandaag
om 19:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Prutsert
Vandaag
om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Thom
Vandaag
om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
Vandaag
om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Menno
Vandaag
om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Rick
Vandaag
om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan
door
meino
Vandaag
om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 14:30:11
Bauarbeiten im gange
door
MOVisser
Vandaag
om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
AP3737
Vandaag
om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:26:46
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 11:45:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Jelmer
Vandaag
om 11:07:40
Br 38 Piko Superen.
door
Jelmer
Vandaag
om 11:05:27
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
21 July 2025, 23:18:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vorige
-
Volgende
-
1
...
18
19
[
20
]
21
22
...
28
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak (gelezen 82419 keer)
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
«
Reactie #285 Gepost op:
15 February 2015, 20:43:02 »
Hoi Hans,
Laat ik beginnen met te zeggen dat het absoluut niet de bedoeling is je goede werk voor dit product te ondermijnen. Ik zag gewoon staan dat de H-brug van een booster het begeven had als een trein op de overgang staat. Met ongelijke spanningen gebeurd dat makkelijk(er). Vandaar mijn aanvulling. Aangezien ik zelf geen booster-hub heb heb ik ook niet de hele handleiding doorgewerkt maar wel de grote lijnen van het project meegekregen. Vandaar dat ik niet wist dat jij al een oplossing aandraagt in de handleiding. Maar toch zou ik zeggen, kijk naar een andere voltage regulator. De genoemde oplossing is nu niet echt low drop. Er valt toch al snel 2 a 2,5V over de regulator. Om ook nog wat ruimte te hebben aan de ingang moet je voedingsspanning dus zeker 3,5V hoger zijn. Op het moment dat de booster dan 4A staat te leveren staat de boel daar dus 14W te verstoken! Heb je geen klein koellichaam voor nodig... Neem je een LDO variant en stel je de uitgang in op 18V in (dus 1V onder de 19V van de laptopvoeding) dan is dit maar 1W. Neem je een switch mode regulator dan verstook je zelfs nog minder. 3A regulators zijn voor +-2 Dollar te koop. Alle regulators even op hetzelfde voltage zetten en drupje nagellak om het te locken.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
HansQ
Offline
Berichten: 2039
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
«
Reactie #286 Gepost op:
15 February 2015, 22:56:50 »
@Timo, zo had ik het niet opgevat hoor...
De Booster-Hub is als lowcost oplossing bedoeld zodat je 'm gewoon vast onder een module kunt schroeven en alleen daarvoor gebruikt.
Dus ik heb standaard onderdelen gebruikt. Een lowdrop regulator is dat niet echt... En het is ook niet de bedoeling om er 4A doorheen te halen.
Daar is de print ook niet op ontworpen. De hele discussie gaat vooral over het standaard uitgangs voltage van de Booster-Hub en in zekere mate ook over de maximale stroom. Ik zou niet weten waarom een module-booster meer dan 2A zou moeten kunnen leveren, en daar kun je 'm prima voor modificeren door er een 1 Ohm weerstandje bij te plaatsen. De uitgangsspanning voldoet aan de NMRA-norm, maar het klopt dat ook een aantal DCC-assceoires zoals wisseldecoders en keerlusautomaten dat te weinig vinden. Dat kun je oplossen door een 78S18 te gebruiken ipv een 78S15. En als je echt 3,5A wilt kunnen leveren, daarvoor heb ik een "opvoer" modificatie getest en gefaciliteerd op de print. Allemaal met low-cost in het achterhoofd...
«
Laatst bewerkt op: 15 February 2015, 22:59:00 door HansQ
»
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
«
Reactie #287 Gepost op:
22 February 2015, 15:01:45 »
Ter info: Ik ben er eindelijk aan toe gekomen om de componentjes te vervangen. Ik heb nog geen loc laten rijden (de paar DCC decoders die ik heb staan op een onbekend adres), maar ik heb netjes spanning op de rails.
Ik probeer de plek te vinden waar de P jumper zou moeten komen, maar ik kan de gaatjes niet vinden... Het spoortje van pin 11 van de 6203 kan ik wel vinden, maar de andere kant niet.
Hoeveel koeling heb ik nodig als ik het geheel in een gesloten behuizing wil bouwen?
«
Laatst bewerkt op: 22 February 2015, 15:50:08 door ivanzon
»
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2039
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
«
Reactie #288 Gepost op:
22 February 2015, 22:32:24 »
Als je versie 1.0 van de print hebt, zitten de gaatjes voor de P jumper er niet op.
Als je versie 1.1 van de print hebt, zitten ze rechts (oostelijk) van R17 en R18, zowat op de de laatste "n" van "RN option".
Bij normaal gebruik en een niet te hoge voedingsspanning heeft de booster niet veel koeling nodig.
Vooral de 78S15 kan heet worden als je een voedingsspanningvan meer dan 19V gebruikt en/of veel stroom trekt.
Ik zou wel een paar sleuven of gaten onder en boven het koellichaam vrijhouden...
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
«
Reactie #289 Gepost op:
01 March 2015, 17:20:14 »
Het wil maar niet lukken op en of andere manier.. Poging nummero zoveel: Eerst bij mijn 3 locs met decoder geprobeerd of die enige activiteit vertonen. Omdat de adressen onbekend zijn van 1 tot 99 doorgelopen en de lampjes aan en uit proberen te zetten en kijken of de boel wil rijden.
Resultaat
Fleischmann BR78 met waarschijnlijk Lenz decoder: Rijd heel langzaam achteruit als je de verlichting aan zet ongeacht het adres. Wil ook wel eens spontaan achteruit rijden.
Trix Ulmet, decoder onbekend: Geen reactie. Verlichting blijft uit
Roco T12, Decoder onbekend: Licht gaat aan 1 kant aan. Rijden doet ie niet.
Lima 1220 met Tams decoder, vers omgebouwd: Rijdt spontaan achteruit, niet te besturen.
Alle locomotieven rijden analoog wel goed
Conclusie: Er is wel stroom (wagon verlichting doet het en de meeste treinen geven enig teken van leven door spontaan te rijden of de verlichting die aan gaat), maar een DCC signaal is het niet.
Ik heb de boel al eerder nagelopen en van extra tin voorzien in de hoop dat het eerdere probleem opgelost werd (componentjes gewisseld), maar misschien is er nog meer mis...
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2039
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
«
Reactie #290 Gepost op:
01 March 2015, 21:26:47 »
Heb je al gekeken of het DCC signaal dat uit de booster komt goed symnetrisch is? Dus een blokgolf, zowel negatief als positief?
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
«
Reactie #291 Gepost op:
01 March 2015, 21:40:34 »
Helaas heb ik geen apparatuur om dat te testen.
Verder heb ik de RM + RN + XP jumpers actief staan... ik heb geen andere DCC apparatuur behalve deze print en een Lokmaus 2
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2039
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
«
Reactie #292 Gepost op:
01 March 2015, 21:48:22 »
Lijkt er toch op dat het DCC signaal vervormt wordt... Heb je wel een multimeter?
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
«
Reactie #293 Gepost op:
01 March 2015, 21:57:17 »
Ja, een digitale met de basis opties, (AC, DC, Ohm). Eventueel nog een tweede analoog exemplaar als dat handig kan zijn
Gemeten waardes op track out zonder trein erop. Zwart is de COM aansluiting van de multimeter
Rood in br: 13v ac, -2 dc
Rood in fr: 17v ac, 2 dc
Lokmaus geeft 'L2' bij start, daarna '03'. Op moment dat je knoppen bedient reageert het ding conform de handleiding. Ook staan de groene en gele leds aan.
Als je op stop drukt gaat de maus netjes in noodstop, en gaat de gele led uit.
Ik heb een normaal bedrade kabel tussen de maus en de booster, zou dat nog wat uitmaken?
«
Laatst bewerkt op: 01 March 2015, 22:40:38 door ivanzon
»
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2039
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
«
Reactie #294 Gepost op:
02 March 2015, 18:45:47 »
Ik vind die meetwaarden niet helemaal koosjer, die 13 en 17 Volt zouden hetzelfde moeten zijn...
Aan het begin va dit draadje staan wat meetwarden de Gerard van der Sel opgaf; kun je die es checken?
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
«
Reactie #295 Gepost op:
05 March 2015, 19:45:01 »
Meerwaardes op de 6203 zonder maus erop
1: 0
3: 0
5: 0,9
7: 4,58
9: 11,71
11: 0
Met maus erin
1: 8,50
3: 6,46
5: 2,11
7: 2,74
9: 11,58
11: 3,24
Op de bc547 krijg ik niets gemeten.
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
«
Reactie #296 Gepost op:
06 March 2015, 15:23:33 »
Vreselijk signaal, maar niet door de L6203 veroorzaakt. Verhouding aan de ingang is hetzelfde als aan de uitgang. Meet je hetzelfde op de klemmen BR en FR als op de pennen 1 en 3? Hen je de bedrading van de booster/hub naar de rails als gecontroleerd? Zoals deze meetwaarden eruit zien zou een decoder het net moeten pakken.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
HansQ
Offline
Berichten: 2039
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
«
Reactie #297 Gepost op:
06 March 2015, 15:43:03 »
...is je voeding wel stabiel? Wat gebruik je daarvoor?
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
«
Reactie #298 Gepost op:
06 March 2015, 19:36:57 »
Voeding is een FSP laptop exemplaar. 19 volt, 3,42A. Die waarde haalt ie wel, hij maakt net zulke knallen bij sluiting als de 12 volt stekkers van een pc voeding.
Ik zie nog wat problematische soldeer verbindingen op de even (achterste) pinnen van de 6203, dus ik ga eerst daar wat aan doen en kijken of dat de boel verbetert
Update: Nog steeds dezelfde waardes na opnieuw solderen van de 6203 en een paar andere verdachte punten. Nog steeds geen reactie op het Dcc vlak van de test locomotief (die blijft onbestuurbaar wegrijden). Ik heb geen idee wat ik nu verkeerd heb gedaan bij de montage...
«
Laatst bewerkt op: 12 March 2015, 20:31:36 door ivanzon
»
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak
«
Reactie #299 Gepost op:
13 March 2015, 13:37:30 »
ivanzon: ik zag toevallig dat er iets in de draad verandert is. De update van jou is wel leuk verzonnen, maar geeft aan de andere lezers geen email-tje van een verandering in het topic.
Heb je de locomotief al eens op een nadere centrale getest, dan wel een nadere locomotief gebruikt? Eigenlijk zou er nu met een scoop naar het ding gekeken moeten worden, om te kijken hoe de signalen er uit zien.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vorige
-
Volgende
-
1
...
18
19
[
20
]
21
22
...
28
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak