Er wordt hier niet gesproken over het inscannen van 2D tekeningen (beetje nutteloos voor het beoogde doel) maar over een laserscanner die 3D vormen kan scannen. Hoeft niemand alle details van de kop uit te meten en om te zetten in een 3D bestand, maar dit kan geheel automatisch. Zo nauwkeurig dat b.v. overgangen in laklagen ook zichtbaar te maken zijn.
Er is hier ook gesproken over een beschikbaar tekening pakket. Ikzelf zou me daar liever op baseren dan op een 3D scan.Je weet nooit of links/rechts van zo'n scan nog wel symmetrisch is als gevolg van weggewerkte schades e.d.Mvrgr
En dan is het nog de vraag of je de scanner voor zulke grote objecten kan gebruiken, en die oude tekeningen zijn aardig gedetailleerd. Daarmee maakte ze vroeger ook die trein, moet het nu ook kunnen.Groeten Edwin.
En Jeroen1975, ik moet je teleurstellen, ouderen treinen hebben geen complexe (geen dubbel gekromde vlakken) vormen. Juist omdat ze niet met een CAD-pakket ontworpen zijn
Niet helemaal correct (uit hetzelfde boek ) Bij de DE-4 TEE uit 1957 koos men ook al bewust voor enkelgekromde vlakken.