Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
Vandaag om 23:36:29
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Duikeend
Vandaag om 23:16:49
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
Vandaag om 23:11:59
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
Vandaag om 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
Vandaag om 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
Vandaag om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09
  

Auteur Topic: Spoorlijn Weert naar België heropend?  (gelezen 10524 keer)

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #15 Gepost op: 02 November 2020, 15:12:03 »
Ik dacht alleen dat voor dergelijke grensoverschrijdende verschillen multicourant materieel zo langzamerhand de gemakkelijkste optie was geworden.

Of simpelweg toevoegen aan de Maaslijn-concessie en met dieseltractie gaan rijden. Met één omloop moet er een uurdienst Roermond-Weert-Hamont vv. haalbaar zijn. Het wordt wellicht wat krap als er ooit weer stationnetjes tussen Weert en Roermond heropend worden, maar die discussie loopt ook al 2 decennia, geloof ik...

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22535
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #16 Gepost op: 02 November 2020, 16:03:17 »
Hamont als eindpunt lijkt me niet zo praktisch. De bedoeling is dat treinen uit België het eindpunt verleggen van Hamont naar Weert.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5582
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #17 Gepost op: 02 November 2020, 16:21:27 »
Precies. En de NMBS is bezig met de electrificatie tot en met Hamont. Spanningsluis bij Weert kort voor wissel 101 en de laatste meters zoals in Roosendaal op 1500 V.....
Tenzij je treinstellen voor 1500 en 3000 V gaat laten rijden, dan is Roermond ook een optie (maar of dat echt veel meer reizigers gaat trekken? Haelen en Baexem zijn inderdaad ook nog nooit heropend)
Groet, Frank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #18 Gepost op: 02 November 2020, 16:26:32 »
Spanningsluis bij Weert kort voor wissel 101
Niet te kort. Voor het doorrijden van de sluis moet de machinist nog wat handelingen verrichten waarbij de trein een poosje spanningsloos is. Dus hij moet wel vaart kunnen maken voordat hij bij de sluis is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5582
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #19 Gepost op: 02 November 2020, 16:51:37 »
Dacht aan de situatie bij Roosendaal, die afstand. Dus inderdaad niet vlak ervoor.
Groet, Frank

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #20 Gepost op: 02 November 2020, 18:13:39 »
Overschakelen wordt hier goed uitgelegd, https://www.youtube.com/watch?v=bdLpec9UNWk

Marc

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12474
    • sleutelspoor
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #21 Gepost op: 02 November 2020, 18:38:12 »


Zo groot is dat draadloze stuk niet hoor!


Gezien in de richting van België.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2020, 18:40:20 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5989
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #22 Gepost op: 02 November 2020, 18:53:49 »
Met stoom heb je geen probleem met stroom. ;D

Kan je ook gewoon doorrijden.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #23 Gepost op: 02 November 2020, 19:12:02 »
Zo groot is dat draadloze stuk niet hoor!

Daar ging het ook niet om. Het gaat om de afstand van het station tot de sluis.
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #24 Gepost op: 02 November 2020, 19:40:57 »
De onderbreking in de spanningssluis zelf is niet zo groot. Maar de machinist moet de tractie afschakelen en de stroomafnemer laten zakken voordat hij bij de sluis is. En hij mag de stroomafnemer pas weer omhoog zetten als de trein helemaal voorbij de sluis is. Hij rijdt dus zeker een halve kilometer zonder tractie dus moet hij voordien genoeg snelheid maken, en daar heeft hij rijlengte voor nodig.
Zowel bij Roosendaal als bij Maastricht (Randwijk) zit er ongeveer 2,5 km tussen station en sluis.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #25 Gepost op: 02 November 2020, 19:54:54 »
Op  energievoorziening.info vind je leuke info over spanningssluizen: http://www.energievoorziening.info/spanningssluis/spanningssluis.htm
« Laatst bewerkt op: 02 November 2020, 19:58:49 door Jeronimos »
Jeroen

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #26 Gepost op: 04 November 2020, 12:35:01 »
Komende vrijdag avond brengt Strukton hun nieuwe stopmachine over Weert naar Budel ( grens ).  (y)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12267
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #27 Gepost op: 04 November 2020, 16:36:56 »
En wat gaat men daar dan mee doen ,als ik zo "brutaal" mag zijn om het te vragen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #28 Gepost op: 04 November 2020, 21:07:20 »
Het spoor onderstoppen natuurlijk...

Over de vraag waar de spanningssluis moet komen; dat maakt volgens mij helemaal niet uit. Nederlandse treinen kunnen niet naar België rijden dus er moeten Belgische treinen komen te rijden. Waar die onder de Nederlandse bovenleidingsspanning (bij de grens of vlak voor Weert) maakt volgens mij weinig uit.

Eerlijk gezegd lijkt het mij een veel beter idee om eerst maar eens met dieseltreinen te gaan rijden. Kijk eerst maar eens of er echt vervoersbehoefte is, de boel verbouwen kan altijd nog. Zie ook wat er is gebeurd op de lijn van Maastricht naar Lanaken, daar is veel geld geïnvesteerd voor een lijn waar amper gebruik van is gemaakt.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
  • Steel is king!
Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #29 Gepost op: 04 November 2020, 21:14:31 »
Arriva heeft 3 systeem treinstellen, maar die mogen België niet in Iets met (onbewezen) tegenhouden van concurrentie op het spoor.
Deze zijn oorspronkelijk bedoeld voor een treinverbinding België, Maastricht, Aken als ik me niet vergis.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje