Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:21:07
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:00:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:57:25
Duits transport, waar in NL? door Eelco Storm
Vandaag om 21:52:41
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 21:28:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door ruudns
Vandaag om 20:39:50
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:57:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
  

Auteur Topic: Spoorlijn Weert naar België heropend?  (gelezen 10744 keer)

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #30 Gepost op: 04 November 2020, 21:25:52 »
Ja, de LiMAX dienst. Dat liep toch stuk op het gebrek aan ERTMS in die treinstellen? Het traject van Maastricht naar Luik is hier voor zover mij bekend niet van voorzien maar waarom makkelijk doen als het moeilijk kan...
Anderzijds wil men het net in België redelijk snel ombouwen dus ergens valt er wel iets voor te zeggen dat materieel ERTMS moet hebben maar om dan meteen zo moeilijk te doen lijkt mij een tikje overdreven.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #31 Gepost op: 04 November 2020, 21:28:35 »
Eerlijk gezegd lijkt het mij een veel beter idee om eerst maar eens met dieseltreinen te gaan rijden. Kijk eerst maar eens of er echt vervoersbehoefte is, de boel verbouwen kan altijd nog.
Dieseltreinen? Als de bovenleiding in Hamont eindigt en bij wissel 101 weer begint? Lijkt mij geen slim idee...
Iets anders is of er überhaupt een voldoende grote vervoersvraag is. Geen idee.
Groet, Frank

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #32 Gepost op: 05 November 2020, 07:55:16 »
En wat gaat men daar dan mee doen ,als ik zo "brutaal" mag zijn om het te vragen ?

De grens over. Zijn ergens wisselvernieuwingen in de buurt van Mol ofzo.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #33 Gepost op: 05 November 2020, 12:37:06 »
Ja, de LiMAX dienst. Dat liep toch stuk op het gebrek aan ERTMS in die treinstellen? Het traject van Maastricht naar Luik is hier voor zover mij bekend niet van voorzien maar waarom makkelijk doen als het moeilijk kan...
Anderzijds wil men het net in België redelijk snel ombouwen dus ergens valt er wel iets voor te zeggen dat materieel ERTMS moet hebben maar om dan meteen zo moeilijk te doen lijkt mij een tikje overdreven.
Dat liep spaak omdat Arriva treinen besteld heeft zonder ETCS, terwijl in België verplicht is voor al het nieuw te leveren materieel om ETCS aan boord te hebben. Niet zo gek dat materieel danook niet toegelaten word.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #34 Gepost op: 05 November 2020, 13:21:33 »
Dat klopt, ETCS, zou er op moeten staan en dat is al canaf het begin van de aanvraag van de concessie vereist geweest.
Daarnaast is het dan ook nog wel zo da de NMBS tot 22033 het monopolie op het reizigersvervoer heeft verkregen, dus dat politiek gegeven zorgt er voor dat er nu min of meer een stilstand komt in al de grensoverschrijdende projecten.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #35 Gepost op: 05 November 2020, 13:22:10 »
Euh, 2033, niet 22033 ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #36 Gepost op: 05 November 2020, 22:09:10 »
Grensoverschrijdende treinen staan sowieso los van de binnenlandse concessies omdat internationaal vervoer een vrijgegeven markt is.

hld55

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #37 Gepost op: 05 November 2020, 22:23:32 »
Komende vrijdag avond brengt Strukton hun nieuwe stopmachine over Weert naar Budel ( grens ).  (y)

Heb je misschien tijden ?
Grtjs
Gui

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #38 Gepost op: 05 November 2020, 22:45:54 »
Dieseltreinen? Als de bovenleiding in Hamont eindigt en bij wissel 101 weer begint? Lijkt mij geen slim idee...
Iets anders is of er überhaupt een voldoende grote vervoersvraag is. Geen idee.
Ja dieseltreinen tussen Hamont en Weert. Dit in plaats van het elektrificeren van dit baanvak. Stel dat er meteen bovenleiding wordt opgehangen, daarna blijkt dat er te weinig vervoersbehoefte is en de dienst op deze lijn wordt met een jaar ofzo gestaakt. Dan is er dus veel geld besteed aan iets waar geen gebruik van wordt gemaakt, dat is toch zonde?
Dat overstappen in Hamont niet optimaal is begrijp ik ook maar geef dan aan dat het een proef is en bij goed resultaat de Belgische treinen zullen doorrijden.
Op deze manier wordt een tweede Lanaken voorkomen, er wordt al zat geld verspild.

Dat liep spaak omdat Arriva treinen besteld heeft zonder ETCS, terwijl in België verplicht is voor al het nieuw te leveren materieel om ETCS aan boord te hebben. Niet zo gek dat materieel danook niet toegelaten word.
Ja, dat heb ik ook ergens gelezen. Een opmerkelijke gang van zaken om nieuwe treinen te bestellen die niet aan de eisen voldoen. Er zal wel een reden voor zijn geweest... De Belgen hadden natuurlijk ook wat minder moeilijk kunnen doen en de eis kunnen stellen dat ETCS later alsnog wordt ingebouwd. Maar misschien is zoiets ook wel gedaan, zo veel weet ik er niet van.

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #39 Gepost op: 06 November 2020, 09:22:17 »
Heb je misschien tijden ?

Wordt wel redelijk laat. Loc gaat rond 17.30 uit Amf weg, over Zp.

Komt 21.56h aan op Weert en 22:55 pas geduwd richting grens volgens aanschrijving.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22625
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #40 Gepost op: 06 November 2020, 09:48:29 »
Ja, dat heb ik ook ergens gelezen. Een opmerkelijke gang van zaken om nieuwe treinen te bestellen die niet aan de eisen voldoen. Er zal wel een reden voor zijn geweest... De Belgen hadden natuurlijk ook wat minder moeilijk kunnen doen en de eis kunnen stellen dat ETCS later alsnog wordt ingebouwd. Maar misschien is zoiets ook wel gedaan, zo veel weet ik er niet van.

België heeft al een tijd geleden besloten in één keer over te stappen op ETCS. Dat moet eind 2025 voor elkaar zijn. Er loopt een ombouwprogramma voor bestaand materieel. Al sinds 2015 geldt de regel dat nieuw materieel nog alleen wordt toegelaten als daar ETCS is ingebouwd. Het is niet van vandaag of gisteren zeg maar. Inmiddels laat Arriva alsnog ETCS in de stellen bouwen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #41 Gepost op: 09 November 2020, 16:53:13 »
Dieseltreinen? Als de bovenleiding in Hamont eindigt en bij wissel 101 weer begint? Lijkt mij geen slim idee...
Iets anders is of er überhaupt een voldoende grote vervoersvraag is. Geen idee.

Hoe zeer ik vervoer per spoor een warm hart toedraag, over die vervoersvraag heb ik zo mijn twijfels.
Weert is - met alle respect - ook maar een provinciestadje. Ik denk niet dat heel veel potentiële reizigers de meerwaarde gaan zien van een rechtstreekse verbinding Weert-Antwerpen, hoe sexy het misschien ook klinkt in de gemeenteraad. 
Op lokaal nivo is dit misschien nuttig, dus Hamont-Weert vv. Door naar Roermond resp. Lommel voegt misschien nog iets toe, maar dan houdt het wel een beetje op, lijkt me. Voor rechtstreekse treinen België <-> Eindhoven ligt de aansluiting helaas precies verkeerd om. 
Zo'n lokale grensland-pendel kan in eerste instantie prima met dieselmaterieel. Waslijn ophangen kan altijd later nog.

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend?
« Reactie #42 Gepost op: 09 November 2020, 18:47:50 »
Laat er eerst maar eens een bus rijden, en als die uitpuilt zou je aan een trein kunnen gaan denken....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend? (Voorheen: van oud naar nieuw)
« Reactie #43 Gepost op: 10 November 2020, 00:12:42 »
Hoe zeer ik vervoer per spoor een warm hart toedraag, over die vervoersvraag heb ik zo mijn twijfels.
Weert is - met alle respect - ook maar een provinciestadje. Ik denk niet dat heel veel potentiële reizigers de meerwaarde gaan zien van een rechtstreekse verbinding Weert-Antwerpen, hoe sexy het misschien ook klinkt in de gemeenteraad. 
Op lokaal nivo is dit misschien nuttig, dus Hamont-Weert vv. Door naar Roermond resp. Lommel voegt misschien nog iets toe, maar dan houdt het wel een beetje op, lijkt me. Voor rechtstreekse treinen België <-> Eindhoven ligt de aansluiting helaas precies verkeerd om. 
Zo'n lokale grensland-pendel kan in eerste instantie prima met dieselmaterieel. Waslijn ophangen kan altijd later nog.

Roald
Je vergeet even de andere kant op te denken, je creëert wel een directe verbinding vanuit Brabant/Limburg naar Antwerpen toe.

Het idee om een bus te laten rijden voor het uitproberen gaat ook niet helemaal op, een trein bied natuurlijk een heel ander niveau van comfort aan dan dat en bus doet en heeft daarmee ook een andere aantrekkingskracht.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22625
Re: Spoorlijn Weert naar België heropend?
« Reactie #44 Gepost op: 10 November 2020, 09:19:35 »
En Weert is niet alleen een provinciestadje, het is ook een IC-station. Het idee is wel degelijk bovenregionaal bedoeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.