Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door tothebeach
Vandaag om 11:39:56
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Daan!
Vandaag om 11:29:24
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door stefaninnermind
Vandaag om 11:25:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:25:09
Videostatief treinen filmen door Jeronimos
Vandaag om 11:20:19
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door Jan-Peter
Vandaag om 11:16:40
Station Ermelo in model 1:160 door Jamie
Vandaag om 11:15:38
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Chris2412
Vandaag om 10:54:10
Trix BR 85 door Jan-Peter
Vandaag om 10:41:42
Een Rotterdams gebouw door Marc tramt
Vandaag om 10:38:41
Faller Motor 629 schakelen met Digikeijs DR4018 door Bert_Apd
Vandaag om 10:37:02
Modelbaan als virtual background bij videobellen door Jeronimos
Vandaag om 10:22:32
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
Vandaag om 10:11:46
Een nieuw begin in 0 door arnout
Vandaag om 10:07:21
BNLS Spoorkaart voor Nederland versie 2.0 door HenkN
Vandaag om 10:06:41
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Langstraatspoorlijn
Vandaag om 09:56:48
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door Luit
Vandaag om 09:55:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
Vandaag om 09:47:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium secundus
Vandaag om 09:10:13
Bouw Bührtal III door Ronald Halma
Vandaag om 09:06:37
Albulabahn in H0m door stefaninnermind
Vandaag om 08:57:26
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
Vandaag om 08:44:51
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door Menno
Vandaag om 01:09:40
Roßnitz door HenkN
Vandaag om 00:02:34
Projekt 083-338 door dimo1_dimo1
21 oktober 2020, 23:50:44
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Dpc Fo
21 oktober 2020, 23:25:33
Raadplaatje door Falkenberg
21 oktober 2020, 23:10:42
Ledlampjes in serieschakeling door Klaas Zondervan
21 oktober 2020, 23:09:21
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door MathieuN
21 oktober 2020, 22:00:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
21 oktober 2020, 21:52:02
  

Auteur Topic: HAG 2014 (h0)  (gelezen 5920 keer)

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
HAG 2014 (h0)
« Gepost op: 29 maart 2014, 15:29:16 »
HAG stelt volgende week  de in Neurenberg aangekondigde magneet koppeling voor.
http://www.hag.ch/media/info_28.3.14.pdf
RE465
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2014, 23:02:59 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 17 november 2018


2015: *

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1400
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2014, 16:45:52 »
Wegens fijn linkje in link hier een link van't filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=uryeBsMDWJk

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2014, 17:36:05 »
Best grappig, alleen ontgaat het nut mij even van deze nieuwigheid  :-[

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2014, 17:42:03 »
De legotreinen hadden het ook...
Wel goed belastbaar, echter zie ik het voordeel er niet van.
Gr. Silvester

lokpaint

  • Gast
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2014, 18:49:57 »
Hoi

Het is een stroomvoerende koppeling (en al minstens een jaar verkrijgbaar in Italie)

Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19294
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2014, 09:46:40 »
En een goed idee.
Stroomvoerende koppelingen zijn altijd een compromis tussen een betrouwbare elektrische verbinding en nog een beetje gemakkelijk aan- en afkoppelen zonder kans op schade aan de koppelingen. Het blijft vaak behelpen, zoals de koppelingen op de plan VT van Roco weer laten zien. Wat een rotdingen.
Een magnetische variant lijkt dan een goed idee. Snel eens proberen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 607
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2014, 11:11:51 »
Het koppelen laten ze duidelijk zien, maar hoe gaat het ONTkoppelen? Weet iemand dat?

Marius.
Marius

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2014, 11:24:23 »
uit elkaar trekken met de hand net zoals bij de legotreinen?

Voor treinstellen zeer nuttig maar voor ontkoppelbare wagons wat minder praktisch denk ik.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6568
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #8 Gepost op: 30 maart 2014, 21:32:33 »
Zijn de magneten stroomgeleiders of is de magneet dat hele grote uitstekende ding? Kan magneet eigenlijk stroom geleiden?

Ik kan me niet overigens voorstellen dat het niet kleiner kan dan deze logge HAG koppelingen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3115
    • modulebaan.nl
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2014, 22:24:27 »
Hallo,

Het zou mij weinig verbazen als de aanvullende informatie aanstaande dinsdag bekend gemaakt wordt.....

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19294
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #10 Gepost op: 30 maart 2014, 23:15:04 »
Tja, kan altijd, maar dan hebben ze het wel heel ingewikkeld voorbereid. Zoals Bart al schreef zou de koppeling al een tijdje door een Italiaans bedrijf worden geleverd.

http://www.almrose.it/Portals/0/Documentazione/ACCOPPIATORI_MAGNETICI.pdf

Daar dan ook het antwoord op de vragen van Sven. De magneetjes koppelen en geleiden de stroom.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2014, 22:59:34 »
Ik kan me niet overigens voorstellen dat het niet kleiner kan dan deze logge HAG koppelingen.

Ik vind het nogal meevallen met de logheid.
De manier van stroomdoorvoer via magneten is in ieder geval minder kwetsbaar dan de gebruikelijke stroomvoerende koppelingen. Het loskoppelen zal denk ik gewoon met de hand moeten gebeuren, maar dat vind ik voor treinstellen minder bezwaarlijk. Voor goederenwagons heeft het denk ik geen zin om  deze koppelingen te gebruiken.

Groet,
Gerrit

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #12 Gepost op: 02 april 2014, 18:33:02 »
HAG heeft  info over de magneet koppeling op zijn Website gezet.
Aanvang mei leverbaar.
http://www.hag.ch/media/magnetkupplung_stromfuehrend.pdf
Ik vind het weinig info.
RE465
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 17 november 2018


2015: *

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #13 Gepost op: 02 april 2014, 20:58:45 »
Zijn ook wel prijzig !!
Ongeveer 16 Euro per wagon. :(

Gerrit

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #14 Gepost op: 03 april 2014, 12:59:48 »
Heir nog een paar foto’s van de koppeling.

http://www.moba-forum.ch/index.php?page=Thread&postID=17542#post17542

RE465
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 17 november 2018


2015: *