Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rail away door Eelco Storm
Vandaag om 06:29:49
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ben
Vandaag om 05:57:51
Platine vraag door henk
Vandaag om 05:37:56
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:37:30
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 00:28:35
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door daan2353
03 December 2025, 23:50:58
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Piko blauwe 1000 door Benelux795
03 December 2025, 23:38:23
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
03 December 2025, 23:22:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
03 December 2025, 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
03 December 2025, 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
03 December 2025, 17:47:00
Raadplaatje door hervé
03 December 2025, 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
03 December 2025, 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
03 December 2025, 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 December 2025, 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
03 December 2025, 14:08:37
  

Auteur Topic: HAG 2014 (h0)  (gelezen 8888 keer)

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
HAG 2014 (h0)
« Gepost op: 29 March 2014, 15:29:16 »
HAG stelt volgende week  de in Neurenberg aangekondigde magneet koppeling voor.
http://www.hag.ch/media/info_28.3.14.pdf
RE465
« Laatst bewerkt op: 29 March 2014, 23:02:59 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1926
    • Flickr pagina
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #1 Gepost op: 29 March 2014, 16:45:52 »
Wegens fijn linkje in link hier een link van't filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=uryeBsMDWJk

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #2 Gepost op: 29 March 2014, 17:36:05 »
Best grappig, alleen ontgaat het nut mij even van deze nieuwigheid  :-[

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #3 Gepost op: 29 March 2014, 17:42:03 »
De legotreinen hadden het ook...
Wel goed belastbaar, echter zie ik het voordeel er niet van.
Gr. Silvester

lokpaint

  • Gast
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #4 Gepost op: 29 March 2014, 18:49:57 »
Hoi

Het is een stroomvoerende koppeling (en al minstens een jaar verkrijgbaar in Italie)

Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22734
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #5 Gepost op: 30 March 2014, 09:46:40 »
En een goed idee.
Stroomvoerende koppelingen zijn altijd een compromis tussen een betrouwbare elektrische verbinding en nog een beetje gemakkelijk aan- en afkoppelen zonder kans op schade aan de koppelingen. Het blijft vaak behelpen, zoals de koppelingen op de plan VT van Roco weer laten zien. Wat een rotdingen.
Een magnetische variant lijkt dan een goed idee. Snel eens proberen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #6 Gepost op: 30 March 2014, 11:11:51 »
Het koppelen laten ze duidelijk zien, maar hoe gaat het ONTkoppelen? Weet iemand dat?

Marius.
Marius

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #7 Gepost op: 30 March 2014, 11:24:23 »
uit elkaar trekken met de hand net zoals bij de legotreinen?

Voor treinstellen zeer nuttig maar voor ontkoppelbare wagons wat minder praktisch denk ik.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8383
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #8 Gepost op: 30 March 2014, 21:32:33 »
Zijn de magneten stroomgeleiders of is de magneet dat hele grote uitstekende ding? Kan magneet eigenlijk stroom geleiden?

Ik kan me niet overigens voorstellen dat het niet kleiner kan dan deze logge HAG koppelingen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3499
    • modulebaan.nl
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #9 Gepost op: 30 March 2014, 22:24:27 »
Hallo,

Het zou mij weinig verbazen als de aanvullende informatie aanstaande dinsdag bekend gemaakt wordt.....

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22734
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #10 Gepost op: 30 March 2014, 23:15:04 »
Tja, kan altijd, maar dan hebben ze het wel heel ingewikkeld voorbereid. Zoals Bart al schreef zou de koppeling al een tijdje door een Italiaans bedrijf worden geleverd.

http://www.almrose.it/Portals/0/Documentazione/ACCOPPIATORI_MAGNETICI.pdf

Daar dan ook het antwoord op de vragen van Sven. De magneetjes koppelen en geleiden de stroom.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #11 Gepost op: 31 March 2014, 22:59:34 »
Ik kan me niet overigens voorstellen dat het niet kleiner kan dan deze logge HAG koppelingen.

Ik vind het nogal meevallen met de logheid.
De manier van stroomdoorvoer via magneten is in ieder geval minder kwetsbaar dan de gebruikelijke stroomvoerende koppelingen. Het loskoppelen zal denk ik gewoon met de hand moeten gebeuren, maar dat vind ik voor treinstellen minder bezwaarlijk. Voor goederenwagons heeft het denk ik geen zin om  deze koppelingen te gebruiken.

Groet,
Gerrit

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #12 Gepost op: 02 April 2014, 18:33:02 »
HAG heeft  info over de magneet koppeling op zijn Website gezet.
Aanvang mei leverbaar.
http://www.hag.ch/media/magnetkupplung_stromfuehrend.pdf
Ik vind het weinig info.
RE465
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #13 Gepost op: 02 April 2014, 20:58:45 »
Zijn ook wel prijzig !!
Ongeveer 16 Euro per wagon. :(

Gerrit

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #14 Gepost op: 03 April 2014, 12:59:48 »
Heir nog een paar foto’s van de koppeling.

http://www.moba-forum.ch/index.php?page=Thread&postID=17542#post17542

RE465
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *